ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מתי – פרק ז'

“אַל תִּשְׁפְּטוּ לְמַעַן לֹא תִּשָּׁפְטוּ, 2 כִּי בַּמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר אַתֶּם שׁוֹפְטִים תִּשָּׁפְטוּ וּבַמִּדָּה אֲשֶׁר אַתֶּם מוֹדְדִים יִמָּדֵד לָכֶם.

3 מַדּוּעַ אַתָּה רוֹאֶה אֶת הַקֵּיסָם אֲשֶׁר בְּעֵין אָחִיךָ וְאֵינְךָ שָׂם לֵב לַקּוֹרָה אֲשֶׁר בְּעֵינְךָ? 4 אֵיךְ תֹּאמַר לְאָחִיךָ: ‘הַנַּח לִי לְהוֹצִיא אֶת הַקֵּיסָם מֵעֵינְךָ’, וְהִנֵּה הַקּוֹרָה בְּעֵינְךָ? 5 צָבוּעַ! הוֹצֵא תְּחִלָּה אֶת הַקּוֹרָה מֵעֵינְךָ; אַחֲרֵי כֵן תִּרְאֶה הֵיטֵב וְתוּכַל לְהוֹצִיא אֶת הַקֵּיסָם מֵעֵינוֹ שֶׁל אָחִיךָ. 6 אַל תִּתְּנוּ אֶת הַקֹּדֶשׁ לַכְּלָבִים וְאַל תַּשְׁלִיכוּ פְּנִינֵיכֶם לִפְנֵי הַחֲזִירִים, פֶּן יִרְמְסוּ אוֹתָם בְּרַגְלֵיהֶם וְיִפְנוּ וְיִטְרְפוּ אֶתְכֶם.”

7 “בַּקְּשׁוּ וְיִנָּתֵן לָכֶם. חַפְּשׂוּ וְתִמְצְאוּ. דִּפְקוּ וְיִפָּתַח לָכֶם. 8 כִּי כָּל הַמְבַקֵּשׁ מְקַבֵּל, וְהַמְחַפֵּשׂ מוֹצֵא, וְהַמִּתְדַּפֵּק יִפָּתַח לוֹ. 9 מִי מִכֶּם הָאִישׁ אֲשֶׁר בְּנוֹ יְבַקֵּשׁ לֶחֶם וְהוּא יִתֵּן לוֹ אֶבֶן? 10 אוֹ אִם יְבַקֵּשׁ דָּג הֲיִתֵּן לוֹ נָחָשׁ? 11 הֵן אִם אַתֶּם הָרָעִים יוֹדְעִים לָתֵת מַתָּנוֹת טוֹבוֹת לִבְנֵיכֶם, כָּל שֶׁכֵּן אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם יִתֵּן אַךְ טוֹב לַמְבַקְשִׁים מִמֶּנּוּ. 12 לָכֵן כָּל מַה שֶּׁתִּרְצוּ שֶּׁיַּעֲשׂוּ לָכֶם בְּנֵי הָאָדָם, כֵּן גַּם אַתֶּם עֲשׂוּ לָהֶם, כִּי זֹאת הַתּוֹרָה וְהַנְּבִיאִים.”

13 “הִכָּנְסוּ דֶּרֶךְ הַפֶּתַח הַצַּר, כִּי רָחָב הַפֶּתַח וּמְרֻוַּחַת הַדֶּרֶךְ הַמּוֹלִיכָה לַאֲבַדּוֹן וְרַבִּים הַהוֹלְכִים בָּהּ. 14 אַךְ צַר הַפֶּתַח וְצָרָה הַדֶּרֶךְ הַמּוֹלִיכָה לַחַיִּים וּמְעַטִּים הַמּוֹצְאִים אוֹתָהּ.”

15 “הִזָּהֲרוּ מִנְּבִיאֵי הַשֶּׁקֶר הַבָּאִים אֲלֵיכֶם בִּלְבוּשׁ כְּבָשִׂים וּבְתוֹךְ תּוֹכָם זְאֵבִים טוֹרְפִים הֵם. 16 בְּפֵרוֹתֵיהֶם תַּכִּירוּ אוֹתָם. הַאִם אוֹסְפִים עֲנָבִים מִן הַקּוֹצִים אוֹ תְּאֵנִים מִן הַבַּרְקָנִים? 17 כֵּן כָּל עֵץ טוֹב עוֹשֶׂה פְּרִי טוֹב וְהָעֵץ הַנִּשְׁחָת עוֹשֶׂה פְּרִי רַע.

18 עֵץ טוֹב אֵינֶנּוּ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת פְּרִי רַע וְעֵץ נִשְׁחָת אֵינֶנּוּ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת פְּרִי טוֹב. 19 כָּל עֵץ שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה פְּרִי טוֹב כּוֹרְתִים אוֹתוֹ וּמַשְׁלִיכִים אוֹתוֹ לְתוֹךְ הָאֵשׁ. 20 לָכֵן בְפֵרוֹתֵיהֶם תַּכִּירוּ אוֹתָם.”

21 “לֹא כָּל הָאוֹמֵר לִי ‘אֲדוֹנִי, אֲדוֹנִי’ יִכָּנֵס לְמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם, אֶלָּא הָעוֹשֶׂה אֶת רְצוֹן אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם. 22 רַבִּים יֹאמְרוּ אֵלַי בַּיּוֹם הַהוּא: ‘אֲדוֹנִי, אֲדוֹנִי’, הֲלֹא בְּשִׁמְךָ נִבֵּאנוּ וּבְשִׁמְךָ גֵּרַשְׁנוּ שֵׁדִים וּבְשִׁמְךָ עָשִׂינוּ נִפְלָאוֹת רַבּוֹת’. 23 אָז אוֹדִיעַ לָהֶם: ‘מֵעוֹלָם לֹא הִכַּרְתִּי אֶתְכֶם, סוּרוּ מִמֶּנִּי עוֹשֵׂי רֶשַׁע’.”

24 “לָכֵן כָּל הַשּׁוֹמֵעַ אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה וְעוֹשֶׂה אוֹתָם יִהְיֶה דּוֹמֶה לְאִישׁ נָבוֹן אֲשֶׁר בָּנָה אֶת בֵּיתוֹ עַל הַסֶּלַע. 25 הַגֶּשֶׁם יָרַד, בָּאוּ הַשִּׁטְפוֹנוֹת וְנָשְׁבוּ הָרוּחוֹת וְהָלְמוּ בַּבַּיִּת הַהוּא, אַךְ הוּא לֹא נָפַל, כִּי יֻסַּד עַל הַסֶּלַע.

26 וְכָל הַשּׁוֹמֵעַ אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה וְאֵינוֹ עוֹשֶׂה אוֹתָם יִדְמֶה לֶאֱוִיל אֲשֶׁר בָּנָה אֶת בֵּיתוֹ עַל חוֹל. 27 הַגֶּשֶׁם יָרַד, בָּאוּ הַשִּׁטְפוֹנוֹת וְנָשְׁבוּ הָרוּחוֹת וְהָלְמוּ בַּבַּיִת הַהוּא; נָפַל הַבַּיִת וּגְדוֹלָה הָיְתָה מַפַּלְתּוֹ.”

28 כְּשֶׁגָּמַר יֵשׁוּעַ אֶת דְּבָרָיו אֵלֶּה הִשְׁתּוֹמֵם הֲמוֹן הָעָם עַל תּוֹרָתוֹ, 29 כִּי לִמֵּד אוֹתָם כְּבַעַל סַמְכוּת וְלֹא כְּדֶרֶךְ שֶׁלִּמְּדוּ סוֹפְרֵיהֶם.

[06/03/2023, 8:10:16] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה!
[06/03/2023, 8:11:16] Itamar Ben David: היום מתי פרק 7, אנחנו מנסים משהו, ונשמח לבדוק בסוף היום מה דעתכם על אופן הצגת הפרק. הוא יהיה מודגש וגם מפורק לחלקים שונים לפי העניין כך שתוכלו להעיר על הקטע בפרק שמעניין אתכם. בהצלחה!
[06/03/2023, 8:11:39] Itamar Ben David: 1-6 משפט
“*אַל תִּשְׁפְּטוּ לְמַעַן לֹא תִּשָּׁפְטוּ, 2 כִּי בַּמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר אַתֶּם שׁוֹפְטִים תִּשָּׁפְטוּ וּבַמִּדָּה אֲשֶׁר אַתֶּם מוֹדְדִים יִמָּדֵד לָכֶם. 3 מַדּוּעַ אַתָּה רוֹאֶה אֶת הַקֵּיסָם אֲשֶׁר בְּעֵין אָחִיךָ וְאֵינְךָ שָׂם לֵב לַקּוֹרָה אֲשֶׁר בְּעֵינְךָ? 4 אֵיךְ תֹּאמַר לְאָחִיךָ: ‘הַנַּח לִי לְהוֹצִיא אֶת הַקֵּיסָם מֵעֵינְךָ’, וְהִנֵּה הַקּוֹרָה בְּעֵינְךָ? 5 צָבוּעַ! הוֹצֵא תְּחִלָּה אֶת הַקּוֹרָה מֵעֵינְךָ; אַחֲרֵי כֵן תִּרְאֶה הֵיטֵב וְתוּכַל לְהוֹצִיא אֶת הַקֵּיסָם מֵעֵינוֹ שֶׁל אָחִיךָ. 6 אַל תִּתְּנוּ אֶת הַקֹּדֶשׁ לַכְּלָבִים וְאַל תַּשְׁלִיכוּ פְּנִינֵיכֶם לִפְנֵי הַחֲזִירִים, פֶּן יִרְמְסוּ אוֹתָם בְּרַגְלֵיהֶם וְיִפְנוּ וְיִטְרְפוּ אֶתְכֶם*
[06/03/2023, 8:11:40] Itamar Ben David: 7-12 בקשו ותקבלו
7 “*בַּקְּשׁוּ וְיִנָּתֵן לָכֶם. חַפְּשׂוּ וְתִמְצְאוּ. דִּפְקוּ וְיִפָּתַח לָכֶם. 8 כִּי כָּל הַמְבַקֵּשׁ מְקַבֵּל, וְהַמְחַפֵּשׂ מוֹצֵא, וְהַמִּתְדַּפֵּק יִפָּתַח לוֹ. 9 מִי מִכֶּם הָאִישׁ אֲשֶׁר בְּנוֹ יְבַקֵּשׁ לֶחֶם וְהוּא יִתֵּן לוֹ אֶבֶן? 10 אוֹ אִם יְבַקֵּשׁ דָּג הֲיִתֵּן לוֹ נָחָשׁ? 11 הֵן אִם אַתֶּם הָרָעִים יוֹדְעִים לָתֵת מַתָּנוֹת טוֹבוֹת לִבְנֵיכֶם, כָּל שֶׁכֵּן אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם יִתֵּן אַךְ טוֹב לַמְבַקְשִׁים מִמֶּנּוּ. 12 לָכֵן כָּל מַה שֶּׁתִּרְצוּ שֶּׁיַּעֲשׂוּ לָכֶם בְּנֵי הָאָדָם, כֵּן גַּם אַתֶּם עֲשׂוּ לָהֶם, כִּי זֹאת הַתּוֹרָה וְהַנְּבִיאִים.”*
[06/03/2023, 8:11:41] Itamar Ben David: 13-14 שתי הדרכים
13 “*הִכָּנְסוּ דֶּרֶךְ הַפֶּתַח הַצַּר, כִּי רָחָב הַפֶּתַח וּמְרֻוַּחַת הַדֶּרֶךְ הַמּוֹלִיכָה לַאֲבַדּוֹן וְרַבִּים הַהוֹלְכִים בָּהּ. 14 אַךְ צַר הַפֶּתַח וְצָרָה הַדֶּרֶךְ הַמּוֹלִיכָה לַחַיִּים וּמְעַטִּים הַמּוֹצְאִים אוֹתָהּ.”*
[06/03/2023, 8:11:41] Itamar Ben David: 15-20 אמת ושקר
15 “*הִזָּהֲרוּ מִנְּבִיאֵי הַשֶּׁקֶר הַבָּאִים אֲלֵיכֶם בִּלְבוּשׁ כְּבָשִׂים וּבְתוֹךְ תּוֹכָם זְאֵבִים טוֹרְפִים הֵם. 16 בְּפֵרוֹתֵיהֶם תַּכִּירוּ אוֹתָם. הַאִם אוֹסְפִים עֲנָבִים מִן הַקּוֹצִים אוֹ תְּאֵנִים מִן הַבַּרְקָנִים? 17 כֵּן כָּל עֵץ טוֹב עוֹשֶׂה פְּרִי טוֹב וְהָעֵץ הַנִּשְׁחָת עוֹשֶׂה פְּרִי רַע. 18 עֵץ טוֹב אֵינֶנּוּ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת פְּרִי רַע וְעֵץ נִשְׁחָת אֵינֶנּוּ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת פְּרִי טוֹב. 19 כָּל עֵץ שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה פְּרִי טוֹב כּוֹרְתִים אוֹתוֹ וּמַשְׁלִיכִים אוֹתוֹ לְתוֹךְ הָאֵשׁ. 20 לָכֵן בְפֵרוֹתֵיהֶם תַּכִּירוּ אוֹתָם.”*
[06/03/2023, 8:11:42] Itamar Ben David: 21-23 הדרך למלכות
21 “*לֹא כָּל הָאוֹמֵר לִי ‘אֲדוֹנִי, אֲדוֹנִי’ יִכָּנֵס לְמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם, אֶלָּא הָעוֹשֶׂה אֶת רְצוֹן אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם. 22 רַבִּים יֹאמְרוּ אֵלַי בַּיּוֹם הַהוּא: ‘אֲדוֹנִי, אֲדוֹנִי’, הֲלֹא בְּשִׁמְךָ נִבֵּאנוּ וּבְשִׁמְךָ גֵּרַשְׁנוּ שֵׁדִים וּבְשִׁמְךָ עָשִׂינוּ נִפְלָאוֹת רַבּוֹת’. 23 אָז אוֹדִיעַ לָהֶם: ‘מֵעוֹלָם לֹא הִכַּרְתִּי אֶתְכֶם, סוּרוּ מִמֶּנִּי עוֹשֵׂי רֶשַׁע’.”*
[06/03/2023, 8:11:42] Itamar Ben David: 24-27 משל
שני הבנאים
24 “*לָכֵן כָּל הַשּׁוֹמֵעַ אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה וְעוֹשֶׂה אוֹתָם יִהְיֶה דּוֹמֶה לְאִישׁ נָבוֹן אֲשֶׁר בָּנָה אֶת בֵּיתוֹ עַל הַסֶּלַע. 25 הַגֶּשֶׁם יָרַד, בָּאוּ הַשִּׁטְפוֹנוֹת וְנָשְׁבוּ הָרוּחוֹת וְהָלְמוּ בַּבַּיִּת הַהוּא, אַךְ הוּא לֹא נָפַל, כִּי יֻסַּד עַל הַסֶּלַע. 26 וְכָל הַשּׁוֹמֵעַ אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה וְאֵינוֹ עוֹשֶׂה אוֹתָם יִדְמֶה לֶאֱוִיל אֲשֶׁר בָּנָה אֶת בֵּיתוֹ עַל חוֹל. 27 הַגֶּשֶׁם יָרַד, בָּאוּ הַשִּׁטְפוֹנוֹת וְנָשְׁבוּ הָרוּחוֹת וְהָלְמוּ בַּבַּיִת הַהוּא; נָפַל הַבַּיִת וּגְדוֹלָה הָיְתָה מַפַּלְתּוֹ.”*
[06/03/2023, 8:11:43] Itamar Ben David: 28-29 תגובת ההמון על תורת ישוע והאופן בו הוא מלמד.
28 *כְּשֶׁגָּמַר יֵשׁוּעַ אֶת דְּבָרָיו אֵלֶּה הִשְׁתּוֹמֵם הֲמוֹן הָעָם עַל תּוֹרָתוֹ, 29 כִּי לִמֵּד אוֹתָם כְּבַעַל סַמְכוּת וְלֹא כְּדֶרֶךְ שֶׁלִּמְּדוּ סוֹפְרֵיהֶם.*

[06/03/2023, 8:26:42] Shira Harpaz Pomeranz: הדמיון בין מה שכתוב כאן לביטוי התלמודי – טול קורה מבין עיניך – מאוד בולט.
אני אוהבת להדגיש את היות ישוע יהודי בן זמנו.
[06/03/2023, 8:31:16] ‪+972 52‑429‑7768‬: פסוק 9- קישור מעניין לניסוי שעשה לו השטן- אבנים ולחם
[06/03/2023, 8:34:42] ‪+972 54‑484‑2633‬: ”וא”ר יוחנן, מאי דכתיב: ויהי בימי שפוט השופטים? דור ששופט את שופטיו, אומר לו: טול קיסם מבין שיניך אומר לו: טול קורה מבין עיניך“ (בבלי, מסכת בבא בתרא – דף טו, עמוד ב).
זה יפה
[06/03/2023, 8:39:52] ‪+972 54‑484‑2633‬: זה תמיד מדבר אלי, העידוד התמידי לעשות עבודה פנימית, תיקון ובדק בית פנימי אישי, לפני שמתקנים את העולם בחוץ, ומטיפים רעיונות..

ומה הפירוש של הפסוקים:
תֹּאמַר לְאָחִיךָ: ‘ 6 *אַל תִּתְּנוּ אֶת הַקֹּדֶשׁ לַכְּלָבִים וְאַל תַּשְׁלִיכוּ פְּנִינֵיכֶם לִפְנֵי הַחֲזִירִים, פֶּן יִרְמְסוּ אוֹתָם בְּרַגְלֵיהֶם וְיִפְנוּ וְיִטְרְפוּ אֶתְכֶם*’.
מה האלגוריה פה?
[06/03/2023, 9:28:01] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[06/03/2023, 9:43:04] ‪+972 50‑233‑9020‬: ‎‪+972 50‑233‑9020‬ joined using this group’s invite link
[06/03/2023, 9:40:26] ‪+972 52‑339‑6463‬: אבנים ולחם, דג ונחש. איני זוכר באיזה בשורה ההקבלה היא בין אבן וביצה, אבל המשמעות ברורה.
לחם הוא גופו של ישוע, דג הוא ישוע. בשני המקרים בהם ישוע מאכיל המונים הוא מאכיל אותם בשתי הצורות של עצמו.
נחש הוא השטן, מה שאומר שגם אבן כנראה טמאה או שטנית.
עד עתה לא חשבתי על זה, אבל נראה שהנסיון של השטן לפי זה, אם לא מדובר במקרה, הוא משהו הרבה יותר מעמיק מהשאלה אם ישוע יוכל להתגבר על הרעב. מה שהשטן מציע לו זה להפוך את הטומאה לקדושה.
או שנסחפתי עם האלגוריה.
[06/03/2023, 9:44:26] ‪+972 52‑339‑6463‬: אני זוכר שני אזכורים של כלבים ושל חזירים. האחד הוא האשה הצידונית אז ישוע עצמו נתן את הקודש לכלבים. השני הוא נס החזירים בכורסי שם ישוע עשה בדיוק ההיפך, העביר את השדים לחזירים שלא טרפו אותו אלא התאבדו.
[06/03/2023, 9:45:57] ‪+972 54‑815‑1913‬: אולי התכוונת לזה?
מבחינת הכתיבה הספרותית:
קודש = פנינים.
כלבים = חזירים.
הקודש והפנינים = התורה שמעביר ישוע
הכלבים והחזירים = אלה שלא מוכנים להקשיב.
אל ‘תבזבזו’ את זמנכם בהקניית הסברים למי שלא מוכן להקשיב לכם.
[06/03/2023, 9:54:25] ‪+972 54‑484‑2633‬: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[06/03/2023, 10:09:59] ‪+972 52‑826‑1212‬: האם גיוס העם לדרכו כללה רק את עניי הרוח איפה שאר חלקיי העם ז.א.מי שלא מוכן להקשיב ,עיזבו אותו,את תבזבזו זמן עליו.
[06/03/2023, 10:17:14] Itamar Ben David: ביהדות ההפך של טומאה זה טהרה, וההפך של חולין זה קודש כך שלא הייתי עושה חיבור כזה.
[06/03/2023, 10:23:45] Itamar Ben David: אני מנסה ליישב את הנושא של השיפוט עם ״הוכח תוכיח את עמיתך״ ויקרא י״ט. מכיוון שישוע מבקר כאן צבועים אולי הכוונה זה בסגנון של ״קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים״. בעניין הקודש- זה בכלל לא מסתדר לי- כי למיטב ידיעתי (וזה הכל שיעורים בעל פה שלמדתי אז אני לא זוכר מקורות) הקדושה זה דבר שמתרחב ומתפשט ולא משהו שמוגבל לעם ישראל. דוגמה נחמדה לזה היא הגודל של מקדש יחזקאל והמסורת בפרשנות שיר השירים שירושלים תתרחב עד דמשק (ילקוט שמעוני ישעיהו תעב). כלומר אין הגבלה של הקדושה
[06/03/2023, 10:28:15] Itamar Ben David: לגבי הדרך אל החטא לעומת הדרך אל החיים, בשיר השירים רבא ה ב נאמר ״פתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחט, ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרניות נכנסות בו.״ כלומר במסורת הרבנית התשובה היא לא רחוקה מאף אדם ותלויה במעשה אחד קטן שלו ולא בחיפוש קשה אחר פתח צר לחיים. אנסה למצוא מקור מקראי לרעיון
[06/03/2023, 10:31:24] Itamar Ben David: דברים ל נראה לי התחלה טובה וישעיהו נו ״קרטוני בהיותו קרוב״ . לא ברור לי למה ישוע מצייר את הדרך לחיים / לאלוהים כמשהו מרוחק וקשה להשגה.
[06/03/2023, 10:31:37] Itamar Ben David: קראוהו בהיותו קרוב*
[06/03/2023, 10:36:22] ‪+972 54‑239‑3505‬: אני חושב שהוא בעיקר מתאר אותו כלא-נוח, לעומת נוחות הדרך לאבדון.
[06/03/2023, 10:37:53] Itamar Ben David: אמירה כללית בהקשר לנביאי שקר, בגדול הוא לא יכול לדבר נגד תורת משה (יש דבר שנקרא הוראת שעה של נביא שהיא יכולה לייצר חריגות). פסוקים 18-20 מרגישים לי כאילו ישוע לא מאמין בחזרה בתשובה.
[06/03/2023, 10:39:09] Itamar Ben David: יש מקבילה בתנך לגירוש שדים?
[06/03/2023, 10:39:36] ‪+972 54‑239‑3505‬: מה גם שפסוק 16 לא כל כך מסתדר עם עולם הטבע, בהחלט יכולים להיות פירות מתוקים לעץ קוצני…
[06/03/2023, 10:40:42] Itamar Ben David: תושבי מישור החוף נא לעבור לירושלים
[06/03/2023, 10:41:46] ‪+972 54‑484‑2633‬: טוב, זו אלגוריה לא ביוטופ..
[06/03/2023, 10:44:48] ‪+972 54‑484‑2633‬: הם פופולאריים באמונה העממית מאז ומעולם. רואים בארכיאולוגיה .
מקערות השבעה בתקופה הפרסית, וקמיעות (סוף בית ראשון) ובטח שבבית שני עם צלמיות ותליונים..

יש אמונה פורמלית ויש פרקטיקה עממית.

כמו היום. וכמו בכל מקום
[06/03/2023, 10:44:55] Itamar Ben David: אשחר לדוגמה
[06/03/2023, 10:49:55] ‪+972 54‑239‑3505‬: כן, אבל זה קצת מערער לנו את מה שאנחנו כמורי דרך כל כך אוהבים להראות – תראו, הוא הסתובב וחי כאן, הכיר את עולם הטבע של הגליל וממנו מגיעים משליו
[06/03/2023, 10:51:43] Shira Harpaz Pomeranz: למה אוספים תאנים מהברקנים?
לא חושבת שמדובר כאן על קוצים לעומת עץ ללא קוצים.
[06/03/2023, 10:56:20] Shira Harpaz Pomeranz: הרעיון הוא שבשלב הראשוני לפני הפרי, לפעמים לא ניתן להבדיל בין צמח לצמח, בשלב של הפרי אין לטעות.
הנמשל (למשל): מגיע מישהו ומדבר ברכות ובנועם אך קורא לפשוע ולחטוא. מישהו משתמש בכתבי הקודש להביא רוע. גם אם מתבלבלים בהתחלה, בסוף הפרי הוא ברור.
[06/03/2023, 10:57:25] ‪+972 54‑420‑5504‬: סליחה, אני מתייחס באיחור לפרק של אתמול – מקווה שזה מקובל.
גם אני חשבתי כך וכך גם משמע מתרגומו של דליטש.
וכמו במסורת היהודית לפיה הרשעים מקבלים את שכרם בעולם הזה והצדיקים יקבלו אותו בעולם הבא.
[06/03/2023, 10:57:38] Itamar Ben David: למי שיותר מתמצא ביהדות בית שני- מה הכוונה כאן? כלומר רבנים/סופרים מלמדים מתוך הפסוקים ולא מדעתם וישוע מלמד ופוסק מדעתו?
[06/03/2023, 10:59:16] ‪+972 54‑420‑5504‬: האמת, אם כבר החידוש הוא לא שתפילה בציבור המשיכה אלא שיש כאן עדות לכך שהיתה תפילה בציבור בבתי כנסת כבר בזמן ההוא. 😉
[06/03/2023, 11:03:09] Itamar Ben David: הממממ לא נשמע לי לפחות בצד הבוטני. כלומר המסר דווקא הגיוני אבל העניין הבוטני לא מסתדר לי. יש לך איזה דוגמה כזו? אולי שומר וכלך אבל רק חובבנים מתבלבלים חחחח
[06/03/2023, 11:07:20] Itamar Ben David: לא היית מחשיב את מעמד הקהל של נחמיה ח כתפילה בציבור?
[06/03/2023, 11:20:13] Shira Harpaz Pomeranz: בדיוק מעשבת את גינת הבר שלי מעשבים שאני פחות אוהבת. אז כן יש הבדלים שיש המכירים אותם מההתחלה נניח אוהד בנימיני.
אבל יש עצים וצמחים שקשה מאוד לזהות אותם. לא כולם הסתובבו עם מגדיר צמחים.
חיטה ושיבולת שועל מאוד דומות – כל הדגניים
ואני לא בטוחה שניתן מייד עם הצמיחה להבדיל בין שקד לשיזף.
סתם הערות שעולות לי בראש עכשיו.
[06/03/2023, 11:23:50] Itamar Ben David: הכוונה שלך בין עצים שהם נטיעות ממש צעירות? אולי…
[06/03/2023, 11:26:49] ‪+972 54‑420‑5504‬: א. לא
ב. זה לא בבית כנסת
[06/03/2023, 11:28:03] ‪+972 54‑420‑5504‬: אגב, בתרגומים שאינם עברית לא מתרגמים ממון ב”כסף” או מילה דומה, אלא ב-MAMMON, כאילו זה אליל שסוגדים לו.
[06/03/2023, 11:44:25] Shira Harpaz Pomeranz: לא בטוחה שהיו מטעי שקדים. שאלה למומחים.
היה לא מעט ליקוט, בזה אני די בטוחה.
[06/03/2023, 12:03:16] ‪+972 52‑233‑6040‬: אני רואה סתירה בזה שהוא מטיף לא להיות שיפוטי והוא בעצמו מאד שיפוטי?
[06/03/2023, 12:05:51] Itamar Ben David: הערת צד- אלוהים במקרא לא אחת זה כינוי לשופט.
[06/03/2023, 12:19:09] ‪+972 54‑442‑9028‬: ‎‪+972 54‑442‑9028‬ joined using this group’s invite link
[06/03/2023, 12:56:04] ‪+972 52‑476‑0561‬: ‎‪+972 52‑476‑0561‬ joined using this group’s invite link
[06/03/2023, 14:12:59] ‪+972 52‑339‑6463‬: היו. שקד מתוק אינו גדל בר. חבל שלא השקד המתוק ולא השקד המר המשמש לו כנה קוצניים.
[06/03/2023, 14:28:10] ‪+972 50‑543‑2596‬: למה פוליטיקה ישראלית?
[ ~סליחה, סליחה, אבל מחייב~]
[06/03/2023, 14:40:20] ‪+972 50‑543‑2596‬: קראתי כמה תגובות על צמחים ~ על פירות ~ על רעילות וכו’
יש פירות על עצי בר *עצי סרק* שהם בהחלט אכילים
גם אם העץ עצמו קוצני –
כולם מכירים את ה*שיזף הקוצני* הרי הוא Ziziphus spinae-christi [מועמד לכתר הקוצים]
הערה שראיתי – על *דמיון בין שקד לבין שיזף* – מי שמכיר יזהה ויבחין בקלות בין העצים גם בשלב הצעיר
מיכוון שיש פה אלגוריה
אין ממש במחשבה על עץ כזה או אחר, אלא מטרת הדימוי לדעתי
היא להשוות בין אנשים שונים… ולהתייחס למעשיהם – *הפרי*
ולא לקוצים שהם נושאים.
[דבר הבוטנאית]

ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מתי – פרק ז

“אַל תִּשְׁפְּטוּ לְמַעַן לֹא תִּשָּׁפְטוּ, 2 כִּי בַּמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר אַתֶּם שׁוֹפְטִים תִּשָּׁפְטוּ וּבַמִּדָּה אֲשֶׁר אַתֶּם מוֹדְדִים יִמָּדֵד לָכֶם.

3 מַדּוּעַ אַתָּה רוֹאֶה אֶת הַקֵּיסָם אֲשֶׁר בְּעֵין אָחִיךָ וְאֵינְךָ שָׂם לֵב לַקּוֹרָה אֲשֶׁר בְּעֵינְךָ? 4 אֵיךְ תֹּאמַר לְאָחִיךָ: ‘הַנַּח לִי לְהוֹצִיא אֶת הַקֵּיסָם מֵעֵינְךָ’, וְהִנֵּה הַקּוֹרָה בְּעֵינְךָ? 5 צָבוּעַ! הוֹצֵא תְּחִלָּה אֶת הַקּוֹרָה מֵעֵינְךָ; אַחֲרֵי כֵן תִּרְאֶה הֵיטֵב וְתוּכַל לְהוֹצִיא אֶת הַקֵּיסָם מֵעֵינוֹ שֶׁל אָחִיךָ. 6 אַל תִּתְּנוּ אֶת הַקֹּדֶשׁ לַכְּלָבִים וְאַל תַּשְׁלִיכוּ פְּנִינֵיכֶם לִפְנֵי הַחֲזִירִים, פֶּן יִרְמְסוּ אוֹתָם בְּרַגְלֵיהֶם וְיִפְנוּ וְיִטְרְפוּ אֶתְכֶם.”

7 “בַּקְּשׁוּ וְיִנָּתֵן לָכֶם. חַפְּשׂוּ וְתִמְצְאוּ. דִּפְקוּ וְיִפָּתַח לָכֶם. 8 כִּי כָּל הַמְבַקֵּשׁ מְקַבֵּל, וְהַמְחַפֵּשׂ מוֹצֵא, וְהַמִּתְדַּפֵּק יִפָּתַח לוֹ. 9 מִי מִכֶּם הָאִישׁ אֲשֶׁר בְּנוֹ יְבַקֵּשׁ לֶחֶם וְהוּא יִתֵּן לוֹ אֶבֶן? 10 אוֹ אִם יְבַקֵּשׁ דָּג הֲיִתֵּן לוֹ נָחָשׁ? 11 הֵן אִם אַתֶּם הָרָעִים יוֹדְעִים לָתֵת מַתָּנוֹת טוֹבוֹת לִבְנֵיכֶם, כָּל שֶׁכֵּן אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם יִתֵּן אַךְ טוֹב לַמְבַקְשִׁים מִמֶּנּוּ. 12 לָכֵן כָּל מַה שֶּׁתִּרְצוּ שֶּׁיַּעֲשׂוּ לָכֶם בְּנֵי הָאָדָם, כֵּן גַּם אַתֶּם עֲשׂוּ לָהֶם, כִּי זֹאת הַתּוֹרָה וְהַנְּבִיאִים.”

13 “הִכָּנְסוּ דֶּרֶךְ הַפֶּתַח הַצַּר, כִּי רָחָב הַפֶּתַח וּמְרֻוַּחַת הַדֶּרֶךְ הַמּוֹלִיכָה לַאֲבַדּוֹן וְרַבִּים הַהוֹלְכִים בָּהּ. 14 אַךְ צַר הַפֶּתַח וְצָרָה הַדֶּרֶךְ הַמּוֹלִיכָה לַחַיִּים וּמְעַטִּים הַמּוֹצְאִים אוֹתָהּ.”

15 “הִזָּהֲרוּ מִנְּבִיאֵי הַשֶּׁקֶר הַבָּאִים אֲלֵיכֶם בִּלְבוּשׁ כְּבָשִׂים וּבְתוֹךְ תּוֹכָם זְאֵבִים טוֹרְפִים הֵם. 16 בְּפֵרוֹתֵיהֶם תַּכִּירוּ אוֹתָם. הַאִם אוֹסְפִים עֲנָבִים מִן הַקּוֹצִים אוֹ תְּאֵנִים מִן הַבַּרְקָנִים? 17 כֵּן כָּל עֵץ טוֹב עוֹשֶׂה פְּרִי טוֹב וְהָעֵץ הַנִּשְׁחָת עוֹשֶׂה פְּרִי רַע.

18 עֵץ טוֹב אֵינֶנּוּ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת פְּרִי רַע וְעֵץ נִשְׁחָת אֵינֶנּוּ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת פְּרִי טוֹב. 19 כָּל עֵץ שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה פְּרִי טוֹב כּוֹרְתִים אוֹתוֹ וּמַשְׁלִיכִים אוֹתוֹ לְתוֹךְ הָאֵשׁ. 20 לָכֵן בְפֵרוֹתֵיהֶם תַּכִּירוּ אוֹתָם.”

21 “לֹא כָּל הָאוֹמֵר לִי ‘אֲדוֹנִי, אֲדוֹנִי’ יִכָּנֵס לְמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם, אֶלָּא הָעוֹשֶׂה אֶת רְצוֹן אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם. 22 רַבִּים יֹאמְרוּ אֵלַי בַּיּוֹם הַהוּא: ‘אֲדוֹנִי, אֲדוֹנִי’, הֲלֹא בְּשִׁמְךָ נִבֵּאנוּ וּבְשִׁמְךָ גֵּרַשְׁנוּ שֵׁדִים וּבְשִׁמְךָ עָשִׂינוּ נִפְלָאוֹת רַבּוֹת’. 23 אָז אוֹדִיעַ לָהֶם: ‘מֵעוֹלָם לֹא הִכַּרְתִּי אֶתְכֶם, סוּרוּ מִמֶּנִּי עוֹשֵׂי רֶשַׁע’.”

24 “לָכֵן כָּל הַשּׁוֹמֵעַ אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה וְעוֹשֶׂה אוֹתָם יִהְיֶה דּוֹמֶה לְאִישׁ נָבוֹן אֲשֶׁר בָּנָה אֶת בֵּיתוֹ עַל הַסֶּלַע. 25 הַגֶּשֶׁם יָרַד, בָּאוּ הַשִּׁטְפוֹנוֹת וְנָשְׁבוּ הָרוּחוֹת וְהָלְמוּ בַּבַּיִּת הַהוּא, אַךְ הוּא לֹא נָפַל, כִּי יֻסַּד עַל הַסֶּלַע.

26 וְכָל הַשּׁוֹמֵעַ אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה וְאֵינוֹ עוֹשֶׂה אוֹתָם יִדְמֶה לֶאֱוִיל אֲשֶׁר בָּנָה אֶת בֵּיתוֹ עַל חוֹל. 27 הַגֶּשֶׁם יָרַד, בָּאוּ הַשִּׁטְפוֹנוֹת וְנָשְׁבוּ הָרוּחוֹת וְהָלְמוּ בַּבַּיִת הַהוּא; נָפַל הַבַּיִת וּגְדוֹלָה הָיְתָה מַפַּלְתּוֹ.”

28 כְּשֶׁגָּמַר יֵשׁוּעַ אֶת דְּבָרָיו אֵלֶּה הִשְׁתּוֹמֵם הֲמוֹן הָעָם עַל תּוֹרָתוֹ, 29 כִּי לִמֵּד אוֹתָם כְּבַעַל סַמְכוּת וְלֹא כְּדֶרֶךְ שֶׁלִּמְּדוּ סוֹפְרֵיהֶם.

[06/03/2023, 8:10:16] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה!
[06/03/2023, 8:11:16] Itamar Ben David: היום מתי פרק 7, אנחנו מנסים משהו, ונשמח לבדוק בסוף היום מה דעתכם על אופן הצגת הפרק. הוא יהיה מודגש וגם מפורק לחלקים שונים לפי העניין כך שתוכלו להעיר על הקטע בפרק שמעניין אתכם. בהצלחה!
[06/03/2023, 8:11:39] Itamar Ben David: 1-6 משפט
“*אַל תִּשְׁפְּטוּ לְמַעַן לֹא תִּשָּׁפְטוּ, 2 כִּי בַּמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר אַתֶּם שׁוֹפְטִים תִּשָּׁפְטוּ וּבַמִּדָּה אֲשֶׁר אַתֶּם מוֹדְדִים יִמָּדֵד לָכֶם. 3 מַדּוּעַ אַתָּה רוֹאֶה אֶת הַקֵּיסָם אֲשֶׁר בְּעֵין אָחִיךָ וְאֵינְךָ שָׂם לֵב לַקּוֹרָה אֲשֶׁר בְּעֵינְךָ? 4 אֵיךְ תֹּאמַר לְאָחִיךָ: ‘הַנַּח לִי לְהוֹצִיא אֶת הַקֵּיסָם מֵעֵינְךָ’, וְהִנֵּה הַקּוֹרָה בְּעֵינְךָ? 5 צָבוּעַ! הוֹצֵא תְּחִלָּה אֶת הַקּוֹרָה מֵעֵינְךָ; אַחֲרֵי כֵן תִּרְאֶה הֵיטֵב וְתוּכַל לְהוֹצִיא אֶת הַקֵּיסָם מֵעֵינוֹ שֶׁל אָחִיךָ. 6 אַל תִּתְּנוּ אֶת הַקֹּדֶשׁ לַכְּלָבִים וְאַל תַּשְׁלִיכוּ פְּנִינֵיכֶם לִפְנֵי הַחֲזִירִים, פֶּן יִרְמְסוּ אוֹתָם בְּרַגְלֵיהֶם וְיִפְנוּ וְיִטְרְפוּ אֶתְכֶם*
[06/03/2023, 8:11:40] Itamar Ben David: 7-12 בקשו ותקבלו
7 “*בַּקְּשׁוּ וְיִנָּתֵן לָכֶם. חַפְּשׂוּ וְתִמְצְאוּ. דִּפְקוּ וְיִפָּתַח לָכֶם. 8 כִּי כָּל הַמְבַקֵּשׁ מְקַבֵּל, וְהַמְחַפֵּשׂ מוֹצֵא, וְהַמִּתְדַּפֵּק יִפָּתַח לוֹ. 9 מִי מִכֶּם הָאִישׁ אֲשֶׁר בְּנוֹ יְבַקֵּשׁ לֶחֶם וְהוּא יִתֵּן לוֹ אֶבֶן? 10 אוֹ אִם יְבַקֵּשׁ דָּג הֲיִתֵּן לוֹ נָחָשׁ? 11 הֵן אִם אַתֶּם הָרָעִים יוֹדְעִים לָתֵת מַתָּנוֹת טוֹבוֹת לִבְנֵיכֶם, כָּל שֶׁכֵּן אֲבִיכֶם שֶׁבַּשָּׁמַיִם יִתֵּן אַךְ טוֹב לַמְבַקְשִׁים מִמֶּנּוּ. 12 לָכֵן כָּל מַה שֶּׁתִּרְצוּ שֶּׁיַּעֲשׂוּ לָכֶם בְּנֵי הָאָדָם, כֵּן גַּם אַתֶּם עֲשׂוּ לָהֶם, כִּי זֹאת הַתּוֹרָה וְהַנְּבִיאִים.”*
[06/03/2023, 8:11:41] Itamar Ben David: 13-14 שתי הדרכים
13 “*הִכָּנְסוּ דֶּרֶךְ הַפֶּתַח הַצַּר, כִּי רָחָב הַפֶּתַח וּמְרֻוַּחַת הַדֶּרֶךְ הַמּוֹלִיכָה לַאֲבַדּוֹן וְרַבִּים הַהוֹלְכִים בָּהּ. 14 אַךְ צַר הַפֶּתַח וְצָרָה הַדֶּרֶךְ הַמּוֹלִיכָה לַחַיִּים וּמְעַטִּים הַמּוֹצְאִים אוֹתָהּ.”*
[06/03/2023, 8:11:41] Itamar Ben David: 15-20 אמת ושקר
15 “*הִזָּהֲרוּ מִנְּבִיאֵי הַשֶּׁקֶר הַבָּאִים אֲלֵיכֶם בִּלְבוּשׁ כְּבָשִׂים וּבְתוֹךְ תּוֹכָם זְאֵבִים טוֹרְפִים הֵם. 16 בְּפֵרוֹתֵיהֶם תַּכִּירוּ אוֹתָם. הַאִם אוֹסְפִים עֲנָבִים מִן הַקּוֹצִים אוֹ תְּאֵנִים מִן הַבַּרְקָנִים? 17 כֵּן כָּל עֵץ טוֹב עוֹשֶׂה פְּרִי טוֹב וְהָעֵץ הַנִּשְׁחָת עוֹשֶׂה פְּרִי רַע. 18 עֵץ טוֹב אֵינֶנּוּ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת פְּרִי רַע וְעֵץ נִשְׁחָת אֵינֶנּוּ יָכוֹל לַעֲשׂוֹת פְּרִי טוֹב. 19 כָּל עֵץ שֶׁאֵינוֹ עוֹשֶׂה פְּרִי טוֹב כּוֹרְתִים אוֹתוֹ וּמַשְׁלִיכִים אוֹתוֹ לְתוֹךְ הָאֵשׁ. 20 לָכֵן בְפֵרוֹתֵיהֶם תַּכִּירוּ אוֹתָם.”*
[06/03/2023, 8:11:42] Itamar Ben David: 21-23 הדרך למלכות
21 “*לֹא כָּל הָאוֹמֵר לִי ‘אֲדוֹנִי, אֲדוֹנִי’ יִכָּנֵס לְמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם, אֶלָּא הָעוֹשֶׂה אֶת רְצוֹן אָבִי שֶׁבַּשָּׁמַיִם. 22 רַבִּים יֹאמְרוּ אֵלַי בַּיּוֹם הַהוּא: ‘אֲדוֹנִי, אֲדוֹנִי’, הֲלֹא בְּשִׁמְךָ נִבֵּאנוּ וּבְשִׁמְךָ גֵּרַשְׁנוּ שֵׁדִים וּבְשִׁמְךָ עָשִׂינוּ נִפְלָאוֹת רַבּוֹת’. 23 אָז אוֹדִיעַ לָהֶם: ‘מֵעוֹלָם לֹא הִכַּרְתִּי אֶתְכֶם, סוּרוּ מִמֶּנִּי עוֹשֵׂי רֶשַׁע’.”*
[06/03/2023, 8:11:42] Itamar Ben David: 24-27 משל
שני הבנאים
24 “*לָכֵן כָּל הַשּׁוֹמֵעַ אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה וְעוֹשֶׂה אוֹתָם יִהְיֶה דּוֹמֶה לְאִישׁ נָבוֹן אֲשֶׁר בָּנָה אֶת בֵּיתוֹ עַל הַסֶּלַע. 25 הַגֶּשֶׁם יָרַד, בָּאוּ הַשִּׁטְפוֹנוֹת וְנָשְׁבוּ הָרוּחוֹת וְהָלְמוּ בַּבַּיִּת הַהוּא, אַךְ הוּא לֹא נָפַל, כִּי יֻסַּד עַל הַסֶּלַע. 26 וְכָל הַשּׁוֹמֵעַ אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה וְאֵינוֹ עוֹשֶׂה אוֹתָם יִדְמֶה לֶאֱוִיל אֲשֶׁר בָּנָה אֶת בֵּיתוֹ עַל חוֹל. 27 הַגֶּשֶׁם יָרַד, בָּאוּ הַשִּׁטְפוֹנוֹת וְנָשְׁבוּ הָרוּחוֹת וְהָלְמוּ בַּבַּיִת הַהוּא; נָפַל הַבַּיִת וּגְדוֹלָה הָיְתָה מַפַּלְתּוֹ.”*
[06/03/2023, 8:11:43] Itamar Ben David: 28-29 תגובת ההמון על תורת ישוע והאופן בו הוא מלמד.
28 *כְּשֶׁגָּמַר יֵשׁוּעַ אֶת דְּבָרָיו אֵלֶּה הִשְׁתּוֹמֵם הֲמוֹן הָעָם עַל תּוֹרָתוֹ, 29 כִּי לִמֵּד אוֹתָם כְּבַעַל סַמְכוּת וְלֹא כְּדֶרֶךְ שֶׁלִּמְּדוּ סוֹפְרֵיהֶם.*

[06/03/2023, 8:26:42] Shira Harpaz Pomeranz: הדמיון בין מה שכתוב כאן לביטוי התלמודי – טול קורה מבין עיניך – מאוד בולט.
אני אוהבת להדגיש את היות ישוע יהודי בן זמנו.
[06/03/2023, 8:31:16] ‪+972 52‑429‑7768‬: פסוק 9- קישור מעניין לניסוי שעשה לו השטן- אבנים ולחם
[06/03/2023, 8:34:42] ‪+972 54‑484‑2633‬: ”וא”ר יוחנן, מאי דכתיב: ויהי בימי שפוט השופטים? דור ששופט את שופטיו, אומר לו: טול קיסם מבין שיניך אומר לו: טול קורה מבין עיניך“ (בבלי, מסכת בבא בתרא – דף טו, עמוד ב).
זה יפה
[06/03/2023, 8:39:52] ‪+972 54‑484‑2633‬: זה תמיד מדבר אלי, העידוד התמידי לעשות עבודה פנימית, תיקון ובדק בית פנימי אישי, לפני שמתקנים את העולם בחוץ, ומטיפים רעיונות..

ומה הפירוש של הפסוקים:
תֹּאמַר לְאָחִיךָ: ‘ 6 *אַל תִּתְּנוּ אֶת הַקֹּדֶשׁ לַכְּלָבִים וְאַל תַּשְׁלִיכוּ פְּנִינֵיכֶם לִפְנֵי הַחֲזִירִים, פֶּן יִרְמְסוּ אוֹתָם בְּרַגְלֵיהֶם וְיִפְנוּ וְיִטְרְפוּ אֶתְכֶם*’.
מה האלגוריה פה?
[06/03/2023, 9:28:01] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[06/03/2023, 9:43:04] ‪+972 50‑233‑9020‬: ‎‪+972 50‑233‑9020‬ joined using this group’s invite link
[06/03/2023, 9:40:26] ‪+972 52‑339‑6463‬: אבנים ולחם, דג ונחש. איני זוכר באיזה בשורה ההקבלה היא בין אבן וביצה, אבל המשמעות ברורה.
לחם הוא גופו של ישוע, דג הוא ישוע. בשני המקרים בהם ישוע מאכיל המונים הוא מאכיל אותם בשתי הצורות של עצמו.
נחש הוא השטן, מה שאומר שגם אבן כנראה טמאה או שטנית.
עד עתה לא חשבתי על זה, אבל נראה שהנסיון של השטן לפי זה, אם לא מדובר במקרה, הוא משהו הרבה יותר מעמיק מהשאלה אם ישוע יוכל להתגבר על הרעב. מה שהשטן מציע לו זה להפוך את הטומאה לקדושה.
או שנסחפתי עם האלגוריה.
[06/03/2023, 9:44:26] ‪+972 52‑339‑6463‬: אני זוכר שני אזכורים של כלבים ושל חזירים. האחד הוא האשה הצידונית אז ישוע עצמו נתן את הקודש לכלבים. השני הוא נס החזירים בכורסי שם ישוע עשה בדיוק ההיפך, העביר את השדים לחזירים שלא טרפו אותו אלא התאבדו.
[06/03/2023, 9:45:57] ‪+972 54‑815‑1913‬: אולי התכוונת לזה?
מבחינת הכתיבה הספרותית:
קודש = פנינים.
כלבים = חזירים.
הקודש והפנינים = התורה שמעביר ישוע
הכלבים והחזירים = אלה שלא מוכנים להקשיב.
אל ‘תבזבזו’ את זמנכם בהקניית הסברים למי שלא מוכן להקשיב לכם.
[06/03/2023, 9:54:25] ‪+972 54‑484‑2633‬: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[06/03/2023, 10:09:59] ‪+972 52‑826‑1212‬: האם גיוס העם לדרכו כללה רק את עניי הרוח איפה שאר חלקיי העם ז.א.מי שלא מוכן להקשיב ,עיזבו אותו,את תבזבזו זמן עליו.
[06/03/2023, 10:17:14] Itamar Ben David: ביהדות ההפך של טומאה זה טהרה, וההפך של חולין זה קודש כך שלא הייתי עושה חיבור כזה.
[06/03/2023, 10:23:45] Itamar Ben David: אני מנסה ליישב את הנושא של השיפוט עם ״הוכח תוכיח את עמיתך״ ויקרא י״ט. מכיוון שישוע מבקר כאן צבועים אולי הכוונה זה בסגנון של ״קשוט עצמך ואחר כך קשוט אחרים״. בעניין הקודש- זה בכלל לא מסתדר לי- כי למיטב ידיעתי (וזה הכל שיעורים בעל פה שלמדתי אז אני לא זוכר מקורות) הקדושה זה דבר שמתרחב ומתפשט ולא משהו שמוגבל לעם ישראל. דוגמה נחמדה לזה היא הגודל של מקדש יחזקאל והמסורת בפרשנות שיר השירים שירושלים תתרחב עד דמשק (ילקוט שמעוני ישעיהו תעב). כלומר אין הגבלה של הקדושה
[06/03/2023, 10:28:15] Itamar Ben David: לגבי הדרך אל החטא לעומת הדרך אל החיים, בשיר השירים רבא ה ב נאמר ״פתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחט, ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרניות נכנסות בו.״ כלומר במסורת הרבנית התשובה היא לא רחוקה מאף אדם ותלויה במעשה אחד קטן שלו ולא בחיפוש קשה אחר פתח צר לחיים. אנסה למצוא מקור מקראי לרעיון
[06/03/2023, 10:31:24] Itamar Ben David: דברים ל נראה לי התחלה טובה וישעיהו נו ״קרטוני בהיותו קרוב״ . לא ברור לי למה ישוע מצייר את הדרך לחיים / לאלוהים כמשהו מרוחק וקשה להשגה.
[06/03/2023, 10:31:37] Itamar Ben David: קראוהו בהיותו קרוב*
[06/03/2023, 10:36:22] ‪+972 54‑239‑3505‬: אני חושב שהוא בעיקר מתאר אותו כלא-נוח, לעומת נוחות הדרך לאבדון.
[06/03/2023, 10:37:53] Itamar Ben David: אמירה כללית בהקשר לנביאי שקר, בגדול הוא לא יכול לדבר נגד תורת משה (יש דבר שנקרא הוראת שעה של נביא שהיא יכולה לייצר חריגות). פסוקים 18-20 מרגישים לי כאילו ישוע לא מאמין בחזרה בתשובה.
[06/03/2023, 10:39:09] Itamar Ben David: יש מקבילה בתנך לגירוש שדים?
[06/03/2023, 10:39:36] ‪+972 54‑239‑3505‬: מה גם שפסוק 16 לא כל כך מסתדר עם עולם הטבע, בהחלט יכולים להיות פירות מתוקים לעץ קוצני…
[06/03/2023, 10:40:42] Itamar Ben David: תושבי מישור החוף נא לעבור לירושלים
[06/03/2023, 10:41:46] ‪+972 54‑484‑2633‬: טוב, זו אלגוריה לא ביוטופ..
[06/03/2023, 10:44:48] ‪+972 54‑484‑2633‬: הם פופולאריים באמונה העממית מאז ומעולם. רואים בארכיאולוגיה .
מקערות השבעה בתקופה הפרסית, וקמיעות (סוף בית ראשון) ובטח שבבית שני עם צלמיות ותליונים..

יש אמונה פורמלית ויש פרקטיקה עממית.

כמו היום. וכמו בכל מקום
[06/03/2023, 10:44:55] Itamar Ben David: אשחר לדוגמה
[06/03/2023, 10:49:55] ‪+972 54‑239‑3505‬: כן, אבל זה קצת מערער לנו את מה שאנחנו כמורי דרך כל כך אוהבים להראות – תראו, הוא הסתובב וחי כאן, הכיר את עולם הטבע של הגליל וממנו מגיעים משליו
[06/03/2023, 10:51:43] Shira Harpaz Pomeranz: למה אוספים תאנים מהברקנים?
לא חושבת שמדובר כאן על קוצים לעומת עץ ללא קוצים.
[06/03/2023, 10:56:20] Shira Harpaz Pomeranz: הרעיון הוא שבשלב הראשוני לפני הפרי, לפעמים לא ניתן להבדיל בין צמח לצמח, בשלב של הפרי אין לטעות.
הנמשל (למשל): מגיע מישהו ומדבר ברכות ובנועם אך קורא לפשוע ולחטוא. מישהו משתמש בכתבי הקודש להביא רוע. גם אם מתבלבלים בהתחלה, בסוף הפרי הוא ברור.
[06/03/2023, 10:57:25] ‪+972 54‑420‑5504‬: סליחה, אני מתייחס באיחור לפרק של אתמול – מקווה שזה מקובל.
גם אני חשבתי כך וכך גם משמע מתרגומו של דליטש.
וכמו במסורת היהודית לפיה הרשעים מקבלים את שכרם בעולם הזה והצדיקים יקבלו אותו בעולם הבא.
[06/03/2023, 10:57:38] Itamar Ben David: למי שיותר מתמצא ביהדות בית שני- מה הכוונה כאן? כלומר רבנים/סופרים מלמדים מתוך הפסוקים ולא מדעתם וישוע מלמד ופוסק מדעתו?
[06/03/2023, 10:59:16] ‪+972 54‑420‑5504‬: האמת, אם כבר החידוש הוא לא שתפילה בציבור המשיכה אלא שיש כאן עדות לכך שהיתה תפילה בציבור בבתי כנסת כבר בזמן ההוא. 😉
[06/03/2023, 11:03:09] Itamar Ben David: הממממ לא נשמע לי לפחות בצד הבוטני. כלומר המסר דווקא הגיוני אבל העניין הבוטני לא מסתדר לי. יש לך איזה דוגמה כזו? אולי שומר וכלך אבל רק חובבנים מתבלבלים חחחח
[06/03/2023, 11:07:20] Itamar Ben David: לא היית מחשיב את מעמד הקהל של נחמיה ח כתפילה בציבור?
[06/03/2023, 11:20:13] Shira Harpaz Pomeranz: בדיוק מעשבת את גינת הבר שלי מעשבים שאני פחות אוהבת. אז כן יש הבדלים שיש המכירים אותם מההתחלה נניח אוהד בנימיני.
אבל יש עצים וצמחים שקשה מאוד לזהות אותם. לא כולם הסתובבו עם מגדיר צמחים.
חיטה ושיבולת שועל מאוד דומות – כל הדגניים
ואני לא בטוחה שניתן מייד עם הצמיחה להבדיל בין שקד לשיזף.
סתם הערות שעולות לי בראש עכשיו.
[06/03/2023, 11:23:50] Itamar Ben David: הכוונה שלך בין עצים שהם נטיעות ממש צעירות? אולי…
[06/03/2023, 11:26:49] ‪+972 54‑420‑5504‬: א. לא
ב. זה לא בבית כנסת
[06/03/2023, 11:28:03] ‪+972 54‑420‑5504‬: אגב, בתרגומים שאינם עברית לא מתרגמים ממון ב”כסף” או מילה דומה, אלא ב-MAMMON, כאילו זה אליל שסוגדים לו.
[06/03/2023, 11:44:25] Shira Harpaz Pomeranz: לא בטוחה שהיו מטעי שקדים. שאלה למומחים.
היה לא מעט ליקוט, בזה אני די בטוחה.
[06/03/2023, 12:03:16] ‪+972 52‑233‑6040‬: אני רואה סתירה בזה שהוא מטיף לא להיות שיפוטי והוא בעצמו מאד שיפוטי?
[06/03/2023, 12:05:51] Itamar Ben David: הערת צד- אלוהים במקרא לא אחת זה כינוי לשופט.
[06/03/2023, 12:19:09] ‪+972 54‑442‑9028‬: ‎‪+972 54‑442‑9028‬ joined using this group’s invite link
[06/03/2023, 12:56:04] ‪+972 52‑476‑0561‬: ‎‪+972 52‑476‑0561‬ joined using this group’s invite link
[06/03/2023, 14:12:59] ‪+972 52‑339‑6463‬: היו. שקד מתוק אינו גדל בר. חבל שלא השקד המתוק ולא השקד המר המשמש לו כנה קוצניים.
[06/03/2023, 14:28:10] ‪+972 50‑543‑2596‬: למה פוליטיקה ישראלית?
[ ~סליחה, סליחה, אבל מחייב~]
[06/03/2023, 14:40:20] ‪+972 50‑543‑2596‬: קראתי כמה תגובות על צמחים ~ על פירות ~ על רעילות וכו’
יש פירות על עצי בר *עצי סרק* שהם בהחלט אכילים
גם אם העץ עצמו קוצני –
כולם מכירים את ה*שיזף הקוצני* הרי הוא Ziziphus spinae-christi [מועמד לכתר הקוצים]
הערה שראיתי – על *דמיון בין שקד לבין שיזף* – מי שמכיר יזהה ויבחין בקלות בין העצים גם בשלב הצעיר
מיכוון שיש פה אלגוריה
אין ממש במחשבה על עץ כזה או אחר, אלא מטרת הדימוי לדעתי
היא להשוות בין אנשים שונים… ולהתייחס למעשיהם – *הפרי*
ולא לקוצים שהם נושאים.
[דבר הבוטנאית]

בפרק זה אנו רואים דמיון רב בין הביטוי התלמודי “טול קורה מבין עיניך” השימוש בביטוי זה מדגיש את היותו של ישוע יהודי בן זמנו המכיר את הביטויים השגורים בשפה ועושה בהם שימוש. כדאי להדגיש זאת, כדוגמא ליהדותו של ישוע ולהכרתו את השפה ומקורות המשלים והפירושים.

בנוסף לכך ישוע מנסה למקד את תשומת הלב של המאזינים ללימוד והתיקון הפנימי שעליהם לעשות – כלומר לא לראות את הפסול (הקיסם) אצל האחר, אלא לראות ולתקן את הפסול (הקורה) שבתוכו.

הביטוי מופיע בתלמוד הבבלי במסכת בבא בתרא דף ט”ו עמוד ב’ ואומר כך

ויהי בימי שפוט השופטים דור ששופט את שופטיו אומר לו טול קיסם מבין (עיניך) אומר לו טול קורה מבין עיניך אמר לו

פירוש זה בתלמוד הבבלי מתייחס לפסוק הראשון בפרק א’ בספר רות

וַיְהִי בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה לָגוּר בִּשְׂדֵי מוֹאָב הוּא וְאִשְׁתּוֹ וּשְׁנֵי בָנָיו

פירוש רש”י למשפט זה הוא :

ששופט את שופטיו – שהיו השופטין עצמן מקולקלים והיה פתחון פה לנשפט להוכיח את מוכיחו שאם אמר לו השופט טול קיסם מבין עיניך הסתלק ופרוש מעבירה קטנה שבידך יכול זה לומר טול קורה מבין עיניך פרוש מעבירה חמורה שבידך

מהי האלגוריה בפסוק 6 המדבר על כלבים וחזירים?

במתי  ט”ו (וגם במרקוס ז’) מוזכרים כלבים, בהוצאת השד מגופה של בת האשה הפיניקית. אם הבנתי נכון את הדברים – ישוע יוצא אל היהודים שהפסיקו לקיים מצוות כלומר הצאן האובד.  לא כדי לרפא או לגרש שדים ממי שאינה יהודיה, כלומר להשליך את הלחם אל הכלבים, בתשובתה גרמה לו להבין עד כמה היא מאמינה.

לגבי חזירים – הוצאת השדים משני האנשים והעברתם אל החזירים  בכורסי ממזרח לכנרת.( מתי ח’)

יתכן והכוונה היא כי אין טעם לבזבז הזמן ברצון לדבר עם אנשים שאינם מקשיבים. כלומר לזרוק בפניהם פנינים כלומר קודש = התורה שמעביר ישוע

הבורים ושאינם מקשיבים משולים לכלבים ולחזירים.

ולגבי גירוש שדים  והאם יש פרקטיקה לגירוש שדים בתקופת בית שני או בתנכ – אפשר לומר כי באמונה העממית השדים תמיד היו פופולריים ואפשר למצוא ממצאים ארכיאולוגיים המאששים אמונה עממית זו.

אנו מוצאים בפסוק 9 הדן ברצון האב לעשות טוב לבנו – שאם יבקש בן לחם, לא יתן לו האב אבנים, משפט זה רומז לניסוי שעשה השטן לישוע

‏: בפסוק 9 –  יש קישור מעניין ורמז או חזרה על הניסוי שעשה השטן לישוע הקשור באבנים ולחם

מתי ולוקס מונים שלושה ניסיונות שבהם ניסה השטן לפתות את ישוע (מתי פרק ד’)

1 בֶּן־הָאֱלֹהִים אַתָּה, צַוֵּה שֶׁהָאֲבָנִים הָאֵלֶּה יִהְיוּ לְלֶחֶם  אִם “

  • בניסיון הראשון אומר לו השטן שאם הוא אכן בן האלוהים שיהפוך את אבני המקום ללחם, על מנת לשבור את רעבונו. על כך עונה ישו בציטוט מחומש דברים: (דברים ח’ פס’ ג’)
  •  וַיְעַנְּךָ וַיַּרְעִבֶךָ וַיַּאֲכִלְךָ אֶת הַמָּן אֲשֶׁר לֹא יָדַעְתָּ וְלֹא יָדְעוּן אֲבֹתֶיךָ לְמַעַן הוֹדִעֲךָ כִּי לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי יְהוָה יִחְיֶה הָאָדָם
  • לחם הוא גופו של ישוע, הדג הוא ישוע
  • כאשר ישוע מאכיל את ההמונים הוא מאכיל אותם בלחם ודגים  כלומר מאכיל אותם בגופו ובעצמו

השטן הוא הנחש כשהשטן מציע לישוע להפוך אבן ללחם- הוא מתכוון אולי להציע לישוע להפוך את הטומאה (האבן) לקדושה (לחם) ולרעיון של הפיכת טומאה לקדושה יש הסתייגות האומרת כי ההפך מקדושה הוא חולין וההפך מטומאה היא טהרה.

פסוק י”ג – הפתח הצר – המוליך אל החיים – ניתן לראות הקבלה לנאמר בשיר השירים  רבא ה’

בשעה שאמר: (שמות י”א) ויאמר משה: כה אמר ה’ כחצות הלילה אני יוצא בתוך מצרים. פתחי לי רבי יסא אמר: אמר הקב”ה לישראל: בני! פתחו לי פתח אחד של תשובה, כחודה של מחט, ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרניות נכנסות בו

כלומר – ברגע שאדם עושה דבר אחד קטן של תשובה, כבר נפתחת לו דרך רחבה.

בהקשר לנביאי השקר והדרך להכירם – ישוע מציע להכיר אותם דרך פירותיהם, כלומר יתכן וכשהעצים צעירים, קשה להבחין בסוגם, או במינם וקשה לדעת איזה פרי יתנו בסופו של דבר ועל כן יש אפשרות לטעות בטעמם או בדברים בהם מתחפשים נביאי השקר. אם הפרי טוב – מי שנושא אותו טוב

ויתכן גם כי מטרת הדברים היא  הדימוי

והוא להשוות בין אנשים שונים… ולהתייחס למעשיהם – *הפרי*

ולא לקוצים שהם נושאים.

ואשר לפסוקים בסוף הפרק פסוקים 28-29 נשאלת השאלה – באיזו דרך לימד ישוע את העם? מה היא

כִּי לִמֵּד אוֹתָם כְּבַעַל סַמְכוּת וְלֹא כְּדֶרֶךְ שֶׁלִּמְּדוּ סוֹפְרֵיהֶם

מה הכוונה “כבעל סמכות”?

ומה בא לומר הפרק כולו?

עורכת: רינה אופנבך

תוכן האתר מוגן בזכויות יוצרים.

דיווח תקלה באתר