ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מתי – פרק כ'

“כִּי דּוֹמָה מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם לְאִישׁ בַּעַל אֲחֻזָּה שֶׁיָּצָא הַשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר לִשְׂכֹּר פּוֹעֲלִים לְכַרְמוֹ, 2 וּלְאַחַר שֶׁהִסְכִּים עִם הַפּוֹעֲלִים עַל שְׂכַר דִּינָר לְיוֹם שָׁלַח אוֹתָם אֶל כַּרְמוֹ. 3 כְּשֶׁיָּצָא בְּשָׁעָה תֵּשַׁע רָאָה אֲחֵרִים עוֹמְדִים בְּטֵלִים בַּשּׁוּק. 4 אָמַר לָהֶם, ‘לְכוּ גַּם אַתֶּם אֶל כַּרְמִי וְאֶתֵּן לָכֶם אֶת הַמַּגִּיעַ לָכֶם’. הֵם הָלְכוּ. 5 יָצָא גַּם בְּשָׁעָה שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה וְגַם בְּשָׁעָה שָׁלוֹשׁ וְעָשָׂה כַּדָּבָר הַזֶּה. 6 אַחֲרֵי כֵן יָצָא בְּשָׁעָה חָמֵשׁ לִפְנוֹת עֶרֶב וּמָצָא אֲחֵרִים עוֹמְדִים. שָׁאַל אוֹתָם, ‘לָמָּה אַתֶּם עוֹמְדִים פֹּה בְּטֵלִים כָּל הַיּוֹם?’ 7 הֵשִׁיבוּ לוֹ, ‘מִפְּנֵי שֶׁלֹּא שָׂכַר אוֹתָנוּ אִישׁ’. אָמַר לָהֶם, ‘לְכוּ גַּם אַתֶּם אֶל הַכֶּרֶם’. 8 לְעֵת עֶרֶב אָמַר בַּעַל הַכֶּרֶם אֶל פְּקִידוֹ, ‘קְרָא אֶת הַפּוֹעֲלִים וְשַׁלֵּם לָהֶם אֶת שְׂכָרָם, הָחֵל בָּאַחֲרוֹנִים וְכַלֵּה בָּרִאשׁוֹנִים.’ 9 בָּאוּ אֵלֶּה שֶׁנִּשְׂכְּרוּ בְּשָׁעָה חָמֵשׁ לִפְנוֹת עֶרֶב וְקִבְּלוּ אִישׁ אִישׁ דִּינָר אֶחָד. 10 כְּשֶׁבָּאוּ הָרִאשׁוֹנִים דִּמּוּ בְּנַפְשָׁם שֶׁיְּקַבְּלוּ יוֹתֵר, אַךְ גַּם הֵם קִבְּלוּ אִישׁ אִישׁ דִּינָר אֶחָד. 11 לְאַחַר שֶׁקִּבְּלוּ הִתְלוֹנְנוּ לִפְנֵי בַּעַל הַבַּיִת בְּאָמְרָם, 12 ‘אֵלֶּה הָאַחֲרוֹנִים עָבְדוּ שָׁעָה אַחַת וְאַתָּה הִשְׁוֵיתָ אוֹתָם אֵלֵינוּ – אֲנַחְנוּ שֶׁסָּבַלְנוּ אֶת כֹּבֶד הַיּוֹם וְאֶת הַחֹם!’ 13 הֵשִׁיב וְאָמַר אֶל אֶחָד מֵהֶם, ‘חָבֵר, אֵינֶנִּי עוֹשֵׁק אוֹתְךָ. הֲרֵי עַל שְׂכַר דִּינָר הִסְכַּמְתָּ אִתִּי. 14 קַח אֶת שֶׁלְּךָ וְלֵךְ, וְאוּלָם רְצוֹנִי לָתֵת לָאַחֲרוֹן הַזֶּה כְּמוֹ לְךָ. 15 הַאִם אָסוּר לִי לַעֲשׂוֹת בְּשֶׁלִּי כִּרְצוֹנִי? אוֹ שֶׁמָּא עֵינְךָ צָרָה עַל שֶׁטּוֹב אֲנִי?’ 16 כָּכָה יִהְיוּ הָאַחֲרוֹנִים רִאשׁוֹנִים וְהָרִאשׁוֹנִים אַחֲרוֹנִים.”

17 כְּשֶׁהָיָה יֵשׁוּעַ קָרוֹב לַעֲלוֹת לִירוּשָׁלַיִם לָקַח אֶת הַשְּׁנֵים־עָשָׂר לְבַדָּם וּבַדֶּרֶךְ אָמַר לָהֶם: 18 “הִנֵּה אֲנַחְנוּ עוֹלִים לִירוּשָׁלַיִם וּבֶן־הָאָדָם יִמָּסֵר לְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְלַסּוֹפְרִים. הֵם יֶחֶרְצוּ אֶת דִּינוֹ לְמָוֶת 19 וְיִמְסְרוּ אוֹתוֹ לַגּוֹיִים לְהָתֵל בּוֹ וּלְהַלְקוֹתוֹ וְלִצְלֹב אוֹתוֹ, וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יָקוּם.”

20 אַחֲרֵי כֵן נִגְּשָׁה אֵלָיו הָאֵם שֶׁל בְּנֵי זַבְדַּי עִם בָּנֶיהָ וְהִשְׁתַּחַוְתָה לוֹ לְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ דָּבָר.

21 שָׁאַל אוֹתָהּ: “מַה בַּקָּשָׁתֵךְ?” הֵשִׁיבָה לוֹ: “אֱמֹר נָא שֶׁיֵּשְׁבוּ שְׁנֵי בָּנַי אֵלֶּה אֶחָד לִימִינְךָ וְאֶחָד לִשְׂמֹאלְךָ בְּמַלְכוּתְךָ.”

22 עָנָה יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “אֵינְכֶם יוֹדְעִים מַה שֶּׁאַתֶּם מְבַקְשִׁים. הַאִם יְכוֹלִים אַתֶּם לִשְׁתּוֹת אֶת הַכּוֹס אֲשֶׁר אֲנִי עָתִיד לִשְׁתּוֹת?”
הֵשִׁיבוּ לוֹ: “יְכוֹלִים אָנוּ.”

23 אָמַר לָהֶם: “אָמְנָם אֶת כּוֹסִי תִּשְׁתּוּ, אַךְ לָשֶׁבֶת לִימִינִי וְלִשְׂמֹאלִי אֵין בְּיָדִי לָתֵת אֶלָּא לַאֲשֶׁר הוּכַן לָהֶם מֵאֵת אָבִי.”

24 כַּאֲשֶׁר שָׁמְעוּ זֹאת הָעֲשָׂרָה נִתְמַלְּאוּ כַּעַס עַל שְׁנֵי הָאַחִים. 25 קָרָא לָהֶם יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “אַתֶּם יוֹדְעִים שֶׁהַמּוֹשְׁלִים בַּגּוֹיִים רוֹדִים בָּהֶם וְהַגְּדוֹלִים שׁוֹלְטִים בָּהֶם. 26 אַל יְהִי כֵן בֵּינֵיכֶם. אַדְּרַבָּא, הֶחָפֵץ לִהְיוֹת גָּדוֹל בָּכֶם יְהֵא מְשָׁרֵת שֶׁלָּכֶם, 27 וְהֶחָפֵץ לִהְיוֹת רִאשׁוֹן בֵּינֵיכֶם יְהֵא עֶבֶד לָכֶם, 28 כְּשֵׁם שֶׁבֶּן־הָאָדָם לֹא בָּא כְּדֵי שֶׁיְּשָׁרְתוּהוּ אֶלָּא כְּדֵי לְשָׁרֵת וְלָתֵת אֶת נַפְשׁוֹ כֹּפֶר בְּעַד רַבִּים.”

29 בְּצֵאתָם מִירִיחוֹ הָלְכוּ אַחֲרָיו הֲמוֹן עַם רַב. 30 וְהִנֵּה שְׁנֵי עִוְרִים, שֶׁיָּשְׁבוּ בְּצַד הַדֶּרֶךְ וְשָׁמְעוּ כִּי יֵשׁוּעַ עוֹבֵר, הֵחֵלּוּ לִצְעֹק: “אֲדוֹנֵנוּ בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלֵינוּ!” 31 הָעָם גָּעַר בָּהֶם לְהַשְׁתִּיקָם, אַךְ הֵם צָעֲקוּ בְּיֶתֶר שְׂאֵת: “אֲדוֹנֵנוּ בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלֵינוּ!”

32 יֵשׁוּעַ נֶעֱצַר, קָרָא לָהֶם וְשָׁאַל: “מָה רְצוֹנְכֶם שֶׁאֶעֱשֶׂה לָכֶם?”

33 הֵשִׁיבוּ לוֹ: “אָדוֹן – שֶׁתִּפָּקַחְנָה עֵינֵינוּ!” 34 נִתְמַלֵּא יֵשׁוּעַ רַחֲמִים וְנָגַע בְּעֵינֵיהֶם. מִיָּד רָאוּ וְהָלְכוּ אַחֲרָיו.

[23/03/2023, 7:36:17] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַתַּי פֶּרֶק כ
1 *”כִּי דּוֹמָה מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם לְאִישׁ בַּעַל אֲחֻזָּה שֶׁיָּצָא הַשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר לִשְׂכֹּר פּוֹעֲלִים לְכַרְמוֹ, 2 וּלְאַחַר שֶׁהִסְכִּים עִם הַפּוֹעֲלִים עַל שְׂכַר דִּינָר לְיוֹם שָׁלַח אוֹתָם אֶל כַּרְמוֹ. 3 כְּשֶׁיָּצָא בְּשָׁעָה תֵּשַׁע רָאָה אֲחֵרִים עוֹמְדִים בְּטֵלִים בַּשּׁוּק. 4 אָמַר לָהֶם, ‘לְכוּ גַּם אַתֶּם אֶל כַּרְמִי וְאֶתֵּן לָכֶם אֶת הַמַּגִּיעַ לָכֶם’. הֵם הָלְכוּ. 5 יָצָא גַּם בְּשָׁעָה שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה וְגַם בְּשָׁעָה שָׁלוֹשׁ וְעָשָׂה כַּדָּבָר הַזֶּה. 6 אַחֲרֵי כֵן יָצָא בְּשָׁעָה חָמֵשׁ לִפְנוֹת עֶרֶב וּמָצָא אֲחֵרִים עוֹמְדִים. שָׁאַל אוֹתָם, ‘לָמָּה אַתֶּם עוֹמְדִים פֹּה בְּטֵלִים כָּל הַיּוֹם?’ 7 הֵשִׁיבוּ לוֹ, ‘מִפְּנֵי שֶׁלֹּא שָׂכַר אוֹתָנוּ אִישׁ’. אָמַר לָהֶם, ‘לְכוּ גַּם אַתֶּם אֶל הַכֶּרֶם’. 8 לְעֵת עֶרֶב אָמַר בַּעַל הַכֶּרֶם אֶל פְּקִידוֹ, ‘קְרָא אֶת הַפּוֹעֲלִים וְשַׁלֵּם לָהֶם אֶת שְׂכָרָם, הָחֵל בָּאַחֲרוֹנִים וְכַלֵּה בָּרִאשׁוֹנִים.’ 9 בָּאוּ אֵלֶּה שֶׁנִּשְׂכְּרוּ בְּשָׁעָה חָמֵשׁ לִפְנוֹת עֶרֶב וְקִבְּלוּ אִישׁ אִישׁ דִּינָר אֶחָד. 10 כְּשֶׁבָּאוּ הָרִאשׁוֹנִים דִּמּוּ בְּנַפְשָׁם שֶׁיְּקַבְּלוּ יוֹתֵר, אַךְ גַּם הֵם קִבְּלוּ אִישׁ אִישׁ דִּינָר אֶחָד. 11 לְאַחַר שֶׁקִּבְּלוּ הִתְלוֹנְנוּ לִפְנֵי בַּעַל הַבַּיִת בְּאָמְרָם, 12 ‘אֵלֶּה הָאַחֲרוֹנִים עָבְדוּ שָׁעָה אַחַת וְאַתָּה הִשְׁוֵיתָ אוֹתָם אֵלֵינוּ – אֲנַחְנוּ שֶׁסָּבַלְנוּ אֶת כֹּבֶד הַיּוֹם וְאֶת הַחֹם!’ 13 הֵשִׁיב וְאָמַר אֶל אֶחָד מֵהֶם, ‘חָבֵר, אֵינֶנִּי עוֹשֵׁק אוֹתְךָ. הֲרֵי עַל שְׂכַר דִּינָר הִסְכַּמְתָּ אִתִּי. 14 קַח אֶת שֶׁלְּךָ וְלֵךְ, וְאוּלָם רְצוֹנִי לָתֵת לָאַחֲרוֹן הַזֶּה כְּמוֹ לְךָ. 15 הַאִם אָסוּר לִי לַעֲשׂוֹת בְּשֶׁלִּי כִּרְצוֹנִי? אוֹ שֶׁמָּא עֵינְךָ צָרָה עַל שֶׁטּוֹב אֲנִי?’ 16 כָּכָה יִהְיוּ הָאַחֲרוֹנִים רִאשׁוֹנִים וְהָרִאשׁוֹנִים אַחֲרוֹנִים.”*
[23/03/2023, 7:36:18] Itamar Ben David: 17 *כְּשֶׁהָיָה יֵשׁוּעַ קָרוֹב לַעֲלוֹת לִירוּשָׁלַיִם לָקַח אֶת הַשְּׁנֵים־עָשָׂר לְבַדָּם וּבַדֶּרֶךְ אָמַר לָהֶם: 18 “הִנֵּה אֲנַחְנוּ עוֹלִים לִירוּשָׁלַיִם וּבֶן־הָאָדָם יִמָּסֵר לְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְלַסּוֹפְרִים. הֵם יֶחֶרְצוּ אֶת דִּינוֹ לְמָוֶת 19 וְיִמְסְרוּ אוֹתוֹ לַגּוֹיִים לְהָתֵל בּוֹ וּלְהַלְקוֹתוֹ וְלִצְלֹב אוֹתוֹ, וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יָקוּם.”*
[23/03/2023, 7:36:18] Itamar Ben David: 20 *אַחֲרֵי כֵן נִגְּשָׁה אֵלָיו הָאֵם שֶׁל בְּנֵי זַבְדַּי עִם בָּנֶיהָ וְהִשְׁתַּחַוְתָה לוֹ לְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ דָּבָר. 21 שָׁאַל אוֹתָהּ: “מַה בַּקָּשָׁתֵךְ?” הֵשִׁיבָה לוֹ: “אֱמֹר נָא שֶׁיֵּשְׁבוּ שְׁנֵי בָּנַי אֵלֶּה אֶחָד לִימִינְךָ וְאֶחָד לִשְׂמֹאלְךָ בְּמַלְכוּתְךָ.” 22 עָנָה יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “אֵינְכֶם יוֹדְעִים מַה שֶּׁאַתֶּם מְבַקְשִׁים. הַאִם יְכוֹלִים אַתֶּם לִשְׁתּוֹת אֶת הַכּוֹס אֲשֶׁר אֲנִי עָתִיד לִשְׁתּוֹת?” הֵשִׁיבוּ לוֹ: “יְכוֹלִים אָנוּ.” 23 אָמַר לָהֶם: “אָמְנָם אֶת כּוֹסִי תִּשְׁתּוּ, אַךְ לָשֶׁבֶת לִימִינִי וְלִשְׂמֹאלִי אֵין בְּיָדִי לָתֵת אֶלָּא לַאֲשֶׁר הוּכַן לָהֶם מֵאֵת אָבִי.” 24 כַּאֲשֶׁר שָׁמְעוּ זֹאת הָעֲשָׂרָה נִתְמַלְּאוּ כַּעַס עַל שְׁנֵי הָאַחִים. 25 קָרָא לָהֶם יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “אַתֶּם יוֹדְעִים שֶׁהַמּוֹשְׁלִים בַּגּוֹיִים רוֹדִים בָּהֶם וְהַגְּדוֹלִים שׁוֹלְטִים בָּהֶם. 26 אַל יְהִי כֵן בֵּינֵיכֶם. אַדְּרַבָּא, הֶחָפֵץ לִהְיוֹת גָּדוֹל בָּכֶם יְהֵא מְשָׁרֵת שֶׁלָּכֶם, 27 וְהֶחָפֵץ לִהְיוֹת רִאשׁוֹן בֵּינֵיכֶם יְהֵא עֶבֶד לָכֶם, 28 כְּשֵׁם שֶׁבֶּן־הָאָדָם לֹא בָּא כְּדֵי שֶׁיְּשָׁרְתוּהוּ אֶלָּא כְּדֵי לְשָׁרֵת וְלָתֵת אֶת נַפְשׁוֹ כֹּפֶר בְּעַד רַבִּים.”*
[23/03/2023, 7:36:19] Itamar Ben David: 29 *בְּצֵאתָם מִירִיחוֹ הָלְכוּ אַחֲרָיו הֲמוֹן עַם רַב. 30 וְהִנֵּה שְׁנֵי עִוְרִים, שֶׁיָּשְׁבוּ בְּצַד הַדֶּרֶךְ וְשָׁמְעוּ כִּי יֵשׁוּעַ עוֹבֵר, הֵחֵלּוּ לִצְעֹק: “אֲדוֹנֵנוּ בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלֵינוּ!” 31 הָעָם גָּעַר בָּהֶם לְהַשְׁתִּיקָם, אַךְ הֵם צָעֲקוּ בְּיֶתֶר שְׂאֵת: “אֲדוֹנֵנוּ בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלֵינוּ!” 32 יֵשׁוּעַ נֶעֱצַר, קָרָא לָהֶם וְשָׁאַל: “מָה רְצוֹנְכֶם שֶׁאֶעֱשֶׂה לָכֶם?” 33 הֵשִׁיבוּ לוֹ: “אָדוֹן – שֶׁתִּפָּקַחְנָה עֵינֵינוּ!” 34 נִתְמַלֵּא יֵשׁוּעַ רַחֲמִים וְנָגַע בְּעֵינֵיהֶם. מִיָּד רָאוּ וְהָלְכוּ אַחֲרָיו.*
[23/03/2023, 7:44:03] ‪+972 54‑220‑8692‬: הנושא של השעון לא ברור לי. האם היה אז שעון? לדעתי לא. היה אולי שעון שמש? אבל חלוקה כמו שיש היום אני די בטוח שלא היתה
[23/03/2023, 8:15:50] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! אנחנו עם מתי 20 היום. סליחה שלא הספקתי לשלוח את הפרק אמש. חברים מזל טוב אנחנו 4 שבועות בתוך הקריאה.
[23/03/2023, 8:19:28] Itamar Ben David: מנהל גן לאומי כורסי צור איתי קשר בפרטי. כנ״ל לאחרים שרוצים להצטרף לתכנית במה פתוחה. המטרה היא שבימי שישי (לאו דווקא כל יום שישי) יהיה דובר אחד שישתף על נושא מסוים – יכול להיות מתוך הקריאה השבועית יכול להיות נושא שלא קשור לקריאה אבל עלה במהלך הדיונים (תרגומים כרונולוגיה זהות מחברי הבשורות, חגים ומסורות, ממצאים ארכאולוגים ועוד ועוד).
[23/03/2023, 10:00:16] ‪+972 52‑368‑9613‬: במשנה (מסכת ברכות) יש דיון ארוך על נושא השעות. שעות זמניות, לצורך חישוב זמני תפילות וכו׳. לא משנה הפרטים והמכניקה. מה שחשוב הוא לדעת שבתקופת סוף בית שני, המשנה והתלמוד יהודים מחשבים שעות ויודעים מה השעה.
[23/03/2023, 10:02:56] ‪+972 54‑451‑8589‬: בתקופה זאת, יום העבודה החל עם זריחת החמה (נגיד 6 בבוקר) והסתיים עם שקיעתה – דהיינו 12 שעות. את חלוף כל שעה מדדו בעזרת שעוני שמש (לצורך זה גם האובליסקים שמשו למדידת זמן) , שעוני מים ושעוני חול.
[23/03/2023, 10:18:24] Itamar Ben David: שמעתי פעם שלא הייתה סמכות בדיני נפשות ליהודים להוציא להורג ולכן היהודים היו צריכים למסור את ישוע לפילטוס האם זה אכן כך? למה בעצם היהודים לא הוציאו אותו להורג כמו שקרה עם סטפנוס?
[23/03/2023, 10:19:08] Itamar Ben David: האם הכוס שישוע מדבר עליה זה כוס התרעלה? כלומר הנכונות למות למען האמונה?
[23/03/2023, 10:20:13] Itamar Ben David: פסוק 28 איפה יש לנו עוד דוגמאות לכופר נפש מהסוג הזה? הרי מדובר בכסף אלא במקרה של נקמה וגאולת דם לא?
[23/03/2023, 10:20:44] Itamar Ben David: חיבבתי אם בני זבדי המקושרת, מה שנקרא ״ארץ הגליל הראשונה״
[23/03/2023, 10:21:37] Itamar Ben David: פסוק 34 למה ישוע לא משתמש בבוץ כאן כמו בנס בבריכת השילוח? מה ההבדל?
[23/03/2023, 10:29:14] ‪+972 54‑595‑2630‬: ‎This message was deleted.
[23/03/2023, 10:31:43] ‪+972 54‑595‑2630‬: זה לא בירושלים. ההנחה שלי היא שיש חשיבות לבריכת השילוח, ואולי המטרה היתה לקשר בין מדרגות הר הבית לבריכת השילוח (קרי: כיוון הפוך מעולי הרגל), ולכן הוא שלח את העיוור לשם.
[23/03/2023, 10:40:24] Itamar Ben David: כן אני יודע שזה נס אחר, אני סתם תוהה למה לא צריך בוץ. תפרטי עוד קצת את הרעיון שלך זה נשמע מעניין!
[23/03/2023, 10:44:49] ‪+972 54‑595‑2630‬: המחשבה שלי (והיא בהתפתחות עדיין..) היא שאחת משתיים: או א. מכיוון שישוע בא לעשות רפורמה חברתית, ומטבעה רפורמה כזו הופכת את היוצרות – אז הוא שולח מישהו בכיוון ההפוך כדי להדגיש זאת. או ב. (וזה נראה לי יותר סביר): כמו שמי שאבל נכנס להר הבית מהשער המערבי וכולם התייחסו אליו, העיוור הזה הלך נגד כיוון התנועה ואי לכך כולם שמו לב אליו – וכך יש “פרסומי ניסא”.
[23/03/2023, 10:53:10] ‪+972 54‑525‑2260‬: כן, כוס הייסורים
[23/03/2023, 10:58:13] ‪+972 54‑525‑2260‬: לא מדובר כאן בשיטה או ברוקחות – הינה, עיוורים מרפאים על ידי בוץ. אני מאמין שבנס העיוור בשילוח ישוע מגלה את הצד האלוהי שבו – בורא עיניים מעפר האדמה. גם השילוח עלמו, אם קוראים ביוחנן ט’ כתוב בסוגריים שפירוש השם “שילוח” זה “שלוח”, וזה כאן כוונה ברורה שברכת השילוח היא סימבולית, בפרק ז’ ביוחנן, ישוע אומר – מי שצמא אלי נא אלי וישתה, זאת הוא אומר כניראה בבריכת השילוח בעיצומו של שמחת בית השואבה. אין סיבה לחזור על עיניין הבוץ גם עם העיוורים של יריחו.
מה שמדהים אותי בסיפור, שבזמן שכל שאר העם בספק האם ישוע הוא המשיח או לא, העיוורים הם היחידים שקוראים לו “בן דוד” באופן החלטי
[23/03/2023, 11:07:12] ‪+972 54‑525‑2260‬: דרך אגב, בשולחן ערוך יש קטע שמדבר על כך שרוק של בן בכור מרפא מחלות עיניים (תלמוד בבלי, מסכת בבא ברתא קכ”ו עמוד ב’ – שולחן ערוך חו”מ רעז י”ג). בברית החדשה המוטיב של המשיח כבכור הבריאה, בכור הקמים לתחייה, בכור בן האלוהים מופיעה הרבה.
[23/03/2023, 11:43:17] ‪+972 54‑451‑8589‬: זה מוטיב העיוורן הפיזי שדווקא מי שלוקה בו מבין בעיני רוחות את אשר מי שראייתו תקינה לא משכיל לראות ולהבין. אחד המוטיבים שחוזרים הרבה גם אצל פאולוס בהתקפות שלו נגד היהודים ועיוורונם – בעיקר עיוורן משה שצעיף מכסה את עיניו. מאוחר יותר בימי הביניים כאשר מתגבשות באמנות האנשות 0פרסוניפיקציות) של האקלסיה (היא הכנסיה) ושל הסינגוגנה (היא היהדות) , ומופיעות כפסלים למשל בפורטלים של הקתדרלות הגדולות באירופה, הן מוצגות כשתי נשים יפות , זו לצד זו, עם אטריבוטים שונים . האקלזיה עם כתר על ראשה, גביע המיסה בידה , כמנצחת- מול הסינגוגה, שכתרה נופל מראשה השמוט, לוחות הברית נשמטים אף הם מידיה- אבל בעיקר – עיניה קשורות- כי היהדות היתה עיוורת ולא קיבלה את אמיתות דברי ישוע. גם בעולם העתיק רבים מחוזי העתיד ורואי הנסתרות, היו עיוורים פיזית, כמו טירסיאס במיתולוגיה היוונית.
[23/03/2023, 11:51:20] ‪+972 52‑233‑6040‬: האם מישהו רואה צדק בהתנהגות של בעל האחוזה כלפי הפועלים שלו. לדעתי זאת שיטה לעודד עצלנות.
[23/03/2023, 11:57:01] ‪+972 50‑720‑1898‬: וואו! הסבר מדהים ! מסדר לי בראש הרבה דברים
[23/03/2023, 12:08:31] ‪+972 50‑720‑1898‬: לעיוורים יש חידוד של חושים אחרים ובעיקר ראיה על-חושית
[23/03/2023, 12:16:51] ‪+972 54‑451‑8589‬: בהחלט. הכוונה כאן , בעיקר סוג של ראייה טרנסדנטלית, אפילו במובן האפלטוני , אם נרחיק שוב לעולם העתיק , של ראית האמת בעיני הרוח ולצורך כך, וויתור והתנזרות מכל מה שגשמי (רכוש, הנאות הגוף) כדי להיטיב ולהגיע לשלב זה
[23/03/2023, 12:38:00] ‪+972 52‑232‑4469‬: או שניתן להגיד
שעיניים עצומות
הן הכי גדולות
[23/03/2023, 12:44:04] ‪+972 54‑973‑2180‬: בעיני זה האספקט הכמעט סוציאליסטי, שלא לומר קומוניסטי, בתפיסת הסליחה הנוצרית. הסליחה לא ניתנת רק ליהודים שטרחו ועבדו את אלוהים, כי כעת האדון, שהוא אלוהים, החליט שהוא משיב את אותו גמול גם למאמינים החדשים. הסליחה שלו שווה לכולם. או בניסוח אחר, כל בני האדם ראויים לתנאי סליחה בסיסיים, בתנאי שישכילו להבין מי כיפר על חטאיהם.
[23/03/2023, 13:17:19] ‪+972 52‑339‑6463‬: גם ביהדות ישנו האלמנט הזה. יש קונה את עולמו בשעה אחת, במקום בו בעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד וכיו”ב. ישנו גם הצד השני: ביהדות האומר אחטא ואשוב אין מספיקים בידו לעשות תשובה, ובנצרות מוכרים לנו משל העלמות והתאנה שהתייבשה.
העקרון הוא שמרגע שנקראת אתה נבחן. כך קורה גם עם אנשים שהיו חוטאים גדולים והפכו לקדושים. ראה למשל מקרה פליקיטס*. חיה חיי טומאה, הוחזרה בתשובה ביוזמת פפנוטיוס כדי למנוע ממנה להחטיא אחרים, אחרי תקופה קצרה כלואה בתא היא מתה ונגאלת. לא משלמת את מלוא המחיר על הנזק שגרמה. או חיי החטא שלה. רק נבחנת ומצליחה.
* Benedicta Ward, Harlots of the Desert.
[23/03/2023, 13:18:06] ‪+972 54‑525‑2260‬: למה את החושב ששאול תוקף את היהודים? הוא בעצמו יהודי ורוב המאמינים בישוע בימיו היו יהודים. המוטיב של עיוורון העם מתחיל בתורת משה כשאלוהים אומר שהוא מסתיר את פניו מהעם ואחת הקללות בתנאי שהעם לא יקיים את התורה הוא עיוורון כפי שכתוב בדברים פרק כ”ח, ישעיהו ו’ מעיד כי אלוהים רוצה בעיוורון רוחני של העם להשמין את לבבו, שאול לא תוקף, אלא טוען כי כל נבואות התנ”ך לכך שהעם ילקה בעיוורון רוחני מתגשמות, תקרא את אגרת אל הרומיים פרק י”א. דבריו של שאול הרבה יטתר מעודנים מדבריו של ירמיהו למשל.
[23/03/2023, 13:51:29] Itamar Ben David: זה רעיון מאוד יפה. אני לא מכיר התייחסות לעיוורים אבל כן לאבלים/מנודים/חתנים. תודה!
[23/03/2023, 13:52:25] ‪+972 54‑451‑8589‬: שאול –כזכור ממיר את דתו בעקבות אירוע בו מתעוור בעצמו ל-3 ימים , ועם הראייה הפיזית שחוזרת אליו מגיעה גם הראיה של “האמת”. שאול הופך מהר מאוד לפאולוס- כבר בפרק 13 של מעשי השליחים והוא כידוע המשווק הכי יעיל ונמרץ של הנצרות לגויים

לדוגמה:
האיגרת אל הרומיים 11
7 וּבְכֵן מָה? יִשְׂרָאֵל לֹא הִשִֹיג אֶת מְבֻקָּשׁוֹ, אֲבָל הַנִּבְחָרִים הִשִֹיגוּ; וְהַשְּׁאָר הִקְשׁוּ לְבָבָם, 8 כַּכָּתוּב: “נָתַן לָהֶם הָאֱלֹהִים רוּחַ תַּרְדֵּמָה, עֵינַיִם לֹא לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לֹא לִשְׁמֹעַ עַד הַיּוֹם הַזֶּה.” 9 וְדָּוִד אוֹמֵר: “יְהִי־שֻׁלְחָנָם לִפְנֵיהֶם לְפָח וּלְרֶשֶׁת וְלִשְׁלוֹמִים לְמוֹקֵשׁ. 10 תֶּחְשַׁכְנָה עֵינֵיהֶם מֵרְאוֹת, וּמָתְנֵיהֶם תָּמִיד הַמְעַד.” ….
[23/03/2023, 14:00:32] Itamar Ben David: ישנם שלושה סיפורים על חכמים שקנו את עולמם בשעה אחת קטיעה בר שלום רבי אלעזר בן דורדיא (מהסיפורים היותר פרועים של התלמוד) והחייל שהרג את רבי חנינא בן תרדיון מעשרת הרוגי מלכות.
[23/03/2023, 14:01:44] ‪+972 54‑525‑2260‬: אני מאמין בישוע בדיוק כמו שאול, אני לא המרתי את דתי, אני יהודי ותמיד אהיה יהודי, האמונה בישוע היא אמונה יהודית. זה כמו להגיד שאליהו הנביא המיר את דתו בגלל שרק 7 אלף עבדו את אלוהי ישראל כששאר העם עבד את הבעל.
[23/03/2023, 15:05:29] Shira Harpaz Pomeranz: מדובר בכניסה למלכות האלהים ולא באמת בתשלום כספי עבור עבודה.
לעניין זה (כניסה למלכות האלהים) אין זה משנה מתי החלטת ללכת אחרי ישוע. כל עוד השער פתוח (אתה חי) אתה יכול להאמין ולהיות במלכות האלהים.
[23/03/2023, 15:14:19] ‪+972 50‑737‑2785‬: השאלה מה זה צדק…
אם סגרת עסקה ביום חמישי על מלון בחו”ל ושילמת באותו רגע, ואז ערך המטבע המקומי ירד פלאים בסופש וחבר שלך משלם אחרי נפילת המטבע על אותו מלון חצי מחיר…
העסקה שעשית ביום חמישי נראית פחות שווה, אבל ביום חמישי חשבת שהמחיר ראוי, כי עובדה ששילמת.
[23/03/2023, 15:21:04] ‪+972 54‑525‑2260‬: אחזק את דברייך,
יכול להיות שהייתה רשע כל החיים שלך וחזרת בתשובה בסוף ימיך. יכול להיות היית צדיק כל חייך מאז ילדות ותמיד היית נאמן לאלוהים – שניהם יקבלו אותו שכר.
[23/03/2023, 15:38:10] ‪+972 52‑579‑9048‬: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[23/03/2023, 15:57:59] ‪+972 52‑381‑2004‬: ‎‪+972 52‑381‑2004‬ joined using this group’s invite link
[23/03/2023, 16:37:53] ‪+972 52‑361‑0093‬: ‎‪+972 52‑361‑0093‬ joined using this group’s invite link
[23/03/2023, 19:50:23] Itamar Ben David: חברים אנחנו מתכנסים לסיום השבוע הרביעי! כל הכבוד לכולם.
[23/03/2023, 19:50:48] Itamar Ben David: מה קורה הלאה: סקר ווטסאפ ואולי במה פתוחה מחר, נראה.
[23/03/2023, 20:01:05] ‪+972 52‑339‑6463‬: אם נקפוץ לקורינטיים, נראה שעל פי פאולוס שניהם, הרשע והצדיק ממלאים תכנית אלוהית. הם מכשירים ביד האל לביצוע אותה תכנית.
כך שאם אחד יועד מראשיתו להיות נידון להיזרק לחושך החיצון שם יהיו היללה וחרוק השיניים הוא לא יקרא כלל. אם לא, יכול להיות שיקרא אחרי שמילא תפקיד רע בעינינו, יכול להיות שיקרא מוקדם בחייו לחיים של עמל למען האל. ראו את הקדושים כמה חייהם עלי אדמות נראים שונים האחד מהשני. יש כאלה שסבלו כל חייהם, וישנם כאלה שחיו חיי תענוגות.

ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מתי – פרק כ

“כִּי דּוֹמָה מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם לְאִישׁ בַּעַל אֲחֻזָּה שֶׁיָּצָא הַשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר לִשְׂכֹּר פּוֹעֲלִים לְכַרְמוֹ, 2 וּלְאַחַר שֶׁהִסְכִּים עִם הַפּוֹעֲלִים עַל שְׂכַר דִּינָר לְיוֹם שָׁלַח אוֹתָם אֶל כַּרְמוֹ. 3 כְּשֶׁיָּצָא בְּשָׁעָה תֵּשַׁע רָאָה אֲחֵרִים עוֹמְדִים בְּטֵלִים בַּשּׁוּק. 4 אָמַר לָהֶם, ‘לְכוּ גַּם אַתֶּם אֶל כַּרְמִי וְאֶתֵּן לָכֶם אֶת הַמַּגִּיעַ לָכֶם’. הֵם הָלְכוּ. 5 יָצָא גַּם בְּשָׁעָה שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה וְגַם בְּשָׁעָה שָׁלוֹשׁ וְעָשָׂה כַּדָּבָר הַזֶּה. 6 אַחֲרֵי כֵן יָצָא בְּשָׁעָה חָמֵשׁ לִפְנוֹת עֶרֶב וּמָצָא אֲחֵרִים עוֹמְדִים. שָׁאַל אוֹתָם, ‘לָמָּה אַתֶּם עוֹמְדִים פֹּה בְּטֵלִים כָּל הַיּוֹם?’ 7 הֵשִׁיבוּ לוֹ, ‘מִפְּנֵי שֶׁלֹּא שָׂכַר אוֹתָנוּ אִישׁ’. אָמַר לָהֶם, ‘לְכוּ גַּם אַתֶּם אֶל הַכֶּרֶם’. 8 לְעֵת עֶרֶב אָמַר בַּעַל הַכֶּרֶם אֶל פְּקִידוֹ, ‘קְרָא אֶת הַפּוֹעֲלִים וְשַׁלֵּם לָהֶם אֶת שְׂכָרָם, הָחֵל בָּאַחֲרוֹנִים וְכַלֵּה בָּרִאשׁוֹנִים.’ 9 בָּאוּ אֵלֶּה שֶׁנִּשְׂכְּרוּ בְּשָׁעָה חָמֵשׁ לִפְנוֹת עֶרֶב וְקִבְּלוּ אִישׁ אִישׁ דִּינָר אֶחָד. 10 כְּשֶׁבָּאוּ הָרִאשׁוֹנִים דִּמּוּ בְּנַפְשָׁם שֶׁיְּקַבְּלוּ יוֹתֵר, אַךְ גַּם הֵם קִבְּלוּ אִישׁ אִישׁ דִּינָר אֶחָד. 11 לְאַחַר שֶׁקִּבְּלוּ הִתְלוֹנְנוּ לִפְנֵי בַּעַל הַבַּיִת בְּאָמְרָם, 12 ‘אֵלֶּה הָאַחֲרוֹנִים עָבְדוּ שָׁעָה אַחַת וְאַתָּה הִשְׁוֵיתָ אוֹתָם אֵלֵינוּ – אֲנַחְנוּ שֶׁסָּבַלְנוּ אֶת כֹּבֶד הַיּוֹם וְאֶת הַחֹם!’ 13 הֵשִׁיב וְאָמַר אֶל אֶחָד מֵהֶם, ‘חָבֵר, אֵינֶנִּי עוֹשֵׁק אוֹתְךָ. הֲרֵי עַל שְׂכַר דִּינָר הִסְכַּמְתָּ אִתִּי. 14 קַח אֶת שֶׁלְּךָ וְלֵךְ, וְאוּלָם רְצוֹנִי לָתֵת לָאַחֲרוֹן הַזֶּה כְּמוֹ לְךָ. 15 הַאִם אָסוּר לִי לַעֲשׂוֹת בְּשֶׁלִּי כִּרְצוֹנִי? אוֹ שֶׁמָּא עֵינְךָ צָרָה עַל שֶׁטּוֹב אֲנִי?’ 16 כָּכָה יִהְיוּ הָאַחֲרוֹנִים רִאשׁוֹנִים וְהָרִאשׁוֹנִים אַחֲרוֹנִים.”

17 כְּשֶׁהָיָה יֵשׁוּעַ קָרוֹב לַעֲלוֹת לִירוּשָׁלַיִם לָקַח אֶת הַשְּׁנֵים־עָשָׂר לְבַדָּם וּבַדֶּרֶךְ אָמַר לָהֶם: 18 “הִנֵּה אֲנַחְנוּ עוֹלִים לִירוּשָׁלַיִם וּבֶן־הָאָדָם יִמָּסֵר לְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְלַסּוֹפְרִים. הֵם יֶחֶרְצוּ אֶת דִּינוֹ לְמָוֶת 19 וְיִמְסְרוּ אוֹתוֹ לַגּוֹיִים לְהָתֵל בּוֹ וּלְהַלְקוֹתוֹ וְלִצְלֹב אוֹתוֹ, וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יָקוּם.”

20 אַחֲרֵי כֵן נִגְּשָׁה אֵלָיו הָאֵם שֶׁל בְּנֵי זַבְדַּי עִם בָּנֶיהָ וְהִשְׁתַּחַוְתָה לוֹ לְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ דָּבָר.

21 שָׁאַל אוֹתָהּ: “מַה בַּקָּשָׁתֵךְ?” הֵשִׁיבָה לוֹ: “אֱמֹר נָא שֶׁיֵּשְׁבוּ שְׁנֵי בָּנַי אֵלֶּה אֶחָד לִימִינְךָ וְאֶחָד לִשְׂמֹאלְךָ בְּמַלְכוּתְךָ.”

22 עָנָה יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “אֵינְכֶם יוֹדְעִים מַה שֶּׁאַתֶּם מְבַקְשִׁים. הַאִם יְכוֹלִים אַתֶּם לִשְׁתּוֹת אֶת הַכּוֹס אֲשֶׁר אֲנִי עָתִיד לִשְׁתּוֹת?”
הֵשִׁיבוּ לוֹ: “יְכוֹלִים אָנוּ.”

23 אָמַר לָהֶם: “אָמְנָם אֶת כּוֹסִי תִּשְׁתּוּ, אַךְ לָשֶׁבֶת לִימִינִי וְלִשְׂמֹאלִי אֵין בְּיָדִי לָתֵת אֶלָּא לַאֲשֶׁר הוּכַן לָהֶם מֵאֵת אָבִי.”

24 כַּאֲשֶׁר שָׁמְעוּ זֹאת הָעֲשָׂרָה נִתְמַלְּאוּ כַּעַס עַל שְׁנֵי הָאַחִים. 25 קָרָא לָהֶם יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “אַתֶּם יוֹדְעִים שֶׁהַמּוֹשְׁלִים בַּגּוֹיִים רוֹדִים בָּהֶם וְהַגְּדוֹלִים שׁוֹלְטִים בָּהֶם. 26 אַל יְהִי כֵן בֵּינֵיכֶם. אַדְּרַבָּא, הֶחָפֵץ לִהְיוֹת גָּדוֹל בָּכֶם יְהֵא מְשָׁרֵת שֶׁלָּכֶם, 27 וְהֶחָפֵץ לִהְיוֹת רִאשׁוֹן בֵּינֵיכֶם יְהֵא עֶבֶד לָכֶם, 28 כְּשֵׁם שֶׁבֶּן־הָאָדָם לֹא בָּא כְּדֵי שֶׁיְּשָׁרְתוּהוּ אֶלָּא כְּדֵי לְשָׁרֵת וְלָתֵת אֶת נַפְשׁוֹ כֹּפֶר בְּעַד רַבִּים.”

29 בְּצֵאתָם מִירִיחוֹ הָלְכוּ אַחֲרָיו הֲמוֹן עַם רַב. 30 וְהִנֵּה שְׁנֵי עִוְרִים, שֶׁיָּשְׁבוּ בְּצַד הַדֶּרֶךְ וְשָׁמְעוּ כִּי יֵשׁוּעַ עוֹבֵר, הֵחֵלּוּ לִצְעֹק: “אֲדוֹנֵנוּ בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלֵינוּ!” 31 הָעָם גָּעַר בָּהֶם לְהַשְׁתִּיקָם, אַךְ הֵם צָעֲקוּ בְּיֶתֶר שְׂאֵת: “אֲדוֹנֵנוּ בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלֵינוּ!”

32 יֵשׁוּעַ נֶעֱצַר, קָרָא לָהֶם וְשָׁאַל: “מָה רְצוֹנְכֶם שֶׁאֶעֱשֶׂה לָכֶם?”

33 הֵשִׁיבוּ לוֹ: “אָדוֹן – שֶׁתִּפָּקַחְנָה עֵינֵינוּ!” 34 נִתְמַלֵּא יֵשׁוּעַ רַחֲמִים וְנָגַע בְּעֵינֵיהֶם. מִיָּד רָאוּ וְהָלְכוּ אַחֲרָיו.

[23/03/2023, 7:36:17] Itamar Ben David: הַבְּשׂוֹרָה עַל־פִּי מַתַּי פֶּרֶק כ
1 *”כִּי דּוֹמָה מַלְכוּת הַשָּׁמַיִם לְאִישׁ בַּעַל אֲחֻזָּה שֶׁיָּצָא הַשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר לִשְׂכֹּר פּוֹעֲלִים לְכַרְמוֹ, 2 וּלְאַחַר שֶׁהִסְכִּים עִם הַפּוֹעֲלִים עַל שְׂכַר דִּינָר לְיוֹם שָׁלַח אוֹתָם אֶל כַּרְמוֹ. 3 כְּשֶׁיָּצָא בְּשָׁעָה תֵּשַׁע רָאָה אֲחֵרִים עוֹמְדִים בְּטֵלִים בַּשּׁוּק. 4 אָמַר לָהֶם, ‘לְכוּ גַּם אַתֶּם אֶל כַּרְמִי וְאֶתֵּן לָכֶם אֶת הַמַּגִּיעַ לָכֶם’. הֵם הָלְכוּ. 5 יָצָא גַּם בְּשָׁעָה שְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה וְגַם בְּשָׁעָה שָׁלוֹשׁ וְעָשָׂה כַּדָּבָר הַזֶּה. 6 אַחֲרֵי כֵן יָצָא בְּשָׁעָה חָמֵשׁ לִפְנוֹת עֶרֶב וּמָצָא אֲחֵרִים עוֹמְדִים. שָׁאַל אוֹתָם, ‘לָמָּה אַתֶּם עוֹמְדִים פֹּה בְּטֵלִים כָּל הַיּוֹם?’ 7 הֵשִׁיבוּ לוֹ, ‘מִפְּנֵי שֶׁלֹּא שָׂכַר אוֹתָנוּ אִישׁ’. אָמַר לָהֶם, ‘לְכוּ גַּם אַתֶּם אֶל הַכֶּרֶם’. 8 לְעֵת עֶרֶב אָמַר בַּעַל הַכֶּרֶם אֶל פְּקִידוֹ, ‘קְרָא אֶת הַפּוֹעֲלִים וְשַׁלֵּם לָהֶם אֶת שְׂכָרָם, הָחֵל בָּאַחֲרוֹנִים וְכַלֵּה בָּרִאשׁוֹנִים.’ 9 בָּאוּ אֵלֶּה שֶׁנִּשְׂכְּרוּ בְּשָׁעָה חָמֵשׁ לִפְנוֹת עֶרֶב וְקִבְּלוּ אִישׁ אִישׁ דִּינָר אֶחָד. 10 כְּשֶׁבָּאוּ הָרִאשׁוֹנִים דִּמּוּ בְּנַפְשָׁם שֶׁיְּקַבְּלוּ יוֹתֵר, אַךְ גַּם הֵם קִבְּלוּ אִישׁ אִישׁ דִּינָר אֶחָד. 11 לְאַחַר שֶׁקִּבְּלוּ הִתְלוֹנְנוּ לִפְנֵי בַּעַל הַבַּיִת בְּאָמְרָם, 12 ‘אֵלֶּה הָאַחֲרוֹנִים עָבְדוּ שָׁעָה אַחַת וְאַתָּה הִשְׁוֵיתָ אוֹתָם אֵלֵינוּ – אֲנַחְנוּ שֶׁסָּבַלְנוּ אֶת כֹּבֶד הַיּוֹם וְאֶת הַחֹם!’ 13 הֵשִׁיב וְאָמַר אֶל אֶחָד מֵהֶם, ‘חָבֵר, אֵינֶנִּי עוֹשֵׁק אוֹתְךָ. הֲרֵי עַל שְׂכַר דִּינָר הִסְכַּמְתָּ אִתִּי. 14 קַח אֶת שֶׁלְּךָ וְלֵךְ, וְאוּלָם רְצוֹנִי לָתֵת לָאַחֲרוֹן הַזֶּה כְּמוֹ לְךָ. 15 הַאִם אָסוּר לִי לַעֲשׂוֹת בְּשֶׁלִּי כִּרְצוֹנִי? אוֹ שֶׁמָּא עֵינְךָ צָרָה עַל שֶׁטּוֹב אֲנִי?’ 16 כָּכָה יִהְיוּ הָאַחֲרוֹנִים רִאשׁוֹנִים וְהָרִאשׁוֹנִים אַחֲרוֹנִים.”*
[23/03/2023, 7:36:18] Itamar Ben David: 17 *כְּשֶׁהָיָה יֵשׁוּעַ קָרוֹב לַעֲלוֹת לִירוּשָׁלַיִם לָקַח אֶת הַשְּׁנֵים־עָשָׂר לְבַדָּם וּבַדֶּרֶךְ אָמַר לָהֶם: 18 “הִנֵּה אֲנַחְנוּ עוֹלִים לִירוּשָׁלַיִם וּבֶן־הָאָדָם יִמָּסֵר לְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְלַסּוֹפְרִים. הֵם יֶחֶרְצוּ אֶת דִּינוֹ לְמָוֶת 19 וְיִמְסְרוּ אוֹתוֹ לַגּוֹיִים לְהָתֵל בּוֹ וּלְהַלְקוֹתוֹ וְלִצְלֹב אוֹתוֹ, וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יָקוּם.”*
[23/03/2023, 7:36:18] Itamar Ben David: 20 *אַחֲרֵי כֵן נִגְּשָׁה אֵלָיו הָאֵם שֶׁל בְּנֵי זַבְדַּי עִם בָּנֶיהָ וְהִשְׁתַּחַוְתָה לוֹ לְבַקֵּשׁ מִמֶּנּוּ דָּבָר. 21 שָׁאַל אוֹתָהּ: “מַה בַּקָּשָׁתֵךְ?” הֵשִׁיבָה לוֹ: “אֱמֹר נָא שֶׁיֵּשְׁבוּ שְׁנֵי בָּנַי אֵלֶּה אֶחָד לִימִינְךָ וְאֶחָד לִשְׂמֹאלְךָ בְּמַלְכוּתְךָ.” 22 עָנָה יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “אֵינְכֶם יוֹדְעִים מַה שֶּׁאַתֶּם מְבַקְשִׁים. הַאִם יְכוֹלִים אַתֶּם לִשְׁתּוֹת אֶת הַכּוֹס אֲשֶׁר אֲנִי עָתִיד לִשְׁתּוֹת?” הֵשִׁיבוּ לוֹ: “יְכוֹלִים אָנוּ.” 23 אָמַר לָהֶם: “אָמְנָם אֶת כּוֹסִי תִּשְׁתּוּ, אַךְ לָשֶׁבֶת לִימִינִי וְלִשְׂמֹאלִי אֵין בְּיָדִי לָתֵת אֶלָּא לַאֲשֶׁר הוּכַן לָהֶם מֵאֵת אָבִי.” 24 כַּאֲשֶׁר שָׁמְעוּ זֹאת הָעֲשָׂרָה נִתְמַלְּאוּ כַּעַס עַל שְׁנֵי הָאַחִים. 25 קָרָא לָהֶם יֵשׁוּעַ וְאָמַר: “אַתֶּם יוֹדְעִים שֶׁהַמּוֹשְׁלִים בַּגּוֹיִים רוֹדִים בָּהֶם וְהַגְּדוֹלִים שׁוֹלְטִים בָּהֶם. 26 אַל יְהִי כֵן בֵּינֵיכֶם. אַדְּרַבָּא, הֶחָפֵץ לִהְיוֹת גָּדוֹל בָּכֶם יְהֵא מְשָׁרֵת שֶׁלָּכֶם, 27 וְהֶחָפֵץ לִהְיוֹת רִאשׁוֹן בֵּינֵיכֶם יְהֵא עֶבֶד לָכֶם, 28 כְּשֵׁם שֶׁבֶּן־הָאָדָם לֹא בָּא כְּדֵי שֶׁיְּשָׁרְתוּהוּ אֶלָּא כְּדֵי לְשָׁרֵת וְלָתֵת אֶת נַפְשׁוֹ כֹּפֶר בְּעַד רַבִּים.”*
[23/03/2023, 7:36:19] Itamar Ben David: 29 *בְּצֵאתָם מִירִיחוֹ הָלְכוּ אַחֲרָיו הֲמוֹן עַם רַב. 30 וְהִנֵּה שְׁנֵי עִוְרִים, שֶׁיָּשְׁבוּ בְּצַד הַדֶּרֶךְ וְשָׁמְעוּ כִּי יֵשׁוּעַ עוֹבֵר, הֵחֵלּוּ לִצְעֹק: “אֲדוֹנֵנוּ בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלֵינוּ!” 31 הָעָם גָּעַר בָּהֶם לְהַשְׁתִּיקָם, אַךְ הֵם צָעֲקוּ בְּיֶתֶר שְׂאֵת: “אֲדוֹנֵנוּ בֶּן־דָּוִד, רַחֵם עָלֵינוּ!” 32 יֵשׁוּעַ נֶעֱצַר, קָרָא לָהֶם וְשָׁאַל: “מָה רְצוֹנְכֶם שֶׁאֶעֱשֶׂה לָכֶם?” 33 הֵשִׁיבוּ לוֹ: “אָדוֹן – שֶׁתִּפָּקַחְנָה עֵינֵינוּ!” 34 נִתְמַלֵּא יֵשׁוּעַ רַחֲמִים וְנָגַע בְּעֵינֵיהֶם. מִיָּד רָאוּ וְהָלְכוּ אַחֲרָיו.*
[23/03/2023, 7:44:03] ‪+972 54‑220‑8692‬: הנושא של השעון לא ברור לי. האם היה אז שעון? לדעתי לא. היה אולי שעון שמש? אבל חלוקה כמו שיש היום אני די בטוח שלא היתה
[23/03/2023, 8:15:50] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! אנחנו עם מתי 20 היום. סליחה שלא הספקתי לשלוח את הפרק אמש. חברים מזל טוב אנחנו 4 שבועות בתוך הקריאה.
[23/03/2023, 8:19:28] Itamar Ben David: מנהל גן לאומי כורסי צור איתי קשר בפרטי. כנ״ל לאחרים שרוצים להצטרף לתכנית במה פתוחה. המטרה היא שבימי שישי (לאו דווקא כל יום שישי) יהיה דובר אחד שישתף על נושא מסוים – יכול להיות מתוך הקריאה השבועית יכול להיות נושא שלא קשור לקריאה אבל עלה במהלך הדיונים (תרגומים כרונולוגיה זהות מחברי הבשורות, חגים ומסורות, ממצאים ארכאולוגים ועוד ועוד).
[23/03/2023, 10:00:16] ‪+972 52‑368‑9613‬: במשנה (מסכת ברכות) יש דיון ארוך על נושא השעות. שעות זמניות, לצורך חישוב זמני תפילות וכו׳. לא משנה הפרטים והמכניקה. מה שחשוב הוא לדעת שבתקופת סוף בית שני, המשנה והתלמוד יהודים מחשבים שעות ויודעים מה השעה.
[23/03/2023, 10:02:56] ‪+972 54‑451‑8589‬: בתקופה זאת, יום העבודה החל עם זריחת החמה (נגיד 6 בבוקר) והסתיים עם שקיעתה – דהיינו 12 שעות. את חלוף כל שעה מדדו בעזרת שעוני שמש (לצורך זה גם האובליסקים שמשו למדידת זמן) , שעוני מים ושעוני חול.
[23/03/2023, 10:18:24] Itamar Ben David: שמעתי פעם שלא הייתה סמכות בדיני נפשות ליהודים להוציא להורג ולכן היהודים היו צריכים למסור את ישוע לפילטוס האם זה אכן כך? למה בעצם היהודים לא הוציאו אותו להורג כמו שקרה עם סטפנוס?
[23/03/2023, 10:19:08] Itamar Ben David: האם הכוס שישוע מדבר עליה זה כוס התרעלה? כלומר הנכונות למות למען האמונה?
[23/03/2023, 10:20:13] Itamar Ben David: פסוק 28 איפה יש לנו עוד דוגמאות לכופר נפש מהסוג הזה? הרי מדובר בכסף אלא במקרה של נקמה וגאולת דם לא?
[23/03/2023, 10:20:44] Itamar Ben David: חיבבתי אם בני זבדי המקושרת, מה שנקרא ״ארץ הגליל הראשונה״
[23/03/2023, 10:21:37] Itamar Ben David: פסוק 34 למה ישוע לא משתמש בבוץ כאן כמו בנס בבריכת השילוח? מה ההבדל?
[23/03/2023, 10:29:14] ‪+972 54‑595‑2630‬: ‎This message was deleted.
[23/03/2023, 10:31:43] ‪+972 54‑595‑2630‬: זה לא בירושלים. ההנחה שלי היא שיש חשיבות לבריכת השילוח, ואולי המטרה היתה לקשר בין מדרגות הר הבית לבריכת השילוח (קרי: כיוון הפוך מעולי הרגל), ולכן הוא שלח את העיוור לשם.
[23/03/2023, 10:40:24] Itamar Ben David: כן אני יודע שזה נס אחר, אני סתם תוהה למה לא צריך בוץ. תפרטי עוד קצת את הרעיון שלך זה נשמע מעניין!
[23/03/2023, 10:44:49] ‪+972 54‑595‑2630‬: המחשבה שלי (והיא בהתפתחות עדיין..) היא שאחת משתיים: או א. מכיוון שישוע בא לעשות רפורמה חברתית, ומטבעה רפורמה כזו הופכת את היוצרות – אז הוא שולח מישהו בכיוון ההפוך כדי להדגיש זאת. או ב. (וזה נראה לי יותר סביר): כמו שמי שאבל נכנס להר הבית מהשער המערבי וכולם התייחסו אליו, העיוור הזה הלך נגד כיוון התנועה ואי לכך כולם שמו לב אליו – וכך יש “פרסומי ניסא”.
[23/03/2023, 10:53:10] ‪+972 54‑525‑2260‬: כן, כוס הייסורים
[23/03/2023, 10:58:13] ‪+972 54‑525‑2260‬: לא מדובר כאן בשיטה או ברוקחות – הינה, עיוורים מרפאים על ידי בוץ. אני מאמין שבנס העיוור בשילוח ישוע מגלה את הצד האלוהי שבו – בורא עיניים מעפר האדמה. גם השילוח עלמו, אם קוראים ביוחנן ט’ כתוב בסוגריים שפירוש השם “שילוח” זה “שלוח”, וזה כאן כוונה ברורה שברכת השילוח היא סימבולית, בפרק ז’ ביוחנן, ישוע אומר – מי שצמא אלי נא אלי וישתה, זאת הוא אומר כניראה בבריכת השילוח בעיצומו של שמחת בית השואבה. אין סיבה לחזור על עיניין הבוץ גם עם העיוורים של יריחו.
מה שמדהים אותי בסיפור, שבזמן שכל שאר העם בספק האם ישוע הוא המשיח או לא, העיוורים הם היחידים שקוראים לו “בן דוד” באופן החלטי
[23/03/2023, 11:07:12] ‪+972 54‑525‑2260‬: דרך אגב, בשולחן ערוך יש קטע שמדבר על כך שרוק של בן בכור מרפא מחלות עיניים (תלמוד בבלי, מסכת בבא ברתא קכ”ו עמוד ב’ – שולחן ערוך חו”מ רעז י”ג). בברית החדשה המוטיב של המשיח כבכור הבריאה, בכור הקמים לתחייה, בכור בן האלוהים מופיעה הרבה.
[23/03/2023, 11:43:17] ‪+972 54‑451‑8589‬: זה מוטיב העיוורן הפיזי שדווקא מי שלוקה בו מבין בעיני רוחות את אשר מי שראייתו תקינה לא משכיל לראות ולהבין. אחד המוטיבים שחוזרים הרבה גם אצל פאולוס בהתקפות שלו נגד היהודים ועיוורונם – בעיקר עיוורן משה שצעיף מכסה את עיניו. מאוחר יותר בימי הביניים כאשר מתגבשות באמנות האנשות 0פרסוניפיקציות) של האקלסיה (היא הכנסיה) ושל הסינגוגנה (היא היהדות) , ומופיעות כפסלים למשל בפורטלים של הקתדרלות הגדולות באירופה, הן מוצגות כשתי נשים יפות , זו לצד זו, עם אטריבוטים שונים . האקלזיה עם כתר על ראשה, גביע המיסה בידה , כמנצחת- מול הסינגוגה, שכתרה נופל מראשה השמוט, לוחות הברית נשמטים אף הם מידיה- אבל בעיקר – עיניה קשורות- כי היהדות היתה עיוורת ולא קיבלה את אמיתות דברי ישוע. גם בעולם העתיק רבים מחוזי העתיד ורואי הנסתרות, היו עיוורים פיזית, כמו טירסיאס במיתולוגיה היוונית.
[23/03/2023, 11:51:20] ‪+972 52‑233‑6040‬: האם מישהו רואה צדק בהתנהגות של בעל האחוזה כלפי הפועלים שלו. לדעתי זאת שיטה לעודד עצלנות.
[23/03/2023, 11:57:01] ‪+972 50‑720‑1898‬: וואו! הסבר מדהים ! מסדר לי בראש הרבה דברים
[23/03/2023, 12:08:31] ‪+972 50‑720‑1898‬: לעיוורים יש חידוד של חושים אחרים ובעיקר ראיה על-חושית
[23/03/2023, 12:16:51] ‪+972 54‑451‑8589‬: בהחלט. הכוונה כאן , בעיקר סוג של ראייה טרנסדנטלית, אפילו במובן האפלטוני , אם נרחיק שוב לעולם העתיק , של ראית האמת בעיני הרוח ולצורך כך, וויתור והתנזרות מכל מה שגשמי (רכוש, הנאות הגוף) כדי להיטיב ולהגיע לשלב זה
[23/03/2023, 12:38:00] ‪+972 52‑232‑4469‬: או שניתן להגיד
שעיניים עצומות
הן הכי גדולות
[23/03/2023, 12:44:04] ‪+972 54‑973‑2180‬: בעיני זה האספקט הכמעט סוציאליסטי, שלא לומר קומוניסטי, בתפיסת הסליחה הנוצרית. הסליחה לא ניתנת רק ליהודים שטרחו ועבדו את אלוהים, כי כעת האדון, שהוא אלוהים, החליט שהוא משיב את אותו גמול גם למאמינים החדשים. הסליחה שלו שווה לכולם. או בניסוח אחר, כל בני האדם ראויים לתנאי סליחה בסיסיים, בתנאי שישכילו להבין מי כיפר על חטאיהם.
[23/03/2023, 13:17:19] ‪+972 52‑339‑6463‬: גם ביהדות ישנו האלמנט הזה. יש קונה את עולמו בשעה אחת, במקום בו בעלי תשובה עומדים אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד וכיו”ב. ישנו גם הצד השני: ביהדות האומר אחטא ואשוב אין מספיקים בידו לעשות תשובה, ובנצרות מוכרים לנו משל העלמות והתאנה שהתייבשה.
העקרון הוא שמרגע שנקראת אתה נבחן. כך קורה גם עם אנשים שהיו חוטאים גדולים והפכו לקדושים. ראה למשל מקרה פליקיטס*. חיה חיי טומאה, הוחזרה בתשובה ביוזמת פפנוטיוס כדי למנוע ממנה להחטיא אחרים, אחרי תקופה קצרה כלואה בתא היא מתה ונגאלת. לא משלמת את מלוא המחיר על הנזק שגרמה. או חיי החטא שלה. רק נבחנת ומצליחה.
* Benedicta Ward, Harlots of the Desert.
[23/03/2023, 13:18:06] ‪+972 54‑525‑2260‬: למה את החושב ששאול תוקף את היהודים? הוא בעצמו יהודי ורוב המאמינים בישוע בימיו היו יהודים. המוטיב של עיוורון העם מתחיל בתורת משה כשאלוהים אומר שהוא מסתיר את פניו מהעם ואחת הקללות בתנאי שהעם לא יקיים את התורה הוא עיוורון כפי שכתוב בדברים פרק כ”ח, ישעיהו ו’ מעיד כי אלוהים רוצה בעיוורון רוחני של העם להשמין את לבבו, שאול לא תוקף, אלא טוען כי כל נבואות התנ”ך לכך שהעם ילקה בעיוורון רוחני מתגשמות, תקרא את אגרת אל הרומיים פרק י”א. דבריו של שאול הרבה יטתר מעודנים מדבריו של ירמיהו למשל.
[23/03/2023, 13:51:29] Itamar Ben David: זה רעיון מאוד יפה. אני לא מכיר התייחסות לעיוורים אבל כן לאבלים/מנודים/חתנים. תודה!
[23/03/2023, 13:52:25] ‪+972 54‑451‑8589‬: שאול –כזכור ממיר את דתו בעקבות אירוע בו מתעוור בעצמו ל-3 ימים , ועם הראייה הפיזית שחוזרת אליו מגיעה גם הראיה של “האמת”. שאול הופך מהר מאוד לפאולוס- כבר בפרק 13 של מעשי השליחים והוא כידוע המשווק הכי יעיל ונמרץ של הנצרות לגויים

לדוגמה:
האיגרת אל הרומיים 11
7 וּבְכֵן מָה? יִשְׂרָאֵל לֹא הִשִֹיג אֶת מְבֻקָּשׁוֹ, אֲבָל הַנִּבְחָרִים הִשִֹיגוּ; וְהַשְּׁאָר הִקְשׁוּ לְבָבָם, 8 כַּכָּתוּב: “נָתַן לָהֶם הָאֱלֹהִים רוּחַ תַּרְדֵּמָה, עֵינַיִם לֹא לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לֹא לִשְׁמֹעַ עַד הַיּוֹם הַזֶּה.” 9 וְדָּוִד אוֹמֵר: “יְהִי־שֻׁלְחָנָם לִפְנֵיהֶם לְפָח וּלְרֶשֶׁת וְלִשְׁלוֹמִים לְמוֹקֵשׁ. 10 תֶּחְשַׁכְנָה עֵינֵיהֶם מֵרְאוֹת, וּמָתְנֵיהֶם תָּמִיד הַמְעַד.” ….
[23/03/2023, 14:00:32] Itamar Ben David: ישנם שלושה סיפורים על חכמים שקנו את עולמם בשעה אחת קטיעה בר שלום רבי אלעזר בן דורדיא (מהסיפורים היותר פרועים של התלמוד) והחייל שהרג את רבי חנינא בן תרדיון מעשרת הרוגי מלכות.
[23/03/2023, 14:01:44] ‪+972 54‑525‑2260‬: אני מאמין בישוע בדיוק כמו שאול, אני לא המרתי את דתי, אני יהודי ותמיד אהיה יהודי, האמונה בישוע היא אמונה יהודית. זה כמו להגיד שאליהו הנביא המיר את דתו בגלל שרק 7 אלף עבדו את אלוהי ישראל כששאר העם עבד את הבעל.
[23/03/2023, 15:05:29] Shira Harpaz Pomeranz: מדובר בכניסה למלכות האלהים ולא באמת בתשלום כספי עבור עבודה.
לעניין זה (כניסה למלכות האלהים) אין זה משנה מתי החלטת ללכת אחרי ישוע. כל עוד השער פתוח (אתה חי) אתה יכול להאמין ולהיות במלכות האלהים.
[23/03/2023, 15:14:19] ‪+972 50‑737‑2785‬: השאלה מה זה צדק…
אם סגרת עסקה ביום חמישי על מלון בחו”ל ושילמת באותו רגע, ואז ערך המטבע המקומי ירד פלאים בסופש וחבר שלך משלם אחרי נפילת המטבע על אותו מלון חצי מחיר…
העסקה שעשית ביום חמישי נראית פחות שווה, אבל ביום חמישי חשבת שהמחיר ראוי, כי עובדה ששילמת.
[23/03/2023, 15:21:04] ‪+972 54‑525‑2260‬: אחזק את דברייך,
יכול להיות שהייתה רשע כל החיים שלך וחזרת בתשובה בסוף ימיך. יכול להיות היית צדיק כל חייך מאז ילדות ותמיד היית נאמן לאלוהים – שניהם יקבלו אותו שכר.
[23/03/2023, 15:38:10] ‪+972 52‑579‑9048‬: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[23/03/2023, 15:57:59] ‪+972 52‑381‑2004‬: ‎‪+972 52‑381‑2004‬ joined using this group’s invite link
[23/03/2023, 16:37:53] ‪+972 52‑361‑0093‬: ‎‪+972 52‑361‑0093‬ joined using this group’s invite link
[23/03/2023, 19:50:23] Itamar Ben David: חברים אנחנו מתכנסים לסיום השבוע הרביעי! כל הכבוד לכולם.
[23/03/2023, 19:50:48] Itamar Ben David: מה קורה הלאה: סקר ווטסאפ ואולי במה פתוחה מחר, נראה.
[23/03/2023, 20:01:05] ‪+972 52‑339‑6463‬: אם נקפוץ לקורינטיים, נראה שעל פי פאולוס שניהם, הרשע והצדיק ממלאים תכנית אלוהית. הם מכשירים ביד האל לביצוע אותה תכנית.
כך שאם אחד יועד מראשיתו להיות נידון להיזרק לחושך החיצון שם יהיו היללה וחרוק השיניים הוא לא יקרא כלל. אם לא, יכול להיות שיקרא אחרי שמילא תפקיד רע בעינינו, יכול להיות שיקרא מוקדם בחייו לחיים של עמל למען האל. ראו את הקדושים כמה חייהם עלי אדמות נראים שונים האחד מהשני. יש כאלה שסבלו כל חייהם, וישנם כאלה שחיו חיי תענוגות.

תוכן האתר מוגן בזכויות יוצרים.

דיווח תקלה באתר