בִּשְׁנַת חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה לְשִׁלְטוֹן הַקֵּיסָר טִיבֶּרְיוֹס, פּוֹנְטְיוֹס פִּילָטוֹס הָיָה נְצִיב יְהוּדָה, הוֹרְדוֹס שַׂר רֹבַע עַל הַגָּלִיל, אָחִיו פִילִיפּוֹס שַׂר רֹבַע עַל מְדִינוֹת יְטוּר וְטַרְכוֹנָה, וְלִיסַנְיָס שַׂר רֹבַע עַל אַבִּילִין. 2 אוֹתָהּ עֵת, בִּימֵי הַכֹּהֲנִים הַגְּדוֹלִים חָנָן וְקַיָּפָא, הָיָה דְּבַר אֱלֹהִים אֶל יוֹחָנָן בֶּן זְכַרְיָה בַּמִּדְבָּר. 3 הָלַךְ יוֹחָנָן בְּכָל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן וְהִכְרִיז אֶת טְבִילַת הַתְּשׁוּבָה לִסְלִיחַת חֲטָאִים, 4 כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר דִּבְרֵי יְשַַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא:
“קוֹל קוֹרֵא
בַּמִּדְבָּר פַּנּוּ דֶּרֶךְ יהוה,
יַשְּׁרוּ מְסִלּוֹתָיו.
5 כָּל־גֶּיא יִנָּשֵׂא, וְכָל־הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ;
וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר, וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה;
6 וְרָאוּ כָל־בָּשָׂר אֶת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ.”
7 אָז אָמַר אֶל הֲמוֹן הָעָם שֶׁיָּצְאוּ לְהִטָּבֵל אֶצְלוֹ: “יַלְדֵי צִפְעוֹנִים, מִי הוֹרָה אֶתְכֶם לְהִמָּלֵט מִן הֶחָרוֹן הַבָּא. 8 לָכֵן עֲשׂוּ פְּרִי רָאוּי לִתְשׁוּבָה וְאַל תֹּאמְרוּ בִּלְבַבְכֶם ‘אַבְרָהָם הוּא אָבִינוּ’, כִּי אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם שֶׁמִּן הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה יָכוֹל אֱלֹהִים לְהָקִים בָּנִים לְאַבְרָהָם. 9 וּכְבָר מֻנָּח הַגַּרְזֶן עַל שֹׁרֶשׁ הָעֵצִים. עַל כֵּן כָּל עֵץ אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ עוֹשֶׂה פְּרִי טוֹב, יִגָּדַע וְיֻשְׁלַךְ לְתוֹךְ הָאֵשׁ.”
10 שָׁאֲלוּ הֲמוֹן הָעָם: “אִם כֵּן, מֶה עָלֵינוּ לַעֲשׂוֹת?” 11 הֵשִׁיב לָהֶם: “מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ שְׁתֵּי כֻּתֳּנוֹת יַחֲלֹק עִם מִי שֶׁאֵין לוֹ, וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ מָזוֹן יַעֲשֶׂה כֵּן גַּם הוּא.”
12 גַּם מוֹכְסִים בָּאוּ לְהִטָּבֵל. שָׁאֲלוּ: “רַבִּי, מֶה עָלֵינוּ לַעֲשׂוֹת?”
13 הֵשִׁיב לָהֶם: “אַל תִּגְבּוּ יוֹתֵר מִמַּה שֶּׁנִּקְבַּע לָכֶם.”
14 גַּם אַנְשֵׁי צָבָא שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ: “וַאֲנַחְנוּ, מַה נַּעֲשֶׂה?”
אָמַר לָהֶם: “אַל תַּעַשְׁקוּ אִישׁ וְאַל תִּגְזְלוּ, וְהִסְתַּפְּקוּ בְּמַשְׂכֻּרְתְּכֶם.”
15 כֵּיוָן שֶׁהָעָם הָיָה שָׁרוּי בְּצִפִּיָּה וְהַכֹּל מְהַרְהֲרִים בְּלִבָּם עַל יוֹחָנָן שֶׁמָּא הוּא הַמָּשִׁיחַ, 16 פָּנָה יוֹחָנָן וְאָמַר אֶל כֻּלָּם: אֲנִי אָמְנָם מַטְבִּיל אֶתְכֶם בְּמַיִם, אֲבָל בּוֹא יָבוֹא הֶחָזָק מִמֶּנִּי אֲשֶׁר אֵינֶנִּי רָאוּי לְהַתִּיר אֶת שְׂרוֹךְ נְעָלָיו. הוּא יַטְבִּיל אֶתְכֶם בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ וּבְאֵשׁ. 17 בְּיָדוֹ קִלְשׁוֹן הַמִּזְרֶה לְנַקּוֹת אֶת גָּרְנוֹ וְלֶאֱסֹף אֶת הַחִטָּה אֶל הָאָסָם שֶׁלּוֹ, אַךְ אֶת הַמּוֹץ יִשְׂרֹף בְּאֵשׁ בִּלְתִּי נִכְבֵּית.”
18 גַּם בִּדְבָרִים רַבִּים אֲחֵרִים הֵאִיץ בָּעָם בְּהַטִּיפוֹ לָהֶם אֶת הַבְּשׂוֹרָה. 19 אֲבָל הוֹרְדוֹס שַׂר הָרֹבַע, אֲשֶׁר יוֹחָנָן הוֹכִיחוֹ עַל־דְּבַר אֵשֶׁת אָחִיו פִילִיפּוֹס וְעַל כָּל מַעֲשָׂיו הָרָעִים, 20 הוֹסִיף עַל הַכֹּל גַּם אֶת זֹאת: הוּא כָּלָא אֶת יוֹחָנָן בְּבֵית סֹהַר. 21 כַּאֲשֶׁר נִטְבַּל כָּל הָעָם נִטְבַּל גַּם יֵשׁוּעַ; וּבְעוֹדוֹ מִתְפַּלֵּל נִפְתְּחוּ הַשָּׁמַיִם 22 וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ יָרְדָה עָלָיו בִּדְמוּת גַּשְׁמִית כְּיוֹנָה, וְקוֹל הָיָה מִן הַשָּׁמַיִם: “אַתָּה בְּנִי אֲהוּבִי, בְּךָ חָפַצְתִּי.” 23 כְּבֶן שְׁלוֹשִׁים שָׁנָה הָיָה יֵשׁוּעַ כַּאֲשֶׁר הֵחֵל בְּפָעֳלוֹ, וּלְפִי מַה שֶּׁנֶּחְשַׁב הָיָה בֶּן יוֹסֵף, בֶּן עֵלִי, 24 בֶּן מַתָּת, בֶּן לֵוִי, בֶּן מַלְכִּי, בֶּן יַנַּי, בֶּן יוֹסֵף, 25 בֶּן מַתִּתְיָה, בֶּן אָמוֹץ, בֶּן נַחוּם, בֶּן חֶסְלִי, בֶּן נַגָּי, 26 בֶּן מַחַת, בֶּן מַתִּתְיָה, בֶּן שִׁמְעִי, בֶּן יוֹסֵף, בֶּן יוֹדָה, 27 בֶּן יוֹחָנָן, בֶּן רֵישָׁא, בֶּן זְרֻבָּבֶל, בֶּן שְׁאַלְתִּיאֵל, בֶּן נֵרִי, 28 בֶּן מַלְכִּי, בֶּן אַדִּי, בֶּן קוֹסָם, בֶּן אֶלְמְדָן, בֶּן עֵר, 29 בֶּן יֵשׁוּעַ, בֶּן אֱלִיעֶזֶר, בֶּן יוֹרִים, בֶּן מַתָּת, בֶּן לֵוִי, 30 בֶּן שִׁמְעוֹן, בֶּן יְהוּדָה, בֶּן יוֹסֵף, בֶּן יוֹנָם, בֶּן אֶלְיָקִים, 31 בֶּן מַלְאָה, בֶּן מַנָּא, בֶּן מַתַּתָּה, בֶּן נָתָן, בֶּן דָּוִד, 32 בֶּן יִשַׁי, בֶּן עוֹבֵד, בֶּן בֹּעַז, בֶּן שַׂלְמוֹן, בֶּן נַחְשׁוֹן, 33 בֶּן עַמִינָדָב, בֶּן אַדְמִין, בֶּן אַרְנִי, בֶּן חֶצְרוֹן, בֶּן פֶּרֶץ, בֶּן יְהוּדָה, 34 בֶּן יַעֲקֹב, בֶּן יִצְחָק, בֶּן אַבְרָהָם, בֶּן תֶּרַח, בֶּן נָחוֹר, 35 בֶּן שְׂרוּג, בֶּן רְעוּ, בֶּן פֶּלֶג, בֶּן עֵבֶר, בֶּן שֶׁלַח, 36 בֶּן קֵינָן, בֶּן אַרְפַּכְשָׁד, בֶּן שֵׁם, בֶּן נֹחַ, בֶּן לֶמֶךְ, 37 בֶּן מְתוּשֶׁלַח, בֶּן חֲנוֹך, בֶּן יֶרֶד, בֶּן מַהֲלַלְאֵל, בֶּן קֵינָן, 38 בֶּן אֱנוֹשׁ, בֶּן שֵׁת, בֶּן אָדָם, בֶּן אֱלֹהִים.
[22/05/2023, 20:05:12] Itamar Ben David: הבשורה על-פי לוקס פרק ג
1. *בשנת חמש עשרה לשלטון הקיסר טיבריוס, פונטיוס פילטוס היה נציב יהודה, הורדוס שר רבע על הגליל, אחיו פיליפוס שר רבע על מדינות יטור וטרכונה, וליסניס שר רבע על אבילין. 2 אותה עת, בימי הכהנים הגדולים חנן וקיפא, היה דבר אלהים אל יוחנן בן זכריה במדבר. 3 הלך יוחנן בכל ככר הירדן והכריז את טבילת התשובה לסליחת חטאים, 4 ככתוב בספר דברי ישעיהו הנביא: קול קורא במדבר פנו דרך יהוה, ישרו מסלותיו 5 כל-גיא ינשא, וכל-הר וגבעה ישפלו; והיה העקב למישור, והרכסים לבקעה; 6 וראו כל-בשר את ישועת אלהינו.” 7 אז אמר אל המון העם שיצאו להטבל אצלו: “ילדי צפעונים, מי הורה אתכם להמלט מן החרון הבא. 8 לכן עשו פרי ראוי לתשובה ואל תאמרו בלבבכם ‘אברהם הוא אבינו’, כי אני אומר לכם שמן האבנים האלה יכול אלהים להקים בנים לאברהם. 9 וכבר מונח הגרזן על שרש העצים. על כן כל עץ אשר איננו עושה פרי טוב, יגדע וישלך לתוך האש.” 10 שאלו המון העם: “אם כן, מה עלינו לעשות?” 11 השיב להם: “מי שיש לו שתי כתנות יחלק עם מי שאין לו, ומי שיש לו מזון יעשה כן גם הוא.”*
[22/05/2023, 20:05:12] Itamar Ben David: 12 *גם מוכסים באו להטבל שאלו: “רבי, מה עלינו לעשות?” 13 השיב להם: “אל תגבו יותר ממה שנקבע לכם.״ 14 גם אנשי צבא שאלו אותו: “ואנחנו, מה נעשה?” אמר להם: “אל תעשקו איש ואל תגזלו, והסתפקו במשכרתכם.” 15 כיון שהעם היה שרוי בצפיה והכל מהרהרים בלבם על יוחנן שמא הוא המשיח, 16 פנה יוחנן ואמר אל כלם: אני אמנם מטביל אתכם במים, אבל בוא יבוא החזק ממני אשר אינני ראוי להתיר את שרוך נעליו. הוא יטביל אתכם ברוח הקדש ובאש. 17 בידו קלשון המזרה לנקות את גרנו ולאסף את החטה אל האסם שלו, אך את המוץ ישרף באש בלתי נכבית.”18 גם בדברים רבים אחרים האיץ בעם בהטיפו להם את הבשורה. 19 אבל הורדוס שר הרבע, אשר יוחנן הוכיחו על-דבר אשת אחיו פיליפוס ועל כל מעשיו הרעים, 20 הוסיף על הכל גם את זאת: הוא כלא את יוחנן בבית סהר. 21 כאשר נטבל כל העם נטבל גם ישוע; ובעודו מתפלל נפתחו השמים 22 ורוח הקדש ירדה עליו בדמות גשמית כיונה, וקול היה מן השמים: ״אתה בני אהובי, בך חפצתי.”*
[22/05/2023, 20:05:13] Itamar Ben David: 23 *כבן שלושים שנה היה ישוע כאשר החל בפעלו, ולפי מה שנחשב היה בן יוסף, בן עלי, 24 בן מתת, בן לוי, בן מלכי, בן יני, בן יוסף, 25 בן מתתיה, בן אמוץ, בן נחום, בן חסלי, בן נגי, 26 בן מחת, בן מתתיה, בן שמעי, בן יוסף, בן יודה, 27 בן יוחנן, בן רישא, בן זרבבל, בן שאלתיאל, בן נרי, 28 בן מלכי, בן אדי, בן קוסם, בן אלמדן, בן ער, 29 בן ישוע, בן אליעזר, בן יורים, בן מתת, בן לוי, 30 בן שמעון, בן יהודה, בן יוסף, בן יונם, בן אליקים, 31 בן מלאה, בן מנא, בן מתתה, בן נתן, בן דוד, 32 בן ישי, בן עובד, בן בעז, בן שלמון, בן נחשון, 33 בן עמינדב, בן אדמין, בן ארני, בן חצרון, בן פרץ, בן יהודה, 34 בן יעקב, בן יצחק, בן אברהם, בן תרח, בן נחור, 35 בן שרוג, בן רעו, בן פלג, בן עבר, בן שלח, 36 בן קינן, בן ארפכשד, בן שם, בן נח, בן למך, 37 בן מתושלח, בן חנוך, בן ירד, בן מהללאל, בן קינן, 38 בן אנוש, בן שת, בן אדם, בן אלהים.*
[23/05/2023, 8:12:16] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[23/05/2023, 8:12:40] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה לוקאס פרק ג!
[23/05/2023, 8:21:26] ~ Shimon Zemer: חשוב להבהיר… הורדוס המופיע בתחילת הפרק הוא פיליפ טטרך…
[23/05/2023, 8:23:51] ~ Dorit: שהוא לא הורדוס הגדול?
[23/05/2023, 8:26:50] ~ Mirtha: הורדוס אנטיפס בגליל.
לא פיליפוס.
[23/05/2023, 8:37:42] ~ shamon51: This message was deleted.
[23/05/2023, 8:48:47] ~ Or Ben Ami: שאלה על השושלת בסוף הפרק, שקושרת את ישוע עד לאדם הראשון, ורק אדם הראשון מכונה “בן אלוהים”, מדוע? רעיונות?
[23/05/2023, 8:52:29] ~ Or Ben Ami: שאלה נוספת, יוחנן מדבר על עונש אפשרי לחוטאים בשריפה באש נצחית, ממתי ביהדות אי חזרה בתשובה או חטאים גוררים ענישה נצחית של שריפה ב”אש בלתי נכבית”?
[23/05/2023, 8:57:08] ~ Shimon Zemer: לא….
[23/05/2023, 8:57:39] ~ Dorit Epstein Tour Guide: פסוק 4: ״קול קורא במדבר…״ – יש דיון גדול סביב הפסוק הזה. האם מישהו מוכן לעשות סדר ולהסביר?
[23/05/2023, 9:18:21] ~ בנצי: יהודים הקוראים על פי טעמי המקרא קוראים : ” קול קורא: במדבר פנו דרך ה’ ישרו בערבה מסילה לאלוהינו” .זה גם מתאים לסגנון השירה המקראית של תקבולת שווה.
הנוצרים קוראים:” קול קורא במדבר ” ברצף . בקריאה זאת זה מתאים להופעת יוחנן המטביל במדבר יהודה
[23/05/2023, 9:36:49] ~ Or Ashbel: ~ Or Ashbel left
[23/05/2023, 9:50:30] Elisha Mizrahi KKL: Elisha Mizrahi KKL left
[23/05/2023, 9:48:22] Itamar Ben David: איומי גיהנום לא ממש קיימים בתנך
[23/05/2023, 9:48:43] Itamar Ben David: כמעט ואין לזה אזכורים. יש דיראון עולם איזה פעם אחת בערך
[23/05/2023, 9:49:38] ~ Eitan: מעניין שמבחינה נרטיבית לוקס בחר לסדר את 19-20 לפני 21-22. כלומר יוחנן נזרק לכלא ובהמשך ישו נטבל. אולי להתחיל את מחזור ישו באופן רציף… שונה מהנרטיב הכרונולוגי ההגיוני של מרקוס ומתי
[23/05/2023, 9:50:18] Itamar Ben David: פסוק 1 מה זה אבילין? איפה זה?
[23/05/2023, 9:51:50] Itamar Ben David: פסוק 3 – יש כאן פעולה אנושית של תשובה לטובת מחילת חטאים. בניגוד לתפיסה הנוצרית שבה אין יוזמה אנושית שמביאה למחילה של חטאים.
[23/05/2023, 9:56:56] Itamar Ben David: פסוקים 12-14 מדבר על מוכסים וחיילים יהודים נכון?
[23/05/2023, 9:57:20] Itamar Ben David: אולי מישהו אמר כאן פעם- לאילו יחידות בצבא הרומי היה מותר ליהודים להתגייס?
[23/05/2023, 9:57:48] Itamar Ben David: פסוק 15- למה שמישהו יחשוב שיוחנן משבט לוי יהיה המשיח?
[23/05/2023, 9:58:53] Itamar Ben David: פסוקים 21-22 מוזר שדווקא בבשורה של לוקאס שמאריכה כל כך בקשר המשפחתי בין ישוע ויוחנן דווקא סצינת הטבילה כזו מינורית
[23/05/2023, 10:01:12] Itamar Ben David: פסוק 31 אם ישוע הוא מבית דוד אבל לא דרך שלמה המלך – לא יודע עד כמה זה שווה משהו. יש לדוד המלך בן בשם נתן.
[23/05/2023, 10:03:34] ~ Shimon Zemer: יותר פשוט…. איך הוא מבית דוד אם יוסף הוא מבית דוד ויוסף לא באמת האבא.
אוונליסטים טוענים שעל פי הדת היהודית , בן מאומץ הוא בן לכל דבר…….. אני זורם איתם…
ואכן.. היכן המלך שלמה בשושלת..?
[23/05/2023, 10:03:53] Itamar Ben David: בכללי כל החיבור ברשימה הזו ובמתי את ישוע לדוד המלך נראה לי מיותר כי הזהות השבטית שנקבעת לפי האבא לא רלוונטית למישהו שהוא בן האלוהים. אם הוא היה מלך בשר ודם או משיח בשר ודם זה היה עושה יותר רושם.
[23/05/2023, 10:05:27] Itamar Ben David: אני באמת לא מכיר הלכות של בן מאומץ ביהדות. מכירים התייחסות לזה? הבנתי שזה קשור למשפט הרומי. לא הבנתי איך זה נוגע ליהדות
[23/05/2023, 10:05:28] ~ Shimon Zemer: ומה לגבי הרשימה עם עשרות קשרי משפחה ? זה רק קישוט ?
אם הוא בן האלוהים אז לא צריך שושלת. זה אלוהים והוא.
[23/05/2023, 10:07:28] Itamar Ben David: (מגילה יג, א; סנהדרין יט, ב) קובעת ש”כל המגדל יתום בתוך ביתו, מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו”.
[23/05/2023, 10:08:23] ~ Shimon Zemer: בתהליך האימוץ, הילד המאומץ מתנתק ממשפחתו הביולוגית והופך להיות חלק מהמשפחה המאמצת.
ההורים המאמצים הופכים להיות הוריו של הילד המאומץ לכל דבר ועניין.
[23/05/2023, 10:08:35] ~ Shimon Zemer: זה העתק ממשרד הפנים.
[23/05/2023, 10:10:04] Itamar Ben David: מה עם ההלכה מה
[23/05/2023, 10:12:49] ~ Alex Gutman: יחד עם זאת ילד שאומץ על ידי כהן לא יורשה לאכול בתרומה כשאר הכוהנים, נראה לי.
[23/05/2023, 10:16:32] ~ Dorit: זו הסיבה שנולד בבית לחם…כי הוא בן האלוהים ובכדיי לקשר אותו בכל זאת לשבט ולמשפחת בית דוד הוא נולד בבית לחם
[23/05/2023, 10:17:19] ~ Avi Kochavi: טעמי המקרא נקבעו בתקופת התלמוד. ייתכן שהם נקבעו כך בפסוק קול קורא: דווקא בגלל הנצרות.
[23/05/2023, 10:17:20] ~ Dorit: אבל למה שיוסף לא יהיה ממשפחת הכוהנים? בשושלת כתוב שהוא משושלתו של עלי..האם לא הכוונה לעלי הכהן בשילה?
[23/05/2023, 10:17:27] Itamar Ben David: יש לנו דוגמאות לאימוץ בתנ״ך?
[23/05/2023, 10:17:36] Itamar Ben David: לא נראה לי בכלל
[23/05/2023, 10:19:21] ~ Dorit: למה יש לו בית גם בנצרת וגם בבית לחם אם זה לא כדי לשרת בבית המקדש?
[23/05/2023, 10:21:11] ~ Shimon Zemer: משפחת כהנים היא לא בהכרח עובדי בית המקדש.
יוסף תושב נצרת “בעל מלאכה”.
למה שעובד בית המקדש יעשה relocation לנצרת ?
[23/05/2023, 10:25:03] Itamar Ben David: אם כבר אז Airbnb בנחלאות מה איבד בבית לחם.
[23/05/2023, 10:25:26] Itamar Ben David: כי הוא משבט יהודה מבית דוד
[23/05/2023, 10:25:51] Itamar Ben David: דיברנו על זה בהקשר של משמרות הכהונה וימי המילואים במקדש
[23/05/2023, 10:26:39] Itamar Ben David: כהנים ולויים גרו בקרב כל השבטים ובכל מיני מקומות בארץ והגיעו פעמיים שלוש בשנה לירושלים לעבודת המקדש. שאר הזמן עשו דברים אחרים שקשורים להוראה או מלאכות שהיו מותרות להם שאני לא ממש מבין בזה.
[23/05/2023, 10:27:46] Itamar Ben David: למיטב הבנתי מותר להם לעסוק בכל מקצוע, אבל יש עניין שהם יהיו מורים של עם ישראל. היכן זה בא לידי ביטוי? אין לי דוגמאות ספציפיות.
[23/05/2023, 10:31:22] ~ Eitan: לפי 15 אפשר להניח שיוחנן היה ה”באב” הראשון והוא זה שהתחיל את התהליך. מעניין אם יש טענה במחקר שישו היה ממשיך דרכו, אולי תלמידו, ומעניין אם יש טענת מחקר שנכתב פרוטוהיסטוריה של ישוע בדיעבד
[23/05/2023, 10:32:10] ~ Eitan: בגישה היסטוריוגרפית ביקורתית כמובן
[23/05/2023, 10:34:30] Itamar Ben David: יש רגליים לטעון דבר כזה, שיוחנן הייתה דמות היסטורית בולטת וישוע ומאמיניו הגיעו אחרי זה וניכסו את יוחנן, ובשלב מסוים בבשורה של יוחנן שהיא המאוחרת ביותר – אפילו די דחקו את יוחנן.
[23/05/2023, 10:34:57] Itamar Ben David: ונדמה לי שלעלאווים יש תפיסות בסגנון הזה יוחנן גדול מישוע כפי שעלי גדול ממוחמד
[23/05/2023, 10:35:33] ~ Eitan: מקבל את הכיוון
[23/05/2023, 10:37:19] ~ Eitan: לא הסיפור של עלי גדול ממחמד כי עלי מאוחר ממחמד ומעמדו של מחמד כבר היה מוגמר
[23/05/2023, 10:38:19] ~ Eitan: אבל שישוע ממשיך דרכו ששל יוחנן ואז עריכת סיפור לידתו וחייו עד גיל 30 זה נשמע
[23/05/2023, 10:40:13] Itamar Ben David: עלי בן אבי טאלב היה בן דודו של מחמד ונשוי לביתו. הוא לא מאוחר יותר. אבל זה כבר לגלוש מחוץ לפרק
[23/05/2023, 12:39:29] ~ Shlomi Afriat: ~ Shlomi Afriat left
[23/05/2023, 14:52:31] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed the group description
[23/05/2023, 18:33:40] Itamar Ben David: שעה וחצי לסיום
[23/05/2023, 18:35:13] Sivan Jeret: אצל העלווים זאת תפיסה שגם קיימת אצל הדרוזים והיא נמצאת בתוך התפיסה השיעית של ט’האר (חיצוני) ובטן (פנימי) … אם תרצה אני ארחיב על זה בהזדמנות
[23/05/2023, 18:38:27] ~ Badran: ~ Badran left
[23/05/2023, 18:40:48] ~ סקוטשי לב: אשמח אם תרחיב
אפשרי בימי שישי
[23/05/2023, 18:41:05] Sivan Jeret: זה תלוי בהנהלה אם היא תאשר
[23/05/2023, 18:43:51] ~ Erez Cohen: גם אצל בהאיים.
כמעט כל הדתות שיצאו מהשיעה יש שיח כזה.
לכן הם נחשבות יותר כופרות מיהדות.
עניין השיתוף של דברים שאינם קשורים ישירות לאל
[23/05/2023, 18:44:39] Sivan Jeret: לא מדויק
[23/05/2023, 18:44:43] Itamar Ben David: זה פשוט לגלוש מחוץ לפרק והמנדט של הקבוצה
[23/05/2023, 18:45:01] Sivan Jeret: מקבל בהכנעה את דין התנועה
[23/05/2023, 18:46:20] ~ Erez Cohen: כנל, אבל לדעתי שווה לעשות הרחבה בעניין של שיתוף והמקום שהשיעה, לקחה מהנצרות
[23/05/2023, 18:46:38] Sivan Jeret: עוד פעם זה תלוי בהנהלה לא קשור אלי
[23/05/2023, 18:47:25] Itamar Ben David: זה עובר לצוות במה פתוחה
[23/05/2023, 19:03:16] ~ עדו רז: שאלה לגבי הפרק הראשון, אם אפשר. לא זכור לי שראיתי תשובה לגבי האשה משבט אשר. האם 700 שנה אחרי גלות עשרת השבטים, יש התייחסות אליהם?
[23/05/2023, 19:08:59] ~ Yigal Tzadka: יש אישה בשם סרח בת אשר, שחייתה למעלה מאלף שנה ובעצם לא מתה.
[23/05/2023, 19:15:49] ~ Panda premium private tour guide: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[23/05/2023, 19:24:37] Itamar Ben David: רציתי רק להוסיף איזו הערה. גם אם ישוע לא היה בן האלוהים אלא צאצא ישיר עם אילן יוחסין אותנטי לדוד המלך, עדיין הייתה למיטב הבנתי סתירה בין המשיחיות שלו לתפיסה המשיחית של התנ״ך כך שהכלי הזה של אילן יוחסין מבחינתי הוא לא פונקציה עיקרית בדחיית ישוע כמשיח.
[23/05/2023, 19:25:23] Itamar Ben David: היא חיה עד יציאת מצריים לפי המדרש כמדומני והעבדות במצריים הייתה 210 שנים
[23/05/2023, 20:16:04] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[23/05/2023, 20:16:32] Itamar Ben David: הי תודה רבה על היום! ממשיכים עם לוקאס ד פרק אחרון לשבוע זה נחזור לאחר שבועות
בִּשְׁנַת חֲמֵשׁ עֶשְׂרֵה לְשִׁלְטוֹן הַקֵּיסָר טִיבֶּרְיוֹס, פּוֹנְטְיוֹס פִּילָטוֹס הָיָה נְצִיב יְהוּדָה, הוֹרְדוֹס שַׂר רֹבַע עַל הַגָּלִיל, אָחִיו פִילִיפּוֹס שַׂר רֹבַע עַל מְדִינוֹת יְטוּר וְטַרְכוֹנָה, וְלִיסַנְיָס שַׂר רֹבַע עַל אַבִּילִין. 2 אוֹתָהּ עֵת, בִּימֵי הַכֹּהֲנִים הַגְּדוֹלִים חָנָן וְקַיָּפָא, הָיָה דְּבַר אֱלֹהִים אֶל יוֹחָנָן בֶּן זְכַרְיָה בַּמִּדְבָּר. 3 הָלַךְ יוֹחָנָן בְּכָל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן וְהִכְרִיז אֶת טְבִילַת הַתְּשׁוּבָה לִסְלִיחַת חֲטָאִים, 4 כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר דִּבְרֵי יְשַַׁעְיָהוּ הַנָּבִיא:
“קוֹל קוֹרֵא
בַּמִּדְבָּר פַּנּוּ דֶּרֶךְ יהוה,
יַשְּׁרוּ מְסִלּוֹתָיו.
5 כָּל־גֶּיא יִנָּשֵׂא, וְכָל־הַר וְגִבְעָה יִשְׁפָּלוּ;
וְהָיָה הֶעָקֹב לְמִישׁוֹר, וְהָרְכָסִים לְבִקְעָה;
6 וְרָאוּ כָל־בָּשָׂר אֶת יְשׁוּעַת אֱלֹהֵינוּ.”
7 אָז אָמַר אֶל הֲמוֹן הָעָם שֶׁיָּצְאוּ לְהִטָּבֵל אֶצְלוֹ: “יַלְדֵי צִפְעוֹנִים, מִי הוֹרָה אֶתְכֶם לְהִמָּלֵט מִן הֶחָרוֹן הַבָּא. 8 לָכֵן עֲשׂוּ פְּרִי רָאוּי לִתְשׁוּבָה וְאַל תֹּאמְרוּ בִּלְבַבְכֶם ‘אַבְרָהָם הוּא אָבִינוּ’, כִּי אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם שֶׁמִּן הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה יָכוֹל אֱלֹהִים לְהָקִים בָּנִים לְאַבְרָהָם. 9 וּכְבָר מֻנָּח הַגַּרְזֶן עַל שֹׁרֶשׁ הָעֵצִים. עַל כֵּן כָּל עֵץ אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ עוֹשֶׂה פְּרִי טוֹב, יִגָּדַע וְיֻשְׁלַךְ לְתוֹךְ הָאֵשׁ.”
10 שָׁאֲלוּ הֲמוֹן הָעָם: “אִם כֵּן, מֶה עָלֵינוּ לַעֲשׂוֹת?” 11 הֵשִׁיב לָהֶם: “מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ שְׁתֵּי כֻּתֳּנוֹת יַחֲלֹק עִם מִי שֶׁאֵין לוֹ, וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ מָזוֹן יַעֲשֶׂה כֵּן גַּם הוּא.”
12 גַּם מוֹכְסִים בָּאוּ לְהִטָּבֵל. שָׁאֲלוּ: “רַבִּי, מֶה עָלֵינוּ לַעֲשׂוֹת?”
13 הֵשִׁיב לָהֶם: “אַל תִּגְבּוּ יוֹתֵר מִמַּה שֶּׁנִּקְבַּע לָכֶם.”
14 גַּם אַנְשֵׁי צָבָא שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ: “וַאֲנַחְנוּ, מַה נַּעֲשֶׂה?”
אָמַר לָהֶם: “אַל תַּעַשְׁקוּ אִישׁ וְאַל תִּגְזְלוּ, וְהִסְתַּפְּקוּ בְּמַשְׂכֻּרְתְּכֶם.”
15 כֵּיוָן שֶׁהָעָם הָיָה שָׁרוּי בְּצִפִּיָּה וְהַכֹּל מְהַרְהֲרִים בְּלִבָּם עַל יוֹחָנָן שֶׁמָּא הוּא הַמָּשִׁיחַ, 16 פָּנָה יוֹחָנָן וְאָמַר אֶל כֻּלָּם: אֲנִי אָמְנָם מַטְבִּיל אֶתְכֶם בְּמַיִם, אֲבָל בּוֹא יָבוֹא הֶחָזָק מִמֶּנִּי אֲשֶׁר אֵינֶנִּי רָאוּי לְהַתִּיר אֶת שְׂרוֹךְ נְעָלָיו. הוּא יַטְבִּיל אֶתְכֶם בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ וּבְאֵשׁ. 17 בְּיָדוֹ קִלְשׁוֹן הַמִּזְרֶה לְנַקּוֹת אֶת גָּרְנוֹ וְלֶאֱסֹף אֶת הַחִטָּה אֶל הָאָסָם שֶׁלּוֹ, אַךְ אֶת הַמּוֹץ יִשְׂרֹף בְּאֵשׁ בִּלְתִּי נִכְבֵּית.”
18 גַּם בִּדְבָרִים רַבִּים אֲחֵרִים הֵאִיץ בָּעָם בְּהַטִּיפוֹ לָהֶם אֶת הַבְּשׂוֹרָה. 19 אֲבָל הוֹרְדוֹס שַׂר הָרֹבַע, אֲשֶׁר יוֹחָנָן הוֹכִיחוֹ עַל־דְּבַר אֵשֶׁת אָחִיו פִילִיפּוֹס וְעַל כָּל מַעֲשָׂיו הָרָעִים, 20 הוֹסִיף עַל הַכֹּל גַּם אֶת זֹאת: הוּא כָּלָא אֶת יוֹחָנָן בְּבֵית סֹהַר. 21 כַּאֲשֶׁר נִטְבַּל כָּל הָעָם נִטְבַּל גַּם יֵשׁוּעַ; וּבְעוֹדוֹ מִתְפַּלֵּל נִפְתְּחוּ הַשָּׁמַיִם 22 וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ יָרְדָה עָלָיו בִּדְמוּת גַּשְׁמִית כְּיוֹנָה, וְקוֹל הָיָה מִן הַשָּׁמַיִם: “אַתָּה בְּנִי אֲהוּבִי, בְּךָ חָפַצְתִּי.” 23 כְּבֶן שְׁלוֹשִׁים שָׁנָה הָיָה יֵשׁוּעַ כַּאֲשֶׁר הֵחֵל בְּפָעֳלוֹ, וּלְפִי מַה שֶּׁנֶּחְשַׁב הָיָה בֶּן יוֹסֵף, בֶּן עֵלִי, 24 בֶּן מַתָּת, בֶּן לֵוִי, בֶּן מַלְכִּי, בֶּן יַנַּי, בֶּן יוֹסֵף, 25 בֶּן מַתִּתְיָה, בֶּן אָמוֹץ, בֶּן נַחוּם, בֶּן חֶסְלִי, בֶּן נַגָּי, 26 בֶּן מַחַת, בֶּן מַתִּתְיָה, בֶּן שִׁמְעִי, בֶּן יוֹסֵף, בֶּן יוֹדָה, 27 בֶּן יוֹחָנָן, בֶּן רֵישָׁא, בֶּן זְרֻבָּבֶל, בֶּן שְׁאַלְתִּיאֵל, בֶּן נֵרִי, 28 בֶּן מַלְכִּי, בֶּן אַדִּי, בֶּן קוֹסָם, בֶּן אֶלְמְדָן, בֶּן עֵר, 29 בֶּן יֵשׁוּעַ, בֶּן אֱלִיעֶזֶר, בֶּן יוֹרִים, בֶּן מַתָּת, בֶּן לֵוִי, 30 בֶּן שִׁמְעוֹן, בֶּן יְהוּדָה, בֶּן יוֹסֵף, בֶּן יוֹנָם, בֶּן אֶלְיָקִים, 31 בֶּן מַלְאָה, בֶּן מַנָּא, בֶּן מַתַּתָּה, בֶּן נָתָן, בֶּן דָּוִד, 32 בֶּן יִשַׁי, בֶּן עוֹבֵד, בֶּן בֹּעַז, בֶּן שַׂלְמוֹן, בֶּן נַחְשׁוֹן, 33 בֶּן עַמִינָדָב, בֶּן אַדְמִין, בֶּן אַרְנִי, בֶּן חֶצְרוֹן, בֶּן פֶּרֶץ, בֶּן יְהוּדָה, 34 בֶּן יַעֲקֹב, בֶּן יִצְחָק, בֶּן אַבְרָהָם, בֶּן תֶּרַח, בֶּן נָחוֹר, 35 בֶּן שְׂרוּג, בֶּן רְעוּ, בֶּן פֶּלֶג, בֶּן עֵבֶר, בֶּן שֶׁלַח, 36 בֶּן קֵינָן, בֶּן אַרְפַּכְשָׁד, בֶּן שֵׁם, בֶּן נֹחַ, בֶּן לֶמֶךְ, 37 בֶּן מְתוּשֶׁלַח, בֶּן חֲנוֹך, בֶּן יֶרֶד, בֶּן מַהֲלַלְאֵל, בֶּן קֵינָן, 38 בֶּן אֱנוֹשׁ, בֶּן שֵׁת, בֶּן אָדָם, בֶּן אֱלֹהִים.
[22/05/2023, 20:05:12] Itamar Ben David: הבשורה על-פי לוקס פרק ג
1. *בשנת חמש עשרה לשלטון הקיסר טיבריוס, פונטיוס פילטוס היה נציב יהודה, הורדוס שר רבע על הגליל, אחיו פיליפוס שר רבע על מדינות יטור וטרכונה, וליסניס שר רבע על אבילין. 2 אותה עת, בימי הכהנים הגדולים חנן וקיפא, היה דבר אלהים אל יוחנן בן זכריה במדבר. 3 הלך יוחנן בכל ככר הירדן והכריז את טבילת התשובה לסליחת חטאים, 4 ככתוב בספר דברי ישעיהו הנביא: קול קורא במדבר פנו דרך יהוה, ישרו מסלותיו 5 כל-גיא ינשא, וכל-הר וגבעה ישפלו; והיה העקב למישור, והרכסים לבקעה; 6 וראו כל-בשר את ישועת אלהינו.” 7 אז אמר אל המון העם שיצאו להטבל אצלו: “ילדי צפעונים, מי הורה אתכם להמלט מן החרון הבא. 8 לכן עשו פרי ראוי לתשובה ואל תאמרו בלבבכם ‘אברהם הוא אבינו’, כי אני אומר לכם שמן האבנים האלה יכול אלהים להקים בנים לאברהם. 9 וכבר מונח הגרזן על שרש העצים. על כן כל עץ אשר איננו עושה פרי טוב, יגדע וישלך לתוך האש.” 10 שאלו המון העם: “אם כן, מה עלינו לעשות?” 11 השיב להם: “מי שיש לו שתי כתנות יחלק עם מי שאין לו, ומי שיש לו מזון יעשה כן גם הוא.”*
[22/05/2023, 20:05:12] Itamar Ben David: 12 *גם מוכסים באו להטבל שאלו: “רבי, מה עלינו לעשות?” 13 השיב להם: “אל תגבו יותר ממה שנקבע לכם.״ 14 גם אנשי צבא שאלו אותו: “ואנחנו, מה נעשה?” אמר להם: “אל תעשקו איש ואל תגזלו, והסתפקו במשכרתכם.” 15 כיון שהעם היה שרוי בצפיה והכל מהרהרים בלבם על יוחנן שמא הוא המשיח, 16 פנה יוחנן ואמר אל כלם: אני אמנם מטביל אתכם במים, אבל בוא יבוא החזק ממני אשר אינני ראוי להתיר את שרוך נעליו. הוא יטביל אתכם ברוח הקדש ובאש. 17 בידו קלשון המזרה לנקות את גרנו ולאסף את החטה אל האסם שלו, אך את המוץ ישרף באש בלתי נכבית.”18 גם בדברים רבים אחרים האיץ בעם בהטיפו להם את הבשורה. 19 אבל הורדוס שר הרבע, אשר יוחנן הוכיחו על-דבר אשת אחיו פיליפוס ועל כל מעשיו הרעים, 20 הוסיף על הכל גם את זאת: הוא כלא את יוחנן בבית סהר. 21 כאשר נטבל כל העם נטבל גם ישוע; ובעודו מתפלל נפתחו השמים 22 ורוח הקדש ירדה עליו בדמות גשמית כיונה, וקול היה מן השמים: ״אתה בני אהובי, בך חפצתי.”*
[22/05/2023, 20:05:13] Itamar Ben David: 23 *כבן שלושים שנה היה ישוע כאשר החל בפעלו, ולפי מה שנחשב היה בן יוסף, בן עלי, 24 בן מתת, בן לוי, בן מלכי, בן יני, בן יוסף, 25 בן מתתיה, בן אמוץ, בן נחום, בן חסלי, בן נגי, 26 בן מחת, בן מתתיה, בן שמעי, בן יוסף, בן יודה, 27 בן יוחנן, בן רישא, בן זרבבל, בן שאלתיאל, בן נרי, 28 בן מלכי, בן אדי, בן קוסם, בן אלמדן, בן ער, 29 בן ישוע, בן אליעזר, בן יורים, בן מתת, בן לוי, 30 בן שמעון, בן יהודה, בן יוסף, בן יונם, בן אליקים, 31 בן מלאה, בן מנא, בן מתתה, בן נתן, בן דוד, 32 בן ישי, בן עובד, בן בעז, בן שלמון, בן נחשון, 33 בן עמינדב, בן אדמין, בן ארני, בן חצרון, בן פרץ, בן יהודה, 34 בן יעקב, בן יצחק, בן אברהם, בן תרח, בן נחור, 35 בן שרוג, בן רעו, בן פלג, בן עבר, בן שלח, 36 בן קינן, בן ארפכשד, בן שם, בן נח, בן למך, 37 בן מתושלח, בן חנוך, בן ירד, בן מהללאל, בן קינן, 38 בן אנוש, בן שת, בן אדם, בן אלהים.*
[23/05/2023, 8:12:16] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[23/05/2023, 8:12:40] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה לוקאס פרק ג!
[23/05/2023, 8:21:26] ~ Shimon Zemer: חשוב להבהיר… הורדוס המופיע בתחילת הפרק הוא פיליפ טטרך…
[23/05/2023, 8:23:51] ~ Dorit: שהוא לא הורדוס הגדול?
[23/05/2023, 8:26:50] ~ Mirtha: הורדוס אנטיפס בגליל.
לא פיליפוס.
[23/05/2023, 8:37:42] ~ shamon51: This message was deleted.
[23/05/2023, 8:48:47] ~ Or Ben Ami: שאלה על השושלת בסוף הפרק, שקושרת את ישוע עד לאדם הראשון, ורק אדם הראשון מכונה “בן אלוהים”, מדוע? רעיונות?
[23/05/2023, 8:52:29] ~ Or Ben Ami: שאלה נוספת, יוחנן מדבר על עונש אפשרי לחוטאים בשריפה באש נצחית, ממתי ביהדות אי חזרה בתשובה או חטאים גוררים ענישה נצחית של שריפה ב”אש בלתי נכבית”?
[23/05/2023, 8:57:08] ~ Shimon Zemer: לא….
[23/05/2023, 8:57:39] ~ Dorit Epstein Tour Guide: פסוק 4: ״קול קורא במדבר…״ – יש דיון גדול סביב הפסוק הזה. האם מישהו מוכן לעשות סדר ולהסביר?
[23/05/2023, 9:18:21] ~ בנצי: יהודים הקוראים על פי טעמי המקרא קוראים : ” קול קורא: במדבר פנו דרך ה’ ישרו בערבה מסילה לאלוהינו” .זה גם מתאים לסגנון השירה המקראית של תקבולת שווה.
הנוצרים קוראים:” קול קורא במדבר ” ברצף . בקריאה זאת זה מתאים להופעת יוחנן המטביל במדבר יהודה
[23/05/2023, 9:36:49] ~ Or Ashbel: ~ Or Ashbel left
[23/05/2023, 9:50:30] Elisha Mizrahi KKL: Elisha Mizrahi KKL left
[23/05/2023, 9:48:22] Itamar Ben David: איומי גיהנום לא ממש קיימים בתנך
[23/05/2023, 9:48:43] Itamar Ben David: כמעט ואין לזה אזכורים. יש דיראון עולם איזה פעם אחת בערך
[23/05/2023, 9:49:38] ~ Eitan: מעניין שמבחינה נרטיבית לוקס בחר לסדר את 19-20 לפני 21-22. כלומר יוחנן נזרק לכלא ובהמשך ישו נטבל. אולי להתחיל את מחזור ישו באופן רציף… שונה מהנרטיב הכרונולוגי ההגיוני של מרקוס ומתי
[23/05/2023, 9:50:18] Itamar Ben David: פסוק 1 מה זה אבילין? איפה זה?
[23/05/2023, 9:51:50] Itamar Ben David: פסוק 3 – יש כאן פעולה אנושית של תשובה לטובת מחילת חטאים. בניגוד לתפיסה הנוצרית שבה אין יוזמה אנושית שמביאה למחילה של חטאים.
[23/05/2023, 9:56:56] Itamar Ben David: פסוקים 12-14 מדבר על מוכסים וחיילים יהודים נכון?
[23/05/2023, 9:57:20] Itamar Ben David: אולי מישהו אמר כאן פעם- לאילו יחידות בצבא הרומי היה מותר ליהודים להתגייס?
[23/05/2023, 9:57:48] Itamar Ben David: פסוק 15- למה שמישהו יחשוב שיוחנן משבט לוי יהיה המשיח?
[23/05/2023, 9:58:53] Itamar Ben David: פסוקים 21-22 מוזר שדווקא בבשורה של לוקאס שמאריכה כל כך בקשר המשפחתי בין ישוע ויוחנן דווקא סצינת הטבילה כזו מינורית
[23/05/2023, 10:01:12] Itamar Ben David: פסוק 31 אם ישוע הוא מבית דוד אבל לא דרך שלמה המלך – לא יודע עד כמה זה שווה משהו. יש לדוד המלך בן בשם נתן.
[23/05/2023, 10:03:34] ~ Shimon Zemer: יותר פשוט…. איך הוא מבית דוד אם יוסף הוא מבית דוד ויוסף לא באמת האבא.
אוונליסטים טוענים שעל פי הדת היהודית , בן מאומץ הוא בן לכל דבר…….. אני זורם איתם…
ואכן.. היכן המלך שלמה בשושלת..?
[23/05/2023, 10:03:53] Itamar Ben David: בכללי כל החיבור ברשימה הזו ובמתי את ישוע לדוד המלך נראה לי מיותר כי הזהות השבטית שנקבעת לפי האבא לא רלוונטית למישהו שהוא בן האלוהים. אם הוא היה מלך בשר ודם או משיח בשר ודם זה היה עושה יותר רושם.
[23/05/2023, 10:05:27] Itamar Ben David: אני באמת לא מכיר הלכות של בן מאומץ ביהדות. מכירים התייחסות לזה? הבנתי שזה קשור למשפט הרומי. לא הבנתי איך זה נוגע ליהדות
[23/05/2023, 10:05:28] ~ Shimon Zemer: ומה לגבי הרשימה עם עשרות קשרי משפחה ? זה רק קישוט ?
אם הוא בן האלוהים אז לא צריך שושלת. זה אלוהים והוא.
[23/05/2023, 10:07:28] Itamar Ben David: (מגילה יג, א; סנהדרין יט, ב) קובעת ש”כל המגדל יתום בתוך ביתו, מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו”.
[23/05/2023, 10:08:23] ~ Shimon Zemer: בתהליך האימוץ, הילד המאומץ מתנתק ממשפחתו הביולוגית והופך להיות חלק מהמשפחה המאמצת.
ההורים המאמצים הופכים להיות הוריו של הילד המאומץ לכל דבר ועניין.
[23/05/2023, 10:08:35] ~ Shimon Zemer: זה העתק ממשרד הפנים.
[23/05/2023, 10:10:04] Itamar Ben David: מה עם ההלכה מה
[23/05/2023, 10:12:49] ~ Alex Gutman: יחד עם זאת ילד שאומץ על ידי כהן לא יורשה לאכול בתרומה כשאר הכוהנים, נראה לי.
[23/05/2023, 10:16:32] ~ Dorit: זו הסיבה שנולד בבית לחם…כי הוא בן האלוהים ובכדיי לקשר אותו בכל זאת לשבט ולמשפחת בית דוד הוא נולד בבית לחם
[23/05/2023, 10:17:19] ~ Avi Kochavi: טעמי המקרא נקבעו בתקופת התלמוד. ייתכן שהם נקבעו כך בפסוק קול קורא: דווקא בגלל הנצרות.
[23/05/2023, 10:17:20] ~ Dorit: אבל למה שיוסף לא יהיה ממשפחת הכוהנים? בשושלת כתוב שהוא משושלתו של עלי..האם לא הכוונה לעלי הכהן בשילה?
[23/05/2023, 10:17:27] Itamar Ben David: יש לנו דוגמאות לאימוץ בתנ״ך?
[23/05/2023, 10:17:36] Itamar Ben David: לא נראה לי בכלל
[23/05/2023, 10:19:21] ~ Dorit: למה יש לו בית גם בנצרת וגם בבית לחם אם זה לא כדי לשרת בבית המקדש?
[23/05/2023, 10:21:11] ~ Shimon Zemer: משפחת כהנים היא לא בהכרח עובדי בית המקדש.
יוסף תושב נצרת “בעל מלאכה”.
למה שעובד בית המקדש יעשה relocation לנצרת ?
[23/05/2023, 10:25:03] Itamar Ben David: אם כבר אז Airbnb בנחלאות מה איבד בבית לחם.
[23/05/2023, 10:25:26] Itamar Ben David: כי הוא משבט יהודה מבית דוד
[23/05/2023, 10:25:51] Itamar Ben David: דיברנו על זה בהקשר של משמרות הכהונה וימי המילואים במקדש
[23/05/2023, 10:26:39] Itamar Ben David: כהנים ולויים גרו בקרב כל השבטים ובכל מיני מקומות בארץ והגיעו פעמיים שלוש בשנה לירושלים לעבודת המקדש. שאר הזמן עשו דברים אחרים שקשורים להוראה או מלאכות שהיו מותרות להם שאני לא ממש מבין בזה.
[23/05/2023, 10:27:46] Itamar Ben David: למיטב הבנתי מותר להם לעסוק בכל מקצוע, אבל יש עניין שהם יהיו מורים של עם ישראל. היכן זה בא לידי ביטוי? אין לי דוגמאות ספציפיות.
[23/05/2023, 10:31:22] ~ Eitan: לפי 15 אפשר להניח שיוחנן היה ה”באב” הראשון והוא זה שהתחיל את התהליך. מעניין אם יש טענה במחקר שישו היה ממשיך דרכו, אולי תלמידו, ומעניין אם יש טענת מחקר שנכתב פרוטוהיסטוריה של ישוע בדיעבד
[23/05/2023, 10:32:10] ~ Eitan: בגישה היסטוריוגרפית ביקורתית כמובן
[23/05/2023, 10:34:30] Itamar Ben David: יש רגליים לטעון דבר כזה, שיוחנן הייתה דמות היסטורית בולטת וישוע ומאמיניו הגיעו אחרי זה וניכסו את יוחנן, ובשלב מסוים בבשורה של יוחנן שהיא המאוחרת ביותר – אפילו די דחקו את יוחנן.
[23/05/2023, 10:34:57] Itamar Ben David: ונדמה לי שלעלאווים יש תפיסות בסגנון הזה יוחנן גדול מישוע כפי שעלי גדול ממוחמד
[23/05/2023, 10:35:33] ~ Eitan: מקבל את הכיוון
[23/05/2023, 10:37:19] ~ Eitan: לא הסיפור של עלי גדול ממחמד כי עלי מאוחר ממחמד ומעמדו של מחמד כבר היה מוגמר
[23/05/2023, 10:38:19] ~ Eitan: אבל שישוע ממשיך דרכו ששל יוחנן ואז עריכת סיפור לידתו וחייו עד גיל 30 זה נשמע
[23/05/2023, 10:40:13] Itamar Ben David: עלי בן אבי טאלב היה בן דודו של מחמד ונשוי לביתו. הוא לא מאוחר יותר. אבל זה כבר לגלוש מחוץ לפרק
[23/05/2023, 12:39:29] ~ Shlomi Afriat: ~ Shlomi Afriat left
[23/05/2023, 14:52:31] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed the group description
[23/05/2023, 18:33:40] Itamar Ben David: שעה וחצי לסיום
[23/05/2023, 18:35:13] Sivan Jeret: אצל העלווים זאת תפיסה שגם קיימת אצל הדרוזים והיא נמצאת בתוך התפיסה השיעית של ט’האר (חיצוני) ובטן (פנימי) … אם תרצה אני ארחיב על זה בהזדמנות
[23/05/2023, 18:38:27] ~ Badran: ~ Badran left
[23/05/2023, 18:40:48] ~ סקוטשי לב: אשמח אם תרחיב
אפשרי בימי שישי
[23/05/2023, 18:41:05] Sivan Jeret: זה תלוי בהנהלה אם היא תאשר
[23/05/2023, 18:43:51] ~ Erez Cohen: גם אצל בהאיים.
כמעט כל הדתות שיצאו מהשיעה יש שיח כזה.
לכן הם נחשבות יותר כופרות מיהדות.
עניין השיתוף של דברים שאינם קשורים ישירות לאל
[23/05/2023, 18:44:39] Sivan Jeret: לא מדויק
[23/05/2023, 18:44:43] Itamar Ben David: זה פשוט לגלוש מחוץ לפרק והמנדט של הקבוצה
[23/05/2023, 18:45:01] Sivan Jeret: מקבל בהכנעה את דין התנועה
[23/05/2023, 18:46:20] ~ Erez Cohen: כנל, אבל לדעתי שווה לעשות הרחבה בעניין של שיתוף והמקום שהשיעה, לקחה מהנצרות
[23/05/2023, 18:46:38] Sivan Jeret: עוד פעם זה תלוי בהנהלה לא קשור אלי
[23/05/2023, 18:47:25] Itamar Ben David: זה עובר לצוות במה פתוחה
[23/05/2023, 19:03:16] ~ עדו רז: שאלה לגבי הפרק הראשון, אם אפשר. לא זכור לי שראיתי תשובה לגבי האשה משבט אשר. האם 700 שנה אחרי גלות עשרת השבטים, יש התייחסות אליהם?
[23/05/2023, 19:08:59] ~ Yigal Tzadka: יש אישה בשם סרח בת אשר, שחייתה למעלה מאלף שנה ובעצם לא מתה.
[23/05/2023, 19:15:49] ~ Panda premium private tour guide: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[23/05/2023, 19:24:37] Itamar Ben David: רציתי רק להוסיף איזו הערה. גם אם ישוע לא היה בן האלוהים אלא צאצא ישיר עם אילן יוחסין אותנטי לדוד המלך, עדיין הייתה למיטב הבנתי סתירה בין המשיחיות שלו לתפיסה המשיחית של התנ״ך כך שהכלי הזה של אילן יוחסין מבחינתי הוא לא פונקציה עיקרית בדחיית ישוע כמשיח.
[23/05/2023, 19:25:23] Itamar Ben David: היא חיה עד יציאת מצריים לפי המדרש כמדומני והעבדות במצריים הייתה 210 שנים
[23/05/2023, 20:16:04] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[23/05/2023, 20:16:32] Itamar Ben David: הי תודה רבה על היום! ממשיכים עם לוקאס ד פרק אחרון לשבוע זה נחזור לאחר שבועות