אוֹתָהּ שָׁעָה נִגְּשׁוּ הַתַּלְמִידִים אֶל יֵשׁוּעַ וְשָׁאֲלוּ: “מִי הוּא הַגָּדוֹל בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם?”
2 יֵשׁוּעַ קָרָא אֵלָיו יֶלֶד, הֶעֱמִידוֹ בֵּינֵיהֶם 3 וְאָמַר: “אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אִם לֹא תָּשׁוּבוּ וְתִהְיוּ כִּילָדִים לֹא תִּכָּנְסוּ לְמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם. 4 לָכֵן מִי שֶׁיַּשְׁפִּיל אֶת עַצְמוֹ לִהְיוֹת כַּיֶּלֶד הַזֶּה הוּא הַגָּדוֹל בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם. 5 כָּל הַמְקַבֵּל יֶלֶד אֶחָד כָּזֶה בִּשְׁמִי, אוֹתִי הוּא מְקַבֵּל.”
6 “אַךְ כָּל הַמַּכְשִׁיל אֶחָד מִן הַקְּטַנִּים הָאֵלֶּה הַמַּאֲמִינִים בִּי, מוּטָב לוֹ שֶׁתִּתָּלֶה אֶבֶן רֵחַיִם עַל צַוָּארוֹ וִיטֻבַּע בִּמְצוּלוֹת יָם. 7 אוֹי לָעוֹלָם מִן הַמִּכְשׁוֹלִים, כִּי מִן הַהֶכְרֵחַ שֶׁיָּבוֹאוּ מִכְשׁוֹלִים, אֲבָל אוֹי לָאִישׁ שֶׁהַמִּכְשׁוֹל יָבוֹא דַּרְכּוֹ.
8 אִם יָדְךָ אוֹ רַגְלְךָ תַּכְשִׁיל אוֹתְךָ, קַצֵּץ אוֹתָהּ וְהַשְׁלֵךְ אוֹתָהּ מִמְּךָ. מוּטָב לְךָ לָבוֹא לַחַיִּים גִּדֵּם אוֹ קִטֵּעַ מֵהֱיוֹתְךָ מֻשְׁלָךְ לְאֵשׁ עוֹלָם עִם שְׁתֵּי יָדַיִם אוֹ שְׁתֵּי רַגְלַיִם. 9 וְאִם עֵינְךָ תַּכְשִׁיל אוֹתְךָ, נַקֵּר אוֹתָהּ וְהַשְׁלֵךְ אוֹתָהּ מִמְּךָ. מוּטָב לְךָ לָבוֹא לַחַיִּים עִם עַיִן אַחַת מֵהֱיוֹתְךָ מֻשְׁלָךְ לְגֵיהִנּוֹם הָאֵשׁ עִם שְׁתֵּי עֵינַיִם.”
10 “הִזָּהֲרוּ שֶׁלֹֹּא תָּבוּזוּ לְאַחַד הַקְּטַנִּים הָאֵלֶּה. הֲרֵינִי אוֹמֵר לָכֶם כִּי הַמַּלְאָכִים שֶׁלָּהֶם בַּשָּׁמַיִם רוֹאִים תָּמִיד אֶת פְּנֵי אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם. 12 מַה דַּעְתְּכֶם? אִם יֵשׁ לְאִישׁ מֵאָה כְּבָשִׂים וְאָבַד אֶחָד מֵהֶם, הַאִם לֹא יַעֲזֹב אֶת הַתִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה עַל הֶהָרִים וְיֵלֵךְ לְחַפֵּשׂ אֶת הָאוֹבֵד? 13 וְכַאֲשֶׁר יִמְצָא אוֹתוֹ, אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, יִשְׂמַח עָלָיו יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר עַל הַתִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה שֶׁלֹּא אָבְדוּ. 14 כָּךְ אֵין רָצוֹן מִלִּפְנֵי אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם שֶׁיֹּאבַד אֶחָד מִן הַקְטַנִּים הָאֵלֶּה.”
15 “אִם יֶחֱטָא לְךָ אָחִיךָ, לֵךְ וְהוֹכֵחַ אוֹתוֹ בֵּינְךָ וּבֵינוֹ לְבַד. אִם יִשְׁמַע לְךָ, קָנִיתָ לְךָ אֶת אָחִיךָ. 16 וְאִם לֹא יִשְׁמַע, קַח אִתְּךָ עוֹד אֶחָד אוֹ שְׁנַיִם, כְּדֵי שֶׁעַל־פִּי שְׁנַיִם אוֹ שְׁלוֹשָׁה עֵדִים יָקוּם כָּל דָּבָר. 17 אִם לֹא יִשְׁמַע לָהֶם, הַגֵּד לַקְּהִלָּה; וְאִם לֹא יִשְׁמַע גַּם לַקְּהִלָּה, שֶׁיִּהְיֶה לְךָ כַּגּוֹי וְכַמּוֹכֵס.
18 אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, כָּל מַה שֶּׁתַּאַסְרוּ עַל הָאָרֶץ אָסוּר יִהְיֶה בַּשָּׁמַיִם וְכָל מַה שֶׁתַּתִּירוּ עַל הָאָרֶץ יִהְיֶה מֻתָּר בַּשָּׁמַיִם. 19 עוֹד אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אִם שְׁנַיִם מִכֶּם יַסְכִּימוּ עֲלֵי אֲדָמוֹת בְּכָל דָּבָר אֲשֶׁר יְבַקְשׁוּ, הָיֹה יִהְיֶה לָהֶם מֵאֵת אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם;
20 כִּי בְּמָקוֹם אֲשֶׁר שְׁנַיִם אוֹ שְׁלוֹשָׁה נֶאֱסָפִים לִשְׁמִי שָׁם אֲנִי בְּתוֹכָם.”
21 כֵּיפָא נִגַּשׁ וְשָׁאַל אוֹתוֹ: “אֲדוֹנִי, כַּמָּה פְּעָמִים יֶחֱטָא לִי אָחִי וְאֶסְלַח לוֹ? הַאִם עַד שֶׁבַע פְּעָמִים?” 22 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אֵינֶנִּי אוֹמֵר לְךָ עַד שֶׁבַע פְּעָמִים אֶלָּא עַד שִׁבְעִים וָשֶׁבַע. 23 עַל כֵּן דּוֹמָה מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם לְמֶלֶךְ בָּשָׂר וָדָם שֶׁרָצָה לַעֲרֹךְ חֶשְׁבּוֹן עִם עֲבָדָיו. 24 כַּאֲשֶׁר הֵחֵל לְחַשֵּׁב הוּבָא לְפָנָיו אִישׁ שֶׁהָיָה חַיָּב לוֹ עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכְּרֵי כֶּסֶף. 25 כֵּיוָן שֶׁלֹּא הָיָה לוֹ לְשַׁלֵּם צִוָּה אֲדוֹנָיו לִמְכֹּר אוֹתוֹ וְאֶת אִשְׁתּוֹ וְאֶת בָּנָיו וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ כְּדֵי שֶׁיְּשֻׁלַּם הַחוֹב. 26 כָּרַע הָעֶבֶד וְהִשְׁתַּחֲוָה לוֹ בְּאָמְרוֹ, ‘אָנָּא, הֱיֵה סַבְלָן כְּלַפַּי וַאֲשַׁלֵּם לְךָ אֶת הַכֹּל.’ 27 נִכְמְרוּ רַחֲמֵי הָאָדוֹן עַל הָעֶבֶד הַהוּא, פָּטַר אוֹתוֹ וּוִתֵּר לוֹ עַל הַחוֹב. 28 כְּשֶׁיָּצָא הָעֶבֶד הַהוּא מָצָא אֶת אֶחָד מֵחֲבֵרָיו הָעֲבָדִים שֶׁהָיָה חַיָּב לוֹ מֵאָה דִּינָרִים. תָּפַס אוֹתוֹ בִּגְרוֹנוֹ וְאָמַר, ‘שַׁלֵּם מַה שֶּׁאַתָּה חַיָּב!’ 29 נָפַל חֲבֵרוֹ לְרַגְלָיו וּבִקֵּשׁ מֵאִתּוֹ, ‘אָנָּא, הֱיֵה סַבְלָן כְּלַפַּי וַאֲשַׁלֵּם לְךָ’. 30 אֶלָּא שֶׁהוּא לֹא הִסְכִּים וְעוֹד הָלַךְ וְהִשְׁלִיךְ אוֹתוֹ לַכֶּלֶא עַד אֲשֶׁר יְשַׁלֵּם אֶת הַחוֹב. 31 כְּשֶׁרָאוּ חֲבֵרָיו הָעֲבָדִים אֶת הַנַּעֲשֶׂה הִתְעַצְּבוּ מְאֹד וּבָאוּ וְסִפְּרוּ לַאֲדוֹנָם אֶת כָּל אֲשֶׁר הָיָה. 32 אָז קָרָא לוֹ אֲדוֹנָיו וְאָמַר לוֹ, ‘עֶבֶד רָשָׁע, אֶת כָּל הַחוֹב הַהוּא מָחַלְתִּי לְךָ מִשּׁוּם שֶׁבִּקַּשְׁתָּ מִמֶּנִּי. 33 הַאִם לֹא הָיִיתָ צָרִיךְ גַּם אַתָּה לְרַחֵם עַל חֲבֵרְךָ הָעֶבֶד כְּשֵׁם שֶׁאֲנִי רִחַמְתִּי עָלֶיךָ?’ 34 וּבְכַעֲסוֹ מָסַר אוֹתוֹ אֲדוֹנָיו לַנּוֹגְשִׂים עַד אֲשֶׁר יְשַׁלֵּם אֶת הַחוֹב כֻּלּוֹ. 35 כָּכָה גַּם אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם יַעֲשֶׂה לָכֶם אִם לֹא תִּמְחֲלוּ אִישׁ לְאָחִיו בְּכָל לְבַבְכֶם.”
[20/03/2023, 20:17:52] Itamar Ben David: הבשורה על-פי מתי פרק יח
1 *אותה שעה ניגשו התלמידים אל ישוע ושאלו: “מי הוא הגדול במלכות השמים?” 2 ישוע קרא אליו ילד, העמידו ביניהם 3 ואמר: “אמן אומר אני לכם, אם לא תשובו ותהיו כילדים לא תכנסו למלכות השמים. 4 לכן מי שישפיל את עצמו להיות כילד הזה הוא הגדול במלכות השמים. 5 כל המקבל ילד אחד כזה בשמי, אותי הוא מקבל.” 6 “אך כל המכשיל אחד מן הקטנים האלה המאמינים בי, מוטב לו שתתלה אבן רחים על צוארו ויטבע במצולות ים*.
[20/03/2023, 20:17:52] Itamar Ben David: 7 *אוי לעולם מן המכשולים, כי מן ההכרח שיבואו מכשולים, אבל אוי לאיש שהמכשול יבוא דרכו. 8 אם ידך או רגלך תכשיל אותך, קצץ אותה והשלך אותה ממך. מוטב לך לבוא לחיים גידם או קטע מהיותך מושלך לאש עולם עם שתי ידיים או שתי רגלים. 9 ואם עינך תכשיל אותך, נקר אותה והשלך אותה ממך. מוטב לך לבוא לחיים עם עין אחת מהיותך מושלך לגיהנום האש עם שתי עינים.”*
[20/03/2023, 20:17:53] Itamar Ben David: 10 *”הזהרו שלא תבוזו לאחד הקטנים האלה. הריני אומר לכם כי המלאכים שלהם בשמים רואים תמיד את פני אבי שבשמים. 12 מה דעתכם? אם יש לאיש מאה כבשים ואבד אחד מהם, האם לא יעזוב את התשעים ותשעה על ההרים וילך לחפש את האובד? 13 וכאשר ימצא אותו, אמן אומר אני לכם, ישמח עליו יותר מאשר על התשעים ותשעה שלא אבדו. 14 כך אין רצון מלפני אביכם שבשמים שיאבד אחד מן הקטנים האלה.”*
[20/03/2023, 20:17:53] Itamar Ben David: 15 *”אם יחטא לך אחיך, לך והוכח אותו בינך ובינו לבד. אם ישמע לך, קנית לך את אחיך. 16 ואם לא ישמע, קח אתך עוד אחד או שנים, כדי שעל-פי שנים או שלושה עדים יקום כל דבר. 17 אם לא ישמע להם, הגד לקהילה; ואם לא ישמע גם לקהילה, שיהיה לך כגוי וכמוכס.*
[20/03/2023, 20:17:54] Itamar Ben David: 18 *אמן אני אומר לכם, כל מה שתאסרו על הארץ אסור יהיה בשמים וכל מה שתתירו על הארץ יהיה מותר בשמים. 19 עוד אומר אני לכם, אם שנים מכם יסכימו עלי אדמות בכל דבר אשר יבקשו, היה יהיה להם מאת אבי שבשמים; 20 כי במקום אשר שנים או שלושה נאספים לשמי שם אני בתוכם.”*
[20/03/2023, 20:17:55] Itamar Ben David: 21 *כיפא נגש ושאל אותו: “אדוני, כמה פעמים יחטא לי אחי ואסלח לו? האם עד שבע פעמים?” 22 השיב לו ישוע: “אינני אומר לך עד שבע פעמים אלא עד שבעים ושבע. 23 על כן דומה מלכות השמים למלך בשר ודם שרצה לערך חשבון עם עבדיו. 24 כאשר החל לחשב הובא לפניו איש שהיה חיב לו עשרת אלפים ככרי כסף. 25 כיון שלא היה לו לשלם ציוה אדוניו למכור אותו ואת אשתו ואת בניו ואת כל אשר לו כדי שישלם החוב. 26 כרע העבד והשתחוה לו באמרו, ‘אנא, היה סבלן כלפי ואשלם לך את הכל.’ 27 נכמרו רחמי האדון על העבד ההוא, פטר אותו וויתר לו על החוב. 28 כשיצא העבד ההוא מצא את אחד מחבריו העבדים שהיה חייב לו מאה דינרים. תפס אותו בגרונו ואמר, ‘שלם מה שאתה חייב!’ 29 נפל חברו לרגליו ובקש מאתו, ‘אנא, היה סבלן כלפי ואשלם לך’. 30 אלא שהוא לא הסכים ועוד הלך והשליך אותו לכלא עד אשר ישלם את החוב. 31 כשראו חבריו העבדים את הנעשה התעצבו מאד ובאו וסיפרו לאדונם את כל אשר היה. 32 אז קרא לו אדוניו ואמר לו, ‘עבד רשע, את כל החוב ההוא מחלתי לך משום שביקשת ממני. 33 האם לא היית צריך גם אתה לרחם על חברך העבד כשם שאני רחמתי עליך?’ 34 ובכעסו מסר אותו אדוניו לנוגשים עד אשר ישלם את החוב כלו. 35 ככה גם אבי שבשמים יעשה לכם אם לא תמחלו איש לאחיו בכל לבבכם.”*
[21/03/2023, 8:50:12] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[21/03/2023, 8:50:23] Itamar Ben David: הי חברים סליחה התחלנו קצת מאוחר
[21/03/2023, 8:50:33] Itamar Ben David: עד עשר וחצי מוזמנים להעלות שאלות ותהיות!
[21/03/2023, 10:07:17] +972 50‑836‑6010: על מי ישוע מדבר לדעתכם כשהוא מדבר על ‘הילד’ בפסוקים הראשונים?
חוזרים בתשובה? אנשים תמימים? או שיש שם משהו אחר …
[21/03/2023, 10:08:42] +972 50‑836‑6010: מעניין שהוא נותן לתלמידים את הזכות כקבוצה אחרי שהוא מתיר את השמיים לפיטר.
האם זה משהו שמערער על סמכותו של פיטר?
[21/03/2023, 10:10:03] +972 50‑836‑6010: אחרון…..מה הקטע עם העבד?
מי הוא אותו עבד חייב במשל של ישוע ? את מי הוא מייצג בעולם המושגים של ישוע?
[21/03/2023, 10:16:03] Itamar Ben David: לגבי לפסוק 7- פרעה היה מכשול הורדוס היה מכשול גם היהודים היו מכשול. אז אמנם אלוהים פועל דרך ההיסטוריה ודרך האנשים והדמויות במציאות, אבל זה קורה גם לאסונן. האם יש לפרעה הורדוס או ליהודים בחירה חופשית?
[21/03/2023, 10:16:35] Itamar Ben David: פסוק 17- למה העוינות פתאום לגויים ומוכסים (שעדיין לא הבנתי אם הכוונה למוכסים של רומא או מוכסים של בית המקדש).
[21/03/2023, 10:17:05] Itamar Ben David: פסוק 19 למוסלמים שבינינו – האם הייתה השפעה נוצרית על נושא האיג׳מאע (קונצנזוס) בקוראן ולרעיון שהקהילה אינה טועה? פסוק 20 ממש מזכיר את פרקי אבות ג משנה ו: רַבִּי חֲלַפְתָּא בֶּן דּוֹסָא אִישׁ כְּפַר חֲנַנְיָה אוֹמֵר: עֲשָׂרָה שֶׁיּוֹשְׁבִין וְעוֹסְקִין בַּתּוֹרָה, שְׁכִינָה שְׁרוּיָה בֵּינֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים פב), אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ חֲמִשָּׁה, שֶׁנֶּאֱמַר (עמוס ט), וַאֲגֻדָּתוֹ עַל אֶרֶץ יְסָדָהּ. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ שְׁלֹשָׁה, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים פב), בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ שְׁנַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר (מלאכי ג), אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי ה’ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ וַיַּקְשֵׁב ה’ וַיִּשְׁמָע וְגוֹ’. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ אֶחָד, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כ), בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ.
[21/03/2023, 10:17:21] Itamar Ben David: הפסקה האחרונה שוב מדגישה את התביעה המוסרית המאוד גבוהה בנצרות. תביעה שבעיני היא כמעט בלתי ניתנת להשגה לא פחות ממערכת המצוות הרבניות. מכאן אני לא ממש מבין מדוע הביקורת כלפי הפרושים.
[21/03/2023, 10:24:21] +972 54‑973‑2180: האם יש מכנה משותף בין משלי המוסר שישוע מלמד בפרק הזה?
האם המשלים אלה חוזרים על עצמם ביתר הבשורות או שהם ייחודיים למתי?
[21/03/2023, 10:58:13] +972 52‑267‑2768: *הצילו, אני מוצפת*
אם יומיים שלושה לא פותחים את הפרק היומי מצטברות מאות הודעות חדשות. זאת עונת תיירות ורובנו עובדים ועובדות ימים ארוכים אז אנא *אולי אפשר להוריד את המינון נניח לשני פרקים בשבוע?*
כ ל ה ח י י ם ל פ נ י נ ו🌷
[21/03/2023, 11:16:09] +972 54‑658‑0110: כל אחד יקרא בקצב שלו.
ישמור את המידע ונמשיך לרוץ בין הדרכה,להדחת כלים וחינוך הילדים.
תודה🥰
[21/03/2023, 11:37:54] Itamar Ben David: זה קצת מתחבר לי לחלק של הקהילה שמוזכרת גם בפסוק 17 וגם ב 20
[21/03/2023, 11:38:21] Shira Harpaz Pomeranz: ישוע אומר לפטרוס שהוא נותן לו את מפתחות השמים והארץ, אחרי שפטרוס מצהיר שישוע הוא המשיח בן אלהים. למעשה המפתחות הן האמונה במשיחיותו ואלוהותו של ישוע. הם לא מיועדים לפטרוס בלבד ועל כן אין ערעור על סמכותו.
[21/03/2023, 11:39:09] Itamar Ben David: כבר הצבענו על זה. אל חשש! אנחנו שומרים את הפרוטוקול באתר שמצוין בתיאור הקבוצה כך שתמיד תוכלו לחזור לזה
[21/03/2023, 11:42:07] Itamar Ben David: מכובדיי. אתמול מדי פעם היו מי שצירפו תמונות של ספרים ושל טקסטים לדיון. מכיוון שאנחנו מקווים שהתורה שבעל פה כן תוכל איכשהו לשמש אותנו ואחרים- נודה לכם אם במקום להעלות תמונות לקבוצה- תכתבו את הטקסט ואת המקורות. לגבי ספרים- עדיף לשים קישור במקום תמונה. ככה זה יישמר להמשך בצורה טובה יותר. מי שאוזניים לי שישמע.
[21/03/2023, 11:42:20] Itamar Ben David: *לו
[21/03/2023, 11:47:48] +972 54‑525‑2260: פשוט ילד אקראי שראה ולקח אותו כדוגמא. ילדים בעולם הקדום הם הסנג’ר של המשפחה, זורקים את השתן והצועה מהבית וכו’, הילדים עשו את זה בתמימות ובמשמעת. ישוע אומר לנו לחזור להיות ילדים.
[21/03/2023, 11:51:18] +972 54‑525‑2260: כל בני האדם הם העבדים. כל בני האדם חייבים לאלוהים מעצם היותם חוטאים. חטא הוא חוב לאלוהים, וכשיש לך חוב אתה הופך לעבד.
[21/03/2023, 11:55:53] +972 54‑525‑2260: זה ממש לא עיניין של עויינות, הגויים לא מחוייבים לתורה ולכן אין לך מה לבוא אליו בטענות, המוכסים הם יהודים שבחרו ל’לקק’ לרומאים, על כן הם אימצו אורך חיים חילוני, הם חוטאים באופן גלוי ולכן לא יעזור לנו לנסות לשכנע אותם ללכת בדרך הנכונה. אם אתה מצהיר שאתה מאמין באלוהים ובתורה ומצהיר שאתה הולך בדרך הנכונה אבל אתה לא, רק אז יש לך לגיטמציה לנסות להחזיר אותו התשובה.
[21/03/2023, 12:33:19] +972 52‑536‑2364: בעניין הילד, ישוע נותן דוגמא לילד תם בעל אמונה תמימה וטהורה ללא שם,מעמד והגנה וקורא לתלמידיו להשפיל עצמם ולחיות בתמימות שכזאת. (אהבתי את הדוגמא שסטיבן כתב על תפקידיו היומיומיים של הילד)
התשובה של ישוע לשאלה “מי הגדול במלכות השמים?” ממשיכה עד פסוק 14. הוא מזהיר מפגיעה בילד ומעניין מאוד בפסוק 10 אומר שיש לילדים מלאכים בשמים שרואים תמיד את פני האב. אני זוכרת בתור ילדה בסביבה חרדית בצפת ספרו לנו שלכל ילד יש מלאך. מישהו יודע מהיכן מגיעה המסורת הזאת?
[21/03/2023, 12:35:28] +972 52‑536‑2364: הפרק הזה הוא ממש ספרות מדרשית
[21/03/2023, 12:51:09] +972 54‑973‑2180: הי, מקפיץ. מישהו אולי מכיר ויודע לענות?
[21/03/2023, 12:53:58] Shira Harpaz Pomeranz: מוכסים של רומא.
היחס לגויים ולמוכסים היה שצריך לתת להם את מה שחייבים וזהו.
יהודים נמנעו ככל האפשר מלהתרועע עמם.
הוא לא בהכרח מצדיק את היחס הזה לגויים ולמוכסים בפסוק הזה. הוא פשוט אומר כך תנהגו עם מי שלא מוכן לסלוח לך אחרי שהתחננת מספר פעמים.
מה שמוזר לי הוא שיש תהליכים של מחילה וסליחה שלוקח זמן להתניע. הייתי מצפה שיאמר, אם בהמשך כן תתאפשר סליחה, השאירו דלת פתוחה.
זו סתם תהיה מעולם הפסיכולוגיה
[21/03/2023, 13:01:14] +972 54‑665‑5397: לזכרוני בתקופה יש גם חוואות מיסים, שזה אומר שהמוכס משלם דמי זכיינות למושל ואז סוחט מהאנשים את המקסימום שהוא יכול
[21/03/2023, 13:01:49] Shira Harpaz Pomeranz: נכון נחשב לגנב באישור רומא
[21/03/2023, 13:04:23] +972 50‑476‑0554: כבר מההריון… המלאך שמלמד תורה את התינוק ואז טופח עליו שישכח…
[21/03/2023, 13:10:09] Itamar Ben David: יש כאן מצוות הוכח תוכיח את עמיתך, אבל עד לנקודה שהוא לא מקשיב לך ואז מה? אתה פטור מלהתייחס אליו כאחיך?
[21/03/2023, 13:10:10] Itamar Ben David: אתה פטור מחובת התוכחה?
[21/03/2023, 13:16:13] +972 54‑525‑2260: עשית כבר מה שביכולתך. אם תמשיך להציק לו הוא ישנא אותך
[21/03/2023, 15:05:35] +972 54‑667‑0009: כדי להראות התגשמות הנבואה כביכול של ישעיהו פרק מ’, המדבר על התגלות האל “על הר גבוה” . לכל הדתות יש פטיש להרים גבוהים בכל התרבויות, כולל התרבות הכנענית הקדומה (האל “אל” נמצא בהר חרמון, שניר,) ובאולימפוס היווני, והנה גם אצל ישעיהו ובעקבותיו מחברי הברית החדשה
*עַל הַר גָּבֹהַ* עֲלִי לָךְ מְבַשֶּׂרֶת צִיּוֹן הָרִימִי בַכֹּחַ קוֹלֵךְ מְבַשֶּׂרֶת יְרוּשָׁלִָם הָרִימִי אַל תִּירָאִי אִמְרִי לְעָרֵי יְהוּדָה *הִנֵּה אֱלֹהֵיכֶם*.
“
[21/03/2023, 15:12:50] +972 54‑424‑3724: This message was deleted.
[21/03/2023, 15:31:06] Itamar Ben David: זה נכון. השאלה היא האם משאירים דלת פתוחה או שמתנכרים לאותו אדם
[21/03/2023, 15:42:35] Shira Harpaz Pomeranz: הביקורת על הפרושים היא על הוספת סייגים לתורה. לא חושבת שהייתה ביקורת על דרישה לחיי מוסר. הייתה ביקורת על חוקים שנראה שאיבדו קשר עם התורה.
[21/03/2023, 15:55:12] Itamar Ben David: סבבה אבל גירושין נגיד מותרים בתורה ודווקא ישוע החמיר כחלק מתביעה מוסרית אז במה זה שונה?
[21/03/2023, 16:00:56] Shira Harpaz Pomeranz: שונה מלא לטלטל ושונה מלא למולל חיטה ושונה (למרות שלא יודעת ממתי) מלשמור 4 שעות בין חלב לבשר
[21/03/2023, 16:09:18] Itamar Ben David: אני פשוט תוהה מבחינה מהותית מה ההבדל. הסייגים נועדו להרחיק מהאיסור עצמו, כמו שהתביעה המוסרית נועדה לרומם את האדם. לדעתך יש הבדל בין שתי הגישות?
[21/03/2023, 16:22:55] +972 52‑330‑9139: +972 52‑330‑9139 joined using this group’s invite link
[21/03/2023, 17:44:53] Shira Harpaz Pomeranz: אני לא מייצגת כאן את האמונה שלי. אני מצביעה על ההבדל בין טכניקה למוסר.
[21/03/2023, 17:45:45] Shira Harpaz Pomeranz: או יותר מדויק בין מה שנתפס כטכניקה לבין מה שנתפס כמוסר יותר נעלה.
[21/03/2023, 17:52:49] Itamar Ben David: כדי להציב תביעה מוסרית כדאי לחשוב על איך לממש אותה בפועל. מאחורי כל סייג יש חשיבה איך מעלה אותנו מוסרית לכן לא רואה הפרדה בין השניים אלא השלמה בין השניים
[21/03/2023, 18:06:45] +972 52‑339‑6463: אוגוסטינוס בוידויים דווקא מתייחס בצורה הפוכה לחלוטין לילדים קטנים. אצלו הם כמעט יצורים מרושעים, מלאי שנאה וקינאה. הייתי מניח שהוא קיבל את הדימוי הזה של ילדים מסביבתו.
[21/03/2023, 18:56:40] +972 54‑525‑2260: יש פסוקים אחרים שמתארים את אלוהים יושב על הר… מי יעלה בהר ה’? (תהילים כ”ד)
אבל הפסוק שציטטת מישעיהו לא מעיד בשום דרך שאלוהים על הר גבוהה. ההקשר הוא על המבשר שעולה להר גבוהה על מנת לבשר לערי יהודה כי אלוהים הושיע. ההר הגבוה משמש כמגפון לבשורה של הישועה ולא כהר עליו עולים ליראות את אלוהים.
[21/03/2023, 19:12:38] +972 50‑476‑0554: הר הבית אינו ההר הגבוה בירושלים וגם משכן שילה אינו במקום הגבוה בשומרון. אדרבה, “הרים סביב לה”
אוֹתָהּ שָׁעָה נִגְּשׁוּ הַתַּלְמִידִים אֶל יֵשׁוּעַ וְשָׁאֲלוּ: “מִי הוּא הַגָּדוֹל בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם?”
2 יֵשׁוּעַ קָרָא אֵלָיו יֶלֶד, הֶעֱמִידוֹ בֵּינֵיהֶם 3 וְאָמַר: “אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אִם לֹא תָּשׁוּבוּ וְתִהְיוּ כִּילָדִים לֹא תִּכָּנְסוּ לְמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם. 4 לָכֵן מִי שֶׁיַּשְׁפִּיל אֶת עַצְמוֹ לִהְיוֹת כַּיֶּלֶד הַזֶּה הוּא הַגָּדוֹל בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם. 5 כָּל הַמְקַבֵּל יֶלֶד אֶחָד כָּזֶה בִּשְׁמִי, אוֹתִי הוּא מְקַבֵּל.”
6 “אַךְ כָּל הַמַּכְשִׁיל אֶחָד מִן הַקְּטַנִּים הָאֵלֶּה הַמַּאֲמִינִים בִּי, מוּטָב לוֹ שֶׁתִּתָּלֶה אֶבֶן רֵחַיִם עַל צַוָּארוֹ וִיטֻבַּע בִּמְצוּלוֹת יָם. 7 אוֹי לָעוֹלָם מִן הַמִּכְשׁוֹלִים, כִּי מִן הַהֶכְרֵחַ שֶׁיָּבוֹאוּ מִכְשׁוֹלִים, אֲבָל אוֹי לָאִישׁ שֶׁהַמִּכְשׁוֹל יָבוֹא דַּרְכּוֹ.
8 אִם יָדְךָ אוֹ רַגְלְךָ תַּכְשִׁיל אוֹתְךָ, קַצֵּץ אוֹתָהּ וְהַשְׁלֵךְ אוֹתָהּ מִמְּךָ. מוּטָב לְךָ לָבוֹא לַחַיִּים גִּדֵּם אוֹ קִטֵּעַ מֵהֱיוֹתְךָ מֻשְׁלָךְ לְאֵשׁ עוֹלָם עִם שְׁתֵּי יָדַיִם אוֹ שְׁתֵּי רַגְלַיִם. 9 וְאִם עֵינְךָ תַּכְשִׁיל אוֹתְךָ, נַקֵּר אוֹתָהּ וְהַשְׁלֵךְ אוֹתָהּ מִמְּךָ. מוּטָב לְךָ לָבוֹא לַחַיִּים עִם עַיִן אַחַת מֵהֱיוֹתְךָ מֻשְׁלָךְ לְגֵיהִנּוֹם הָאֵשׁ עִם שְׁתֵּי עֵינַיִם.”
10 “הִזָּהֲרוּ שֶׁלֹֹּא תָּבוּזוּ לְאַחַד הַקְּטַנִּים הָאֵלֶּה. הֲרֵינִי אוֹמֵר לָכֶם כִּי הַמַּלְאָכִים שֶׁלָּהֶם בַּשָּׁמַיִם רוֹאִים תָּמִיד אֶת פְּנֵי אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם. 12 מַה דַּעְתְּכֶם? אִם יֵשׁ לְאִישׁ מֵאָה כְּבָשִׂים וְאָבַד אֶחָד מֵהֶם, הַאִם לֹא יַעֲזֹב אֶת הַתִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה עַל הֶהָרִים וְיֵלֵךְ לְחַפֵּשׂ אֶת הָאוֹבֵד? 13 וְכַאֲשֶׁר יִמְצָא אוֹתוֹ, אָמֵן אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, יִשְׂמַח עָלָיו יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר עַל הַתִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה שֶׁלֹּא אָבְדוּ. 14 כָּךְ אֵין רָצוֹן מִלִּפְנֵי אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם שֶׁיֹּאבַד אֶחָד מִן הַקְטַנִּים הָאֵלֶּה.”
15 “אִם יֶחֱטָא לְךָ אָחִיךָ, לֵךְ וְהוֹכֵחַ אוֹתוֹ בֵּינְךָ וּבֵינוֹ לְבַד. אִם יִשְׁמַע לְךָ, קָנִיתָ לְךָ אֶת אָחִיךָ. 16 וְאִם לֹא יִשְׁמַע, קַח אִתְּךָ עוֹד אֶחָד אוֹ שְׁנַיִם, כְּדֵי שֶׁעַל־פִּי שְׁנַיִם אוֹ שְׁלוֹשָׁה עֵדִים יָקוּם כָּל דָּבָר. 17 אִם לֹא יִשְׁמַע לָהֶם, הַגֵּד לַקְּהִלָּה; וְאִם לֹא יִשְׁמַע גַּם לַקְּהִלָּה, שֶׁיִּהְיֶה לְךָ כַּגּוֹי וְכַמּוֹכֵס.
18 אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, כָּל מַה שֶּׁתַּאַסְרוּ עַל הָאָרֶץ אָסוּר יִהְיֶה בַּשָּׁמַיִם וְכָל מַה שֶׁתַּתִּירוּ עַל הָאָרֶץ יִהְיֶה מֻתָּר בַּשָּׁמַיִם. 19 עוֹד אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אִם שְׁנַיִם מִכֶּם יַסְכִּימוּ עֲלֵי אֲדָמוֹת בְּכָל דָּבָר אֲשֶׁר יְבַקְשׁוּ, הָיֹה יִהְיֶה לָהֶם מֵאֵת אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם;
20 כִּי בְּמָקוֹם אֲשֶׁר שְׁנַיִם אוֹ שְׁלוֹשָׁה נֶאֱסָפִים לִשְׁמִי שָׁם אֲנִי בְּתוֹכָם.”
21 כֵּיפָא נִגַּשׁ וְשָׁאַל אוֹתוֹ: “אֲדוֹנִי, כַּמָּה פְּעָמִים יֶחֱטָא לִי אָחִי וְאֶסְלַח לוֹ? הַאִם עַד שֶׁבַע פְּעָמִים?” 22 הֵשִׁיב לוֹ יֵשׁוּעַ: “אֵינֶנִּי אוֹמֵר לְךָ עַד שֶׁבַע פְּעָמִים אֶלָּא עַד שִׁבְעִים וָשֶׁבַע. 23 עַל כֵּן דּוֹמָה מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם לְמֶלֶךְ בָּשָׂר וָדָם שֶׁרָצָה לַעֲרֹךְ חֶשְׁבּוֹן עִם עֲבָדָיו. 24 כַּאֲשֶׁר הֵחֵל לְחַשֵּׁב הוּבָא לְפָנָיו אִישׁ שֶׁהָיָה חַיָּב לוֹ עֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכְּרֵי כֶּסֶף. 25 כֵּיוָן שֶׁלֹּא הָיָה לוֹ לְשַׁלֵּם צִוָּה אֲדוֹנָיו לִמְכֹּר אוֹתוֹ וְאֶת אִשְׁתּוֹ וְאֶת בָּנָיו וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ כְּדֵי שֶׁיְּשֻׁלַּם הַחוֹב. 26 כָּרַע הָעֶבֶד וְהִשְׁתַּחֲוָה לוֹ בְּאָמְרוֹ, ‘אָנָּא, הֱיֵה סַבְלָן כְּלַפַּי וַאֲשַׁלֵּם לְךָ אֶת הַכֹּל.’ 27 נִכְמְרוּ רַחֲמֵי הָאָדוֹן עַל הָעֶבֶד הַהוּא, פָּטַר אוֹתוֹ וּוִתֵּר לוֹ עַל הַחוֹב. 28 כְּשֶׁיָּצָא הָעֶבֶד הַהוּא מָצָא אֶת אֶחָד מֵחֲבֵרָיו הָעֲבָדִים שֶׁהָיָה חַיָּב לוֹ מֵאָה דִּינָרִים. תָּפַס אוֹתוֹ בִּגְרוֹנוֹ וְאָמַר, ‘שַׁלֵּם מַה שֶּׁאַתָּה חַיָּב!’ 29 נָפַל חֲבֵרוֹ לְרַגְלָיו וּבִקֵּשׁ מֵאִתּוֹ, ‘אָנָּא, הֱיֵה סַבְלָן כְּלַפַּי וַאֲשַׁלֵּם לְךָ’. 30 אֶלָּא שֶׁהוּא לֹא הִסְכִּים וְעוֹד הָלַךְ וְהִשְׁלִיךְ אוֹתוֹ לַכֶּלֶא עַד אֲשֶׁר יְשַׁלֵּם אֶת הַחוֹב. 31 כְּשֶׁרָאוּ חֲבֵרָיו הָעֲבָדִים אֶת הַנַּעֲשֶׂה הִתְעַצְּבוּ מְאֹד וּבָאוּ וְסִפְּרוּ לַאֲדוֹנָם אֶת כָּל אֲשֶׁר הָיָה. 32 אָז קָרָא לוֹ אֲדוֹנָיו וְאָמַר לוֹ, ‘עֶבֶד רָשָׁע, אֶת כָּל הַחוֹב הַהוּא מָחַלְתִּי לְךָ מִשּׁוּם שֶׁבִּקַּשְׁתָּ מִמֶּנִּי. 33 הַאִם לֹא הָיִיתָ צָרִיךְ גַּם אַתָּה לְרַחֵם עַל חֲבֵרְךָ הָעֶבֶד כְּשֵׁם שֶׁאֲנִי רִחַמְתִּי עָלֶיךָ?’ 34 וּבְכַעֲסוֹ מָסַר אוֹתוֹ אֲדוֹנָיו לַנּוֹגְשִׂים עַד אֲשֶׁר יְשַׁלֵּם אֶת הַחוֹב כֻּלּוֹ. 35 כָּכָה גַּם אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם יַעֲשֶׂה לָכֶם אִם לֹא תִּמְחֲלוּ אִישׁ לְאָחִיו בְּכָל לְבַבְכֶם.”
[20/03/2023, 20:17:52] Itamar Ben David: הבשורה על-פי מתי פרק יח
1 *אותה שעה ניגשו התלמידים אל ישוע ושאלו: “מי הוא הגדול במלכות השמים?” 2 ישוע קרא אליו ילד, העמידו ביניהם 3 ואמר: “אמן אומר אני לכם, אם לא תשובו ותהיו כילדים לא תכנסו למלכות השמים. 4 לכן מי שישפיל את עצמו להיות כילד הזה הוא הגדול במלכות השמים. 5 כל המקבל ילד אחד כזה בשמי, אותי הוא מקבל.” 6 “אך כל המכשיל אחד מן הקטנים האלה המאמינים בי, מוטב לו שתתלה אבן רחים על צוארו ויטבע במצולות ים*.
[20/03/2023, 20:17:52] Itamar Ben David: 7 *אוי לעולם מן המכשולים, כי מן ההכרח שיבואו מכשולים, אבל אוי לאיש שהמכשול יבוא דרכו. 8 אם ידך או רגלך תכשיל אותך, קצץ אותה והשלך אותה ממך. מוטב לך לבוא לחיים גידם או קטע מהיותך מושלך לאש עולם עם שתי ידיים או שתי רגלים. 9 ואם עינך תכשיל אותך, נקר אותה והשלך אותה ממך. מוטב לך לבוא לחיים עם עין אחת מהיותך מושלך לגיהנום האש עם שתי עינים.”*
[20/03/2023, 20:17:53] Itamar Ben David: 10 *”הזהרו שלא תבוזו לאחד הקטנים האלה. הריני אומר לכם כי המלאכים שלהם בשמים רואים תמיד את פני אבי שבשמים. 12 מה דעתכם? אם יש לאיש מאה כבשים ואבד אחד מהם, האם לא יעזוב את התשעים ותשעה על ההרים וילך לחפש את האובד? 13 וכאשר ימצא אותו, אמן אומר אני לכם, ישמח עליו יותר מאשר על התשעים ותשעה שלא אבדו. 14 כך אין רצון מלפני אביכם שבשמים שיאבד אחד מן הקטנים האלה.”*
[20/03/2023, 20:17:53] Itamar Ben David: 15 *”אם יחטא לך אחיך, לך והוכח אותו בינך ובינו לבד. אם ישמע לך, קנית לך את אחיך. 16 ואם לא ישמע, קח אתך עוד אחד או שנים, כדי שעל-פי שנים או שלושה עדים יקום כל דבר. 17 אם לא ישמע להם, הגד לקהילה; ואם לא ישמע גם לקהילה, שיהיה לך כגוי וכמוכס.*
[20/03/2023, 20:17:54] Itamar Ben David: 18 *אמן אני אומר לכם, כל מה שתאסרו על הארץ אסור יהיה בשמים וכל מה שתתירו על הארץ יהיה מותר בשמים. 19 עוד אומר אני לכם, אם שנים מכם יסכימו עלי אדמות בכל דבר אשר יבקשו, היה יהיה להם מאת אבי שבשמים; 20 כי במקום אשר שנים או שלושה נאספים לשמי שם אני בתוכם.”*
[20/03/2023, 20:17:55] Itamar Ben David: 21 *כיפא נגש ושאל אותו: “אדוני, כמה פעמים יחטא לי אחי ואסלח לו? האם עד שבע פעמים?” 22 השיב לו ישוע: “אינני אומר לך עד שבע פעמים אלא עד שבעים ושבע. 23 על כן דומה מלכות השמים למלך בשר ודם שרצה לערך חשבון עם עבדיו. 24 כאשר החל לחשב הובא לפניו איש שהיה חיב לו עשרת אלפים ככרי כסף. 25 כיון שלא היה לו לשלם ציוה אדוניו למכור אותו ואת אשתו ואת בניו ואת כל אשר לו כדי שישלם החוב. 26 כרע העבד והשתחוה לו באמרו, ‘אנא, היה סבלן כלפי ואשלם לך את הכל.’ 27 נכמרו רחמי האדון על העבד ההוא, פטר אותו וויתר לו על החוב. 28 כשיצא העבד ההוא מצא את אחד מחבריו העבדים שהיה חייב לו מאה דינרים. תפס אותו בגרונו ואמר, ‘שלם מה שאתה חייב!’ 29 נפל חברו לרגליו ובקש מאתו, ‘אנא, היה סבלן כלפי ואשלם לך’. 30 אלא שהוא לא הסכים ועוד הלך והשליך אותו לכלא עד אשר ישלם את החוב. 31 כשראו חבריו העבדים את הנעשה התעצבו מאד ובאו וסיפרו לאדונם את כל אשר היה. 32 אז קרא לו אדוניו ואמר לו, ‘עבד רשע, את כל החוב ההוא מחלתי לך משום שביקשת ממני. 33 האם לא היית צריך גם אתה לרחם על חברך העבד כשם שאני רחמתי עליך?’ 34 ובכעסו מסר אותו אדוניו לנוגשים עד אשר ישלם את החוב כלו. 35 ככה גם אבי שבשמים יעשה לכם אם לא תמחלו איש לאחיו בכל לבבכם.”*
[21/03/2023, 8:50:12] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[21/03/2023, 8:50:23] Itamar Ben David: הי חברים סליחה התחלנו קצת מאוחר
[21/03/2023, 8:50:33] Itamar Ben David: עד עשר וחצי מוזמנים להעלות שאלות ותהיות!
[21/03/2023, 10:07:17] +972 50‑836‑6010: על מי ישוע מדבר לדעתכם כשהוא מדבר על ‘הילד’ בפסוקים הראשונים?
חוזרים בתשובה? אנשים תמימים? או שיש שם משהו אחר …
[21/03/2023, 10:08:42] +972 50‑836‑6010: מעניין שהוא נותן לתלמידים את הזכות כקבוצה אחרי שהוא מתיר את השמיים לפיטר.
האם זה משהו שמערער על סמכותו של פיטר?
[21/03/2023, 10:10:03] +972 50‑836‑6010: אחרון…..מה הקטע עם העבד?
מי הוא אותו עבד חייב במשל של ישוע ? את מי הוא מייצג בעולם המושגים של ישוע?
[21/03/2023, 10:16:03] Itamar Ben David: לגבי לפסוק 7- פרעה היה מכשול הורדוס היה מכשול גם היהודים היו מכשול. אז אמנם אלוהים פועל דרך ההיסטוריה ודרך האנשים והדמויות במציאות, אבל זה קורה גם לאסונן. האם יש לפרעה הורדוס או ליהודים בחירה חופשית?
[21/03/2023, 10:16:35] Itamar Ben David: פסוק 17- למה העוינות פתאום לגויים ומוכסים (שעדיין לא הבנתי אם הכוונה למוכסים של רומא או מוכסים של בית המקדש).
[21/03/2023, 10:17:05] Itamar Ben David: פסוק 19 למוסלמים שבינינו – האם הייתה השפעה נוצרית על נושא האיג׳מאע (קונצנזוס) בקוראן ולרעיון שהקהילה אינה טועה? פסוק 20 ממש מזכיר את פרקי אבות ג משנה ו: רַבִּי חֲלַפְתָּא בֶּן דּוֹסָא אִישׁ כְּפַר חֲנַנְיָה אוֹמֵר: עֲשָׂרָה שֶׁיּוֹשְׁבִין וְעוֹסְקִין בַּתּוֹרָה, שְׁכִינָה שְׁרוּיָה בֵּינֵיהֶם, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים פב), אֱלֹהִים נִצָּב בַּעֲדַת אֵל. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ חֲמִשָּׁה, שֶׁנֶּאֱמַר (עמוס ט), וַאֲגֻדָּתוֹ עַל אֶרֶץ יְסָדָהּ. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ שְׁלֹשָׁה, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים פב), בְּקֶרֶב אֱלֹהִים יִשְׁפֹּט. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ שְׁנַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר (מלאכי ג), אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי ה’ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ וַיַּקְשֵׁב ה’ וַיִּשְׁמָע וְגוֹ’. וּמִנַּיִן אֲפִלּוּ אֶחָד, שֶׁנֶּאֱמַר (שמות כ), בְּכָל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַזְכִּיר אֶת שְׁמִי אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרַכְתִּיךָ.
[21/03/2023, 10:17:21] Itamar Ben David: הפסקה האחרונה שוב מדגישה את התביעה המוסרית המאוד גבוהה בנצרות. תביעה שבעיני היא כמעט בלתי ניתנת להשגה לא פחות ממערכת המצוות הרבניות. מכאן אני לא ממש מבין מדוע הביקורת כלפי הפרושים.
[21/03/2023, 10:24:21] +972 54‑973‑2180: האם יש מכנה משותף בין משלי המוסר שישוע מלמד בפרק הזה?
האם המשלים אלה חוזרים על עצמם ביתר הבשורות או שהם ייחודיים למתי?
[21/03/2023, 10:58:13] +972 52‑267‑2768: *הצילו, אני מוצפת*
אם יומיים שלושה לא פותחים את הפרק היומי מצטברות מאות הודעות חדשות. זאת עונת תיירות ורובנו עובדים ועובדות ימים ארוכים אז אנא *אולי אפשר להוריד את המינון נניח לשני פרקים בשבוע?*
כ ל ה ח י י ם ל פ נ י נ ו🌷
[21/03/2023, 11:16:09] +972 54‑658‑0110: כל אחד יקרא בקצב שלו.
ישמור את המידע ונמשיך לרוץ בין הדרכה,להדחת כלים וחינוך הילדים.
תודה🥰
[21/03/2023, 11:37:54] Itamar Ben David: זה קצת מתחבר לי לחלק של הקהילה שמוזכרת גם בפסוק 17 וגם ב 20
[21/03/2023, 11:38:21] Shira Harpaz Pomeranz: ישוע אומר לפטרוס שהוא נותן לו את מפתחות השמים והארץ, אחרי שפטרוס מצהיר שישוע הוא המשיח בן אלהים. למעשה המפתחות הן האמונה במשיחיותו ואלוהותו של ישוע. הם לא מיועדים לפטרוס בלבד ועל כן אין ערעור על סמכותו.
[21/03/2023, 11:39:09] Itamar Ben David: כבר הצבענו על זה. אל חשש! אנחנו שומרים את הפרוטוקול באתר שמצוין בתיאור הקבוצה כך שתמיד תוכלו לחזור לזה
[21/03/2023, 11:42:07] Itamar Ben David: מכובדיי. אתמול מדי פעם היו מי שצירפו תמונות של ספרים ושל טקסטים לדיון. מכיוון שאנחנו מקווים שהתורה שבעל פה כן תוכל איכשהו לשמש אותנו ואחרים- נודה לכם אם במקום להעלות תמונות לקבוצה- תכתבו את הטקסט ואת המקורות. לגבי ספרים- עדיף לשים קישור במקום תמונה. ככה זה יישמר להמשך בצורה טובה יותר. מי שאוזניים לי שישמע.
[21/03/2023, 11:42:20] Itamar Ben David: *לו
[21/03/2023, 11:47:48] +972 54‑525‑2260: פשוט ילד אקראי שראה ולקח אותו כדוגמא. ילדים בעולם הקדום הם הסנג’ר של המשפחה, זורקים את השתן והצועה מהבית וכו’, הילדים עשו את זה בתמימות ובמשמעת. ישוע אומר לנו לחזור להיות ילדים.
[21/03/2023, 11:51:18] +972 54‑525‑2260: כל בני האדם הם העבדים. כל בני האדם חייבים לאלוהים מעצם היותם חוטאים. חטא הוא חוב לאלוהים, וכשיש לך חוב אתה הופך לעבד.
[21/03/2023, 11:55:53] +972 54‑525‑2260: זה ממש לא עיניין של עויינות, הגויים לא מחוייבים לתורה ולכן אין לך מה לבוא אליו בטענות, המוכסים הם יהודים שבחרו ל’לקק’ לרומאים, על כן הם אימצו אורך חיים חילוני, הם חוטאים באופן גלוי ולכן לא יעזור לנו לנסות לשכנע אותם ללכת בדרך הנכונה. אם אתה מצהיר שאתה מאמין באלוהים ובתורה ומצהיר שאתה הולך בדרך הנכונה אבל אתה לא, רק אז יש לך לגיטמציה לנסות להחזיר אותו התשובה.
[21/03/2023, 12:33:19] +972 52‑536‑2364: בעניין הילד, ישוע נותן דוגמא לילד תם בעל אמונה תמימה וטהורה ללא שם,מעמד והגנה וקורא לתלמידיו להשפיל עצמם ולחיות בתמימות שכזאת. (אהבתי את הדוגמא שסטיבן כתב על תפקידיו היומיומיים של הילד)
התשובה של ישוע לשאלה “מי הגדול במלכות השמים?” ממשיכה עד פסוק 14. הוא מזהיר מפגיעה בילד ומעניין מאוד בפסוק 10 אומר שיש לילדים מלאכים בשמים שרואים תמיד את פני האב. אני זוכרת בתור ילדה בסביבה חרדית בצפת ספרו לנו שלכל ילד יש מלאך. מישהו יודע מהיכן מגיעה המסורת הזאת?
[21/03/2023, 12:35:28] +972 52‑536‑2364: הפרק הזה הוא ממש ספרות מדרשית
[21/03/2023, 12:51:09] +972 54‑973‑2180: הי, מקפיץ. מישהו אולי מכיר ויודע לענות?
[21/03/2023, 12:53:58] Shira Harpaz Pomeranz: מוכסים של רומא.
היחס לגויים ולמוכסים היה שצריך לתת להם את מה שחייבים וזהו.
יהודים נמנעו ככל האפשר מלהתרועע עמם.
הוא לא בהכרח מצדיק את היחס הזה לגויים ולמוכסים בפסוק הזה. הוא פשוט אומר כך תנהגו עם מי שלא מוכן לסלוח לך אחרי שהתחננת מספר פעמים.
מה שמוזר לי הוא שיש תהליכים של מחילה וסליחה שלוקח זמן להתניע. הייתי מצפה שיאמר, אם בהמשך כן תתאפשר סליחה, השאירו דלת פתוחה.
זו סתם תהיה מעולם הפסיכולוגיה
[21/03/2023, 13:01:14] +972 54‑665‑5397: לזכרוני בתקופה יש גם חוואות מיסים, שזה אומר שהמוכס משלם דמי זכיינות למושל ואז סוחט מהאנשים את המקסימום שהוא יכול
[21/03/2023, 13:01:49] Shira Harpaz Pomeranz: נכון נחשב לגנב באישור רומא
[21/03/2023, 13:04:23] +972 50‑476‑0554: כבר מההריון… המלאך שמלמד תורה את התינוק ואז טופח עליו שישכח…
[21/03/2023, 13:10:09] Itamar Ben David: יש כאן מצוות הוכח תוכיח את עמיתך, אבל עד לנקודה שהוא לא מקשיב לך ואז מה? אתה פטור מלהתייחס אליו כאחיך?
[21/03/2023, 13:10:10] Itamar Ben David: אתה פטור מחובת התוכחה?
[21/03/2023, 13:16:13] +972 54‑525‑2260: עשית כבר מה שביכולתך. אם תמשיך להציק לו הוא ישנא אותך
[21/03/2023, 15:05:35] +972 54‑667‑0009: כדי להראות התגשמות הנבואה כביכול של ישעיהו פרק מ’, המדבר על התגלות האל “על הר גבוה” . לכל הדתות יש פטיש להרים גבוהים בכל התרבויות, כולל התרבות הכנענית הקדומה (האל “אל” נמצא בהר חרמון, שניר,) ובאולימפוס היווני, והנה גם אצל ישעיהו ובעקבותיו מחברי הברית החדשה
*עַל הַר גָּבֹהַ* עֲלִי לָךְ מְבַשֶּׂרֶת צִיּוֹן הָרִימִי בַכֹּחַ קוֹלֵךְ מְבַשֶּׂרֶת יְרוּשָׁלִָם הָרִימִי אַל תִּירָאִי אִמְרִי לְעָרֵי יְהוּדָה *הִנֵּה אֱלֹהֵיכֶם*.
“
[21/03/2023, 15:12:50] +972 54‑424‑3724: This message was deleted.
[21/03/2023, 15:31:06] Itamar Ben David: זה נכון. השאלה היא האם משאירים דלת פתוחה או שמתנכרים לאותו אדם
[21/03/2023, 15:42:35] Shira Harpaz Pomeranz: הביקורת על הפרושים היא על הוספת סייגים לתורה. לא חושבת שהייתה ביקורת על דרישה לחיי מוסר. הייתה ביקורת על חוקים שנראה שאיבדו קשר עם התורה.
[21/03/2023, 15:55:12] Itamar Ben David: סבבה אבל גירושין נגיד מותרים בתורה ודווקא ישוע החמיר כחלק מתביעה מוסרית אז במה זה שונה?
[21/03/2023, 16:00:56] Shira Harpaz Pomeranz: שונה מלא לטלטל ושונה מלא למולל חיטה ושונה (למרות שלא יודעת ממתי) מלשמור 4 שעות בין חלב לבשר
[21/03/2023, 16:09:18] Itamar Ben David: אני פשוט תוהה מבחינה מהותית מה ההבדל. הסייגים נועדו להרחיק מהאיסור עצמו, כמו שהתביעה המוסרית נועדה לרומם את האדם. לדעתך יש הבדל בין שתי הגישות?
[21/03/2023, 16:22:55] +972 52‑330‑9139: +972 52‑330‑9139 joined using this group’s invite link
[21/03/2023, 17:44:53] Shira Harpaz Pomeranz: אני לא מייצגת כאן את האמונה שלי. אני מצביעה על ההבדל בין טכניקה למוסר.
[21/03/2023, 17:45:45] Shira Harpaz Pomeranz: או יותר מדויק בין מה שנתפס כטכניקה לבין מה שנתפס כמוסר יותר נעלה.
[21/03/2023, 17:52:49] Itamar Ben David: כדי להציב תביעה מוסרית כדאי לחשוב על איך לממש אותה בפועל. מאחורי כל סייג יש חשיבה איך מעלה אותנו מוסרית לכן לא רואה הפרדה בין השניים אלא השלמה בין השניים
[21/03/2023, 18:06:45] +972 52‑339‑6463: אוגוסטינוס בוידויים דווקא מתייחס בצורה הפוכה לחלוטין לילדים קטנים. אצלו הם כמעט יצורים מרושעים, מלאי שנאה וקינאה. הייתי מניח שהוא קיבל את הדימוי הזה של ילדים מסביבתו.
[21/03/2023, 18:56:40] +972 54‑525‑2260: יש פסוקים אחרים שמתארים את אלוהים יושב על הר… מי יעלה בהר ה’? (תהילים כ”ד)
אבל הפסוק שציטטת מישעיהו לא מעיד בשום דרך שאלוהים על הר גבוהה. ההקשר הוא על המבשר שעולה להר גבוהה על מנת לבשר לערי יהודה כי אלוהים הושיע. ההר הגבוה משמש כמגפון לבשורה של הישועה ולא כהר עליו עולים ליראות את אלוהים.
[21/03/2023, 19:12:38] +972 50‑476‑0554: הר הבית אינו ההר הגבוה בירושלים וגם משכן שילה אינו במקום הגבוה בשומרון. אדרבה, “הרים סביב לה”