אַחַי וַאֲבוֹתָי שִׁמְעוּ־נָא וַאֲדַבְּרָה וְאֶצְטַדֵּק לִפְנֵיכֶם׃ 2 וַיְהִי כְּשָׁמְעָם כִּי הוּא מְדַבֵּר אֲלֵיהֶם בְּלָשׁוֹן עִבְרִית וַיּוֹסִיפוּ עוֹד לַחֲשׁוֹת׃ 3 וַיֹּאמַר אִישׁ־יְהוּדִי אָנֹכִי טַרְסוֹס אֲשֶׁר בְּקִילִיקְיָא מוֹלַדְתִּי וּבָעִיר הַזֹּאת גָּדַלְתִּי לְרַגְלֵי גַמְלִיאֵל וְלֻמַּדְתִּי תוֹרָתֵנוּ לְכָל־דִּקְדּוּקֶיהָ וָאֱהִי מְקַנֵּא לֵאלֹהִים כְּמוֹכֶם כֻּלְּכֶם הַיּוֹם׃ 4 וָאֲרַדֵּף אֶת־אֹחֲזֵי הַדֶּרֶךְ הַהִיא עַד־מָוֶת וָאֱהִי אֹסֵר וּמַסְגִּיר לַכֶּלֶא אֲנָשִׁים וְנָשִׁים׃ 5 כַּאֲשֶׁר גַּם־יָעִיד עָלַי הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְכָל־בֵּית הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר מֵהֶם קִבַּלְתִּי מִכְתָּבִים וָאֵלֵךְ אֶל־הָאַחִים לְדַמֶּשֶׂק לֶאֱסֹר אַף־אֶת־הַנִּמְצְאִים שָׁמָּה וּלְהֲבִיאָם יְרוּשָׁלַיִם לְמַעַן יִוָּסֵרוּ׃ 6 וַיְהִי כְּעֵת צָהֳרַיִם וְאָנֹכִי הֹלֵךְ וְקָרֵב לְדַמָּשֶׂק וְהִנֵּה אוֹר גָּדוֹל מִן־הַשָּׁמַיִם נָגַהּ עָלַי מִסָּבִיב׃ 7 וָאֶפֹּלֹ אָרְצָה וָאֶשְׁמַע קוֹל מִדַּבֵּר אֵלַי לֵאמֹר שָׁאוּל שָׁאוּל לָמָּה תִרְדְּפֵנִי׃ 8 וָאַעַן וָאֹמַר מִי אַתָּה אֲדֹנִי וַיֹּאמֶר אֵלַי אֲנִי יֵשׁוּעַ הַנָּצְרִי אֲשֶׁר אַתָּה רוֹדֵף׃ 9 וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתִּי רָאוּ אֶת־הָאוֹר וַיִּירָאוּ וְאֶת־קוֹל הַמְדַבֵּר אֵלַי לֹא שָׁמֵעוּ׃ 10 וָאֹמַר מָה־אֶעֱשֶׂה אֲדֹנִי וַיֹּאמֶר אֵלַי הָאָדוֹן קוּם לֵךְ אֶל־דַּמֶּשֶׂק וְשָׁם יֻגַּד לְךָ אֶת־כֹּל אֲשֶׁר צֻוֵּיתָ לַעֲשׂוֹת׃ 11 וַאֲנִי לֹא־יָכֹלְתִּי לִרְאוֹת מִפְּנֵי זֹהַר הָאוֹר הַהוּא וַיַּחֲזִיקוּ הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתִּי בְּיָדִי וַיּוֹלִיכוּנִי וָאָבֹא לְדַמָּשֶׂק׃ 12 וְשָׁם אִישׁ יְרֵא אֱלֹהִים כְּפִי הַתּוֹרָה וּשְׁמוֹ חֲנַנְיָה אֲשֶׁר קָנָה לוֹ שֵׁם טוֹב בְּקֶרֶב כָּל־הַיְּהוּדִים הַיּשְׁבִים שָׁם׃ 13 וַיָּבֹא אֵלַי וַיִּגַּשׁ וַיֹּאמֶר אֵלַי שָׁאוּל אָחִי פְּקַח עֵינֶיךָ וּבַשָּׁעָה הַהִיא נִפְקְחוּ עֵינַי וָאֶרְאֵהוּ׃ 14 וַיֹּאמַר אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ בָּחַר בְּךָ לָדַעַת אֶת־רְצוֹנוֹ וְלִרְאוֹת אֶת־הַצַּדִּיק וְלִשְׁמֹעַ קוֹל מִפִּיהוּ׃ 15 כִּי תִהְיֶה־לּוֹ לְעֵד עַל־הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאִיתָ וְשָׁמַעְתָּ נֶגֶד כָּל־בְּנֵי אָדָם׃ 16 וְעַתָּה לָמָּה תִתְמַהְמֵהַּ קוּם וְהִטָּבֵל וְהִתְרַחֵץ מֵחַטֹּאתֶיךָ בְּקָרְאֲךָ בְּשֵׁם הָאָדוֹן׃ 17 וַיְהִי בְּשׁוּבִי אֶל־יְרוּשָׁלַיִם וָאֶתְפַּלֵּל בַּמִּקְדָּשׁ וַתְּהִי עָלַי יַד־יְהוָֹה׃ 18 וָאֵרֶא אוֹתוֹ מְדַבֵּר אֵלַי חוּשָׁה צֵא בִמְהֵרָה מִירוּשָׁלָיִם כִּי לֹא־יְקַבְּלוּ אֶת־עֵדוּתְךָ עָלָי׃ 19 וָאֹמַר אֲדֹנִי הֲלֹא הֵם יוֹדְעִים אֵת אֲשֶׁר־הִשְׁלַכְתִּי אֶל־הַכֶּלֶא וְהִלְקֵיתִי בְּבָתֵּי כְנֵסִיּוֹת אֵת הַמַּאֲמִינִים בָּךְ׃ 20 וּבְהִשָּׁפֵךְ דַּם־אִסְטְפָנוֹס עֵדֶךָ אַף־אֲנִי עָמַדְתִּי שָׁם וַאֲנִי חָפֵץ בַּהֲרֵגָתוֹ וְשׁוֹמֵר אֶת־בִּגְדֵי הֹרְגָיו׃ 21 וַיֹּאמֶר אֵלַי לֵךְ כִּי אֲנִי אֶל הַגּוֹיִם עַד־לְמֵרָחוֹק אֲשַׁלְּחֲֶָ׃ 22 וַיִּשְׁמְעוּ אֵלָיו עַד־הַדָּבָר הַזֶּה וַיִּשְׂאוּ אֶת־קוֹלָם וַיֹּאמְרוּ הַשְׁמֵד אִישׁ כָּזֶה מֵעַל הָאֲדָמָה כִּי לֹא רָאוּי לוֹ שֶׁיִּחְיֶה׃ 23 וַיְהִי בִּהְיוֹתָם צֹעֲקִים וּמַשְׁלִיכִים אֶת־בִּגְדֵיהֶם מֵעֲלֵיהֶם וְזֹרְקִים עָפָר הַשָּׁמָיְמָה׃ 24 וַיְצַו שַׂר הָאֶלֶף לְהוֹלִיכוֹ אֶל־הַמְצָד וַיֹּאמֶר לְהַלְקוֹת אֹתוֹ וְלִבְדֹּק לְמַעַן יֵדַע מַדּוּעַ עָלָיו הַצְּעָקָה הַזֹּאת׃ 25 וַיְהִי כַּאֲשֶׁר אָסְרוּ אֹתוֹ לְהַכּוֹתוֹ בִרְצוּעוֹת וַיֹּאמֶר אֶל־שַׂר הַמֵּאָה הָעֹמֵד עָלָיו הַאַף רִשְׁיוֹן לָכֶם לְהַכּוֹת אִישׁ רוֹמִי בְּלֹא־דִין וּבְלֹא מִשְׁפָּט׃ 26 וַיִּשְׁמַע שַׂר הַמֵּאָה אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה וַיֵּלֶךְ וַיַּגֵּד לְשַׂר הָאֶלֶף לֵאמֹר רְאֵה מַה־תַּעֲשֶׂה כִּי הָאִישׁ הַזֶּה רוֹמִי הוּא׃ 27 וַיָּבֹא שַׂר־הָאֶלֶף וַיֹּאמַר הַגֵּד־לִי הֲרוֹמִי אַתָּה וַיֹּאמֶר רוֹמִי׃ 28 וַיַּעַן שַׂר הָאֶלֶף אֲנִי בְּכֶסֶף רַב קָנִיתִי לִי מִשְׁפַּט הָאֶזְרָחוּת הַזֹּאת וַיֹּאמֶר פּוֹלוֹס וַאֲנִי יֻלַּדְתִּי בָהּ׃ 29 אָז הִרְפּוּ מִמֶּנּוּ הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר בָּאוּ לְבָדְקוֹ וְשַׂר הָאֶלֶף יָרֵא מְאֹד כִּי־אָסַר אוֹתוֹ וְהוּא רוֹמִי׃ 30 וּמִמָּחֳרָת בִּקֵּשׁ לָדַעַת בָּרוּר עַל־מֶה הַיְּהוּדִים מְחַיְּבִים אוֹתוֹ וַיַּתֵּר מוֹסְרוֹתָיו וַיְצַו לְהָבִיא אֶת־רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְאֶת כָּל־הַסַּנְהֶדְרִין וַיּוֹרֶד אֶת־פּוֹלוֹס וַיַּעֲמִידֵהוּ לִפְנֵיהֶם׃
[05/09/2023, 7:51:51] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מעשי השליחים כ״ב
[05/09/2023, 8:02:43] Itamar Ben David: פסוק 3 – האם אנחנו יודעים על עוד רבנים/סמכויות רוחניות שהשפיעו על שאול? לרבן גמליאל ופסיקתו לו להתעסק עם מאמיני ישוע הוא לא ממש הקשיב. אני מתקשה להאמין שהוא היה תלמיד של רבן גמליאל. אולי הצטרף לאיזה שיעור או משהו.
[05/09/2023, 8:04:11] Itamar Ben David: פסוק 5- שאלתי גם בעבר, מה לכהן הגדול ולמעצר של יהודים בדמשק. פשוט לא הגיוני. אפילו אם הוא אתנרך ביהודה או משהו כזה, ונדמה לי שבשלב הזה כבר ממש לא, דמשק זה מחוז אחר לגמרי.
[05/09/2023, 8:05:17] Itamar Ben David: פסוק 8- למעט ההתגלות הזו בדרך לדמשק, האם יש אזכורים להתגלויות נוספות של ישוע אל אל שאול? לא זוכר אם באיגרות מציינים משהו כזה.
[05/09/2023, 8:12:05] Itamar Ben David: פסוק 17- יד ה׳ הכוונה לאב או לרוח הקודש? איך מבינים את זה?
[05/09/2023, 8:14:01] Itamar Ben David: האם כל האירוע – המעצר ההגנתי, הנאום ואחר כך החקירה שנעצרה- הכל קורה במצודת אנטוניה? יש מישהו/י שמדבר על החלק הזה בהדרכות?
[05/09/2023, 8:27:20] ~ Or Ben Ami: לא הבנתי איך מצד אחד הוא אומר ליהודים שהוא יהודי ומצד שני הוא אומר לרומאים שהוא רומאי? איך הוא אזרח רומי?
[05/09/2023, 8:48:44] Itamar Ben David: יהודי אזרח רומא מטרסוס
[05/09/2023, 8:58:29] ~ Shuki Cohen: שאלה שעלתה לי לאחרונה. פחות תיאולוגי אבל האם תרסוס שבטורקיה היא תרשיש מסיפור יונה הנביא
[05/09/2023, 9:09:42] Itamar Ben David: זה זיהוי קיים אם כי יש בו משהו קצת לא הגיוני כי אם אתה מגיע מיפו לתרשיש אז יש לך דרך מזרחה אל נינוה כך שאם יונה רוצה לברוח מהמשימה שהוטלה עליו הוא צריך לברוח מערבה לא צפונה.
[05/09/2023, 9:34:09] ~ חוה חויה: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[05/09/2023, 10:00:57] ~ Steven A.B: איך יהודי אזרחי ארה”ב?
[05/09/2023, 10:26:42] ~ DO RO: על קצה המזלג…
תרשיש היה כנראה אי גדול שלפי החוקרים היה ממוקם מערבית לחופי ישראל . המקום מוזכר בהקשר של מרבצי מתכות כמו כסף (ירמיהו 10:9) והפניקים מצור הביאו משם כסף, ברזל, עופרת ועוד (יחזקאל 27:12) שבוודאי אין לו דבר עם העיר טרסוס בקיליקיה שבטורקיה של היום
לפי האזכור אצל ישיעהו 23:6 ו-66:19, מדובר באי גדול שניתן היה להגיע אליו בספינה רק מישראל , כפי שניסה יונה וכפי שעשה הלכה למעשה הצי של שלמה (דברי הימים ב – פרק 9:21) . על פי פרשנותו של ראש”י תרשיש משמעו “הים התיכון”.
לפי תרגום השבעים , הוולגטה ותרגום יונתן , תרשיש היא העיר קרתגו שבצפון אפריקה וכך סבור גם יצחק אברבנל . ויש עוד זיהוים שונים של מקומות קרובים יותר או פחות וגם רחוקים מאוד.
מי שיצר את הבלבול הוא יוספוס שמזהה את שני המקומות כאותו מקום, למרות הכיתוב השונה
[05/09/2023, 10:33:08] ~ Shuki Cohen: תודה רבה וכל הכבוד על ההסבר המעמיק!
[05/09/2023, 10:58:52] Itamar Ben David: אני גם שמעתי את ההסבר על קרתגו בעבר- אבל ממה שאני יודע קרתגו זה לא אי ואני לא הכרתי שיש שם מכרות למתכות- אבל לא התעמקתי. אשמח לפרטים נוספים
[05/09/2023, 10:59:50] Itamar Ben David: הייתי בטיול וירטואלי בקרתגו עם מדריך תוניסאי, זה ממש בתוך העיר
[05/09/2023, 11:01:23] ~ Eva Milrad: ~ Eva Milrad left
[05/09/2023, 11:03:05] Itamar Ben David: שלחתי הודעה למדריך התוניסאי
[05/09/2023, 11:03:08] Itamar Ben David: נראה מה אומר
[05/09/2023, 11:03:11] ~ DO RO: כמובן שקרתגו לא אי, מניתי כמה מן הזיוהים.
יש עוד הרבה שלא הזכרתי כאן כמו מלטה , סרדיניה ואחרים <This message was edited>
[05/09/2023, 11:04:27] ~ DO RO: אם הוא נולד משני הורים אזרחי רומא , אז הוא נחשב אזרח רומי מלידה וזה לא סותר את השתייכותו האתנית לעם ולדת היהודית. העניין הוא שבאף אחת מהאיגרות שלו, לא מוזכר הנושא, אלא רק במשעה שליחים שלוקס כתב. ויש הטוענים שזה חלק מאותה מגמה של לוקס להאדיר את דמותו של פאולוס הנערצת עליו. מאידך, מאוד יתכן שכך היה ואולי ההוכחה האולטימטיבית לאזרחותו הרומית, היא צורת המרטיריום שלו (לפי המסורת) באמצעות עריפת הראש, עונש שמור לאזרחי רומא – בניגוד למשל לצליבה .
[05/09/2023, 11:05:58] Doron Jamchi: אחד הזיהויים בהקשר של קרתגו זה חצי האי האיברי – ספרד ופורטוגל. הייתה שם מושבת-בת פיניקית של קרתגו ומשם הם היו כורים מתכות.
[05/09/2023, 11:07:07] Itamar Ben David: בקיצור חיפש הכל כלול איפשהו
[05/09/2023, 11:08:15] Itamar Ben David: באיגרות ממה שאני בדקתי הוא גם לא מזכיר שהוא תלמיד של רבן גמליאל
[05/09/2023, 11:08:35] Itamar Ben David: אבל הבדיקה שלי לא הייתה ממצה
[05/09/2023, 11:09:05] Doron Jamchi: הוא לא מזכיר כי אין לו צורך. הוא כותב לגויים, הם לא יודעים מי זה.
[05/09/2023, 11:09:50] Itamar Ben David: האיגרות שלו בחלקן מיועדות
גם ליהודים באותה עיר שכחתי איזו מהן אני חושב שאל הרומים
[05/09/2023, 11:15:55] Doron Jamchi: זו איגרת שמסבירה את עיקרי הבשורה, ולכן הפנייה ליהודים היא במסגרת הטיעונים שלו.
[05/09/2023, 11:20:10] Itamar Ben David: נו, מצוין, זה הזמן להגיד – אני פוסק לכם אחרי שהתחנכתי בישיבת חברון אצל רבן גמליאל
[05/09/2023, 12:42:02] ~ Steven A.B: קצת התבלבלתי.
אז תרשיש המקראית היא אי גדול קרוב לחופי ארץ ישראל, ואין לה שום קשר לטרסוס שבקיליקיה.
אז איפה האי תרשיש היום?
[05/09/2023, 12:57:19] ~ DO RO: אם תהיה פעם הסכמה כללית על זהותה, נדע גם איפה היא . יש המון אפשרויות זיהוי אף אחת לא מוכחת
[05/09/2023, 12:58:31] ~ Steven A.B: אוקי, אז למה לשלול את האפשרת שתרשיש המקראית היא טרסוס שבקיליקיה? זה מה שאני הבנתי שתרשיש זו טרסוס
[05/09/2023, 12:59:59] ~ DO RO: כי את זה רוב החוקרים שוללים , רק יוספוס עושה את הזיהוי הזה. וגם בגלל הכיתוב השונה של שני המקומות שלא הפריע ליוספוס בזיהוי שלו
אַחַי וַאֲבוֹתָי שִׁמְעוּ־נָא וַאֲדַבְּרָה וְאֶצְטַדֵּק לִפְנֵיכֶם׃ 2 וַיְהִי כְּשָׁמְעָם כִּי הוּא מְדַבֵּר אֲלֵיהֶם בְּלָשׁוֹן עִבְרִית וַיּוֹסִיפוּ עוֹד לַחֲשׁוֹת׃ 3 וַיֹּאמַר אִישׁ־יְהוּדִי אָנֹכִי טַרְסוֹס אֲשֶׁר בְּקִילִיקְיָא מוֹלַדְתִּי וּבָעִיר הַזֹּאת גָּדַלְתִּי לְרַגְלֵי גַמְלִיאֵל וְלֻמַּדְתִּי תוֹרָתֵנוּ לְכָל־דִּקְדּוּקֶיהָ וָאֱהִי מְקַנֵּא לֵאלֹהִים כְּמוֹכֶם כֻּלְּכֶם הַיּוֹם׃ 4 וָאֲרַדֵּף אֶת־אֹחֲזֵי הַדֶּרֶךְ הַהִיא עַד־מָוֶת וָאֱהִי אֹסֵר וּמַסְגִּיר לַכֶּלֶא אֲנָשִׁים וְנָשִׁים׃ 5 כַּאֲשֶׁר גַּם־יָעִיד עָלַי הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְכָל־בֵּית הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר מֵהֶם קִבַּלְתִּי מִכְתָּבִים וָאֵלֵךְ אֶל־הָאַחִים לְדַמֶּשֶׂק לֶאֱסֹר אַף־אֶת־הַנִּמְצְאִים שָׁמָּה וּלְהֲבִיאָם יְרוּשָׁלַיִם לְמַעַן יִוָּסֵרוּ׃ 6 וַיְהִי כְּעֵת צָהֳרַיִם וְאָנֹכִי הֹלֵךְ וְקָרֵב לְדַמָּשֶׂק וְהִנֵּה אוֹר גָּדוֹל מִן־הַשָּׁמַיִם נָגַהּ עָלַי מִסָּבִיב׃ 7 וָאֶפֹּלֹ אָרְצָה וָאֶשְׁמַע קוֹל מִדַּבֵּר אֵלַי לֵאמֹר שָׁאוּל שָׁאוּל לָמָּה תִרְדְּפֵנִי׃ 8 וָאַעַן וָאֹמַר מִי אַתָּה אֲדֹנִי וַיֹּאמֶר אֵלַי אֲנִי יֵשׁוּעַ הַנָּצְרִי אֲשֶׁר אַתָּה רוֹדֵף׃ 9 וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתִּי רָאוּ אֶת־הָאוֹר וַיִּירָאוּ וְאֶת־קוֹל הַמְדַבֵּר אֵלַי לֹא שָׁמֵעוּ׃ 10 וָאֹמַר מָה־אֶעֱשֶׂה אֲדֹנִי וַיֹּאמֶר אֵלַי הָאָדוֹן קוּם לֵךְ אֶל־דַּמֶּשֶׂק וְשָׁם יֻגַּד לְךָ אֶת־כֹּל אֲשֶׁר צֻוֵּיתָ לַעֲשׂוֹת׃ 11 וַאֲנִי לֹא־יָכֹלְתִּי לִרְאוֹת מִפְּנֵי זֹהַר הָאוֹר הַהוּא וַיַּחֲזִיקוּ הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר אִתִּי בְּיָדִי וַיּוֹלִיכוּנִי וָאָבֹא לְדַמָּשֶׂק׃ 12 וְשָׁם אִישׁ יְרֵא אֱלֹהִים כְּפִי הַתּוֹרָה וּשְׁמוֹ חֲנַנְיָה אֲשֶׁר קָנָה לוֹ שֵׁם טוֹב בְּקֶרֶב כָּל־הַיְּהוּדִים הַיּשְׁבִים שָׁם׃ 13 וַיָּבֹא אֵלַי וַיִּגַּשׁ וַיֹּאמֶר אֵלַי שָׁאוּל אָחִי פְּקַח עֵינֶיךָ וּבַשָּׁעָה הַהִיא נִפְקְחוּ עֵינַי וָאֶרְאֵהוּ׃ 14 וַיֹּאמַר אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ בָּחַר בְּךָ לָדַעַת אֶת־רְצוֹנוֹ וְלִרְאוֹת אֶת־הַצַּדִּיק וְלִשְׁמֹעַ קוֹל מִפִּיהוּ׃ 15 כִּי תִהְיֶה־לּוֹ לְעֵד עַל־הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאִיתָ וְשָׁמַעְתָּ נֶגֶד כָּל־בְּנֵי אָדָם׃ 16 וְעַתָּה לָמָּה תִתְמַהְמֵהַּ קוּם וְהִטָּבֵל וְהִתְרַחֵץ מֵחַטֹּאתֶיךָ בְּקָרְאֲךָ בְּשֵׁם הָאָדוֹן׃ 17 וַיְהִי בְּשׁוּבִי אֶל־יְרוּשָׁלַיִם וָאֶתְפַּלֵּל בַּמִּקְדָּשׁ וַתְּהִי עָלַי יַד־יְהוָֹה׃ 18 וָאֵרֶא אוֹתוֹ מְדַבֵּר אֵלַי חוּשָׁה צֵא בִמְהֵרָה מִירוּשָׁלָיִם כִּי לֹא־יְקַבְּלוּ אֶת־עֵדוּתְךָ עָלָי׃ 19 וָאֹמַר אֲדֹנִי הֲלֹא הֵם יוֹדְעִים אֵת אֲשֶׁר־הִשְׁלַכְתִּי אֶל־הַכֶּלֶא וְהִלְקֵיתִי בְּבָתֵּי כְנֵסִיּוֹת אֵת הַמַּאֲמִינִים בָּךְ׃ 20 וּבְהִשָּׁפֵךְ דַּם־אִסְטְפָנוֹס עֵדֶךָ אַף־אֲנִי עָמַדְתִּי שָׁם וַאֲנִי חָפֵץ בַּהֲרֵגָתוֹ וְשׁוֹמֵר אֶת־בִּגְדֵי הֹרְגָיו׃ 21 וַיֹּאמֶר אֵלַי לֵךְ כִּי אֲנִי אֶל הַגּוֹיִם עַד־לְמֵרָחוֹק אֲשַׁלְּחֲֶָ׃ 22 וַיִּשְׁמְעוּ אֵלָיו עַד־הַדָּבָר הַזֶּה וַיִּשְׂאוּ אֶת־קוֹלָם וַיֹּאמְרוּ הַשְׁמֵד אִישׁ כָּזֶה מֵעַל הָאֲדָמָה כִּי לֹא רָאוּי לוֹ שֶׁיִּחְיֶה׃ 23 וַיְהִי בִּהְיוֹתָם צֹעֲקִים וּמַשְׁלִיכִים אֶת־בִּגְדֵיהֶם מֵעֲלֵיהֶם וְזֹרְקִים עָפָר הַשָּׁמָיְמָה׃ 24 וַיְצַו שַׂר הָאֶלֶף לְהוֹלִיכוֹ אֶל־הַמְצָד וַיֹּאמֶר לְהַלְקוֹת אֹתוֹ וְלִבְדֹּק לְמַעַן יֵדַע מַדּוּעַ עָלָיו הַצְּעָקָה הַזֹּאת׃ 25 וַיְהִי כַּאֲשֶׁר אָסְרוּ אֹתוֹ לְהַכּוֹתוֹ בִרְצוּעוֹת וַיֹּאמֶר אֶל־שַׂר הַמֵּאָה הָעֹמֵד עָלָיו הַאַף רִשְׁיוֹן לָכֶם לְהַכּוֹת אִישׁ רוֹמִי בְּלֹא־דִין וּבְלֹא מִשְׁפָּט׃ 26 וַיִּשְׁמַע שַׂר הַמֵּאָה אֶת־הַדָּבָר הַזֶּה וַיֵּלֶךְ וַיַּגֵּד לְשַׂר הָאֶלֶף לֵאמֹר רְאֵה מַה־תַּעֲשֶׂה כִּי הָאִישׁ הַזֶּה רוֹמִי הוּא׃ 27 וַיָּבֹא שַׂר־הָאֶלֶף וַיֹּאמַר הַגֵּד־לִי הֲרוֹמִי אַתָּה וַיֹּאמֶר רוֹמִי׃ 28 וַיַּעַן שַׂר הָאֶלֶף אֲנִי בְּכֶסֶף רַב קָנִיתִי לִי מִשְׁפַּט הָאֶזְרָחוּת הַזֹּאת וַיֹּאמֶר פּוֹלוֹס וַאֲנִי יֻלַּדְתִּי בָהּ׃ 29 אָז הִרְפּוּ מִמֶּנּוּ הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר בָּאוּ לְבָדְקוֹ וְשַׂר הָאֶלֶף יָרֵא מְאֹד כִּי־אָסַר אוֹתוֹ וְהוּא רוֹמִי׃ 30 וּמִמָּחֳרָת בִּקֵּשׁ לָדַעַת בָּרוּר עַל־מֶה הַיְּהוּדִים מְחַיְּבִים אוֹתוֹ וַיַּתֵּר מוֹסְרוֹתָיו וַיְצַו לְהָבִיא אֶת־רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְאֶת כָּל־הַסַּנְהֶדְרִין וַיּוֹרֶד אֶת־פּוֹלוֹס וַיַּעֲמִידֵהוּ לִפְנֵיהֶם׃
[05/09/2023, 7:51:51] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! מעשי השליחים כ״ב
[05/09/2023, 8:02:43] Itamar Ben David: פסוק 3 – האם אנחנו יודעים על עוד רבנים/סמכויות רוחניות שהשפיעו על שאול? לרבן גמליאל ופסיקתו לו להתעסק עם מאמיני ישוע הוא לא ממש הקשיב. אני מתקשה להאמין שהוא היה תלמיד של רבן גמליאל. אולי הצטרף לאיזה שיעור או משהו.
[05/09/2023, 8:04:11] Itamar Ben David: פסוק 5- שאלתי גם בעבר, מה לכהן הגדול ולמעצר של יהודים בדמשק. פשוט לא הגיוני. אפילו אם הוא אתנרך ביהודה או משהו כזה, ונדמה לי שבשלב הזה כבר ממש לא, דמשק זה מחוז אחר לגמרי.
[05/09/2023, 8:05:17] Itamar Ben David: פסוק 8- למעט ההתגלות הזו בדרך לדמשק, האם יש אזכורים להתגלויות נוספות של ישוע אל אל שאול? לא זוכר אם באיגרות מציינים משהו כזה.
[05/09/2023, 8:12:05] Itamar Ben David: פסוק 17- יד ה׳ הכוונה לאב או לרוח הקודש? איך מבינים את זה?
[05/09/2023, 8:14:01] Itamar Ben David: האם כל האירוע – המעצר ההגנתי, הנאום ואחר כך החקירה שנעצרה- הכל קורה במצודת אנטוניה? יש מישהו/י שמדבר על החלק הזה בהדרכות?
[05/09/2023, 8:27:20] ~ Or Ben Ami: לא הבנתי איך מצד אחד הוא אומר ליהודים שהוא יהודי ומצד שני הוא אומר לרומאים שהוא רומאי? איך הוא אזרח רומי?
[05/09/2023, 8:48:44] Itamar Ben David: יהודי אזרח רומא מטרסוס
[05/09/2023, 8:58:29] ~ Shuki Cohen: שאלה שעלתה לי לאחרונה. פחות תיאולוגי אבל האם תרסוס שבטורקיה היא תרשיש מסיפור יונה הנביא
[05/09/2023, 9:09:42] Itamar Ben David: זה זיהוי קיים אם כי יש בו משהו קצת לא הגיוני כי אם אתה מגיע מיפו לתרשיש אז יש לך דרך מזרחה אל נינוה כך שאם יונה רוצה לברוח מהמשימה שהוטלה עליו הוא צריך לברוח מערבה לא צפונה.
[05/09/2023, 9:34:09] ~ חוה חויה: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[05/09/2023, 10:00:57] ~ Steven A.B: איך יהודי אזרחי ארה”ב?
[05/09/2023, 10:26:42] ~ DO RO: על קצה המזלג…
תרשיש היה כנראה אי גדול שלפי החוקרים היה ממוקם מערבית לחופי ישראל . המקום מוזכר בהקשר של מרבצי מתכות כמו כסף (ירמיהו 10:9) והפניקים מצור הביאו משם כסף, ברזל, עופרת ועוד (יחזקאל 27:12) שבוודאי אין לו דבר עם העיר טרסוס בקיליקיה שבטורקיה של היום
לפי האזכור אצל ישיעהו 23:6 ו-66:19, מדובר באי גדול שניתן היה להגיע אליו בספינה רק מישראל , כפי שניסה יונה וכפי שעשה הלכה למעשה הצי של שלמה (דברי הימים ב – פרק 9:21) . על פי פרשנותו של ראש”י תרשיש משמעו “הים התיכון”.
לפי תרגום השבעים , הוולגטה ותרגום יונתן , תרשיש היא העיר קרתגו שבצפון אפריקה וכך סבור גם יצחק אברבנל . ויש עוד זיהוים שונים של מקומות קרובים יותר או פחות וגם רחוקים מאוד.
מי שיצר את הבלבול הוא יוספוס שמזהה את שני המקומות כאותו מקום, למרות הכיתוב השונה
[05/09/2023, 10:33:08] ~ Shuki Cohen: תודה רבה וכל הכבוד על ההסבר המעמיק!
[05/09/2023, 10:58:52] Itamar Ben David: אני גם שמעתי את ההסבר על קרתגו בעבר- אבל ממה שאני יודע קרתגו זה לא אי ואני לא הכרתי שיש שם מכרות למתכות- אבל לא התעמקתי. אשמח לפרטים נוספים
[05/09/2023, 10:59:50] Itamar Ben David: הייתי בטיול וירטואלי בקרתגו עם מדריך תוניסאי, זה ממש בתוך העיר
[05/09/2023, 11:01:23] ~ Eva Milrad: ~ Eva Milrad left
[05/09/2023, 11:03:05] Itamar Ben David: שלחתי הודעה למדריך התוניסאי
[05/09/2023, 11:03:08] Itamar Ben David: נראה מה אומר
[05/09/2023, 11:03:11] ~ DO RO: כמובן שקרתגו לא אי, מניתי כמה מן הזיוהים.
יש עוד הרבה שלא הזכרתי כאן כמו מלטה , סרדיניה ואחרים <This message was edited>
[05/09/2023, 11:04:27] ~ DO RO: אם הוא נולד משני הורים אזרחי רומא , אז הוא נחשב אזרח רומי מלידה וזה לא סותר את השתייכותו האתנית לעם ולדת היהודית. העניין הוא שבאף אחת מהאיגרות שלו, לא מוזכר הנושא, אלא רק במשעה שליחים שלוקס כתב. ויש הטוענים שזה חלק מאותה מגמה של לוקס להאדיר את דמותו של פאולוס הנערצת עליו. מאידך, מאוד יתכן שכך היה ואולי ההוכחה האולטימטיבית לאזרחותו הרומית, היא צורת המרטיריום שלו (לפי המסורת) באמצעות עריפת הראש, עונש שמור לאזרחי רומא – בניגוד למשל לצליבה .
[05/09/2023, 11:05:58] Doron Jamchi: אחד הזיהויים בהקשר של קרתגו זה חצי האי האיברי – ספרד ופורטוגל. הייתה שם מושבת-בת פיניקית של קרתגו ומשם הם היו כורים מתכות.
[05/09/2023, 11:07:07] Itamar Ben David: בקיצור חיפש הכל כלול איפשהו
[05/09/2023, 11:08:15] Itamar Ben David: באיגרות ממה שאני בדקתי הוא גם לא מזכיר שהוא תלמיד של רבן גמליאל
[05/09/2023, 11:08:35] Itamar Ben David: אבל הבדיקה שלי לא הייתה ממצה
[05/09/2023, 11:09:05] Doron Jamchi: הוא לא מזכיר כי אין לו צורך. הוא כותב לגויים, הם לא יודעים מי זה.
[05/09/2023, 11:09:50] Itamar Ben David: האיגרות שלו בחלקן מיועדות
גם ליהודים באותה עיר שכחתי איזו מהן אני חושב שאל הרומים
[05/09/2023, 11:15:55] Doron Jamchi: זו איגרת שמסבירה את עיקרי הבשורה, ולכן הפנייה ליהודים היא במסגרת הטיעונים שלו.
[05/09/2023, 11:20:10] Itamar Ben David: נו, מצוין, זה הזמן להגיד – אני פוסק לכם אחרי שהתחנכתי בישיבת חברון אצל רבן גמליאל
[05/09/2023, 12:42:02] ~ Steven A.B: קצת התבלבלתי.
אז תרשיש המקראית היא אי גדול קרוב לחופי ארץ ישראל, ואין לה שום קשר לטרסוס שבקיליקיה.
אז איפה האי תרשיש היום?
[05/09/2023, 12:57:19] ~ DO RO: אם תהיה פעם הסכמה כללית על זהותה, נדע גם איפה היא . יש המון אפשרויות זיהוי אף אחת לא מוכחת
[05/09/2023, 12:58:31] ~ Steven A.B: אוקי, אז למה לשלול את האפשרת שתרשיש המקראית היא טרסוס שבקיליקיה? זה מה שאני הבנתי שתרשיש זו טרסוס
[05/09/2023, 12:59:59] ~ DO RO: כי את זה רוב החוקרים שוללים , רק יוספוס עושה את הזיהוי הזה. וגם בגלל הכיתוב השונה של שני המקומות שלא הפריע ליוספוס בזיהוי שלו