בְּעֵת שֶׁנּוֹלַד יֵשׁוּעַ בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה, בִּימֵי הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ, בָּאוּ לִירוּשָׁלַיִם חֲכָמִים מִן הַמִּזְרָח. 2 שָׁאֲלוּ: “הֵיכָן מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר נוֹלָד? כִּי רָאִינוּ אֶת כּוֹכָבוֹ בַּמִּזְרָח וּבָאנוּ לְהִשְׁתַּחֲווֹת לוֹ.” 3 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע זֹאת הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ נִדְהַם הוּא וְכָל יְרוּשָׁלַיִם עִמּוֹ. 4 הוּא כִּנֵּס אֶת כָּל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְסוֹפְרֵי הָעָם וְשָׁאַל אוֹתָם אֵיפֹה יִוָּלֵד הַמָּשִׁיחַ. 5 אָמְרוּ לוֹ: “בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה, כִּי כֵן נִכְתַּב עַל־יְדֵי הַנָּבִיא: 6 ‘וְאַתָּה בֵּית לֶחֶם אֶרֶץ יְהוּדָה, אֵינְךָ צָעִיר בְּאַלּוּפֵי יְהוּדָה, כִּי מִמְּךָ יֵצֵא מוֹשֵׁל אֲשֶׁר יִרְעֶה אֶת עַמִּי יִשְׂרָאֵל’.”
7 אָז קָרָא הוֹרְדוֹס בַּחֲשַׁאי לְחַכְמֵי הַמִּזְרָח וּבֵרֵר אֶצְלָם מָתַי הוֹפִיעַ הַכּוֹכָב. 8 אַחֲרֵי כֵן שָׁלַח אוֹתָם לְבֵית לֶחֶם בְּאָמְרוֹ: “לְכוּ חִקְרוּ הֵיטֵב עַל־אוֹדוֹת הַיֶּלֶד וְכַאֲשֶׁר תִּמְצְאוּ אוֹתוֹ הוֹדִיעוּ לִי כְּדֵי שֶׁאָבוֹא וְאֶשְׁתַּחֲוֶה לוֹ גַּם אֲנִי.”
9 הֵם שָׁמְעוּ אֶת דִּבְרֵי הַמֶּלֶךְ וְהָלְכוּ, וְהִנֵּה הַכּוֹכָב שֶׁרָאוּ בַּמִּזְרָח הִתְקַדֵּם לִפְנֵיהֶם עַד אֲשֶׁר בָּא וְנֶעֱמַד מֵעַל לַמָּקוֹם שֶׁהָיָה שָׁם הַיֶּלֶד. 10 כִּרְאוֹתָם אֶת הַכּוֹכָב שָׂמְחוּ שִׂמְחָה גְּדוֹלָה עַד מְאֹד. 11 הֵם נִכְנְסוּ לַבַּיִת וְרָאוּ אֶת הַיֶּלֶד עִם מִרְיָם אִמּוֹ. נָפְלוּ עַל פְּנֵיהֶם וְהִשְׁתַּחֲווּ לוֹ, וּפָתְחוּ אֶת צְרוֹרוֹתֵיהֶם וְהִגִּישׁוּ לוֹ מַתָּנוֹת: זָהָב וּלְבוֹנָה וָמוֹר. 12 לְאַחַר שֶׁהֻזְהֲרוּ בַּחֲלוֹם שֶׁלֹּא לַחֲזֹר אֶל הוֹרְדוֹס יָצְאוּ לְאַרְצָם בְּדֶרֶךְ אַחֶרֶת.
13 הֵם הָלְכוּ מִשָּׁם וּמַלְאַךְ יהוה נִרְאָה אֶל יוֹסֵף בַּחֲלוֹם וְאָמַר: “קוּם, קַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וּבְרַח לְמִצְרַיִם וֶהֱיֵה שָׁם עַד אֲשֶׁר אֹמַר לְךָ, כִּי הוֹרְדוֹס יְחַפֵּשׂ אֶת הַיֶּלֶדכְּדֵי לְהַשְׁמִיד אוֹתוֹ.” 14 הוּא קָם וְלָקַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ בַּלַּיְלָה וְיָצָא לְמִצְרַיִם. 15 שָׁם נִשְׁאַר עַד מוֹת הוֹרְדוֹס, לְקַיֵּם אֶת אֲשֶׁר אָמַר יהוה בְּיַד הַנָּבִיא: “מִמִּצְרַיִם קָרָאתִי לִבְנִי.”
16 כַּאֲשֶׁר רָאָה הוֹרְדוֹס כִּי הֵתֵלּוּ בּוֹ הַחֲכָמִים רָגַז עַד מְאֹד וְשָׁלַח לַהֲרֹג אֶת כָּל הַיְלָדִים שֶׁבְּבֵית לֶחֶם וּבְכָל סְבִיבוֹתֶיהָ, מִבְּנֵי שְׁנָתַיִם וָמַטָּה, לְפִי הָעֵת אֲשֶׁר קָבַע מִפִּי הַחֲכָמִים. 17 אָז נִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר בְּפִי יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא: 18 “קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע, נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים, רָחֵל מְבַכָּה עַל־בָּנֶיהָ, מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם כִּי אֵינָם.”
19 אַחֲרֵי מוֹת הוֹרְדוֹס נִרְאָה מַלְאַךְ יהוה אֶל יוֹסֵף בַּחֲלוֹם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם 20 וְאָמַר: “קוּם, קַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וְלֵךְ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כִּי מֵתוּ הַמְבַקְשִׁים אֶת נֶפֶשׁ הַיֶּלֶד.” 21 הוּא קָם וְלָקַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וּבָא לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. 22 אֲבָל בְּשָׁמְעוֹ כִּי אַרְכֵלָאוֹס מוֹלֵךְ בִּיהוּדָה בִּמְקוֹם הוֹרְדוֹס אָבִיו, פָּחַד לָלֶכֶת לְשָׁם. לְאַחַר שֶׁהֻזְהַר בַּחֲלוֹם יָצָא אֶל סְבִיבוֹת הַגָּלִיל. 23 הוּא בָּא וְיָשַׁב בְּעִיר הַנִּקְרֵאת נָצְרַת, לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר עַל־פִּי הַנְּבִיאִים כִּי נָצְרִי יִקָּרֵא לוֹ.
[27/02/2023, 8:20:07] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַתַּי פֶּרֶק ב
ב בְּעֵת שֶׁנּוֹלַד יֵשׁוּעַ בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה, בִּימֵי הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ, בָּאוּ לִירוּשָׁלַיִם חֲכָמִים מִן הַמִּזְרָח. 2 שָׁאֲלוּ: “הֵיכָן מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר נוֹלָד? כִּי רָאִינוּ אֶת כּוֹכָבוֹ בַּמִּזְרָח וּבָאנוּ לְהִשְׁתַּחֲווֹת לוֹ.” 3 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע זֹאת הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ נִדְהַם הוּא וְכָל יְרוּשָׁלַיִם עִמּוֹ. 4 הוּא כִּנֵּס אֶת כָּל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְסוֹפְרֵי הָעָם וְשָׁאַל אוֹתָם אֵיפֹה יִוָּלֵד הַמָּשִׁיחַ. 5 אָמְרוּ לוֹ: “בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה, כִּי כֵן נִכְתַּב עַל־יְדֵי הַנָּבִיא: 6 ‘וְאַתָּה בֵּית לֶחֶם אֶרֶץ יְהוּדָה, אֵינְךָ צָעִיר בְּאַלּוּפֵי יְהוּדָה, כִּי מִמְּךָ יֵצֵא מוֹשֵׁל אֲשֶׁר יִרְעֶה אֶת עַמִּי יִשְׂרָאֵל’.”
7 אָז קָרָא הוֹרְדוֹס בַּחֲשַׁאי לְחַכְמֵי הַמִּזְרָח וּבֵרֵר אֶצְלָם מָתַי הוֹפִיעַ הַכּוֹכָב. 8 אַחֲרֵי כֵן שָׁלַח אוֹתָם לְבֵית לֶחֶם בְּאָמְרוֹ: “לְכוּ חִקְרוּ הֵיטֵב עַל־אוֹדוֹת הַיֶּלֶד וְכַאֲשֶׁר תִּמְצְאוּ אוֹתוֹ הוֹדִיעוּ לִי כְּדֵי שֶׁאָבוֹא וְאֶשְׁתַּחֲוֶה לוֹ גַּם אֲנִי.”
9 הֵם שָׁמְעוּ אֶת דִּבְרֵי הַמֶּלֶךְ וְהָלְכוּ, וְהִנֵּה הַכּוֹכָב שֶׁרָאוּ בַּמִּזְרָח הִתְקַדֵּם לִפְנֵיהֶם עַד אֲשֶׁר בָּא וְנֶעֱמַד מֵעַל לַמָּקוֹם שֶׁהָיָה שָׁם הַיֶּלֶד. 10 כִּרְאוֹתָם אֶת הַכּוֹכָב שָׂמְחוּ שִׂמְחָה גְּדוֹלָה עַד מְאֹד. 11 הֵם נִכְנְסוּ לַבַּיִת וְרָאוּ אֶת הַיֶּלֶד עִם מִרְיָם אִמּוֹ. נָפְלוּ עַל פְּנֵיהֶם וְהִשְׁתַּחֲווּ לוֹ, וּפָתְחוּ אֶת צְרוֹרוֹתֵיהֶם וְהִגִּישׁוּ לוֹ מַתָּנוֹת: זָהָב וּלְבוֹנָה וָמוֹר. 12 לְאַחַר שֶׁהֻזְהֲרוּ בַּחֲלוֹם שֶׁלֹּא לַחֲזֹר אֶל הוֹרְדוֹס יָצְאוּ לְאַרְצָם בְּדֶרֶךְ אַחֶרֶת.
13 הֵם הָלְכוּ מִשָּׁם וּמַלְאַךְ יהוה נִרְאָה אֶל יוֹסֵף בַּחֲלוֹם וְאָמַר: “קוּם, קַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וּבְרַח לְמִצְרַיִם וֶהֱיֵה שָׁם עַד אֲשֶׁר אֹמַר לְךָ, כִּי הוֹרְדוֹס יְחַפֵּשׂ אֶת הַיֶּלֶדכְּדֵי לְהַשְׁמִיד אוֹתוֹ.” 14 הוּא קָם וְלָקַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ בַּלַּיְלָה וְיָצָא לְמִצְרַיִם. 15 שָׁם נִשְׁאַר עַד מוֹת הוֹרְדוֹס, לְקַיֵּם אֶת אֲשֶׁר אָמַר יהוה בְּיַד הַנָּבִיא: “מִמִּצְרַיִם קָרָאתִי לִבְנִי.”
16 כַּאֲשֶׁר רָאָה הוֹרְדוֹס כִּי הֵתֵלּוּ בּוֹ הַחֲכָמִים רָגַז עַד מְאֹד וְשָׁלַח לַהֲרֹג אֶת כָּל הַיְלָדִים שֶׁבְּבֵית לֶחֶם וּבְכָל סְבִיבוֹתֶיהָ, מִבְּנֵי שְׁנָתַיִם וָמַטָּה, לְפִי הָעֵת אֲשֶׁר קָבַע מִפִּי הַחֲכָמִים. 17 אָז נִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר בְּפִי יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא: 18 “קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע, נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים, רָחֵל מְבַכָּה עַל־בָּנֶיהָ, מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם כִּי אֵינָם.”
19 אַחֲרֵי מוֹת הוֹרְדוֹס נִרְאָה מַלְאַךְ יהוה אֶל יוֹסֵף בַּחֲלוֹם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם 20 וְאָמַר: “קוּם, קַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וְלֵךְ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כִּי מֵתוּ הַמְבַקְשִׁים אֶת נֶפֶשׁ הַיֶּלֶד.” 21 הוּא קָם וְלָקַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וּבָא לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. 22 אֲבָל בְּשָׁמְעוֹ כִּי אַרְכֵלָאוֹס מוֹלֵךְ בִּיהוּדָה בִּמְקוֹם הוֹרְדוֹס אָבִיו, פָּחַד לָלֶכֶת לְשָׁם. לְאַחַר שֶׁהֻזְהַר בַּחֲלוֹם יָצָא אֶל סְבִיבוֹת הַגָּלִיל. 23 הוּא בָּא וְיָשַׁב בְּעִיר הַנִּקְרֵאת נָצְרַת, לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר עַל־פִּי הַנְּבִיאִים כִּי נָצְרִי יִקָּרֵא לוֹ.
[27/02/2023, 8:28:51] +972 54‑442‑8081: לפני שנגיע לפרק ב האם יש משהוא שענה על למה 14 דורות ?
[27/02/2023, 8:30:59] +972 54‑484‑2633: תמיד בילבל אותי עניין הכיוונים… הם ראו כוכב במזרח, עוד בהיותם במזרח, מה שהיה אמור לכוון אותם ליפן.
לכן, אני מקריאה ומפרשת שבהיותם במזרח ראו כוכב והלכו בעקבותיו
[27/02/2023, 8:34:04] +972 52‑339‑6463: מה הבעיה? הכוכב היה במזרח כשראו אותו לראשונה אבל התקדם לפניהם. טוב שאנחנו מודעים לזה שמדובר בתרגום אחרת עוד היינו מפרשים “התקדם” כנע מזרחה
[27/02/2023, 8:37:54] +972 52‑349‑0705: האם באמת היה זה המלך הורדוס או בנו הורדוס אנטיפס בנו, כי כרונולוגית זה לא מסתדר
[27/02/2023, 8:38:12] +972 54‑420‑5504: אנטיפס
[27/02/2023, 8:38:27] +972 52‑349‑0705:
[27/02/2023, 8:38:59] +972 54‑239‑3505: לא מסכים שזה מתחייב
[27/02/2023, 8:39:58] Itamar Ben David: למיטב היכרותי גרמי השמיים מופיעים במזרח ושוקעים במערב
[27/02/2023, 8:40:17] +972 53‑822‑3880: למה נרשם הורדוס בסיפור
[27/02/2023, 8:40:19] +972 52‑349‑0705: הבעיה שביהודה מלך ארכלאוס ואנטיפס שלט בגליל
[27/02/2023, 8:41:24] Itamar Ben David: אנטיפס של בעבר הירדן ובגליל, ארכלאוס ביהודה
[27/02/2023, 8:41:30] +972 53‑822‑3880: זה מחזיר אותנו שוב לעניין פרק א בכל הקשור למי מוביל את שם המשפחה והשודלת
[27/02/2023, 8:41:42] +972 53‑822‑3880: והשושלת
[27/02/2023, 8:42:17] +972 53‑822‑3880: לכן בעיני אין משמעות להורדוס הבנאי או מי מצאצאיו
[27/02/2023, 8:42:30] +972 53‑822‑3880: כולם הורדוס
[27/02/2023, 8:44:27] +972 52‑349‑0705: לי נראה שזה כנראה הורדוס אנטיפס זו גם הדעה הרווחת במחקר
[27/02/2023, 8:46:10] +972 53‑822‑3880: וסליחה אתם מתעסקים בכוכב עצמו ולא בעצם השליחות של חכמי המזרח והתוקף שנתנו בהגעתם לאירוע נמכונן עצמו הולדת המשיח
[27/02/2023, 8:46:25] +972 53‑822‑3880: המכונן
[27/02/2023, 8:46:38] +972 53‑822‑3880: להולדת
[27/02/2023, 8:47:01] +972 52‑339‑6463: ומשהו רלוונטי להדרכה: סצינות אבוס שלא מתאימות למתי קל מאד למצוא. תמונות ותבליטים של טבח החפים מפשע נדירים בהרבה. זכורה לי תמונה מבית לחם, תבליט מהמוחרקה, וכרזה נגד הפלות המבוססת על התמונה מבית לחם בהגיוס גרסימוס.
[27/02/2023, 8:47:27] +972 53‑822‑3880: הרי ידוע שעמי המזרח רואים בכוכבים ובמזלות אותות
[27/02/2023, 8:49:14] +972 53‑822‑3880: This message was deleted.
[27/02/2023, 8:49:28] +972 54‑644‑6375: לא מסתדר לי שזה אנטיפאס
[27/02/2023, 8:50:16] +972 53‑822‑3880: ולנו אז היה את כהן גדול או את החושן לשאלות מורכבות לא כוכבים ולא מזלות
[27/02/2023, 8:50:50] +972 53‑822‑3880: תראה מה כתבתי
[27/02/2023, 8:51:02] Itamar Ben David: יש בעין כרם בכנסיית הביקור
[27/02/2023, 8:52:32] +972 53‑822‑3880: ראיתי שמורי דרך שמים דגש על הציור כאלמנט הדרכתי והאמת אהבתי בהסתייגות כי בכל זאת אומנות וציור
[27/02/2023, 8:54:05] +972 52‑349‑0705: למה לא אז מי כן לדעתך?
[27/02/2023, 8:54:21] +972 50‑530‑1493: או שישוע נולד בארבע לפנה”ס. לא היו אז תעודות לידה
[27/02/2023, 8:55:01] +972 50‑583‑4675: האם יש אחזה תיעוד להרג תינוקות בכתבים היסטוריים? יוספוס, פיליניוס הזקן ? מרגיש לי שאירוע כזה היה מתואר לפחות על ידי יוספוס…
האם זו אפיזודה שנוספה על ידי הכותב כדי להראות את הורדוס כפרעה וישוע כמייצג של בני ישראל היוצאים ממצרים אל ארץ ישראל ?
וגם באיזה פסוק המקרא נאמר מה שנאמר בפסוק 23?
[27/02/2023, 8:55:54] Itamar Ben David: This message was deleted.
[27/02/2023, 8:56:02] +972 52‑349‑0705: זה יכול להיות אולי אפילו קצת לפני כי ב4 לפני הורדוס כבר היה חולה בצרות בטח לא היה לו ראש לאיזו שמועה
[27/02/2023, 8:57:13] +972 54‑250‑9577: אמנות היא מדיה נוספת להנצחת סיפורים, היא רלוונטית לא פחות מטקסט אורייני – במיוחד לאורך תקופות בהן האדם הפשוט לא ידע קרוא וכתוב וזו היתה הדרך לשמר ולהעביר מסורות.
[27/02/2023, 8:59:07] +972 54‑644‑6375: כי למיטב זכרוני
אניטפיס משל בגליל .והסיפור בב”ח מספר על מושל יהודה שבזמנו היה ארכילוס
זה מה שתמוה אצלי
[27/02/2023, 8:59:23] +972 54‑644‑6375: יתכן
[27/02/2023, 8:59:36] +972 53‑822‑3880: צודק זה לא נאמר כדי להתריס
[27/02/2023, 9:00:04] Itamar Ben David: מצאתי באתר משיחי: ישעיהו י”א:א: “וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי *וְנֵצֶר* מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה”
ירמיהו ל”ב:ה: “כִּי יֶשׁ-יוֹם קָרְאוּ *נֹצְרִים* בְּהַר אֶפְרָיִם קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן אֶל-יְהוָה אֱלֹהֵינוּ”
[27/02/2023, 9:04:24] +972 50‑583‑4675: תודה !
[27/02/2023, 9:05:07] Nir Erelboim: זו הדעה הרווחת
[27/02/2023, 9:07:16] +972 52‑339‑6463: לא מכיר תיעוד, אבל יוספוס כתב בשביל רומאים ומתי בשביל יהודים. יש הבדל תרבותי גדול בין השניים בכל הקשור לקדושת חיי אדם בכלל ותינוקות בפרט.
[27/02/2023, 9:07:40] +972 50‑530‑1493: יוסף יורד למצרים עד מות הורדוס. הורדוס אנטיפס מת אחרי הצליבה, ארכלאוס מת בשנת 18 לספירה. אז כנראה הכוונה להורדוס הגדול ואז ישוע נולד 6-4 לפנה”ס
[27/02/2023, 9:08:58] +972 52‑339‑6463: יותר מזה, במעשי השליחים מתואר מות אנטיפס.
[27/02/2023, 9:17:14] +972 50‑576‑0002: +972 50‑576‑0002 joined using this group’s invite link
[27/02/2023, 9:21:28] +972 54‑420‑5504: ולכן לכאורה קהל הקוראים היהודי, וכן הכותב היהודי, לא אמורים להתלהב מאסטרולוגים. לכן טוב לבכר את התרגום הרואה בדמויות הללו “חכמים”.
[27/02/2023, 9:24:54] +972 53‑822‑3880: הם חכמים לעמם
[27/02/2023, 9:27:28] +972 54‑442‑8081: זה על אתמול (קראתי את הכל פשוט זה היה מאוחר)
לגבי זה מאוד חשוב שמתי מדבר על העניין שישוע הוא לא רק איזה מישהו נורמטיבי אלא הוא מלך המשיח אני חושב שיש בזה גם רעיון כבר מההתחלה של הטקסט מהשושלת משפחה שהוא מדבר על 14 דורות הוא בעצם כותב את הגימטריה בגימטריה דוד בגימטריה ווזה שש ד זה ארבע דלד עוד פעם זה ארבע אז דלד ו׳ דלד
לגבי בשורת מתי חשוב להבין שספרות יהודית מהתקופה הם השתמשו בעץ משפחה לביא רעיון או חיזוק מעמד מסויים (כמו משפחת כהנים -שהם צאצאי אהרון) בסיפור שלנו בפרק א מתי מסביר לקוראים שישוע הוא משיח מבית דוד שהובטח ומשום כך כל הספר הוא בהקשר של הדבר הזה! – ישוע משיח בן דוד!
כאשר הוא משתמש ב14 דורות הוא לא מדייק בדיוק אלא משתמש ב14 דורות להביע רעיון מסויים וזה ש14 בגימטריה שה סכום של 14 (ד-4 +ו-6+ ד-4=14 )וזה כדי להסים דגש
דוד- 14
דוד -14
דוד – 14
והנה הקו המנחה של הספר.
ומיד מתי מתחיל אם נבואות ורעיונות אשר מאמתים עבוריו ועבור קוראיו את העניין הזה כמו בפרק ב….
[27/02/2023, 9:27:42] +972 54‑420‑5504: נכון, מחילה, עיינתי שוב ברשימות שלי ואכן מקובל לומר ששנת 0 אינה מדויקת.
[27/02/2023, 9:30:25] +972 54‑420‑5504: לא יודע לענות, אבל זה נכון שגם סיפור ה”חכמים” מתקשר למדרש על לידת משה, לפיו חכמי מצרים בישרו לפרעה שנולד מושיעם של ישראל.
[27/02/2023, 9:32:34] +972 52‑339‑8077: לעניין אומנות,,לדעתי חשוב להבין שרוב המאמנים בתחילת הדרך ובחלק מהמקומות היום הם אנאלפביתים או אינם מבינים לטינית מכאן שיש,חשיבות להבנת אומנות והשימוש,בה להעברת המסר למאמנים בצורה שאינה כתובה.
לכן ותיקן 2 היה שינוי מטורף בדרך ההפצה
[27/02/2023, 9:34:47] +972 53‑822‑3880: דיברתי על מורה הדרך
[27/02/2023, 9:35:17] +972 53‑822‑3880: ברור דתחלית הפצת הנצרות הייתה בהעברת מסר אומנותי מצוייר
[27/02/2023, 9:35:40] +972 53‑822‑3880: שתחילת הפצת
[27/02/2023, 9:35:52] +972 54‑442‑8081: למה אנחנו אומרים שהם היו אנלפבטים?(שאלה אמיתית) כיוון שכל מטר בעולם הרומי היה כתבים של אלילים, סימון דרכים, כתבים אפילו בבתי כנסת של החופשיים שנמעכתב בבריכת השילוח. הרם אין אפשרות שיותר אנשים ידעו לקרוא לפחות ביוונית מאשר לא לקרוא בכלל?
[27/02/2023, 9:37:57] +972 52‑339‑8077: ולכן זה נכון להתייחס אל זה גם בתוך ההדרכה שלך
[27/02/2023, 9:38:31] +972 52‑339‑8077: צריך לזכור שישוע פנה לפשוטי העם ולא לאליטה
[27/02/2023, 9:39:24] +972 54‑442‑8081: יאיר
הסנטוריאון
ניקדימון
-ישוע דיבר על לבבות כולם
[27/02/2023, 9:41:58] Itamar Ben David: מבקש לשמור תמיד על קשר עין עם הטקסט היומי
[27/02/2023, 9:45:12] Itamar Ben David: מי שלא מילא את הסקר בכבוד. די ברור לאן זה הולך
[27/02/2023, 9:46:17] +972 54‑420‑5504: צריך להגדיר מה זה “לילה”.
לא כולם פנויים במהלך היום.
[27/02/2023, 9:46:34] Itamar Ben David: 8-20:00
[27/02/2023, 9:48:07] +972 54‑420‑5504: קשוח. מה יעשה מי שסיים יום הדרכה וחוזר לביתו ומתפנה ממטלות הבית והילדים רק בשעה זו? (ובדרך כלל אף אחריה )
[27/02/2023, 9:49:31] Itamar Ben David: מצביע לאופציה הרצויה לו
[27/02/2023, 9:55:36] +972 54‑420‑5504: בכל אופן הנה כמה נקודות שאפשר להדגיש למודרכים:
א. עד שהחכמים פונים לאנשי ירושלים, איש לא שמע שקרה משהו מיוחד בארץ יהודה. והתגובה שלהם היא לא שמחה אלא תדהמה, ואולי אף זעזוע, בטח במקרה של הורדוס שיודע שהלגטימיות שלו על כס המלכות לא משהו. האם היתה ציפייה למשיח? ומה זה אומר היום? האם הכל טוב ולא מצפים לבשורה? האם הכל רע ועדיין לא מצפים לתפנית כי אבדה כל תקווה?
ב. הבשורה מגיעה לירושלים “מבחוץ”. לפעמים צריך מבט חיצוני כדי לשים לב לדברים גדולים שקורים בתוכנו.
ג. מציגים את הורדוס בכל רעתו. זה יכול להיות כדי להדגיש שעידן חדש בפנינו, לא עוד מלך רודן ואכזר אלא התגשמות הנבואות על מלך שיעשה צדק ומשפט.
ד. יוסף ומשפחתו חוזרים ל”ארץ ישראל”. ארץ ישראל כולה, ארץ ההבטחה, ארץ הנבואה, ולא רק חלק ממנה (יהודה או הגליל וכו’) תעבור שינוי היסטורי.
[27/02/2023, 10:25:40] +972 54‑973‑2180: שאלה לגבי הסיפור של שלושת החכמים:
הפורמט הזה, של שלושה חכמים שמגיעים להשתחוות לילה שנולד – זה משהו אנחנו מכירים ממקומות אחרים?
אני שואל כי זה נשמע לי כמו דגם של סיפור אגדה, וחשבתי אולי זה דגם סיפורי שמוכר ממקורות אחרים.
[27/02/2023, 10:27:46] Itamar Ben David: אולי שלושת המלאכים לאברהם
[27/02/2023, 10:27:57] +972 54‑973‑2180: כמו כן, הסיפוק של הגעת חכמים ליהודה מזכיר גם את הסיפור של הגעת הץשר האוצר האתיופי לירושלים שמופיע במעשי שליחים (פרק ח לדעתי). כלומר, לכאורה אפשר לראות כאן תופעה אופייניץ לעולם העתיק, של עלייה רוחנית לרגל לאזור יהודה, גם בקרוב מי שאינם יהודים.
[27/02/2023, 10:28:47] +972 54‑973‑2180: מעניין, כי סיפור המלאכים ואברהם נחשב סיפור הלניסטי על מנהג הקסניה, קבלת האורחים.
[27/02/2023, 10:30:00] Itamar Ben David: לגבי סעיף א, בהחלט יש כאן ביקורת על עם ישראל שהנה חכמי אומות העולם מזהים את בוא המשיח אבל היהודים לא רק שלא זיהו גם ניסו לרצוח את המשיח
[27/02/2023, 10:31:46] Itamar Ben David: לגבי ב, נאמר כבר בתהילים ״אס יאמרו בגויים היטיב ה לעשות עם אלה״ ואז היהודים מתעוררים ״אה וואלה היטיב השם לעשות עימנו״
[27/02/2023, 10:34:08] Itamar Ben David: תהילים קכו
[27/02/2023, 10:34:57] +972 54‑420‑5504: לא כתוב שהיו שלושה
[27/02/2023, 10:35:48] +972 54‑804‑7765: אפשר לראות את הסיפור המלאכים לאור במדבר כד’
[27/02/2023, 10:36:33] +972 54‑420‑5504: זה ודאי היה. אמונת היהודים מאוד קסמה לאנשים בעולם הרומי. ראה בגוגל “יראי השם” או משהו כזה.
[27/02/2023, 10:38:11] +972 54‑420‑5504: נכון. אימרה ידועה, אם כי בדרך כלל בבדיחותא
(וזה “הגדיל ה'”)
[27/02/2023, 10:38:39] +972 54‑973‑2180: מרתק, תודה.
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%A8%D7%90%D7%99_%D7%94%D7%A9%D7%9D?wprov=sfla1
[27/02/2023, 10:45:24] +972 54‑522‑2272: +972 54‑522‑2272 joined using this group’s invite link
[27/02/2023, 10:44:30] +972 50‑797‑3891: Contact card omitted
[27/02/2023, 10:44:37] +972 50‑657‑9571: לפי פסוק 23 נצרת חדשה ליוסף ויש לי אי בהירות לגבי כל סיפור הבשורה בנצרת.
[27/02/2023, 10:51:45] Shira Harpaz Pomeranz: בעניין הורדוס מלך יהודה. מקובל הן מחקרית והן בקרב הנוצרים כולל הקתולים, שמדובר בהורדוס הגדול ושלידת ישוע הייתה בין שנת 6 לשנת 4 לפנה”ס.
מדוע?
ארכלאוס מוזכר כיורשו של הורדוס בפרק שקראנו זה עתה. אנטיפס מת בשנת 44 לספירה אז זה וודאי לא הוא.
מה מקור הטעות? תיארוך אשר נעשה בתחילת המאה השישית לספירה על ידי נזיר בשם דיוניסיוס. אגב אין שנת 0 לספירה. בין שנת מינוס אחת לשנת פלוס אחת יש רק שנה אחת. לידת ישוע מתוארכת (בטעות) לשנת אחת לספירה.
[27/02/2023, 10:53:09] Itamar Ben David: תעביר לה קישור https://chat.whatsapp.com/Kkh5F2yydH4JiN9hPHPifC
[27/02/2023, 10:53:22] +972 54‑575‑4311: מעולם לא חשבתי על זה שאין אפס לספירה.
[27/02/2023, 10:56:06] +972 54‑499‑4866: למדתי את זה באחד הימים הראשונים בתואר בהיסטוריה
[27/02/2023, 11:01:11] +972 50‑797‑3891: t Täglich
[27/02/2023, 11:09:50] +972 54‑442‑8081: *לגבי החכמים קוראים להם ביוונית מאגיי אשר זה מעוד מעניין כי הם במקור מפרס ומדי – מי שרוצה למתוח את הנושה יכול אפילו לקשר את זה לסיפור של דניאל שנקרא ראש החכמים ומכשפים (אותו מילה כמו מאגי) אשר מקשרים את הנבואות של ספר דניאל
לבוא המשיח כיוון שדניאל לימד אותם על הזמן של בוא המשיח. ועל חוכמה בכלל.
*סיבה מדינית המערב והמזרח היו במלחמה והמאגיי היו ממליכים מלכים במזרח וכאשר הם ממליכים באים לישוע התינוק הם רוצים לבוא כדי להתמיע שם השפעה מהותית בארץ הקודש למלך שיום אחד יקום(משיח כמו ביהדות- משיח שיגעל את העם בצורה פיזית) ויעזור להם מהמיזקח להחליש את המערב.
[27/02/2023, 11:23:51] +972 54‑454‑5070: לדעתי צריך לאפשר בכל השעות, ופשוט שכולם ישימו את הקבוצה על שקט, אז כל אחד מגיב מתי שמתאים לו, ולא מפריע לאף אחד
[27/02/2023, 11:26:45] Itamar Ben David: זו גם דעתי, אבל נערוך הצבעה נוספת בהמשך (בשישי כנראה)
[27/02/2023, 11:28:41] +972 52‑339‑6463: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[27/02/2023, 12:07:07] +972 54‑451‑8589: This message was deleted.
[27/02/2023, 12:13:46] Itamar Ben David: This message was deleted.
[27/02/2023, 12:15:57] +972 54‑442‑8081: זה היה מעניין
[27/02/2023, 12:16:21] +972 52‑652‑2523: בעניין שלשת המים,מלכי הקדם פרט מעניין.
בנימין ז. הרצל התאכסן ברזל במלון “שלושת המלכים ” (עם המרפסת המפורסמת). אלה שלושת המלכים המביאים הדורונות לישוע.
שמו הלועזי של הרצל הוא תיאודור שפירושו מתת האל ,כך שאם נתרגם שמו בלועזית לעברית הרי שמו היה צריך להיות מתתיהו= מתת יהו .
האם איזה יהודי יודע הברית החדשה שכר להרצל דווקא מלון זה ורצה לומר משהו בכך על חוזה מדינת היהודים? חומר למחשבה
[27/02/2023, 12:45:22] +972 54‑220‑8692: רק נוסיף על זה שאת לוח השנה קבעו במאה החמישית כאשר האפיפיור של אותו הזמן הטיל על נזיר לעשות חישוב מדויק. ובכן, הוא עשה עבודה לא רעה, אך טעה כנראה ב5-6 שנים.
מדובר ברמת ודאות גבוהה בהורדוס הגדול ולא באחד מבניו
[27/02/2023, 13:02:41] +972 50‑476‑0554: “שאל הרצל: ומה אומרים עלי בני האדם? חלק חשבו כי הוא נביא וחלק אליהו אך הוא משיח בן יוסף… ” (הברית הציונית)
[27/02/2023, 13:07:01] +972 52‑652‑2523: אך מה לעשות ולאביו לא קראו יוסף אלא יעקב? יחד עם זאת בעבר משפחתו היו מקובלים
[27/02/2023, 13:30:13] Itamar Ben David: פחות שייך
[27/02/2023, 13:32:02] +972 50‑476‑0554: כי אתה בן דוד…
[27/02/2023, 13:44:11] Itamar Ben David: בן דוד מתימן, לא קשורים למשיח לדעתי.
[27/02/2023, 14:11:01] +972 53‑732‑1731: This message was deleted.
[27/02/2023, 14:28:16] Itamar Ben David: אהלן- למי שטרם מילא את הסקר – קריאה אחרונה. כרגע מסתמן שהקבוצה תהיה פעילה עד שמונה בערב
[27/02/2023, 14:41:18] +972 52‑233‑6040: לפי השבשורה על פי לוקס המשפח ההקדושה באה מנצרת והגיעה לבית לחם עקב מפקד העם. לפי הבשורה על פי מתי המשפחה הקדושה באה מבית לחם ורק הגיעה לנצרת אחרי שובם ארצה ממצרים. שתי גרסאות שונות.
[27/02/2023, 14:50:10] +972 54‑442‑8081: זה לא שונה פשוט אחד אמר שהם הלכו למצרים לפני שהלכו לנצרת ובבשורות אחרות הוא לא כותב על זה – למתי יש רעיון תאולוגי עודות – ממצרים קראתי לבני – טיפוס של עם ישראל (מספר הניא הושע) והמציאות שממצרים נקרא הבא (הוא לא התברבר 40 שנה במדבר אלא בא לארץ ממצרים)
[27/02/2023, 15:02:48] +972 50‑737‑2785: לא רשום במתי שום דבר לגבי הגעה לבית לחם או הליכה מנצרת. זה לא אומר שזה לא קרה.
רשום שהם סה”כ היו בבית לחם בעת הלידה.
אין כאן סתירה
[27/02/2023, 15:19:02] Itamar Ben David: לגבי ״ממצרים קראתי לבני״. הרי בתנך ברור שלא מדובר באדם יחיד, כמו ״בני בכורי ישראל״ שמות ד ויש עוד. האם ישוע נתפס בנצרות בתור גילום של כלל ישראל או כנסת ישראל או תמצית ישראל?
[27/02/2023, 15:41:35] +972 52‑339‑6463: החישוב של דיוניסיוס הגוץ היה מיועד לחלק את ההיסטוריה לשלושה פרקים בני אלפיים שנים.כך שכשהגיע לשנת ארבעת אלפים לבריאת העולם קבע אותה כשנת הולדתו של ישוע*, ואז היה צריך לאלץ את ההיסטוריה שאחריה להכנס למסגרת.
* לא ברור לי למה לא מתחילים את הספירה בצליבה, שהיא בעצם תחילת התקופה בה ניתן להיגאל.
[27/02/2023, 15:45:58] +972 50‑476‑0554: לא יודע לגבי “הנצרות” אבל במקרא המשיח כאדם והעם ככלל מקבילים . המונח “עבדי” בישעיהו מופנה פעם למשיח ופעם לאומה…
[27/02/2023, 15:55:04] Itamar Ben David: אני אעבור על המקראי מקום של זה שוב אבל אני לא זוכר ש״עבדי״ בישעיהו מתייחס למשיח אלא רק לישראל. אשמח אם תוכל לציין פסוק שמדגים את זה
[27/02/2023, 15:56:32] Itamar Ben David: הכוונה שלי ב״נצרות״ לזרמיה. כאילו האם יש המשגה בין אם בברית החדשה ובין אם מצד אבות הכנסייה וכן הלאה שישוע בין היתר איזה גילום של האימה הישראלית. כמ הפסוק המצוטט מספר הושע מדבר על האומה ולא על אדם ספציפי או המשיח
[27/02/2023, 15:57:41] Itamar Ben David: הושע י״א : כי נער ישראל ואוהבו – וממצרים קראתי לבני״ כלומר בתקבולת הזו ברור לגמרי שישראל זה הבן
[27/02/2023, 15:58:41] +972 54‑548‑2349: +972 54‑548‑2349 joined using this group’s invite link
[27/02/2023, 16:03:08] +972 54‑644‑6375: מעניין
[27/02/2023, 16:04:33] Itamar Ben David: להבא פשוט אפשר לתת לייק להודעה עצמה: לחיצה ארוכה על ההודעה ואז לבחור את האייקון המתאים, זה יחסוך המון הודעות מפרגנות. ואני בעד לפרגן.
[27/02/2023, 16:10:54] +972 54‑590‑1164: כי לידתו של ישוע מסמלת לידתו של האדם מחדש .
[27/02/2023, 16:16:06] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed the group description
[27/02/2023, 16:16:10] +972 54‑453‑3425: +972 54‑453‑3425 joined using this group’s invite link
[27/02/2023, 16:26:46] +972 50‑476‑0554: ישעיהו נג המפורסם מובן בהחלט על אדם יחיד. https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%99_%D7%A2%D7%91%D7%93_%D7%94%27
[27/02/2023, 16:39:57] +972 54‑453‑3425: This message was deleted.
[27/02/2023, 17:16:04] +972 54‑804‑7765: לא, ממצרים קראתי לבני זהו ציטוט של הטקסט היווני של דברי בלעם על ישראל במדבר כד 8-9
“8 אֵל מֹוצִיאֹו מִמִּצְרַיִם כְּתֹועֲפֹת רְאֵם לֹו יֹאכַל גֹּויִם צָרָיו וְעַצְמֹתֵיהֶם יְגָרֵם וְחִצָּיו יִמְחָץ׃ 9 כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר׃” (במדבר כד)
[27/02/2023, 17:20:20] Itamar Ben David: לא השתכנעתי. הרי זה ציטוט ברור של הושע י״א ובתרגום קינג ג׳יימס זו אשכרה ההפניה בהערות שוליים.
[27/02/2023, 17:21:25] +972 54‑658‑0110: ידעתי שזה יגיע…
[27/02/2023, 17:25:02] +972 54‑658‑0110: הפרסים בהירים ולא כהים.
כיצד הם מוצגים היום ככהים? השתנה מקום הגעתם?
[27/02/2023, 17:25:50] +972 54‑804‑7765: אני יודע. סתכל על הושע ותראה שהקטע לא מתאים. ותשווה את הטקסטים היוונים.
[27/02/2023, 17:27:07] +972 54‑658‑0110: לפי מה רמת ודאות גבוהה שזה הורדוס?
תודה
[27/02/2023, 17:34:03] Itamar Ben David: יוונית אני לא יודע, אבל עברית ואנגלית כן, ושניהם מצביעים על הושע.
[27/02/2023, 17:38:27] +972 53‑822‑3880: עמי המזרח נתפסו בתקופה היוונית שעמים מזרחיים כהה עור לא שחורי עור כעמי אפריקה וכך מתיחסת הצגתם בספרות היוונית הקדומה ובכלל
[27/02/2023, 17:39:49] +972 53‑822‑3880: עמים לבנים מצפון המזרח התיכון ואירופה
[27/02/2023, 17:47:44] +972 54‑804‑7765: יוונית ידידי יוונית
[27/02/2023, 17:49:28] Itamar Ben David: אם המקור בעברית אז אני חושב שמי שצריך לתת תשובות זה היוונים
[27/02/2023, 17:49:32] Itamar Ben David: בברית החדשה במתי ב: וְאַתָּה בֵּית לֶחֶם אֶרֶץ יְהוּדָה, אֵינְךָ צָעִיר בְּאַלּוּפֵי יְהוּדָה, כִּי מִמְּךָ יֵצֵא מוֹשֵׁל אֲשֶׁר יִרְעֶה אֶת עַמִּי יִשְׂרָאֵל’.” לעומת המקור במיכה. וְאַתָּ֞ה בֵּֽית־לֶ֣חֶם אֶפְרָ֗תָה צָעִיר֙ לִֽהְיוֹת֙ בְּאַלְפֵ֣י יְהוּדָ֔ה מִמְּךָ֙ לִ֣י יֵצֵ֔א לִֽהְי֥וֹת מוֹשֵׁ֖ל בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וּמוֹצָֽאֹתָ֥יו מִקֶּ֖דֶם מִימֵ֥י עוֹלָֽם׃
[27/02/2023, 17:49:39] Itamar Ben David: למה בעצם יש הבדל?
[27/02/2023, 18:00:07] +972 54‑421‑0684: אתמול כתבתם שעין כרם לא מוזכרת בברית החדשה כיצד עם היא התקדשה במסורת הנוצרית מקום הולדתו של יוחנן המטביל את מקום מגוריהם של אלישבע וזכריה
[27/02/2023, 18:00:18] +972 54‑421‑0684: האם יש משהו מהמסורות האלה שכתוב בברית החדשה
[27/02/2023, 18:03:20] Itamar Ben David: נדבר כל זה בבשורה על פי לוקס בהרחבה…
[27/02/2023, 18:13:03] +972 54‑421‑0684:
[27/02/2023, 18:18:39] +972 54‑804‑7765: אם אתה כותב ביוונית ומשתמש בתרגום השבעים המקובל ביוונית. אז יוונית.
[27/02/2023, 18:24:20] Itamar Ben David: תרגום השבעים של חכמי ישראל זה של התורה לא של הנביאים והכתובים
[27/02/2023, 18:24:42] Itamar Ben David: ועדיין המקור הוא עברי אז מה רבותא
[27/02/2023, 18:27:19] Itamar Ben David: מזכיר- הצ׳אט נסגר בשעה 8
[27/02/2023, 18:30:58] Itamar Ben David: נראה לי הכרעה ברורה
[27/02/2023, 19:13:18] +972 54‑774‑8464: כוכב נגה/ונוס עולה בבוקר מכיוון מזרח ונקרא איילת השחר. הוא עולה ממש לפני הזריחה והוא בהיר מאוד. הכוכב נקרא גם ברקאי והוא שימש סימן לתחילת עבודת הקרבנות בבית המקדש. אולי החכמים /מגושים ראו את כוכב נגה העולה במזרח…
[27/02/2023, 19:15:45] +972 54‑783‑3271: היום הוא דווקא שוקע אחרי השמש…
[27/02/2023, 19:33:04] +972 52‑652‑2523: מוכרחים לחלק לשתי קבוצות: מתעניינים ומורי דרך. מורה דרך לא ישאל באיזו שפה נכתבה הברה”ח ושאלות דומות
[27/02/2023, 19:50:41] +972 52‑381‑2187: מאד מעריך את היוזמה שלך איתמר.אישית הייתי שמח למספר מוגבל של תותחי נצרות שיהיו מנהלים מורים דרך ילמדו מתוך הדיאלוג של המומחים.יש לכולנו יצר להראות ידע אני מעוניין רק להקשיב
בכל מקרה מבורך מוערך תודה לך
[27/02/2023, 19:52:47] Itamar Ben David: מטרת הקבוצה היא שיחה פתוחה
[27/02/2023, 19:52:54] Itamar Ben David: כאן אמורים להיות רק מורי דרך
[27/02/2023, 19:53:12] Itamar Ben David: זה הקישור של המתעניינים. אם יש כאן חבר׳ה שאינם מורי דרך- אנא:
[27/02/2023, 19:53:34] Itamar Ben David: https://chat.whatsapp.com/GS6LlTYtSwB70TN1y9Ukya
[27/02/2023, 19:53:44] Itamar Ben David: לעבור לכאן ולעזוב את הקבוצה הזו
[27/02/2023, 19:54:30] Itamar Ben David: מכובדיי! צלחנו גם את היום השני. חן חן לכל הקוראים ולכל המלומדים.
[27/02/2023, 19:54:35] Itamar Ben David: נמשיך מחר
בְּעֵת שֶׁנּוֹלַד יֵשׁוּעַ בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה, בִּימֵי הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ, בָּאוּ לִירוּשָׁלַיִם חֲכָמִים מִן הַמִּזְרָח. 2 שָׁאֲלוּ: “הֵיכָן מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר נוֹלָד? כִּי רָאִינוּ אֶת כּוֹכָבוֹ בַּמִּזְרָח וּבָאנוּ לְהִשְׁתַּחֲווֹת לוֹ.” 3 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע זֹאת הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ נִדְהַם הוּא וְכָל יְרוּשָׁלַיִם עִמּוֹ. 4 הוּא כִּנֵּס אֶת כָּל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְסוֹפְרֵי הָעָם וְשָׁאַל אוֹתָם אֵיפֹה יִוָּלֵד הַמָּשִׁיחַ. 5 אָמְרוּ לוֹ: “בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה, כִּי כֵן נִכְתַּב עַל־יְדֵי הַנָּבִיא: 6 ‘וְאַתָּה בֵּית לֶחֶם אֶרֶץ יְהוּדָה, אֵינְךָ צָעִיר בְּאַלּוּפֵי יְהוּדָה, כִּי מִמְּךָ יֵצֵא מוֹשֵׁל אֲשֶׁר יִרְעֶה אֶת עַמִּי יִשְׂרָאֵל’.”
7 אָז קָרָא הוֹרְדוֹס בַּחֲשַׁאי לְחַכְמֵי הַמִּזְרָח וּבֵרֵר אֶצְלָם מָתַי הוֹפִיעַ הַכּוֹכָב. 8 אַחֲרֵי כֵן שָׁלַח אוֹתָם לְבֵית לֶחֶם בְּאָמְרוֹ: “לְכוּ חִקְרוּ הֵיטֵב עַל־אוֹדוֹת הַיֶּלֶד וְכַאֲשֶׁר תִּמְצְאוּ אוֹתוֹ הוֹדִיעוּ לִי כְּדֵי שֶׁאָבוֹא וְאֶשְׁתַּחֲוֶה לוֹ גַּם אֲנִי.”
9 הֵם שָׁמְעוּ אֶת דִּבְרֵי הַמֶּלֶךְ וְהָלְכוּ, וְהִנֵּה הַכּוֹכָב שֶׁרָאוּ בַּמִּזְרָח הִתְקַדֵּם לִפְנֵיהֶם עַד אֲשֶׁר בָּא וְנֶעֱמַד מֵעַל לַמָּקוֹם שֶׁהָיָה שָׁם הַיֶּלֶד. 10 כִּרְאוֹתָם אֶת הַכּוֹכָב שָׂמְחוּ שִׂמְחָה גְּדוֹלָה עַד מְאֹד. 11 הֵם נִכְנְסוּ לַבַּיִת וְרָאוּ אֶת הַיֶּלֶד עִם מִרְיָם אִמּוֹ. נָפְלוּ עַל פְּנֵיהֶם וְהִשְׁתַּחֲווּ לוֹ, וּפָתְחוּ אֶת צְרוֹרוֹתֵיהֶם וְהִגִּישׁוּ לוֹ מַתָּנוֹת: זָהָב וּלְבוֹנָה וָמוֹר. 12 לְאַחַר שֶׁהֻזְהֲרוּ בַּחֲלוֹם שֶׁלֹּא לַחֲזֹר אֶל הוֹרְדוֹס יָצְאוּ לְאַרְצָם בְּדֶרֶךְ אַחֶרֶת.
13 הֵם הָלְכוּ מִשָּׁם וּמַלְאַךְ יהוה נִרְאָה אֶל יוֹסֵף בַּחֲלוֹם וְאָמַר: “קוּם, קַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וּבְרַח לְמִצְרַיִם וֶהֱיֵה שָׁם עַד אֲשֶׁר אֹמַר לְךָ, כִּי הוֹרְדוֹס יְחַפֵּשׂ אֶת הַיֶּלֶדכְּדֵי לְהַשְׁמִיד אוֹתוֹ.” 14 הוּא קָם וְלָקַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ בַּלַּיְלָה וְיָצָא לְמִצְרַיִם. 15 שָׁם נִשְׁאַר עַד מוֹת הוֹרְדוֹס, לְקַיֵּם אֶת אֲשֶׁר אָמַר יהוה בְּיַד הַנָּבִיא: “מִמִּצְרַיִם קָרָאתִי לִבְנִי.”
16 כַּאֲשֶׁר רָאָה הוֹרְדוֹס כִּי הֵתֵלּוּ בּוֹ הַחֲכָמִים רָגַז עַד מְאֹד וְשָׁלַח לַהֲרֹג אֶת כָּל הַיְלָדִים שֶׁבְּבֵית לֶחֶם וּבְכָל סְבִיבוֹתֶיהָ, מִבְּנֵי שְׁנָתַיִם וָמַטָּה, לְפִי הָעֵת אֲשֶׁר קָבַע מִפִּי הַחֲכָמִים. 17 אָז נִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר בְּפִי יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא: 18 “קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע, נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים, רָחֵל מְבַכָּה עַל־בָּנֶיהָ, מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם כִּי אֵינָם.”
19 אַחֲרֵי מוֹת הוֹרְדוֹס נִרְאָה מַלְאַךְ יהוה אֶל יוֹסֵף בַּחֲלוֹם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם 20 וְאָמַר: “קוּם, קַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וְלֵךְ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כִּי מֵתוּ הַמְבַקְשִׁים אֶת נֶפֶשׁ הַיֶּלֶד.” 21 הוּא קָם וְלָקַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וּבָא לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. 22 אֲבָל בְּשָׁמְעוֹ כִּי אַרְכֵלָאוֹס מוֹלֵךְ בִּיהוּדָה בִּמְקוֹם הוֹרְדוֹס אָבִיו, פָּחַד לָלֶכֶת לְשָׁם. לְאַחַר שֶׁהֻזְהַר בַּחֲלוֹם יָצָא אֶל סְבִיבוֹת הַגָּלִיל. 23 הוּא בָּא וְיָשַׁב בְּעִיר הַנִּקְרֵאת נָצְרַת, לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר עַל־פִּי הַנְּבִיאִים כִּי נָצְרִי יִקָּרֵא לוֹ.
[27/02/2023, 8:20:07] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַתַּי פֶּרֶק ב
ב בְּעֵת שֶׁנּוֹלַד יֵשׁוּעַ בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה, בִּימֵי הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ, בָּאוּ לִירוּשָׁלַיִם חֲכָמִים מִן הַמִּזְרָח. 2 שָׁאֲלוּ: “הֵיכָן מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר נוֹלָד? כִּי רָאִינוּ אֶת כּוֹכָבוֹ בַּמִּזְרָח וּבָאנוּ לְהִשְׁתַּחֲווֹת לוֹ.” 3 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע זֹאת הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ נִדְהַם הוּא וְכָל יְרוּשָׁלַיִם עִמּוֹ. 4 הוּא כִּנֵּס אֶת כָּל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְסוֹפְרֵי הָעָם וְשָׁאַל אוֹתָם אֵיפֹה יִוָּלֵד הַמָּשִׁיחַ. 5 אָמְרוּ לוֹ: “בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה, כִּי כֵן נִכְתַּב עַל־יְדֵי הַנָּבִיא: 6 ‘וְאַתָּה בֵּית לֶחֶם אֶרֶץ יְהוּדָה, אֵינְךָ צָעִיר בְּאַלּוּפֵי יְהוּדָה, כִּי מִמְּךָ יֵצֵא מוֹשֵׁל אֲשֶׁר יִרְעֶה אֶת עַמִּי יִשְׂרָאֵל’.”
7 אָז קָרָא הוֹרְדוֹס בַּחֲשַׁאי לְחַכְמֵי הַמִּזְרָח וּבֵרֵר אֶצְלָם מָתַי הוֹפִיעַ הַכּוֹכָב. 8 אַחֲרֵי כֵן שָׁלַח אוֹתָם לְבֵית לֶחֶם בְּאָמְרוֹ: “לְכוּ חִקְרוּ הֵיטֵב עַל־אוֹדוֹת הַיֶּלֶד וְכַאֲשֶׁר תִּמְצְאוּ אוֹתוֹ הוֹדִיעוּ לִי כְּדֵי שֶׁאָבוֹא וְאֶשְׁתַּחֲוֶה לוֹ גַּם אֲנִי.”
9 הֵם שָׁמְעוּ אֶת דִּבְרֵי הַמֶּלֶךְ וְהָלְכוּ, וְהִנֵּה הַכּוֹכָב שֶׁרָאוּ בַּמִּזְרָח הִתְקַדֵּם לִפְנֵיהֶם עַד אֲשֶׁר בָּא וְנֶעֱמַד מֵעַל לַמָּקוֹם שֶׁהָיָה שָׁם הַיֶּלֶד. 10 כִּרְאוֹתָם אֶת הַכּוֹכָב שָׂמְחוּ שִׂמְחָה גְּדוֹלָה עַד מְאֹד. 11 הֵם נִכְנְסוּ לַבַּיִת וְרָאוּ אֶת הַיֶּלֶד עִם מִרְיָם אִמּוֹ. נָפְלוּ עַל פְּנֵיהֶם וְהִשְׁתַּחֲווּ לוֹ, וּפָתְחוּ אֶת צְרוֹרוֹתֵיהֶם וְהִגִּישׁוּ לוֹ מַתָּנוֹת: זָהָב וּלְבוֹנָה וָמוֹר. 12 לְאַחַר שֶׁהֻזְהֲרוּ בַּחֲלוֹם שֶׁלֹּא לַחֲזֹר אֶל הוֹרְדוֹס יָצְאוּ לְאַרְצָם בְּדֶרֶךְ אַחֶרֶת.
13 הֵם הָלְכוּ מִשָּׁם וּמַלְאַךְ יהוה נִרְאָה אֶל יוֹסֵף בַּחֲלוֹם וְאָמַר: “קוּם, קַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וּבְרַח לְמִצְרַיִם וֶהֱיֵה שָׁם עַד אֲשֶׁר אֹמַר לְךָ, כִּי הוֹרְדוֹס יְחַפֵּשׂ אֶת הַיֶּלֶדכְּדֵי לְהַשְׁמִיד אוֹתוֹ.” 14 הוּא קָם וְלָקַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ בַּלַּיְלָה וְיָצָא לְמִצְרַיִם. 15 שָׁם נִשְׁאַר עַד מוֹת הוֹרְדוֹס, לְקַיֵּם אֶת אֲשֶׁר אָמַר יהוה בְּיַד הַנָּבִיא: “מִמִּצְרַיִם קָרָאתִי לִבְנִי.”
16 כַּאֲשֶׁר רָאָה הוֹרְדוֹס כִּי הֵתֵלּוּ בּוֹ הַחֲכָמִים רָגַז עַד מְאֹד וְשָׁלַח לַהֲרֹג אֶת כָּל הַיְלָדִים שֶׁבְּבֵית לֶחֶם וּבְכָל סְבִיבוֹתֶיהָ, מִבְּנֵי שְׁנָתַיִם וָמַטָּה, לְפִי הָעֵת אֲשֶׁר קָבַע מִפִּי הַחֲכָמִים. 17 אָז נִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר בְּפִי יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא: 18 “קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע, נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים, רָחֵל מְבַכָּה עַל־בָּנֶיהָ, מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם כִּי אֵינָם.”
19 אַחֲרֵי מוֹת הוֹרְדוֹס נִרְאָה מַלְאַךְ יהוה אֶל יוֹסֵף בַּחֲלוֹם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם 20 וְאָמַר: “קוּם, קַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וְלֵךְ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כִּי מֵתוּ הַמְבַקְשִׁים אֶת נֶפֶשׁ הַיֶּלֶד.” 21 הוּא קָם וְלָקַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וּבָא לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. 22 אֲבָל בְּשָׁמְעוֹ כִּי אַרְכֵלָאוֹס מוֹלֵךְ בִּיהוּדָה בִּמְקוֹם הוֹרְדוֹס אָבִיו, פָּחַד לָלֶכֶת לְשָׁם. לְאַחַר שֶׁהֻזְהַר בַּחֲלוֹם יָצָא אֶל סְבִיבוֹת הַגָּלִיל. 23 הוּא בָּא וְיָשַׁב בְּעִיר הַנִּקְרֵאת נָצְרַת, לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר עַל־פִּי הַנְּבִיאִים כִּי נָצְרִי יִקָּרֵא לוֹ.
[27/02/2023, 8:28:51] +972 54‑442‑8081: לפני שנגיע לפרק ב האם יש משהוא שענה על למה 14 דורות ?
[27/02/2023, 8:30:59] +972 54‑484‑2633: תמיד בילבל אותי עניין הכיוונים… הם ראו כוכב במזרח, עוד בהיותם במזרח, מה שהיה אמור לכוון אותם ליפן.
לכן, אני מקריאה ומפרשת שבהיותם במזרח ראו כוכב והלכו בעקבותיו
[27/02/2023, 8:34:04] +972 52‑339‑6463: מה הבעיה? הכוכב היה במזרח כשראו אותו לראשונה אבל התקדם לפניהם. טוב שאנחנו מודעים לזה שמדובר בתרגום אחרת עוד היינו מפרשים “התקדם” כנע מזרחה
[27/02/2023, 8:37:54] +972 52‑349‑0705: האם באמת היה זה המלך הורדוס או בנו הורדוס אנטיפס בנו, כי כרונולוגית זה לא מסתדר
[27/02/2023, 8:38:12] +972 54‑420‑5504: אנטיפס
[27/02/2023, 8:38:27] +972 52‑349‑0705:
[27/02/2023, 8:38:59] +972 54‑239‑3505: לא מסכים שזה מתחייב
[27/02/2023, 8:39:58] Itamar Ben David: למיטב היכרותי גרמי השמיים מופיעים במזרח ושוקעים במערב
[27/02/2023, 8:40:17] +972 53‑822‑3880: למה נרשם הורדוס בסיפור
[27/02/2023, 8:40:19] +972 52‑349‑0705: הבעיה שביהודה מלך ארכלאוס ואנטיפס שלט בגליל
[27/02/2023, 8:41:24] Itamar Ben David: אנטיפס של בעבר הירדן ובגליל, ארכלאוס ביהודה
[27/02/2023, 8:41:30] +972 53‑822‑3880: זה מחזיר אותנו שוב לעניין פרק א בכל הקשור למי מוביל את שם המשפחה והשודלת
[27/02/2023, 8:41:42] +972 53‑822‑3880: והשושלת
[27/02/2023, 8:42:17] +972 53‑822‑3880: לכן בעיני אין משמעות להורדוס הבנאי או מי מצאצאיו
[27/02/2023, 8:42:30] +972 53‑822‑3880: כולם הורדוס
[27/02/2023, 8:44:27] +972 52‑349‑0705: לי נראה שזה כנראה הורדוס אנטיפס זו גם הדעה הרווחת במחקר
[27/02/2023, 8:46:10] +972 53‑822‑3880: וסליחה אתם מתעסקים בכוכב עצמו ולא בעצם השליחות של חכמי המזרח והתוקף שנתנו בהגעתם לאירוע נמכונן עצמו הולדת המשיח
[27/02/2023, 8:46:25] +972 53‑822‑3880: המכונן
[27/02/2023, 8:46:38] +972 53‑822‑3880: להולדת
[27/02/2023, 8:47:01] +972 52‑339‑6463: ומשהו רלוונטי להדרכה: סצינות אבוס שלא מתאימות למתי קל מאד למצוא. תמונות ותבליטים של טבח החפים מפשע נדירים בהרבה. זכורה לי תמונה מבית לחם, תבליט מהמוחרקה, וכרזה נגד הפלות המבוססת על התמונה מבית לחם בהגיוס גרסימוס.
[27/02/2023, 8:47:27] +972 53‑822‑3880: הרי ידוע שעמי המזרח רואים בכוכבים ובמזלות אותות
[27/02/2023, 8:49:14] +972 53‑822‑3880: This message was deleted.
[27/02/2023, 8:49:28] +972 54‑644‑6375: לא מסתדר לי שזה אנטיפאס
[27/02/2023, 8:50:16] +972 53‑822‑3880: ולנו אז היה את כהן גדול או את החושן לשאלות מורכבות לא כוכבים ולא מזלות
[27/02/2023, 8:50:50] +972 53‑822‑3880: תראה מה כתבתי
[27/02/2023, 8:51:02] Itamar Ben David: יש בעין כרם בכנסיית הביקור
[27/02/2023, 8:52:32] +972 53‑822‑3880: ראיתי שמורי דרך שמים דגש על הציור כאלמנט הדרכתי והאמת אהבתי בהסתייגות כי בכל זאת אומנות וציור
[27/02/2023, 8:54:05] +972 52‑349‑0705: למה לא אז מי כן לדעתך?
[27/02/2023, 8:54:21] +972 50‑530‑1493: או שישוע נולד בארבע לפנה”ס. לא היו אז תעודות לידה
[27/02/2023, 8:55:01] +972 50‑583‑4675: האם יש אחזה תיעוד להרג תינוקות בכתבים היסטוריים? יוספוס, פיליניוס הזקן ? מרגיש לי שאירוע כזה היה מתואר לפחות על ידי יוספוס…
האם זו אפיזודה שנוספה על ידי הכותב כדי להראות את הורדוס כפרעה וישוע כמייצג של בני ישראל היוצאים ממצרים אל ארץ ישראל ?
וגם באיזה פסוק המקרא נאמר מה שנאמר בפסוק 23?
[27/02/2023, 8:55:54] Itamar Ben David: This message was deleted.
[27/02/2023, 8:56:02] +972 52‑349‑0705: זה יכול להיות אולי אפילו קצת לפני כי ב4 לפני הורדוס כבר היה חולה בצרות בטח לא היה לו ראש לאיזו שמועה
[27/02/2023, 8:57:13] +972 54‑250‑9577: אמנות היא מדיה נוספת להנצחת סיפורים, היא רלוונטית לא פחות מטקסט אורייני – במיוחד לאורך תקופות בהן האדם הפשוט לא ידע קרוא וכתוב וזו היתה הדרך לשמר ולהעביר מסורות.
[27/02/2023, 8:59:07] +972 54‑644‑6375: כי למיטב זכרוני
אניטפיס משל בגליל .והסיפור בב”ח מספר על מושל יהודה שבזמנו היה ארכילוס
זה מה שתמוה אצלי
[27/02/2023, 8:59:23] +972 54‑644‑6375: יתכן
[27/02/2023, 8:59:36] +972 53‑822‑3880: צודק זה לא נאמר כדי להתריס
[27/02/2023, 9:00:04] Itamar Ben David: מצאתי באתר משיחי: ישעיהו י”א:א: “וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי *וְנֵצֶר* מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה”
ירמיהו ל”ב:ה: “כִּי יֶשׁ-יוֹם קָרְאוּ *נֹצְרִים* בְּהַר אֶפְרָיִם קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן אֶל-יְהוָה אֱלֹהֵינוּ”
[27/02/2023, 9:04:24] +972 50‑583‑4675: תודה !
[27/02/2023, 9:05:07] Nir Erelboim: זו הדעה הרווחת
[27/02/2023, 9:07:16] +972 52‑339‑6463: לא מכיר תיעוד, אבל יוספוס כתב בשביל רומאים ומתי בשביל יהודים. יש הבדל תרבותי גדול בין השניים בכל הקשור לקדושת חיי אדם בכלל ותינוקות בפרט.
[27/02/2023, 9:07:40] +972 50‑530‑1493: יוסף יורד למצרים עד מות הורדוס. הורדוס אנטיפס מת אחרי הצליבה, ארכלאוס מת בשנת 18 לספירה. אז כנראה הכוונה להורדוס הגדול ואז ישוע נולד 6-4 לפנה”ס
[27/02/2023, 9:08:58] +972 52‑339‑6463: יותר מזה, במעשי השליחים מתואר מות אנטיפס.
[27/02/2023, 9:17:14] +972 50‑576‑0002: +972 50‑576‑0002 joined using this group’s invite link
[27/02/2023, 9:21:28] +972 54‑420‑5504: ולכן לכאורה קהל הקוראים היהודי, וכן הכותב היהודי, לא אמורים להתלהב מאסטרולוגים. לכן טוב לבכר את התרגום הרואה בדמויות הללו “חכמים”.
[27/02/2023, 9:24:54] +972 53‑822‑3880: הם חכמים לעמם
[27/02/2023, 9:27:28] +972 54‑442‑8081: זה על אתמול (קראתי את הכל פשוט זה היה מאוחר)
לגבי זה מאוד חשוב שמתי מדבר על העניין שישוע הוא לא רק איזה מישהו נורמטיבי אלא הוא מלך המשיח אני חושב שיש בזה גם רעיון כבר מההתחלה של הטקסט מהשושלת משפחה שהוא מדבר על 14 דורות הוא בעצם כותב את הגימטריה בגימטריה דוד בגימטריה ווזה שש ד זה ארבע דלד עוד פעם זה ארבע אז דלד ו׳ דלד
לגבי בשורת מתי חשוב להבין שספרות יהודית מהתקופה הם השתמשו בעץ משפחה לביא רעיון או חיזוק מעמד מסויים (כמו משפחת כהנים -שהם צאצאי אהרון) בסיפור שלנו בפרק א מתי מסביר לקוראים שישוע הוא משיח מבית דוד שהובטח ומשום כך כל הספר הוא בהקשר של הדבר הזה! – ישוע משיח בן דוד!
כאשר הוא משתמש ב14 דורות הוא לא מדייק בדיוק אלא משתמש ב14 דורות להביע רעיון מסויים וזה ש14 בגימטריה שה סכום של 14 (ד-4 +ו-6+ ד-4=14 )וזה כדי להסים דגש
דוד- 14
דוד -14
דוד – 14
והנה הקו המנחה של הספר.
ומיד מתי מתחיל אם נבואות ורעיונות אשר מאמתים עבוריו ועבור קוראיו את העניין הזה כמו בפרק ב….
[27/02/2023, 9:27:42] +972 54‑420‑5504: נכון, מחילה, עיינתי שוב ברשימות שלי ואכן מקובל לומר ששנת 0 אינה מדויקת.
[27/02/2023, 9:30:25] +972 54‑420‑5504: לא יודע לענות, אבל זה נכון שגם סיפור ה”חכמים” מתקשר למדרש על לידת משה, לפיו חכמי מצרים בישרו לפרעה שנולד מושיעם של ישראל.
[27/02/2023, 9:32:34] +972 52‑339‑8077: לעניין אומנות,,לדעתי חשוב להבין שרוב המאמנים בתחילת הדרך ובחלק מהמקומות היום הם אנאלפביתים או אינם מבינים לטינית מכאן שיש,חשיבות להבנת אומנות והשימוש,בה להעברת המסר למאמנים בצורה שאינה כתובה.
לכן ותיקן 2 היה שינוי מטורף בדרך ההפצה
[27/02/2023, 9:34:47] +972 53‑822‑3880: דיברתי על מורה הדרך
[27/02/2023, 9:35:17] +972 53‑822‑3880: ברור דתחלית הפצת הנצרות הייתה בהעברת מסר אומנותי מצוייר
[27/02/2023, 9:35:40] +972 53‑822‑3880: שתחילת הפצת
[27/02/2023, 9:35:52] +972 54‑442‑8081: למה אנחנו אומרים שהם היו אנלפבטים?(שאלה אמיתית) כיוון שכל מטר בעולם הרומי היה כתבים של אלילים, סימון דרכים, כתבים אפילו בבתי כנסת של החופשיים שנמעכתב בבריכת השילוח. הרם אין אפשרות שיותר אנשים ידעו לקרוא לפחות ביוונית מאשר לא לקרוא בכלל?
[27/02/2023, 9:37:57] +972 52‑339‑8077: ולכן זה נכון להתייחס אל זה גם בתוך ההדרכה שלך
[27/02/2023, 9:38:31] +972 52‑339‑8077: צריך לזכור שישוע פנה לפשוטי העם ולא לאליטה
[27/02/2023, 9:39:24] +972 54‑442‑8081: יאיר
הסנטוריאון
ניקדימון
-ישוע דיבר על לבבות כולם
[27/02/2023, 9:41:58] Itamar Ben David: מבקש לשמור תמיד על קשר עין עם הטקסט היומי
[27/02/2023, 9:45:12] Itamar Ben David: מי שלא מילא את הסקר בכבוד. די ברור לאן זה הולך
[27/02/2023, 9:46:17] +972 54‑420‑5504: צריך להגדיר מה זה “לילה”.
לא כולם פנויים במהלך היום.
[27/02/2023, 9:46:34] Itamar Ben David: 8-20:00
[27/02/2023, 9:48:07] +972 54‑420‑5504: קשוח. מה יעשה מי שסיים יום הדרכה וחוזר לביתו ומתפנה ממטלות הבית והילדים רק בשעה זו? (ובדרך כלל אף אחריה )
[27/02/2023, 9:49:31] Itamar Ben David: מצביע לאופציה הרצויה לו
[27/02/2023, 9:55:36] +972 54‑420‑5504: בכל אופן הנה כמה נקודות שאפשר להדגיש למודרכים:
א. עד שהחכמים פונים לאנשי ירושלים, איש לא שמע שקרה משהו מיוחד בארץ יהודה. והתגובה שלהם היא לא שמחה אלא תדהמה, ואולי אף זעזוע, בטח במקרה של הורדוס שיודע שהלגטימיות שלו על כס המלכות לא משהו. האם היתה ציפייה למשיח? ומה זה אומר היום? האם הכל טוב ולא מצפים לבשורה? האם הכל רע ועדיין לא מצפים לתפנית כי אבדה כל תקווה?
ב. הבשורה מגיעה לירושלים “מבחוץ”. לפעמים צריך מבט חיצוני כדי לשים לב לדברים גדולים שקורים בתוכנו.
ג. מציגים את הורדוס בכל רעתו. זה יכול להיות כדי להדגיש שעידן חדש בפנינו, לא עוד מלך רודן ואכזר אלא התגשמות הנבואות על מלך שיעשה צדק ומשפט.
ד. יוסף ומשפחתו חוזרים ל”ארץ ישראל”. ארץ ישראל כולה, ארץ ההבטחה, ארץ הנבואה, ולא רק חלק ממנה (יהודה או הגליל וכו’) תעבור שינוי היסטורי.
[27/02/2023, 10:25:40] +972 54‑973‑2180: שאלה לגבי הסיפור של שלושת החכמים:
הפורמט הזה, של שלושה חכמים שמגיעים להשתחוות לילה שנולד – זה משהו אנחנו מכירים ממקומות אחרים?
אני שואל כי זה נשמע לי כמו דגם של סיפור אגדה, וחשבתי אולי זה דגם סיפורי שמוכר ממקורות אחרים.
[27/02/2023, 10:27:46] Itamar Ben David: אולי שלושת המלאכים לאברהם
[27/02/2023, 10:27:57] +972 54‑973‑2180: כמו כן, הסיפוק של הגעת חכמים ליהודה מזכיר גם את הסיפור של הגעת הץשר האוצר האתיופי לירושלים שמופיע במעשי שליחים (פרק ח לדעתי). כלומר, לכאורה אפשר לראות כאן תופעה אופייניץ לעולם העתיק, של עלייה רוחנית לרגל לאזור יהודה, גם בקרוב מי שאינם יהודים.
[27/02/2023, 10:28:47] +972 54‑973‑2180: מעניין, כי סיפור המלאכים ואברהם נחשב סיפור הלניסטי על מנהג הקסניה, קבלת האורחים.
[27/02/2023, 10:30:00] Itamar Ben David: לגבי סעיף א, בהחלט יש כאן ביקורת על עם ישראל שהנה חכמי אומות העולם מזהים את בוא המשיח אבל היהודים לא רק שלא זיהו גם ניסו לרצוח את המשיח
[27/02/2023, 10:31:46] Itamar Ben David: לגבי ב, נאמר כבר בתהילים ״אס יאמרו בגויים היטיב ה לעשות עם אלה״ ואז היהודים מתעוררים ״אה וואלה היטיב השם לעשות עימנו״
[27/02/2023, 10:34:08] Itamar Ben David: תהילים קכו
[27/02/2023, 10:34:57] +972 54‑420‑5504: לא כתוב שהיו שלושה
[27/02/2023, 10:35:48] +972 54‑804‑7765: אפשר לראות את הסיפור המלאכים לאור במדבר כד’
[27/02/2023, 10:36:33] +972 54‑420‑5504: זה ודאי היה. אמונת היהודים מאוד קסמה לאנשים בעולם הרומי. ראה בגוגל “יראי השם” או משהו כזה.
[27/02/2023, 10:38:11] +972 54‑420‑5504: נכון. אימרה ידועה, אם כי בדרך כלל בבדיחותא
(וזה “הגדיל ה'”)
[27/02/2023, 10:38:39] +972 54‑973‑2180: מרתק, תודה.
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%99%D7%A8%D7%90%D7%99_%D7%94%D7%A9%D7%9D?wprov=sfla1
[27/02/2023, 10:45:24] +972 54‑522‑2272: +972 54‑522‑2272 joined using this group’s invite link
[27/02/2023, 10:44:30] +972 50‑797‑3891: Contact card omitted
[27/02/2023, 10:44:37] +972 50‑657‑9571: לפי פסוק 23 נצרת חדשה ליוסף ויש לי אי בהירות לגבי כל סיפור הבשורה בנצרת.
[27/02/2023, 10:51:45] Shira Harpaz Pomeranz: בעניין הורדוס מלך יהודה. מקובל הן מחקרית והן בקרב הנוצרים כולל הקתולים, שמדובר בהורדוס הגדול ושלידת ישוע הייתה בין שנת 6 לשנת 4 לפנה”ס.
מדוע?
ארכלאוס מוזכר כיורשו של הורדוס בפרק שקראנו זה עתה. אנטיפס מת בשנת 44 לספירה אז זה וודאי לא הוא.
מה מקור הטעות? תיארוך אשר נעשה בתחילת המאה השישית לספירה על ידי נזיר בשם דיוניסיוס. אגב אין שנת 0 לספירה. בין שנת מינוס אחת לשנת פלוס אחת יש רק שנה אחת. לידת ישוע מתוארכת (בטעות) לשנת אחת לספירה.
[27/02/2023, 10:53:09] Itamar Ben David: תעביר לה קישור https://chat.whatsapp.com/Kkh5F2yydH4JiN9hPHPifC
[27/02/2023, 10:53:22] +972 54‑575‑4311: מעולם לא חשבתי על זה שאין אפס לספירה.
[27/02/2023, 10:56:06] +972 54‑499‑4866: למדתי את זה באחד הימים הראשונים בתואר בהיסטוריה
[27/02/2023, 11:01:11] +972 50‑797‑3891: t Täglich
[27/02/2023, 11:09:50] +972 54‑442‑8081: *לגבי החכמים קוראים להם ביוונית מאגיי אשר זה מעוד מעניין כי הם במקור מפרס ומדי – מי שרוצה למתוח את הנושה יכול אפילו לקשר את זה לסיפור של דניאל שנקרא ראש החכמים ומכשפים (אותו מילה כמו מאגי) אשר מקשרים את הנבואות של ספר דניאל
לבוא המשיח כיוון שדניאל לימד אותם על הזמן של בוא המשיח. ועל חוכמה בכלל.
*סיבה מדינית המערב והמזרח היו במלחמה והמאגיי היו ממליכים מלכים במזרח וכאשר הם ממליכים באים לישוע התינוק הם רוצים לבוא כדי להתמיע שם השפעה מהותית בארץ הקודש למלך שיום אחד יקום(משיח כמו ביהדות- משיח שיגעל את העם בצורה פיזית) ויעזור להם מהמיזקח להחליש את המערב.
[27/02/2023, 11:23:51] +972 54‑454‑5070: לדעתי צריך לאפשר בכל השעות, ופשוט שכולם ישימו את הקבוצה על שקט, אז כל אחד מגיב מתי שמתאים לו, ולא מפריע לאף אחד
[27/02/2023, 11:26:45] Itamar Ben David: זו גם דעתי, אבל נערוך הצבעה נוספת בהמשך (בשישי כנראה)
[27/02/2023, 11:28:41] +972 52‑339‑6463: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[27/02/2023, 12:07:07] +972 54‑451‑8589: This message was deleted.
[27/02/2023, 12:13:46] Itamar Ben David: This message was deleted.
[27/02/2023, 12:15:57] +972 54‑442‑8081: זה היה מעניין
[27/02/2023, 12:16:21] +972 52‑652‑2523: בעניין שלשת המים,מלכי הקדם פרט מעניין.
בנימין ז. הרצל התאכסן ברזל במלון “שלושת המלכים ” (עם המרפסת המפורסמת). אלה שלושת המלכים המביאים הדורונות לישוע.
שמו הלועזי של הרצל הוא תיאודור שפירושו מתת האל ,כך שאם נתרגם שמו בלועזית לעברית הרי שמו היה צריך להיות מתתיהו= מתת יהו .
האם איזה יהודי יודע הברית החדשה שכר להרצל דווקא מלון זה ורצה לומר משהו בכך על חוזה מדינת היהודים? חומר למחשבה
[27/02/2023, 12:45:22] +972 54‑220‑8692: רק נוסיף על זה שאת לוח השנה קבעו במאה החמישית כאשר האפיפיור של אותו הזמן הטיל על נזיר לעשות חישוב מדויק. ובכן, הוא עשה עבודה לא רעה, אך טעה כנראה ב5-6 שנים.
מדובר ברמת ודאות גבוהה בהורדוס הגדול ולא באחד מבניו
[27/02/2023, 13:02:41] +972 50‑476‑0554: “שאל הרצל: ומה אומרים עלי בני האדם? חלק חשבו כי הוא נביא וחלק אליהו אך הוא משיח בן יוסף… ” (הברית הציונית)
[27/02/2023, 13:07:01] +972 52‑652‑2523: אך מה לעשות ולאביו לא קראו יוסף אלא יעקב? יחד עם זאת בעבר משפחתו היו מקובלים
[27/02/2023, 13:30:13] Itamar Ben David: פחות שייך
[27/02/2023, 13:32:02] +972 50‑476‑0554: כי אתה בן דוד…
[27/02/2023, 13:44:11] Itamar Ben David: בן דוד מתימן, לא קשורים למשיח לדעתי.
[27/02/2023, 14:11:01] +972 53‑732‑1731: This message was deleted.
[27/02/2023, 14:28:16] Itamar Ben David: אהלן- למי שטרם מילא את הסקר – קריאה אחרונה. כרגע מסתמן שהקבוצה תהיה פעילה עד שמונה בערב
[27/02/2023, 14:41:18] +972 52‑233‑6040: לפי השבשורה על פי לוקס המשפח ההקדושה באה מנצרת והגיעה לבית לחם עקב מפקד העם. לפי הבשורה על פי מתי המשפחה הקדושה באה מבית לחם ורק הגיעה לנצרת אחרי שובם ארצה ממצרים. שתי גרסאות שונות.
[27/02/2023, 14:50:10] +972 54‑442‑8081: זה לא שונה פשוט אחד אמר שהם הלכו למצרים לפני שהלכו לנצרת ובבשורות אחרות הוא לא כותב על זה – למתי יש רעיון תאולוגי עודות – ממצרים קראתי לבני – טיפוס של עם ישראל (מספר הניא הושע) והמציאות שממצרים נקרא הבא (הוא לא התברבר 40 שנה במדבר אלא בא לארץ ממצרים)
[27/02/2023, 15:02:48] +972 50‑737‑2785: לא רשום במתי שום דבר לגבי הגעה לבית לחם או הליכה מנצרת. זה לא אומר שזה לא קרה.
רשום שהם סה”כ היו בבית לחם בעת הלידה.
אין כאן סתירה
[27/02/2023, 15:19:02] Itamar Ben David: לגבי ״ממצרים קראתי לבני״. הרי בתנך ברור שלא מדובר באדם יחיד, כמו ״בני בכורי ישראל״ שמות ד ויש עוד. האם ישוע נתפס בנצרות בתור גילום של כלל ישראל או כנסת ישראל או תמצית ישראל?
[27/02/2023, 15:41:35] +972 52‑339‑6463: החישוב של דיוניסיוס הגוץ היה מיועד לחלק את ההיסטוריה לשלושה פרקים בני אלפיים שנים.כך שכשהגיע לשנת ארבעת אלפים לבריאת העולם קבע אותה כשנת הולדתו של ישוע*, ואז היה צריך לאלץ את ההיסטוריה שאחריה להכנס למסגרת.
* לא ברור לי למה לא מתחילים את הספירה בצליבה, שהיא בעצם תחילת התקופה בה ניתן להיגאל.
[27/02/2023, 15:45:58] +972 50‑476‑0554: לא יודע לגבי “הנצרות” אבל במקרא המשיח כאדם והעם ככלל מקבילים . המונח “עבדי” בישעיהו מופנה פעם למשיח ופעם לאומה…
[27/02/2023, 15:55:04] Itamar Ben David: אני אעבור על המקראי מקום של זה שוב אבל אני לא זוכר ש״עבדי״ בישעיהו מתייחס למשיח אלא רק לישראל. אשמח אם תוכל לציין פסוק שמדגים את זה
[27/02/2023, 15:56:32] Itamar Ben David: הכוונה שלי ב״נצרות״ לזרמיה. כאילו האם יש המשגה בין אם בברית החדשה ובין אם מצד אבות הכנסייה וכן הלאה שישוע בין היתר איזה גילום של האימה הישראלית. כמ הפסוק המצוטט מספר הושע מדבר על האומה ולא על אדם ספציפי או המשיח
[27/02/2023, 15:57:41] Itamar Ben David: הושע י״א : כי נער ישראל ואוהבו – וממצרים קראתי לבני״ כלומר בתקבולת הזו ברור לגמרי שישראל זה הבן
[27/02/2023, 15:58:41] +972 54‑548‑2349: +972 54‑548‑2349 joined using this group’s invite link
[27/02/2023, 16:03:08] +972 54‑644‑6375: מעניין
[27/02/2023, 16:04:33] Itamar Ben David: להבא פשוט אפשר לתת לייק להודעה עצמה: לחיצה ארוכה על ההודעה ואז לבחור את האייקון המתאים, זה יחסוך המון הודעות מפרגנות. ואני בעד לפרגן.
[27/02/2023, 16:10:54] +972 54‑590‑1164: כי לידתו של ישוע מסמלת לידתו של האדם מחדש .
[27/02/2023, 16:16:06] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed the group description
[27/02/2023, 16:16:10] +972 54‑453‑3425: +972 54‑453‑3425 joined using this group’s invite link
[27/02/2023, 16:26:46] +972 50‑476‑0554: ישעיהו נג המפורסם מובן בהחלט על אדם יחיד. https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%99%D7%A8%D7%99_%D7%A2%D7%91%D7%93_%D7%94%27
[27/02/2023, 16:39:57] +972 54‑453‑3425: This message was deleted.
[27/02/2023, 17:16:04] +972 54‑804‑7765: לא, ממצרים קראתי לבני זהו ציטוט של הטקסט היווני של דברי בלעם על ישראל במדבר כד 8-9
“8 אֵל מֹוצִיאֹו מִמִּצְרַיִם כְּתֹועֲפֹת רְאֵם לֹו יֹאכַל גֹּויִם צָרָיו וְעַצְמֹתֵיהֶם יְגָרֵם וְחִצָּיו יִמְחָץ׃ 9 כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר׃” (במדבר כד)
[27/02/2023, 17:20:20] Itamar Ben David: לא השתכנעתי. הרי זה ציטוט ברור של הושע י״א ובתרגום קינג ג׳יימס זו אשכרה ההפניה בהערות שוליים.
[27/02/2023, 17:21:25] +972 54‑658‑0110: ידעתי שזה יגיע…
[27/02/2023, 17:25:02] +972 54‑658‑0110: הפרסים בהירים ולא כהים.
כיצד הם מוצגים היום ככהים? השתנה מקום הגעתם?
[27/02/2023, 17:25:50] +972 54‑804‑7765: אני יודע. סתכל על הושע ותראה שהקטע לא מתאים. ותשווה את הטקסטים היוונים.
[27/02/2023, 17:27:07] +972 54‑658‑0110: לפי מה רמת ודאות גבוהה שזה הורדוס?
תודה
[27/02/2023, 17:34:03] Itamar Ben David: יוונית אני לא יודע, אבל עברית ואנגלית כן, ושניהם מצביעים על הושע.
[27/02/2023, 17:38:27] +972 53‑822‑3880: עמי המזרח נתפסו בתקופה היוונית שעמים מזרחיים כהה עור לא שחורי עור כעמי אפריקה וכך מתיחסת הצגתם בספרות היוונית הקדומה ובכלל
[27/02/2023, 17:39:49] +972 53‑822‑3880: עמים לבנים מצפון המזרח התיכון ואירופה
[27/02/2023, 17:47:44] +972 54‑804‑7765: יוונית ידידי יוונית
[27/02/2023, 17:49:28] Itamar Ben David: אם המקור בעברית אז אני חושב שמי שצריך לתת תשובות זה היוונים
[27/02/2023, 17:49:32] Itamar Ben David: בברית החדשה במתי ב: וְאַתָּה בֵּית לֶחֶם אֶרֶץ יְהוּדָה, אֵינְךָ צָעִיר בְּאַלּוּפֵי יְהוּדָה, כִּי מִמְּךָ יֵצֵא מוֹשֵׁל אֲשֶׁר יִרְעֶה אֶת עַמִּי יִשְׂרָאֵל’.” לעומת המקור במיכה. וְאַתָּ֞ה בֵּֽית־לֶ֣חֶם אֶפְרָ֗תָה צָעִיר֙ לִֽהְיוֹת֙ בְּאַלְפֵ֣י יְהוּדָ֔ה מִמְּךָ֙ לִ֣י יֵצֵ֔א לִֽהְי֥וֹת מוֹשֵׁ֖ל בְּיִשְׂרָאֵ֑ל וּמוֹצָֽאֹתָ֥יו מִקֶּ֖דֶם מִימֵ֥י עוֹלָֽם׃
[27/02/2023, 17:49:39] Itamar Ben David: למה בעצם יש הבדל?
[27/02/2023, 18:00:07] +972 54‑421‑0684: אתמול כתבתם שעין כרם לא מוזכרת בברית החדשה כיצד עם היא התקדשה במסורת הנוצרית מקום הולדתו של יוחנן המטביל את מקום מגוריהם של אלישבע וזכריה
[27/02/2023, 18:00:18] +972 54‑421‑0684: האם יש משהו מהמסורות האלה שכתוב בברית החדשה
[27/02/2023, 18:03:20] Itamar Ben David: נדבר כל זה בבשורה על פי לוקס בהרחבה…
[27/02/2023, 18:13:03] +972 54‑421‑0684:
[27/02/2023, 18:18:39] +972 54‑804‑7765: אם אתה כותב ביוונית ומשתמש בתרגום השבעים המקובל ביוונית. אז יוונית.
[27/02/2023, 18:24:20] Itamar Ben David: תרגום השבעים של חכמי ישראל זה של התורה לא של הנביאים והכתובים
[27/02/2023, 18:24:42] Itamar Ben David: ועדיין המקור הוא עברי אז מה רבותא
[27/02/2023, 18:27:19] Itamar Ben David: מזכיר- הצ׳אט נסגר בשעה 8
[27/02/2023, 18:30:58] Itamar Ben David: נראה לי הכרעה ברורה
[27/02/2023, 19:13:18] +972 54‑774‑8464: כוכב נגה/ונוס עולה בבוקר מכיוון מזרח ונקרא איילת השחר. הוא עולה ממש לפני הזריחה והוא בהיר מאוד. הכוכב נקרא גם ברקאי והוא שימש סימן לתחילת עבודת הקרבנות בבית המקדש. אולי החכמים /מגושים ראו את כוכב נגה העולה במזרח…
[27/02/2023, 19:15:45] +972 54‑783‑3271: היום הוא דווקא שוקע אחרי השמש…
[27/02/2023, 19:33:04] +972 52‑652‑2523: מוכרחים לחלק לשתי קבוצות: מתעניינים ומורי דרך. מורה דרך לא ישאל באיזו שפה נכתבה הברה”ח ושאלות דומות
[27/02/2023, 19:50:41] +972 52‑381‑2187: מאד מעריך את היוזמה שלך איתמר.אישית הייתי שמח למספר מוגבל של תותחי נצרות שיהיו מנהלים מורים דרך ילמדו מתוך הדיאלוג של המומחים.יש לכולנו יצר להראות ידע אני מעוניין רק להקשיב
בכל מקרה מבורך מוערך תודה לך
[27/02/2023, 19:52:47] Itamar Ben David: מטרת הקבוצה היא שיחה פתוחה
[27/02/2023, 19:52:54] Itamar Ben David: כאן אמורים להיות רק מורי דרך
[27/02/2023, 19:53:12] Itamar Ben David: זה הקישור של המתעניינים. אם יש כאן חבר׳ה שאינם מורי דרך- אנא:
[27/02/2023, 19:53:34] Itamar Ben David: https://chat.whatsapp.com/GS6LlTYtSwB70TN1y9Ukya
[27/02/2023, 19:53:44] Itamar Ben David: לעבור לכאן ולעזוב את הקבוצה הזו
[27/02/2023, 19:54:30] Itamar Ben David: מכובדיי! צלחנו גם את היום השני. חן חן לכל הקוראים ולכל המלומדים.
[27/02/2023, 19:54:35] Itamar Ben David: נמשיך מחר
פסוקים 1-6 לידת ישוע בבית לחם. הכוכב. החכמים מהמזרח. הנבואה “ואתה בית לחם אפרתה…”
בְּעֵת שֶׁנּוֹלַד יֵשׁוּעַ בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה, בִּימֵי הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ, בָּאוּ לִירוּשָׁלַיִם חֲכָמִים מִן הַמִּזְרָח. 2 שָׁאֲלוּ: “הֵיכָן מֶלֶךְ הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר נוֹלָד? כִּי רָאִינוּ אֶת כּוֹכָבוֹ בַּמִּזְרָח וּבָאנוּ לְהִשְׁתַּחֲווֹת לוֹ.” 3 כַּאֲשֶׁר שָׁמַע זֹאת הוֹרְדוֹס הַמֶּלֶךְ נִדְהַם הוּא וְכָל יְרוּשָׁלַיִם עִמּוֹ. 4 הוּא כִּנֵּס אֶת כָּל רָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְסוֹפְרֵי הָעָם וְשָׁאַל אוֹתָם אֵיפֹה יִוָּלֵד הַמָּשִׁיחַ. 5 אָמְרוּ לוֹ: “בְּבֵית לֶחֶם יְהוּדָה, כִּי כֵן נִכְתַּב עַל־יְדֵי הַנָּבִיא: 6 ‘וְאַתָּה בֵּית לֶחֶם אֶרֶץ יְהוּדָה, אֵינְךָ צָעִיר בְּאַלּוּפֵי יְהוּדָה, כִּי מִמְּךָ יֵצֵא מוֹשֵׁל אֲשֶׁר יִרְעֶה אֶת עַמִּי יִשְׂרָאֵל’.”
איפה היה הכוכב אם הם ראו אותו במזרח. ראו במזרח והלכו מערבה.
דיון בהבדלים בין הציטוט במתי לבין הנבואה במיכה ה:1 –
א וְאַתָּה בֵּית-לֶחֶם אֶפְרָתָה, צָעִיר לִהְיוֹת בְּאַלְפֵי יְהוּדָה–מִמְּךָ לִי יֵצֵא, לִהְיוֹת מוֹשֵׁל בְּיִשְׂרָאֵל; וּמוֹצָאֹתָיו מִקֶּדֶם, מִימֵי עוֹלָם.
לא נסגר.
פסוקים 7-15 הורדוס והחכמים.
החכמים משתחווים לישוע ומגישים מתנות. חלום יוסף השני והבריחה למצרים. נבואה “ממצרים קראתי לבני.”|
7 אָז קָרָא הוֹרְדוֹס בַּחֲשַׁאי לְחַכְמֵי הַמִּזְרָח וּבֵרֵר אֶצְלָם מָתַי הוֹפִיעַ הַכּוֹכָב. 8 אַחֲרֵי כֵן שָׁלַח אוֹתָם לְבֵית לֶחֶם בְּאָמְרוֹ: “לְכוּ חִקְרוּ הֵיטֵב עַל־אוֹדוֹת הַיֶּלֶד וְכַאֲשֶׁר תִּמְצְאוּ אוֹתוֹ הוֹדִיעוּ לִי כְּדֵי שֶׁאָבוֹא וְאֶשְׁתַּחֲוֶה לוֹ גַּם אֲנִי.”
9 הֵם שָׁמְעוּ אֶת דִּבְרֵי הַמֶּלֶךְ וְהָלְכוּ, וְהִנֵּה הַכּוֹכָב שֶׁרָאוּ בַּמִּזְרָח הִתְקַדֵּם לִפְנֵיהֶם עַד אֲשֶׁר בָּא וְנֶעֱמַד מֵעַל לַמָּקוֹם שֶׁהָיָה שָׁם הַיֶּלֶד. 10 כִּרְאוֹתָם אֶת הַכּוֹכָב שָׂמְחוּ שִׂמְחָה גְּדוֹלָה עַד מְאֹד. 11 הֵם נִכְנְסוּ לַבַּיִת וְרָאוּ אֶת הַיֶּלֶד עִם מִרְיָם אִמּוֹ. נָפְלוּ עַל פְּנֵיהֶם וְהִשְׁתַּחֲווּ לוֹ, וּפָתְחוּ אֶת צְרוֹרוֹתֵיהֶם וְהִגִּישׁוּ לוֹ מַתָּנוֹת: זָהָב וּלְבוֹנָה וָמוֹר. 12 לְאַחַר שֶׁהֻזְהֲרוּ בַּחֲלוֹם שֶׁלֹּא לַחֲזֹר אֶל הוֹרְדוֹס יָצְאוּ לְאַרְצָם בְּדֶרֶךְ אַחֶרֶת.
13 הֵם הָלְכוּ מִשָּׁם וּמַלְאַךְ יהוה נִרְאָה אֶל יוֹסֵף בַּחֲלוֹם וְאָמַר: “קוּם, קַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וּבְרַח לְמִצְרַיִם וֶהֱיֵה שָׁם עַד אֲשֶׁר אֹמַר לְךָ, כִּי הוֹרְדוֹס יְחַפֵּשׂ אֶת הַיֶּלֶדכְּדֵי לְהַשְׁמִיד אוֹתוֹ.” 14 הוּא קָם וְלָקַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ בַּלַּיְלָה וְיָצָא לְמִצְרַיִם. 15 שָׁם נִשְׁאַר עַד מוֹת הוֹרְדוֹס, לְקַיֵּם אֶת אֲשֶׁר אָמַר יהוה בְּיַד הַנָּבִיא: “מִמִּצְרַיִם קָרָאתִי לִבְנִי.”
הושע י”א 1
כִּי נַעַר יִשְׂרָאֵל וָאֹהֲבֵהוּ וּמִמִּצְרַיִם קָרָאתִי לִבְנִי.או במדבר כד 8-9 (לפי התרגום ליוונית)
“8 אֵל מֹוצִיאֹו מִמִּצְרַיִם כְּתֹועֲפֹת רְאֵם לֹו יֹאכַל גֹּויִם צָרָיו וְעַצְמֹתֵיהֶם יְגָרֵם וְחִצָּיו יִמְחָץ׃ 9 כָּרַע שָׁכַב כַּאֲרִי וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ מְבָרֲכֶיךָ בָרוּךְ וְאֹרְרֶיךָ אָרוּר׃”
באיזה הורדוס מדובר?
הורדוס גדול. אמנם הוא מת ב4 לפנה”ס אך הוא זה שבימיו נולד ישוע. יש טעות בחישובים מראשית המאה השישית לספירה (נזיר בשם דיוניסיוס אחראי לטעות). ישוע נולד בין 6 ל4 לפנה”ס.
16-18 הורדוס רוצח את התינוקות נבואת ירמיה “רחל מבכה…”
16 כַּאֲשֶׁר רָאָה הוֹרְדוֹס כִּי הֵתֵלּוּ בּוֹ הַחֲכָמִים רָגַז עַד מְאֹד וְשָׁלַח לַהֲרֹג אֶת כָּל הַיְלָדִים שֶׁבְּבֵית לֶחֶם וּבְכָל סְבִיבוֹתֶיהָ, מִבְּנֵי שְׁנָתַיִם וָמַטָּה, לְפִי הָעֵת אֲשֶׁר קָבַע מִפִּי הַחֲכָמִים. 17 אָז נִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר בְּפִי יִרְמְיָהוּ הַנָּבִיא: 18 “קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע, נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים, רָחֵל מְבַכָּה עַל־בָּנֶיהָ, מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם כִּי אֵינָם.”
האם יש עדות חיצונית לרצח התינוקות? (ככל הידוע לי אין – אולי מכיוון שיוספוס מסתמך על ניקולאוס איש דמשק שאולי רצה להסתיר עוד מעשה נפשע של הורדוס.)
(רצח תינוקות יוצר קשר בין הורדוס לבין פרעה הרשע ובין משה לבין ישוע).
פסוקים 19-23 חלום יוסף השלישי חזרה לארץ וההתיישבות בנצרת למלא את הנבואה – כי נוצרי יקרא לו.
19 אַחֲרֵי מוֹת הוֹרְדוֹס נִרְאָה מַלְאַךְ יהוה אֶל יוֹסֵף בַּחֲלוֹם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם 20 וְאָמַר: “קוּם, קַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וְלֵךְ לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, כִּי מֵתוּ הַמְבַקְשִׁים אֶת נֶפֶשׁ הַיֶּלֶד.” 21 הוּא קָם וְלָקַח אֶת הַיֶּלֶד וְאֶת אִמּוֹ וּבָא לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. 22 אֲבָל בְּשָׁמְעוֹ כִּי אַרְכֵלָאוֹס מוֹלֵךְ בִּיהוּדָה בִּמְקוֹם הוֹרְדוֹס אָבִיו, פָּחַד לָלֶכֶת לְשָׁם. לְאַחַר שֶׁהֻזְהַר בַּחֲלוֹם יָצָא אֶל סְבִיבוֹת הַגָּלִיל. 23 הוּא בָּא וְיָשַׁב בְּעִיר הַנִּקְרֵאת נָצְרַת, לְמַעַן יִתְקַיֵּם הַנֶּאֱמָר עַל־פִּי הַנְּבִיאִים כִּי נָצְרִי יִקָּרֵא לוֹ.
(שירה: יוסף בעל החלומות ההולך למצרים אך לא חוזר, הוא דמות מקדימה ליוסף אבי ישוע)
מה המקור לביטוי המופיע כציטוט – כי נצרי יקרא לו. מספר אפשרויות
ישעיהו י”א:א: “וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה”
ירמיהו ל”ב:ה: “כִּי יֶשׁ-יוֹם קָרְאוּ נֹצְרִים בְּהַר אֶפְרָיִם קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיּוֹן אֶל-יְהוָה אֱלֹהֵינוּ
עריכה: שירה הרפז פומרנץ