ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

יוחנן – פרק יח'

אַחֲרֵי שֶׁאָמַר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה יָצָא יֵשׁוּעַ עִם תַּלְמִידָיו אֶל מֵעֵבֶר לְנַחַל קִדְרוֹן וְנִכְנַס עִם תַּלְמִידָיו אֶל גַּן אֲשֶׁר הָיָה שָׁם. 2 גַּם יְהוּדָה הַמַּסְגִּיר אוֹתוֹ הִכִּיר אֶת הַמָּקוֹם, שֶׁכֵּן פְּעָמִים רַבּוֹת נוֹעַד שָׁם יֵשׁוּעַ עִם תַּלְמִידָיו. 3 לָקַח יְהוּדָה קְבוּצַת חַיָּלִים וְגַם מְשָׁרְתִים מֵאֵת רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַפְּרוּשִׁים, וּבָא לְשָׁם בְּלַפִּידִים וּבִמְנוֹרוֹת וּבִכְלֵי נֶשֶׁק. 4 יֵשׁוּעַ, שֶׁיָּדַע כָּל מַה שֶּׁיָּבוֹא עָלָיו, יָצָא וְאָמַר לָהֶם: “אֶת מִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים?”

5 הֵשִׁיבוּ לוֹ: “אֶת יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת.”
אָמַר לָהֶם: “אֲנִי הוּא”. גַּם יְהוּדָה הַמַּסְגִּיר אוֹתוֹ הָיָה שָׁם. 6 כַּאֲשֶׁר אָמַר לָהֶם יֵשׁוּעַ “אֲנִי הוּא”, נָסוֹגוּ לְאָחוֹר וְנָפְלוּ אַרְצָה.

7 שׁוּב שָׁאַל אוֹתָם: “אֶת מִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים?” הֵשִׁיבוּ: “אֶת יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת”.

8 עָנָה יֵשׁוּעַ: “אָמַרְתִּי לָכֶם שֶׁאֲנִי הוּא. לָכֵן אִם אוֹתִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים, הַנִּיחוּ לְאֵלֶּה לָלֶכֶת” – 9 לְקַיֵּם אֶת הַדָּבָר שֶׁאָמַר, “מֵאֵלֶּה אֲשֶׁר נָתַתָּ לִי לֹא אָבַד לִי אִישׁ”.

10 אָז שָׁלַף שִׁמְעוֹן כֵּיפָא חֶרֶב שֶׁהָיְתָה אֶצְלוֹ, הִכָּה בְּעַבְדּוֹ שֶׁל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְקִצֵּץ אֶת אָזְנוֹ הַיְמָנִית. שֵׁם הָעֶבֶד הָיָה מֶלֶךְ. 11 אָמַר יֵשׁוּעַ אֶל כֵּיפָא: “הָשֵׁב אֶת הַחֶרֶב אֶל נְדָנָהּ. הַאִם לֹא אֶשְׁתֶּה אֶת הַכּוֹס שֶׁנָּתַן לִי הָאָב?” 12 הַחַיָּלִים וּמְפַקְּדָם עִם הַמְשָׁרְתִים מִטַּעַם רָאשֵׁי הַיְּהוּדִים אָחֲזוּ בְּיֵשׁוּעַ וְקָשְׁרוּ אוֹתוֹ. 13 הֵם הוֹלִיכוּהוּ תְּחִלָּה אֶל חָנָן, שֶׁהָיָה חוֹתְנוֹ שֶׁל קַיָּפָא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל בְּאוֹתָהּ שָׁנָה. 14 קַיָּפָא הוּא שֶׁיָּעַץ לְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְלַפְּרוּשִׁים כִּי מוּטָב שֶׁיָּמוּת אִישׁ אֶחָד בְּעַד הָעָם.

15 שִׁמְעוֹן כֵּיפָא וְתַלְמִיד אַחֵר הָלְכוּ אַחֲרֵי יֵשׁוּעַ. אוֹתוֹ תַּלְמִיד הָיָה מֻכָּר לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְהוּא נִכְנַס עִם יֵשׁוּעַ לַחֲצַר הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, 16 אֲבָל כֵּיפָא עָמַד בַּחוּץ עַל־יַד הַשַּׁעַר. יָצָא הַתַּלְמִיד הָאַחֵר, הַמֻּכָּר לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, דִבֵּר עִם הַשּׁוֹעֶרֶת וְהִכְנִיס אֶת כֵּיפָא. 17 אָמְרָה הַמְשָׁרֶתֶת הַשּׁוֹעֶרֶת אֶל כֵּיפָא: “הֲרֵי גַּם אַתָּה מִתַּלְמִידֵי הָאִישׁ הַזֶּה!”
הוּא הֵשִׁיב: “לֹא, אֵינֶנִּי”.

18 אוֹתָהּ שָׁעָה עָמְדוּ הָעֲבָדִים וְהַמְשָׁרְתִים לְיַד הַמְּדוּרָה שֶׁהִדְלִיקוּ בִּגְלַל הַקּוֹר, וְהִתְחַמְּמוּ. גַּם כֵּיפָא עָמַד אִתָּם וְהִתְחַמֵּם.

19 שָׁאַל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אֶת יֵשׁוּעַ עַל־אוֹדוֹת תַּלְמִידָיו וְתוֹרָתוֹ. 20 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אֲנִי בְּגָלוּי דִּבַּרְתִּי אֶל הָעוֹלָם. תָּמִיד לִמַּדְתִּי בְּבֵית כְּנֶסֶת וּבְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, בְּמָקוֹם שֶׁנִּקְהָלִים כָּל הַיְּהוּדִים, וְלֹא דִּבַּרְתִּי דָּבָר בַּסֵּתֶר. 21 מַדּוּעַ אַתָּה שׁוֹאֵל אוֹתִי? שְׁאַל נָא אֶת הָאֲנָשִׁים שֶׁשָּׁמְעוּ, מַה דִּבַּרְתִּי אֲלֵיהֶם. הֵם יוֹדְעִים מַה שֶּׁאֲנִי אָמַרְתִּי.”

22 לְאַחַר שֶׁאָמַר זֹאת, סָטַר אַחַד הַמְשָׁרְתִים הָעוֹמְדִים שָׁם עַל לֶחְיוֹ שֶׁל יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “כָּכָה אַתָּה עוֹנֶה לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל?”

23 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אִם דִּבַּרְתִּי רָעָה, הָעֵד עַל הָרָעָה. אַךְ אִם נְכוֹנָה, מַדּוּעַ תַּכֵּנִי?”

24 אָז שָׁלַח אוֹתוֹ חָנָן אָסוּר בַּאֲזִקִּים אֶל קַיָּפָא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל.

25 כַּאֲשֶׁר שִׁמְעוֹן כֵּיפָא הָיָה עוֹמֵד וּמִתְחַמֵּם, אָמְרוּ לוֹ: “הֲלֹא גַּם אַתָּה מִתַּלְמִידָיו!”
הִכְחִישׁ וְאָמַר: “לֹא, אֵינֶנִּי.”

26 אֶחָד מֵעַבְדֵי הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, קְרוֹב מִשְׁפָּחָה לְזֶה אֲשֶׁר כֵּיפָא קִצֵּץ אֶת אָזְנוֹ, אָמַר: “הֲרֵי רְאִיתִיךָ בַּגָּן אִתּוֹ!” 27 שׁוּב הִכְחִישׁ כֵּיפָא וּמִיָּד קָרָא הַתַּרְנְגוֹל. 28 בַּבֹּקֶר הַשְׁכֵּם הוֹלִיכוּ אֶת יֵשׁוּעַ מִבֵּית קַיָּפָא אֶל בֵּית הַמִּמְשָׁל. הֵם לֹא נִכְנְסוּ לְבֵית הַמִּמְשָׁל, פֶּן יִטָּמְאוּ וְלֹא יוּכְלוּ לֶאֱכֹל אֶת הַפֶּסַח. 29 עַל כֵּן יָצָא פִּילָטוֹס אֲלֵיהֶם וְשָׁאַל: “בַּמֶּה אַתֶּם מַאֲשִׁימִים אֶת הָאִישׁ הַזֶּה?”

30 עָנוּ וְאָמְרוּ לוֹ: “לוּלֵא הָיָה זֶה עוֹשֶׂה רָעָה, לֹא הָיִינוּ מוֹסְרִים אוֹתוֹ אֵלֶיךָ.”

31 אָמַר לָהֶם פִּילָטוֹס: “קְחוּ אוֹתוֹ אַתֶּם וְשִׁפְטוּהוּ עַל־פִּי תּוֹרַתְכֶם.” אָמְרוּ לוֹ רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים: “אֵין לָנוּ רְשׁוּת לְהָמִית אִישׁ.” – 32 זֹאת לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַדָּבָר שֶׁאָמַר יֵשׁוּעַ בְּרָמְזוֹ אֵיזֶה מָוֶת הָיָה עָתִיד לָמוּת.

33 פִּילָטוֹס נִכְנַס בַּחֲזָרָה לְבֵית הַמִּמְשָׁל, קָרָא לְיֵשׁוּעַ וְשָׁאַל אוֹתוֹ: “אַתָּה מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים?”

34 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “הַאִם מִלִּבְּךָ אַתָּה אוֹמֵר זֹאת אוֹ שֶׁאֲחֵרִים אָמְרוּ לְךָ עַל־אוֹדוֹתַי?”

35 עָנָה פִּילָטוֹס: “וְכִי יְהוּדִי אֲנִי? הֲרֵי עַמְּךָ וְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים מָסְרוּ אוֹתְךָ אֵלַי. מֶה עָשִׂיתָ?”

36 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “מַלְכוּתִי אֵינֶנָּה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה. אִלּוּ הָיְתָה מַלְכוּתִי מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, הָיוּ מְשָׁרְתַי נִלְחָמִים שֶׁלֹּא אֶמָּסֵר לְרָאשֵׁי הַיְּהוּדִים; אֶלָּא שֶׁכָּעֵת מַלְכוּתִי אֵינֶנָּה מִפֹּה.”

37 אָמַר לוֹ פִּילָטוֹס: “אִם כֵּן, אַתָּה מֶלֶךְ!” עָנָה יֵשׁוּעַ: “אַתָּה אוֹמֵר שֶׁאֲנִי מֶלֶךְ; לְכָךְ אֲנִי נוֹלַדְתִּי וּלְשֵׁם כָּךְ בָּאתִי לָעוֹלָם, כְּדֵי שֶׁאָעִיד עַל הָאֱמֶת. כָּל אֲשֶׁר הוּא מִן הָאֱמֶת שׁוֹמֵע לְקוֹלִי.”

38 אָמַר לוֹ פִּילָטוֹס: “מַהִי אֱמֶת?” �

לְאַחַר שֶׁאָמַר זֹאת יָצָא שֵׁנִית אֶל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְאָמַר: “אֵינֶנִּי מוֹצֵא בּוֹ שׁוּם אַשְׁמָה. 39 אֲבָל מִנְהָג הוּא אֶצְלְכֶם שֶׁאֲשַׁחְרֵר לָכֶם אֶחָד בְּפֶסַח. רְצוֹנְכֶם שֶׁאֲשַׁחְרֵר לָכֶם אֶת מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים?”

40 הֵשִׁיבוּ וְצָעֲקוּ: “לֹא אֶת זֶה אֶלָּא אֶת בַּר־אַבָּא!” וּבַר־אַבָּא הָיָה שׁוֹדֵד.

[24/07/2023, 20:03:02] Itamar Ben David: *הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי יוֹחָנָן פֶּרֶק יח*

*יח אַחֲרֵי שֶׁאָמַר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה יָצָא יֵשׁוּעַ עִם תַּלְמִידָיו אֶל מֵעֵבֶר לְנַחַל קִדְרוֹן וְנִכְנַס עִם תַּלְמִידָיו אֶל גַּן אֲשֶׁר הָיָה שָׁם. 2 גַּם יְהוּדָה הַמַּסְגִּיר אוֹתוֹ הִכִּיר אֶת הַמָּקוֹם, שֶׁכֵּן פְּעָמִים רַבּוֹת נוֹעַד שָׁם יֵשׁוּעַ עִם תַּלְמִידָיו. 3 לָקַח יְהוּדָה קְבוּצַת חַיָּלִים וְגַם מְשָׁרְתִים מֵאֵת רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַפְּרוּשִׁים, וּבָא לְשָׁם בְּלַפִּידִים וּבִמְנוֹרוֹת וּבִכְלֵי נֶשֶׁק.*
[24/07/2023, 20:03:03] Itamar Ben David: *4 יֵשׁוּעַ, שֶׁיָּדַע כָּל מַה שֶּׁיָּבוֹא עָלָיו, יָצָא וְאָמַר לָהֶם: “אֶת מִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים?”*
*5 הֵשִׁיבוּ לוֹ: “אֶת יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת.”*
*אָמַר לָהֶם: “אֲנִי הוּא”. גַּם יְהוּדָה הַמַּסְגִּיר אוֹתוֹ הָיָה שָׁם. 6 כַּאֲשֶׁר אָמַר לָהֶם יֵשׁוּעַ “אֲנִי הוּא”, נָסוֹגוּ לְאָחוֹר וְנָפְלוּ אַרְצָה.*
*7 שׁוּב שָׁאַל אוֹתָם: “אֶת מִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים?” הֵשִׁיבוּ: “אֶת יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת”.*
*8 עָנָה יֵשׁוּעַ: “אָמַרְתִּי לָכֶם שֶׁאֲנִי הוּא. לָכֵן אִם אוֹתִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים, הַנִּיחוּ לְאֵלֶּה לָלֶכֶת” – 9 לְקַיֵּם אֶת הַדָּבָר שֶׁאָמַר, “מֵאֵלֶּה אֲשֶׁר נָתַתָּ לִי לֹא אָבַד לִי אִישׁ”.*
[24/07/2023, 20:03:04] Itamar Ben David: *10 אָז שָׁלַף שִׁמְעוֹן כֵּיפָא חֶרֶב שֶׁהָיְתָה אֶצְלוֹ, הִכָּה בְּעַבְדּוֹ שֶׁל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְקִצֵּץ אֶת אָזְנוֹ הַיְמָנִית. שֵׁם הָעֶבֶד הָיָה מֶלֶךְ. 11 אָמַר יֵשׁוּעַ אֶל כֵּיפָא: “הָשֵׁב אֶת הַחֶרֶב אֶל נְדָנָהּ. הַאִם לֹא אֶשְׁתֶּה אֶת הַכּוֹס שֶׁנָּתַן לִי הָאָב?” 12 הַחַיָּלִים וּמְפַקְּדָם עִם הַמְשָׁרְתִים מִטַּעַם רָאשֵׁי הַיְּהוּדִים אָחֲזוּ בְּיֵשׁוּעַ וְקָשְׁרוּ אוֹתוֹ. 13 הֵם הוֹלִיכוּהוּ תְּחִלָּה אֶל חָנָן, שֶׁהָיָה חוֹתְנוֹ שֶׁל קַיָּפָא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל בְּאוֹתָהּ שָׁנָה. 14 קַיָּפָא הוּא שֶׁיָּעַץ לְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְלַפְּרוּשִׁים כִּי מוּטָב שֶׁיָּמוּת אִישׁ אֶחָד בְּעַד הָעָם.*
[24/07/2023, 20:03:04] Itamar Ben David: * שִׁמְעוֹן כֵּיפָא וְתַלְמִיד אַחֵר הָלְכוּ אַחֲרֵי יֵשׁוּעַ. אוֹתוֹ תַּלְמִיד הָיָה מֻכָּר לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְהוּא נִכְנַס עִם יֵשׁוּעַ לַחֲצַר הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, 16 אֲבָל כֵּיפָא עָמַד בַּחוּץ עַל־יַד הַשַּׁעַר. יָצָא הַתַּלְמִיד הָאַחֵר, הַמֻּכָּר לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, דִבֵּר עִם הַשּׁוֹעֶרֶת וְהִכְנִיס אֶת כֵּיפָא.*
*17אָמְרָה הַמְשָׁרֶתֶת הַשּׁוֹעֶרֶת אֶל כֵּיפָא: “הֲרֵי גַּם אַתָּה מִתַּלְמִידֵי הָאִישׁ הַזֶּה!” הוּא הֵשִׁיב: “לֹא, אֵינֶנִּי”.*
*18 אוֹתָהּ שָׁעָה עָמְדוּ הָעֲבָדִים וְהַמְשָׁרְתִים לְיַד הַמְּדוּרָה שֶׁהִדְלִיקוּ בִּגְלַל הַקּוֹר, וְהִתְחַמְּמוּ. גַּם כֵּיפָא עָמַד אִתָּם וְהִתְחַמֵּם.*
[24/07/2023, 20:03:05] Itamar Ben David: *19 שָׁאַל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אֶת יֵשׁוּעַ עַל־אוֹדוֹת תַּלְמִידָיו וְתוֹרָתוֹ. 20 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אֲנִי בְּגָלוּי דִּבַּרְתִּי אֶל הָעוֹלָם. תָּמִיד לִמַּדְתִּי בְּבֵית כְּנֶסֶת וּבְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, בְּמָקוֹם שֶׁנִּקְהָלִים כָּל הַיְּהוּדִים, וְלֹא דִּבַּרְתִּי דָּבָר בַּסֵּתֶר. 21 מַדּוּעַ אַתָּה שׁוֹאֵל אוֹתִי? שְׁאַל נָא אֶת הָאֲנָשִׁים שֶׁשָּׁמְעוּ, מַה דִּבַּרְתִּי אֲלֵיהֶם. הֵם יוֹדְעִים מַה שֶּׁאֲנִי אָמַרְתִּי.”*
*22 לְאַחַר שֶׁאָמַר זֹאת, סָטַר אַחַד הַמְשָׁרְתִים הָעוֹמְדִים שָׁם עַל לֶחְיוֹ שֶׁל יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “כָּכָה אַתָּה עוֹנֶה לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל?”*
*23 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אִם דִּבַּרְתִּי רָעָה, הָעֵד עַל הָרָעָה. אַךְ אִם נְכוֹנָה, מַדּוּעַ תַּכֵּנִי?”*
*24 אָז שָׁלַח אוֹתוֹ חָנָן אָסוּר בַּאֲזִקִּים אֶל קַיָּפָא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל.*
[24/07/2023, 20:03:06] Itamar Ben David: * כַּאֲשֶׁר שִׁמְעוֹן כֵּיפָא הָיָה עוֹמֵד וּמִתְחַמֵּם, אָמְרוּ לוֹ: “הֲלֹא גַּם אַתָּה מִתַּלְמִידָיו!”*
*הִכְחִישׁ וְאָמַר: “לֹא, אֵינֶנִּי.”*
*26 אֶחָד מֵעַבְדֵי הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, קְרוֹב מִשְׁפָּחָה לְזֶה אֲשֶׁר כֵּיפָא קִצֵּץ אֶת אָזְנוֹ, אָמַר: “הֲרֵי רְאִיתִיךָ בַּגָּן אִתּוֹ!” 27 שׁוּב הִכְחִישׁ כֵּיפָא וּמִיָּד קָרָא הַתַּרְנְגוֹל.*
[24/07/2023, 20:03:07] Itamar Ben David: * 28 בַּבֹּקֶר הַשְׁכֵּם הוֹלִיכוּ אֶת יֵשׁוּעַ מִבֵּית קַיָּפָא אֶל בֵּית הַמִּמְשָׁל. הֵם לֹא נִכְנְסוּ לְבֵית הַמִּמְשָׁל, פֶּן יִטָּמְאוּ וְלֹא יוּכְלוּ לֶאֱכֹל אֶת הַפֶּסַח. 29 עַל כֵּן יָצָא פִּילָטוֹס אֲלֵיהֶם וְשָׁאַל: “בַּמֶּה אַתֶּם מַאֲשִׁימִים אֶת הָאִישׁ הַזֶּה?”*
*30 עָנוּ וְאָמְרוּ לוֹ: “לוּלֵא הָיָה זֶה עוֹשֶׂה רָעָה, לֹא הָיִינוּ מוֹסְרִים אוֹתוֹ אֵלֶיךָ.”*
*31 אָמַר לָהֶם פִּילָטוֹס: “קְחוּ אוֹתוֹ אַתֶּם וְשִׁפְטוּהוּ עַל־פִּי תּוֹרַתְכֶם.” אָמְרוּ לוֹ רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים: “אֵין לָנוּ רְשׁוּת לְהָמִית אִישׁ.” – 32 זֹאת לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַדָּבָר שֶׁאָמַר יֵשׁוּעַ בְּרָמְזוֹ אֵיזֶה מָוֶת הָיָה עָתִיד לָמוּת.*
[24/07/2023, 20:03:07] Itamar Ben David: *33 פִּילָטוֹס נִכְנַס בַּחֲזָרָה לְבֵית הַמִּמְשָׁל, קָרָא לְיֵשׁוּעַ וְשָׁאַל אוֹתוֹ: “אַתָּה מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים?”*
*34 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “הַאִם מִלִּבְּךָ אַתָּה אוֹמֵר זֹאת אוֹ שֶׁאֲחֵרִים אָמְרוּ לְךָ עַל־אוֹדוֹתַי?”*
*35 עָנָה פִּילָטוֹס: “וְכִי יְהוּדִי אֲנִי? הֲרֵי עַמְּךָ וְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים מָסְרוּ אוֹתְךָ אֵלַי. מֶה עָשִׂיתָ?”*
*36 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “מַלְכוּתִי אֵינֶנָּה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה. אִלּוּ הָיְתָה מַלְכוּתִי מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, הָיוּ מְשָׁרְתַי נִלְחָמִים שֶׁלֹּא אֶמָּסֵר לְרָאשֵׁי הַיְּהוּדִים; אֶלָּא שֶׁכָּעֵת מַלְכוּתִי אֵינֶנָּה מִפֹּה.”*
*37 אָמַר לוֹ פִּילָטוֹס: “אִם כֵּן, אַתָּה מֶלֶךְ!” עָנָה יֵשׁוּעַ: “אַתָּה אוֹמֵר שֶׁאֲנִי מֶלֶךְ; לְכָךְ אֲנִי נוֹלַדְתִּי וּלְשֵׁם כָּךְ בָּאתִי לָעוֹלָם, כְּדֵי שֶׁאָעִיד עַל הָאֱמֶת. כָּל אֲשֶׁר הוּא מִן הָאֱמֶת שׁוֹמֵע לְקוֹלִי.”*
*38 אָמַר לוֹ פִּילָטוֹס: “מַהִי אֱמֶת?”*
[24/07/2023, 20:03:08] Itamar Ben David: *לְאַחַר שֶׁאָמַר זֹאת יָצָא שֵׁנִית אֶל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְאָמַר: “אֵינֶנִּי מוֹצֵא בּוֹ שׁוּם אַשְׁמָה. 39 אֲבָל מִנְהָג הוּא אֶצְלְכֶם שֶׁאֲשַׁחְרֵר לָכֶם אֶחָד בְּפֶסַח. רְצוֹנְכֶם שֶׁאֲשַׁחְרֵר לָכֶם אֶת מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים?”*
*40 הֵשִׁיבוּ וְצָעֲקוּ: “לֹא אֶת זֶה אֶלָּא אֶת בַּר־אַבָּא!” וּבַר־אַבָּא הָיָה שׁוֹדֵד.*
[24/07/2023, 20:03:09] Itamar Ben David: https://open.spotify.com/episode/0lNdRkONvN1HRA98gEhqGx?si=t8fT3NKJTaO0K4PRvPF2Jg&context=spotify%3Ashow%3A2rXEL9fo2QVdCWzDlAhZCh
[24/07/2023, 21:31:46] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[25/07/2023, 8:01:47] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[25/07/2023, 8:02:09] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! יוחנן פרק י״ח.
[25/07/2023, 8:04:19] Itamar Ben David: ביום חמישי ט באב לא נקרא את הפרק היומי. נמשיך בקריאה בשבוע לאחר מכן בימים ראשון ושני ואז נצא להפסקה.
‎[25/07/2023, 8:06:26] ~ נעמי ארליך קופרמן: ‎image omitted
[25/07/2023, 8:07:00] ~ נעמי ארליך קופרמן: הקרנה בסינמטק ירושלים בחמישי ה 27 ביולי ב 18:00
בתום ההקרנה מפגש עם דן וולמן הבמאי
[25/07/2023, 8:08:03] ~ נעמי ארליך קופרמן: בוקר טוב חברים יקרים,
מי מכם שמעוניין בהזמנה להקרנת הסרט מוזמן לפנות אלי בפרטי.
יום טוב לכולנו.
[25/07/2023, 8:38:07] Itamar Ben David: פסוק 3 מנורות הכוונה לנרות צביטה?
[25/07/2023, 8:38:18] Itamar Ben David: פסוק 6 הסצינה קצת מזכירה את המלאכים בסדום שהודפים את התוקפים את לוט.
[25/07/2023, 8:39:32] Itamar Ben David: פסוק 10- מה המשמעות של השם מלך כאן, זה עבד כי ימלוך? מה הרעיון
[25/07/2023, 8:40:39] Itamar Ben David: פסוק 15- מי התלמיד השני?
[25/07/2023, 8:40:45] Itamar Ben David: התלמיד האחר
[25/07/2023, 8:45:25] Itamar Ben David: פסוק 24: מי זה החנן הזה, אנחנו מכירים דמות היסטורית כזו? קצת התבלבלתי גיאוגרפית: האם עברנו מנקודה אחת לבית קיפא הכהן הגדול?
[25/07/2023, 8:50:03] Itamar Ben David: פסוק 28- מן הסתם מי שלא מכיר את בריאן כוכב עליון – זה הזמן להכיר את אחת הסצינות הכי מצחיקות בתולדות הקולנוע.
[25/07/2023, 8:51:01] Itamar Ben David: פסוק 31- מאיזה מקור אנחנו יודעים שאין סמכות לבית הדין של היהודים להמית? זה מתחיל כבר בימי בבל ופרס? בימי יוון? מאיפה עוד לומדים את זה?
[25/07/2023, 8:53:46] Itamar Ben David: פסוקים 37-38 למה שאדם אכזרי כמו פילטוס ישמע עדות של ישוע על זה שהוא מלך, גם אם לא מהעולם הזה, ולא ירצה להרוג אותו ליתר ביטחון?
[25/07/2023, 9:18:34] Erez Giron – Tour Guide: פסוק 10 קיצוץ אוזן מוכר לנו גם מהורקנוס השני אצל יוספוס. מבטל את האפשרות להיות כוהן.
[25/07/2023, 9:19:00] Erez Giron – Tour Guide: פסוק 12 איזה חנן מדובר, הראשון או השני?
[25/07/2023, 9:32:35] Erez Giron – Tour Guide: היה חנן כוהן גדול ולו 5 בנים שהיו גם כוהנים, המפורסם ביניהם הם הוא חנן בן חנן שהיה הכונן הגדול בזמן המרד הגדול
[25/07/2023, 9:33:32] Erez Giron – Tour Guide: לסנהדרין הייתה אפשרות להוצאה להורג, עד שנת 6 לספירה.
[25/07/2023, 9:35:00] Erez Giron – Tour Guide: ‎This message was deleted.
[25/07/2023, 14:31:14] Doron Jamchi: יוחנן, מי שכותב את הבשורה. הוא מדבר על עצמו בגוף שלישי (התלמיד שישוע אהב, התלמיד האחר)
[25/07/2023, 14:34:48] Itamar Ben David: תביא את המבואה והטקסט של קיצוץ אוזנו של הורקנוס. אכן הלכתית זה פוסל את הכהן
[25/07/2023, 14:35:20] Itamar Ben David: תביא מבואה אם יש לך אפשרות
[25/07/2023, 14:39:57] Doron Jamchi: פילטוס הוא נציב מטעם הסנאט הרומי, והוא צריך לתת דין וחשבון ברומא (והוא אכן נקרא לרומא למשפט אחרי ששלח חיילים לטבוח בכפר שומרוני). אז הוא צריך לפחות להביא סיבה ברורה.
[25/07/2023, 14:41:18] Itamar Ben David: ישוע אומר לו שהוא מלך
[25/07/2023, 14:41:26] Itamar Ben David: מה יש להסס
[25/07/2023, 14:43:16] Doron Jamchi: הוא לא אומר לו במפורש
[25/07/2023, 14:59:14] Doron Jamchi: מעניין שיש בבשורת יוחנן הבדלים מהסינופטים גם בתיאור בגת שמנים.
קודם כל ישוע לא מתפלל בגת שמנים, אלא לפני שהם מגיעים (פרק יז’, יח: 1). ולמרות שיהודה מגיע עם החיילים והמשרתים, הוא פסיבי. אין את הקטע של הנשיקה.
השיחה שיוחנן מביא מדגישה את זה שישוע אומר “אני הוא” (פסוק 5). וזה שוב ה-ego eimai שהופיע לאורך כל הבשורה, ולכן כשהוא אומר את זה כאן יוחנן כותב שהחיילים נסוגו ונפלו.
[25/07/2023, 15:29:45] Itamar Ben David: *מַלְכוּתִי אֵינֶנָּה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה* נשמע לי די מפורש, אבל אני זורם. מכל מקום, דווקא זה זה שפילטוס מדי פעם עולה לתת דין וחשבון על טבח השומרונים גורם לי לראות אותו כאכזר מספיק כדי לחסל את ישוע בלי שום חשש מאיזה דין וחשבון אחר כך. כולה עוד יהודי שחושב שהוא מלך או שיש לו מלכות.
[25/07/2023, 15:30:45] Itamar Ben David: תמשיך עוד קצת את הקו הזה – החיילים נפלו אחורה כי?
[25/07/2023, 15:38:45] Doron Jamchi: אולי הוא סתם רצה לעשות דווקא לכהנים
‎[25/07/2023, 15:42:54] Doron Jamchi: ‎GIF omitted
[25/07/2023, 15:44:08] Itamar Ben David: כן אנחנו מדמיינים אותו דבר. הדבר היחיד שזה הדהד לי כמו שאמרתי זה את סיפור המלאכים בסדום
[25/07/2023, 15:44:20] Itamar Ben David: אולי יש קשר בין הסיפורים
‎[25/07/2023, 15:46:50] Doron Jamchi: ‎image omitted
[25/07/2023, 15:47:25] ~ Rebecca Nok: פסיפס, לא ציור
[25/07/2023, 15:59:58] ~ DO RO: https://www.jesusfilm.org/watch/life-of-jesus-gospel-of-john.html/the-arrest-of-jesus-and-peter-denial/english.html
[25/07/2023, 16:09:18] ~ Alex Gutman: איך מבינים את הקטע עם קטיעת האוזן? האלימות הזו פתאום? מאיפה זה בא? ומה הוא חשב שהוא עושה?
סליחה, לא קראתי את המקבילות בבשורות הקודמות – זה קיים גם שם?
[25/07/2023, 16:12:10] ~ Alex Gutman: תמיד מצחיק אותי איך בכל הסרטים ישו וחבריו נראים כאילו הגיחו מאיזו מערה…
[25/07/2023, 16:13:37] ~ DO RO: זה מופיע גם בסינופטיים , אך רק יוחנן מציין שמי שעושה את זה פטרוס והפרשנים מסבירים זאת על רקע של טינה אישית בין השניים . פטרוס לכאורה , רוצה להפגין נאמנות טהגנה על ישוע בדרך הכי לא חכמה , בניגוד גמור לחוסר הנאמנות שנתגלה תוך זמן קצר כאשר הוא מתכחש לישיע 3 פעמים
חוץ מזה , בהנחה שפטרוס היה ימני , הוא יכול היה לכרות את אוזנו הימנית של העבד רק אם תקף אותו מאחור ולא חזיתית , דבר שלא מראה על גבורה אלא להיפך
[25/07/2023, 16:15:27] ~ Alex Gutman: תודה. אני בעיקר מתפלא על האלימות. אמנם “אין אדן נתפס בשעת כעסו”, אבל זה נראה ממש מוזר, אחרי כל מה שהם למדו.
[25/07/2023, 16:16:57] ~ DO RO: נכון, לגמרי לא הולם .
זה מעיד על עוד משהו
שהתלמידים , היו חמושים בחרב אולי חרב קצרה , אבל עצם העובדה שהלכו חמושים זה מעניין
[25/07/2023, 16:20:27] ~ Erez Cohen: יש גם התייחסות ביהדות.
רועץ אוזנו של עבד.
במידה ואחרי שבע שנים או יובל שנים עם עבד לא מעוניין להשתחרר צריך לקצוץ את אוזנו
[25/07/2023, 16:22:04] ~ Alex Gutman: לא קוצצים, רק מרצעים, שזה כנראה חור. בכל אופן, איך אתה מקשר בין הדברים?
[25/07/2023, 16:24:12] ~ Erez Cohen: תראה שיש יחס,לעבדים בפרק.
אולי קשור להדגשת מעמד הכוהנים מול השליחים.
לפחות בתרבויות פאגניות ולדעתי גם ביהדות, כהנים לא היו רשאים ללכת עם חרב או פגיון
[25/07/2023, 16:25:19] ~ Rebecca Nok: אכן
*מרצע* הוא כלי של הבורסקאי ליצור חורים
[25/07/2023, 16:26:12] ~ Erez Cohen: באותו תקופה ועד המצאת, הנשק החם.
כל גבר בעל מעמד ושאינו בעל מעמד נשא נשק להגנה.
לא סתם חלק מהעונשים באיסלם ליהודים זה שאסור להם להסתובב עם פגיון להגנה.
הם דימים בני חסות ולכן המוגנים על ידי המלך או הסולטן ולכן כל זמן שהם משלמים מס גולגלת אם לא אמורים להיות נושאי נשק
[25/07/2023, 16:26:27] ~ Erez Cohen: יש גם התייחסות לעניין חימוש היהודים במגילת אסתר
[25/07/2023, 16:28:08] ~ DO RO: אצל לוקס אגב, ישוע מרפא את אוזנו של העבד, זה בעצם מעשה הריפוי האחרון לפני הפסיון שלו
[25/07/2023, 16:30:20] ~ Erez Cohen: תראו שבפרק יש הרבה דיבור על מעמדות.
הכהן מול החיילים, וכיפא מול העבדים.
לדעתי זה למה יש,את עניין החרב.
כאילו ישוע אומר.
יש את הרומים, הם הריבון.
אל לנו להחליט עבורם ועבור האלוהים.
[25/07/2023, 16:30:53] ~ Erez Cohen: ונשק זה תמיד היה סמל למעמד במזרח התיכון, עד היום
‎[25/07/2023, 16:44:00] ~ DO RO: ‎image omitted
[25/07/2023, 16:53:33] ~ DO RO: אך הפרשנות אומרת שכוונתו לחרב רונחנית

ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

יוחנן – פרק יח

אַחֲרֵי שֶׁאָמַר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה יָצָא יֵשׁוּעַ עִם תַּלְמִידָיו אֶל מֵעֵבֶר לְנַחַל קִדְרוֹן וְנִכְנַס עִם תַּלְמִידָיו אֶל גַּן אֲשֶׁר הָיָה שָׁם. 2 גַּם יְהוּדָה הַמַּסְגִּיר אוֹתוֹ הִכִּיר אֶת הַמָּקוֹם, שֶׁכֵּן פְּעָמִים רַבּוֹת נוֹעַד שָׁם יֵשׁוּעַ עִם תַּלְמִידָיו. 3 לָקַח יְהוּדָה קְבוּצַת חַיָּלִים וְגַם מְשָׁרְתִים מֵאֵת רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַפְּרוּשִׁים, וּבָא לְשָׁם בְּלַפִּידִים וּבִמְנוֹרוֹת וּבִכְלֵי נֶשֶׁק. 4 יֵשׁוּעַ, שֶׁיָּדַע כָּל מַה שֶּׁיָּבוֹא עָלָיו, יָצָא וְאָמַר לָהֶם: “אֶת מִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים?”

5 הֵשִׁיבוּ לוֹ: “אֶת יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת.”
אָמַר לָהֶם: “אֲנִי הוּא”. גַּם יְהוּדָה הַמַּסְגִּיר אוֹתוֹ הָיָה שָׁם. 6 כַּאֲשֶׁר אָמַר לָהֶם יֵשׁוּעַ “אֲנִי הוּא”, נָסוֹגוּ לְאָחוֹר וְנָפְלוּ אַרְצָה.

7 שׁוּב שָׁאַל אוֹתָם: “אֶת מִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים?” הֵשִׁיבוּ: “אֶת יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת”.

8 עָנָה יֵשׁוּעַ: “אָמַרְתִּי לָכֶם שֶׁאֲנִי הוּא. לָכֵן אִם אוֹתִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים, הַנִּיחוּ לְאֵלֶּה לָלֶכֶת” – 9 לְקַיֵּם אֶת הַדָּבָר שֶׁאָמַר, “מֵאֵלֶּה אֲשֶׁר נָתַתָּ לִי לֹא אָבַד לִי אִישׁ”.

10 אָז שָׁלַף שִׁמְעוֹן כֵּיפָא חֶרֶב שֶׁהָיְתָה אֶצְלוֹ, הִכָּה בְּעַבְדּוֹ שֶׁל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְקִצֵּץ אֶת אָזְנוֹ הַיְמָנִית. שֵׁם הָעֶבֶד הָיָה מֶלֶךְ. 11 אָמַר יֵשׁוּעַ אֶל כֵּיפָא: “הָשֵׁב אֶת הַחֶרֶב אֶל נְדָנָהּ. הַאִם לֹא אֶשְׁתֶּה אֶת הַכּוֹס שֶׁנָּתַן לִי הָאָב?” 12 הַחַיָּלִים וּמְפַקְּדָם עִם הַמְשָׁרְתִים מִטַּעַם רָאשֵׁי הַיְּהוּדִים אָחֲזוּ בְּיֵשׁוּעַ וְקָשְׁרוּ אוֹתוֹ. 13 הֵם הוֹלִיכוּהוּ תְּחִלָּה אֶל חָנָן, שֶׁהָיָה חוֹתְנוֹ שֶׁל קַיָּפָא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל בְּאוֹתָהּ שָׁנָה. 14 קַיָּפָא הוּא שֶׁיָּעַץ לְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְלַפְּרוּשִׁים כִּי מוּטָב שֶׁיָּמוּת אִישׁ אֶחָד בְּעַד הָעָם.

15 שִׁמְעוֹן כֵּיפָא וְתַלְמִיד אַחֵר הָלְכוּ אַחֲרֵי יֵשׁוּעַ. אוֹתוֹ תַּלְמִיד הָיָה מֻכָּר לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְהוּא נִכְנַס עִם יֵשׁוּעַ לַחֲצַר הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, 16 אֲבָל כֵּיפָא עָמַד בַּחוּץ עַל־יַד הַשַּׁעַר. יָצָא הַתַּלְמִיד הָאַחֵר, הַמֻּכָּר לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, דִבֵּר עִם הַשּׁוֹעֶרֶת וְהִכְנִיס אֶת כֵּיפָא. 17 אָמְרָה הַמְשָׁרֶתֶת הַשּׁוֹעֶרֶת אֶל כֵּיפָא: “הֲרֵי גַּם אַתָּה מִתַּלְמִידֵי הָאִישׁ הַזֶּה!”
הוּא הֵשִׁיב: “לֹא, אֵינֶנִּי”.

18 אוֹתָהּ שָׁעָה עָמְדוּ הָעֲבָדִים וְהַמְשָׁרְתִים לְיַד הַמְּדוּרָה שֶׁהִדְלִיקוּ בִּגְלַל הַקּוֹר, וְהִתְחַמְּמוּ. גַּם כֵּיפָא עָמַד אִתָּם וְהִתְחַמֵּם.

19 שָׁאַל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אֶת יֵשׁוּעַ עַל־אוֹדוֹת תַּלְמִידָיו וְתוֹרָתוֹ. 20 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אֲנִי בְּגָלוּי דִּבַּרְתִּי אֶל הָעוֹלָם. תָּמִיד לִמַּדְתִּי בְּבֵית כְּנֶסֶת וּבְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, בְּמָקוֹם שֶׁנִּקְהָלִים כָּל הַיְּהוּדִים, וְלֹא דִּבַּרְתִּי דָּבָר בַּסֵּתֶר. 21 מַדּוּעַ אַתָּה שׁוֹאֵל אוֹתִי? שְׁאַל נָא אֶת הָאֲנָשִׁים שֶׁשָּׁמְעוּ, מַה דִּבַּרְתִּי אֲלֵיהֶם. הֵם יוֹדְעִים מַה שֶּׁאֲנִי אָמַרְתִּי.”

22 לְאַחַר שֶׁאָמַר זֹאת, סָטַר אַחַד הַמְשָׁרְתִים הָעוֹמְדִים שָׁם עַל לֶחְיוֹ שֶׁל יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “כָּכָה אַתָּה עוֹנֶה לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל?”

23 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אִם דִּבַּרְתִּי רָעָה, הָעֵד עַל הָרָעָה. אַךְ אִם נְכוֹנָה, מַדּוּעַ תַּכֵּנִי?”

24 אָז שָׁלַח אוֹתוֹ חָנָן אָסוּר בַּאֲזִקִּים אֶל קַיָּפָא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל.

25 כַּאֲשֶׁר שִׁמְעוֹן כֵּיפָא הָיָה עוֹמֵד וּמִתְחַמֵּם, אָמְרוּ לוֹ: “הֲלֹא גַּם אַתָּה מִתַּלְמִידָיו!”
הִכְחִישׁ וְאָמַר: “לֹא, אֵינֶנִּי.”

26 אֶחָד מֵעַבְדֵי הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, קְרוֹב מִשְׁפָּחָה לְזֶה אֲשֶׁר כֵּיפָא קִצֵּץ אֶת אָזְנוֹ, אָמַר: “הֲרֵי רְאִיתִיךָ בַּגָּן אִתּוֹ!” 27 שׁוּב הִכְחִישׁ כֵּיפָא וּמִיָּד קָרָא הַתַּרְנְגוֹל. 28 בַּבֹּקֶר הַשְׁכֵּם הוֹלִיכוּ אֶת יֵשׁוּעַ מִבֵּית קַיָּפָא אֶל בֵּית הַמִּמְשָׁל. הֵם לֹא נִכְנְסוּ לְבֵית הַמִּמְשָׁל, פֶּן יִטָּמְאוּ וְלֹא יוּכְלוּ לֶאֱכֹל אֶת הַפֶּסַח. 29 עַל כֵּן יָצָא פִּילָטוֹס אֲלֵיהֶם וְשָׁאַל: “בַּמֶּה אַתֶּם מַאֲשִׁימִים אֶת הָאִישׁ הַזֶּה?”

30 עָנוּ וְאָמְרוּ לוֹ: “לוּלֵא הָיָה זֶה עוֹשֶׂה רָעָה, לֹא הָיִינוּ מוֹסְרִים אוֹתוֹ אֵלֶיךָ.”

31 אָמַר לָהֶם פִּילָטוֹס: “קְחוּ אוֹתוֹ אַתֶּם וְשִׁפְטוּהוּ עַל־פִּי תּוֹרַתְכֶם.” אָמְרוּ לוֹ רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים: “אֵין לָנוּ רְשׁוּת לְהָמִית אִישׁ.” – 32 זֹאת לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַדָּבָר שֶׁאָמַר יֵשׁוּעַ בְּרָמְזוֹ אֵיזֶה מָוֶת הָיָה עָתִיד לָמוּת.

33 פִּילָטוֹס נִכְנַס בַּחֲזָרָה לְבֵית הַמִּמְשָׁל, קָרָא לְיֵשׁוּעַ וְשָׁאַל אוֹתוֹ: “אַתָּה מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים?”

34 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “הַאִם מִלִּבְּךָ אַתָּה אוֹמֵר זֹאת אוֹ שֶׁאֲחֵרִים אָמְרוּ לְךָ עַל־אוֹדוֹתַי?”

35 עָנָה פִּילָטוֹס: “וְכִי יְהוּדִי אֲנִי? הֲרֵי עַמְּךָ וְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים מָסְרוּ אוֹתְךָ אֵלַי. מֶה עָשִׂיתָ?”

36 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “מַלְכוּתִי אֵינֶנָּה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה. אִלּוּ הָיְתָה מַלְכוּתִי מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, הָיוּ מְשָׁרְתַי נִלְחָמִים שֶׁלֹּא אֶמָּסֵר לְרָאשֵׁי הַיְּהוּדִים; אֶלָּא שֶׁכָּעֵת מַלְכוּתִי אֵינֶנָּה מִפֹּה.”

37 אָמַר לוֹ פִּילָטוֹס: “אִם כֵּן, אַתָּה מֶלֶךְ!” עָנָה יֵשׁוּעַ: “אַתָּה אוֹמֵר שֶׁאֲנִי מֶלֶךְ; לְכָךְ אֲנִי נוֹלַדְתִּי וּלְשֵׁם כָּךְ בָּאתִי לָעוֹלָם, כְּדֵי שֶׁאָעִיד עַל הָאֱמֶת. כָּל אֲשֶׁר הוּא מִן הָאֱמֶת שׁוֹמֵע לְקוֹלִי.”

38 אָמַר לוֹ פִּילָטוֹס: “מַהִי אֱמֶת?” �

לְאַחַר שֶׁאָמַר זֹאת יָצָא שֵׁנִית אֶל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְאָמַר: “אֵינֶנִּי מוֹצֵא בּוֹ שׁוּם אַשְׁמָה. 39 אֲבָל מִנְהָג הוּא אֶצְלְכֶם שֶׁאֲשַׁחְרֵר לָכֶם אֶחָד בְּפֶסַח. רְצוֹנְכֶם שֶׁאֲשַׁחְרֵר לָכֶם אֶת מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים?”

40 הֵשִׁיבוּ וְצָעֲקוּ: “לֹא אֶת זֶה אֶלָּא אֶת בַּר־אַבָּא!” וּבַר־אַבָּא הָיָה שׁוֹדֵד.

[24/07/2023, 20:03:02] Itamar Ben David: *הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי יוֹחָנָן פֶּרֶק יח*

*יח אַחֲרֵי שֶׁאָמַר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה יָצָא יֵשׁוּעַ עִם תַּלְמִידָיו אֶל מֵעֵבֶר לְנַחַל קִדְרוֹן וְנִכְנַס עִם תַּלְמִידָיו אֶל גַּן אֲשֶׁר הָיָה שָׁם. 2 גַּם יְהוּדָה הַמַּסְגִּיר אוֹתוֹ הִכִּיר אֶת הַמָּקוֹם, שֶׁכֵּן פְּעָמִים רַבּוֹת נוֹעַד שָׁם יֵשׁוּעַ עִם תַּלְמִידָיו. 3 לָקַח יְהוּדָה קְבוּצַת חַיָּלִים וְגַם מְשָׁרְתִים מֵאֵת רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַפְּרוּשִׁים, וּבָא לְשָׁם בְּלַפִּידִים וּבִמְנוֹרוֹת וּבִכְלֵי נֶשֶׁק.*
[24/07/2023, 20:03:03] Itamar Ben David: *4 יֵשׁוּעַ, שֶׁיָּדַע כָּל מַה שֶּׁיָּבוֹא עָלָיו, יָצָא וְאָמַר לָהֶם: “אֶת מִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים?”*
*5 הֵשִׁיבוּ לוֹ: “אֶת יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת.”*
*אָמַר לָהֶם: “אֲנִי הוּא”. גַּם יְהוּדָה הַמַּסְגִּיר אוֹתוֹ הָיָה שָׁם. 6 כַּאֲשֶׁר אָמַר לָהֶם יֵשׁוּעַ “אֲנִי הוּא”, נָסוֹגוּ לְאָחוֹר וְנָפְלוּ אַרְצָה.*
*7 שׁוּב שָׁאַל אוֹתָם: “אֶת מִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים?” הֵשִׁיבוּ: “אֶת יֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת”.*
*8 עָנָה יֵשׁוּעַ: “אָמַרְתִּי לָכֶם שֶׁאֲנִי הוּא. לָכֵן אִם אוֹתִי אַתֶּם מְחַפְּשִׂים, הַנִּיחוּ לְאֵלֶּה לָלֶכֶת” – 9 לְקַיֵּם אֶת הַדָּבָר שֶׁאָמַר, “מֵאֵלֶּה אֲשֶׁר נָתַתָּ לִי לֹא אָבַד לִי אִישׁ”.*
[24/07/2023, 20:03:04] Itamar Ben David: *10 אָז שָׁלַף שִׁמְעוֹן כֵּיפָא חֶרֶב שֶׁהָיְתָה אֶצְלוֹ, הִכָּה בְּעַבְדּוֹ שֶׁל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְקִצֵּץ אֶת אָזְנוֹ הַיְמָנִית. שֵׁם הָעֶבֶד הָיָה מֶלֶךְ. 11 אָמַר יֵשׁוּעַ אֶל כֵּיפָא: “הָשֵׁב אֶת הַחֶרֶב אֶל נְדָנָהּ. הַאִם לֹא אֶשְׁתֶּה אֶת הַכּוֹס שֶׁנָּתַן לִי הָאָב?” 12 הַחַיָּלִים וּמְפַקְּדָם עִם הַמְשָׁרְתִים מִטַּעַם רָאשֵׁי הַיְּהוּדִים אָחֲזוּ בְּיֵשׁוּעַ וְקָשְׁרוּ אוֹתוֹ. 13 הֵם הוֹלִיכוּהוּ תְּחִלָּה אֶל חָנָן, שֶׁהָיָה חוֹתְנוֹ שֶׁל קַיָּפָא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל בְּאוֹתָהּ שָׁנָה. 14 קַיָּפָא הוּא שֶׁיָּעַץ לְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְלַפְּרוּשִׁים כִּי מוּטָב שֶׁיָּמוּת אִישׁ אֶחָד בְּעַד הָעָם.*
[24/07/2023, 20:03:04] Itamar Ben David: * שִׁמְעוֹן כֵּיפָא וְתַלְמִיד אַחֵר הָלְכוּ אַחֲרֵי יֵשׁוּעַ. אוֹתוֹ תַּלְמִיד הָיָה מֻכָּר לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל וְהוּא נִכְנַס עִם יֵשׁוּעַ לַחֲצַר הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, 16 אֲבָל כֵּיפָא עָמַד בַּחוּץ עַל־יַד הַשַּׁעַר. יָצָא הַתַּלְמִיד הָאַחֵר, הַמֻּכָּר לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, דִבֵּר עִם הַשּׁוֹעֶרֶת וְהִכְנִיס אֶת כֵּיפָא.*
*17אָמְרָה הַמְשָׁרֶתֶת הַשּׁוֹעֶרֶת אֶל כֵּיפָא: “הֲרֵי גַּם אַתָּה מִתַּלְמִידֵי הָאִישׁ הַזֶּה!” הוּא הֵשִׁיב: “לֹא, אֵינֶנִּי”.*
*18 אוֹתָהּ שָׁעָה עָמְדוּ הָעֲבָדִים וְהַמְשָׁרְתִים לְיַד הַמְּדוּרָה שֶׁהִדְלִיקוּ בִּגְלַל הַקּוֹר, וְהִתְחַמְּמוּ. גַּם כֵּיפָא עָמַד אִתָּם וְהִתְחַמֵּם.*
[24/07/2023, 20:03:05] Itamar Ben David: *19 שָׁאַל הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אֶת יֵשׁוּעַ עַל־אוֹדוֹת תַּלְמִידָיו וְתוֹרָתוֹ. 20 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אֲנִי בְּגָלוּי דִּבַּרְתִּי אֶל הָעוֹלָם. תָּמִיד לִמַּדְתִּי בְּבֵית כְּנֶסֶת וּבְבֵית הַמִּקְדָּשׁ, בְּמָקוֹם שֶׁנִּקְהָלִים כָּל הַיְּהוּדִים, וְלֹא דִּבַּרְתִּי דָּבָר בַּסֵּתֶר. 21 מַדּוּעַ אַתָּה שׁוֹאֵל אוֹתִי? שְׁאַל נָא אֶת הָאֲנָשִׁים שֶׁשָּׁמְעוּ, מַה דִּבַּרְתִּי אֲלֵיהֶם. הֵם יוֹדְעִים מַה שֶּׁאֲנִי אָמַרְתִּי.”*
*22 לְאַחַר שֶׁאָמַר זֹאת, סָטַר אַחַד הַמְשָׁרְתִים הָעוֹמְדִים שָׁם עַל לֶחְיוֹ שֶׁל יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “כָּכָה אַתָּה עוֹנֶה לַכֹּהֵן הַגָּדוֹל?”*
*23 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אִם דִּבַּרְתִּי רָעָה, הָעֵד עַל הָרָעָה. אַךְ אִם נְכוֹנָה, מַדּוּעַ תַּכֵּנִי?”*
*24 אָז שָׁלַח אוֹתוֹ חָנָן אָסוּר בַּאֲזִקִּים אֶל קַיָּפָא הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל.*
[24/07/2023, 20:03:06] Itamar Ben David: * כַּאֲשֶׁר שִׁמְעוֹן כֵּיפָא הָיָה עוֹמֵד וּמִתְחַמֵּם, אָמְרוּ לוֹ: “הֲלֹא גַּם אַתָּה מִתַּלְמִידָיו!”*
*הִכְחִישׁ וְאָמַר: “לֹא, אֵינֶנִּי.”*
*26 אֶחָד מֵעַבְדֵי הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, קְרוֹב מִשְׁפָּחָה לְזֶה אֲשֶׁר כֵּיפָא קִצֵּץ אֶת אָזְנוֹ, אָמַר: “הֲרֵי רְאִיתִיךָ בַּגָּן אִתּוֹ!” 27 שׁוּב הִכְחִישׁ כֵּיפָא וּמִיָּד קָרָא הַתַּרְנְגוֹל.*
[24/07/2023, 20:03:07] Itamar Ben David: * 28 בַּבֹּקֶר הַשְׁכֵּם הוֹלִיכוּ אֶת יֵשׁוּעַ מִבֵּית קַיָּפָא אֶל בֵּית הַמִּמְשָׁל. הֵם לֹא נִכְנְסוּ לְבֵית הַמִּמְשָׁל, פֶּן יִטָּמְאוּ וְלֹא יוּכְלוּ לֶאֱכֹל אֶת הַפֶּסַח. 29 עַל כֵּן יָצָא פִּילָטוֹס אֲלֵיהֶם וְשָׁאַל: “בַּמֶּה אַתֶּם מַאֲשִׁימִים אֶת הָאִישׁ הַזֶּה?”*
*30 עָנוּ וְאָמְרוּ לוֹ: “לוּלֵא הָיָה זֶה עוֹשֶׂה רָעָה, לֹא הָיִינוּ מוֹסְרִים אוֹתוֹ אֵלֶיךָ.”*
*31 אָמַר לָהֶם פִּילָטוֹס: “קְחוּ אוֹתוֹ אַתֶּם וְשִׁפְטוּהוּ עַל־פִּי תּוֹרַתְכֶם.” אָמְרוּ לוֹ רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים: “אֵין לָנוּ רְשׁוּת לְהָמִית אִישׁ.” – 32 זֹאת לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַדָּבָר שֶׁאָמַר יֵשׁוּעַ בְּרָמְזוֹ אֵיזֶה מָוֶת הָיָה עָתִיד לָמוּת.*
[24/07/2023, 20:03:07] Itamar Ben David: *33 פִּילָטוֹס נִכְנַס בַּחֲזָרָה לְבֵית הַמִּמְשָׁל, קָרָא לְיֵשׁוּעַ וְשָׁאַל אוֹתוֹ: “אַתָּה מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים?”*
*34 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “הַאִם מִלִּבְּךָ אַתָּה אוֹמֵר זֹאת אוֹ שֶׁאֲחֵרִים אָמְרוּ לְךָ עַל־אוֹדוֹתַי?”*
*35 עָנָה פִּילָטוֹס: “וְכִי יְהוּדִי אֲנִי? הֲרֵי עַמְּךָ וְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים מָסְרוּ אוֹתְךָ אֵלַי. מֶה עָשִׂיתָ?”*
*36 הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: “מַלְכוּתִי אֵינֶנָּה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה. אִלּוּ הָיְתָה מַלְכוּתִי מִן הָעוֹלָם הַזֶּה, הָיוּ מְשָׁרְתַי נִלְחָמִים שֶׁלֹּא אֶמָּסֵר לְרָאשֵׁי הַיְּהוּדִים; אֶלָּא שֶׁכָּעֵת מַלְכוּתִי אֵינֶנָּה מִפֹּה.”*
*37 אָמַר לוֹ פִּילָטוֹס: “אִם כֵּן, אַתָּה מֶלֶךְ!” עָנָה יֵשׁוּעַ: “אַתָּה אוֹמֵר שֶׁאֲנִי מֶלֶךְ; לְכָךְ אֲנִי נוֹלַדְתִּי וּלְשֵׁם כָּךְ בָּאתִי לָעוֹלָם, כְּדֵי שֶׁאָעִיד עַל הָאֱמֶת. כָּל אֲשֶׁר הוּא מִן הָאֱמֶת שׁוֹמֵע לְקוֹלִי.”*
*38 אָמַר לוֹ פִּילָטוֹס: “מַהִי אֱמֶת?”*
[24/07/2023, 20:03:08] Itamar Ben David: *לְאַחַר שֶׁאָמַר זֹאת יָצָא שֵׁנִית אֶל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְאָמַר: “אֵינֶנִּי מוֹצֵא בּוֹ שׁוּם אַשְׁמָה. 39 אֲבָל מִנְהָג הוּא אֶצְלְכֶם שֶׁאֲשַׁחְרֵר לָכֶם אֶחָד בְּפֶסַח. רְצוֹנְכֶם שֶׁאֲשַׁחְרֵר לָכֶם אֶת מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים?”*
*40 הֵשִׁיבוּ וְצָעֲקוּ: “לֹא אֶת זֶה אֶלָּא אֶת בַּר־אַבָּא!” וּבַר־אַבָּא הָיָה שׁוֹדֵד.*
[24/07/2023, 20:03:09] Itamar Ben David: https://open.spotify.com/episode/0lNdRkONvN1HRA98gEhqGx?si=t8fT3NKJTaO0K4PRvPF2Jg&context=spotify%3Ashow%3A2rXEL9fo2QVdCWzDlAhZCh
[24/07/2023, 21:31:46] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[25/07/2023, 8:01:47] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[25/07/2023, 8:02:09] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! יוחנן פרק י״ח.
[25/07/2023, 8:04:19] Itamar Ben David: ביום חמישי ט באב לא נקרא את הפרק היומי. נמשיך בקריאה בשבוע לאחר מכן בימים ראשון ושני ואז נצא להפסקה.
‎[25/07/2023, 8:06:26] ~ נעמי ארליך קופרמן: ‎image omitted
[25/07/2023, 8:07:00] ~ נעמי ארליך קופרמן: הקרנה בסינמטק ירושלים בחמישי ה 27 ביולי ב 18:00
בתום ההקרנה מפגש עם דן וולמן הבמאי
[25/07/2023, 8:08:03] ~ נעמי ארליך קופרמן: בוקר טוב חברים יקרים,
מי מכם שמעוניין בהזמנה להקרנת הסרט מוזמן לפנות אלי בפרטי.
יום טוב לכולנו.
[25/07/2023, 8:38:07] Itamar Ben David: פסוק 3 מנורות הכוונה לנרות צביטה?
[25/07/2023, 8:38:18] Itamar Ben David: פסוק 6 הסצינה קצת מזכירה את המלאכים בסדום שהודפים את התוקפים את לוט.
[25/07/2023, 8:39:32] Itamar Ben David: פסוק 10- מה המשמעות של השם מלך כאן, זה עבד כי ימלוך? מה הרעיון
[25/07/2023, 8:40:39] Itamar Ben David: פסוק 15- מי התלמיד השני?
[25/07/2023, 8:40:45] Itamar Ben David: התלמיד האחר
[25/07/2023, 8:45:25] Itamar Ben David: פסוק 24: מי זה החנן הזה, אנחנו מכירים דמות היסטורית כזו? קצת התבלבלתי גיאוגרפית: האם עברנו מנקודה אחת לבית קיפא הכהן הגדול?
[25/07/2023, 8:50:03] Itamar Ben David: פסוק 28- מן הסתם מי שלא מכיר את בריאן כוכב עליון – זה הזמן להכיר את אחת הסצינות הכי מצחיקות בתולדות הקולנוע.
[25/07/2023, 8:51:01] Itamar Ben David: פסוק 31- מאיזה מקור אנחנו יודעים שאין סמכות לבית הדין של היהודים להמית? זה מתחיל כבר בימי בבל ופרס? בימי יוון? מאיפה עוד לומדים את זה?
[25/07/2023, 8:53:46] Itamar Ben David: פסוקים 37-38 למה שאדם אכזרי כמו פילטוס ישמע עדות של ישוע על זה שהוא מלך, גם אם לא מהעולם הזה, ולא ירצה להרוג אותו ליתר ביטחון?
[25/07/2023, 9:18:34] Erez Giron – Tour Guide: פסוק 10 קיצוץ אוזן מוכר לנו גם מהורקנוס השני אצל יוספוס. מבטל את האפשרות להיות כוהן.
[25/07/2023, 9:19:00] Erez Giron – Tour Guide: פסוק 12 איזה חנן מדובר, הראשון או השני?
[25/07/2023, 9:32:35] Erez Giron – Tour Guide: היה חנן כוהן גדול ולו 5 בנים שהיו גם כוהנים, המפורסם ביניהם הם הוא חנן בן חנן שהיה הכונן הגדול בזמן המרד הגדול
[25/07/2023, 9:33:32] Erez Giron – Tour Guide: לסנהדרין הייתה אפשרות להוצאה להורג, עד שנת 6 לספירה.
[25/07/2023, 9:35:00] Erez Giron – Tour Guide: ‎This message was deleted.
[25/07/2023, 14:31:14] Doron Jamchi: יוחנן, מי שכותב את הבשורה. הוא מדבר על עצמו בגוף שלישי (התלמיד שישוע אהב, התלמיד האחר)
[25/07/2023, 14:34:48] Itamar Ben David: תביא את המבואה והטקסט של קיצוץ אוזנו של הורקנוס. אכן הלכתית זה פוסל את הכהן
[25/07/2023, 14:35:20] Itamar Ben David: תביא מבואה אם יש לך אפשרות
[25/07/2023, 14:39:57] Doron Jamchi: פילטוס הוא נציב מטעם הסנאט הרומי, והוא צריך לתת דין וחשבון ברומא (והוא אכן נקרא לרומא למשפט אחרי ששלח חיילים לטבוח בכפר שומרוני). אז הוא צריך לפחות להביא סיבה ברורה.
[25/07/2023, 14:41:18] Itamar Ben David: ישוע אומר לו שהוא מלך
[25/07/2023, 14:41:26] Itamar Ben David: מה יש להסס
[25/07/2023, 14:43:16] Doron Jamchi: הוא לא אומר לו במפורש
[25/07/2023, 14:59:14] Doron Jamchi: מעניין שיש בבשורת יוחנן הבדלים מהסינופטים גם בתיאור בגת שמנים.
קודם כל ישוע לא מתפלל בגת שמנים, אלא לפני שהם מגיעים (פרק יז’, יח: 1). ולמרות שיהודה מגיע עם החיילים והמשרתים, הוא פסיבי. אין את הקטע של הנשיקה.
השיחה שיוחנן מביא מדגישה את זה שישוע אומר “אני הוא” (פסוק 5). וזה שוב ה-ego eimai שהופיע לאורך כל הבשורה, ולכן כשהוא אומר את זה כאן יוחנן כותב שהחיילים נסוגו ונפלו.
[25/07/2023, 15:29:45] Itamar Ben David: *מַלְכוּתִי אֵינֶנָּה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה* נשמע לי די מפורש, אבל אני זורם. מכל מקום, דווקא זה זה שפילטוס מדי פעם עולה לתת דין וחשבון על טבח השומרונים גורם לי לראות אותו כאכזר מספיק כדי לחסל את ישוע בלי שום חשש מאיזה דין וחשבון אחר כך. כולה עוד יהודי שחושב שהוא מלך או שיש לו מלכות.
[25/07/2023, 15:30:45] Itamar Ben David: תמשיך עוד קצת את הקו הזה – החיילים נפלו אחורה כי?
[25/07/2023, 15:38:45] Doron Jamchi: אולי הוא סתם רצה לעשות דווקא לכהנים
‎[25/07/2023, 15:42:54] Doron Jamchi: ‎GIF omitted
[25/07/2023, 15:44:08] Itamar Ben David: כן אנחנו מדמיינים אותו דבר. הדבר היחיד שזה הדהד לי כמו שאמרתי זה את סיפור המלאכים בסדום
[25/07/2023, 15:44:20] Itamar Ben David: אולי יש קשר בין הסיפורים
‎[25/07/2023, 15:46:50] Doron Jamchi: ‎image omitted
[25/07/2023, 15:47:25] ~ Rebecca Nok: פסיפס, לא ציור
[25/07/2023, 15:59:58] ~ DO RO: https://www.jesusfilm.org/watch/life-of-jesus-gospel-of-john.html/the-arrest-of-jesus-and-peter-denial/english.html
[25/07/2023, 16:09:18] ~ Alex Gutman: איך מבינים את הקטע עם קטיעת האוזן? האלימות הזו פתאום? מאיפה זה בא? ומה הוא חשב שהוא עושה?
סליחה, לא קראתי את המקבילות בבשורות הקודמות – זה קיים גם שם?
[25/07/2023, 16:12:10] ~ Alex Gutman: תמיד מצחיק אותי איך בכל הסרטים ישו וחבריו נראים כאילו הגיחו מאיזו מערה…
[25/07/2023, 16:13:37] ~ DO RO: זה מופיע גם בסינופטיים , אך רק יוחנן מציין שמי שעושה את זה פטרוס והפרשנים מסבירים זאת על רקע של טינה אישית בין השניים . פטרוס לכאורה , רוצה להפגין נאמנות טהגנה על ישוע בדרך הכי לא חכמה , בניגוד גמור לחוסר הנאמנות שנתגלה תוך זמן קצר כאשר הוא מתכחש לישיע 3 פעמים
חוץ מזה , בהנחה שפטרוס היה ימני , הוא יכול היה לכרות את אוזנו הימנית של העבד רק אם תקף אותו מאחור ולא חזיתית , דבר שלא מראה על גבורה אלא להיפך
[25/07/2023, 16:15:27] ~ Alex Gutman: תודה. אני בעיקר מתפלא על האלימות. אמנם “אין אדן נתפס בשעת כעסו”, אבל זה נראה ממש מוזר, אחרי כל מה שהם למדו.
[25/07/2023, 16:16:57] ~ DO RO: נכון, לגמרי לא הולם .
זה מעיד על עוד משהו
שהתלמידים , היו חמושים בחרב אולי חרב קצרה , אבל עצם העובדה שהלכו חמושים זה מעניין
[25/07/2023, 16:20:27] ~ Erez Cohen: יש גם התייחסות ביהדות.
רועץ אוזנו של עבד.
במידה ואחרי שבע שנים או יובל שנים עם עבד לא מעוניין להשתחרר צריך לקצוץ את אוזנו
[25/07/2023, 16:22:04] ~ Alex Gutman: לא קוצצים, רק מרצעים, שזה כנראה חור. בכל אופן, איך אתה מקשר בין הדברים?
[25/07/2023, 16:24:12] ~ Erez Cohen: תראה שיש יחס,לעבדים בפרק.
אולי קשור להדגשת מעמד הכוהנים מול השליחים.
לפחות בתרבויות פאגניות ולדעתי גם ביהדות, כהנים לא היו רשאים ללכת עם חרב או פגיון
[25/07/2023, 16:25:19] ~ Rebecca Nok: אכן
*מרצע* הוא כלי של הבורסקאי ליצור חורים
[25/07/2023, 16:26:12] ~ Erez Cohen: באותו תקופה ועד המצאת, הנשק החם.
כל גבר בעל מעמד ושאינו בעל מעמד נשא נשק להגנה.
לא סתם חלק מהעונשים באיסלם ליהודים זה שאסור להם להסתובב עם פגיון להגנה.
הם דימים בני חסות ולכן המוגנים על ידי המלך או הסולטן ולכן כל זמן שהם משלמים מס גולגלת אם לא אמורים להיות נושאי נשק
[25/07/2023, 16:26:27] ~ Erez Cohen: יש גם התייחסות לעניין חימוש היהודים במגילת אסתר
[25/07/2023, 16:28:08] ~ DO RO: אצל לוקס אגב, ישוע מרפא את אוזנו של העבד, זה בעצם מעשה הריפוי האחרון לפני הפסיון שלו
[25/07/2023, 16:30:20] ~ Erez Cohen: תראו שבפרק יש הרבה דיבור על מעמדות.
הכהן מול החיילים, וכיפא מול העבדים.
לדעתי זה למה יש,את עניין החרב.
כאילו ישוע אומר.
יש את הרומים, הם הריבון.
אל לנו להחליט עבורם ועבור האלוהים.
[25/07/2023, 16:30:53] ~ Erez Cohen: ונשק זה תמיד היה סמל למעמד במזרח התיכון, עד היום
‎[25/07/2023, 16:44:00] ~ DO RO: ‎image omitted
[25/07/2023, 16:53:33] ~ DO RO: אך הפרשנות אומרת שכוונתו לחרב רונחנית

תוכן האתר מוגן בזכויות יוצרים.

דיווח תקלה באתר