ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

לוקס – פרק טו'

כֵּיוָן שֶׁכָּל הַמּוֹכְסִים וְהָאֲנָשִׁים הַחַטָּאִים הִתְקָרְבוּ לִשְׁמֹעַ אוֹתוֹ, 2 הִתְלוֹנְנוּ הַפְּרוּשִׁים וְהַסּוֹפְרִים לֵאמֹר: “הִנֵּה זֶה מְקַבֵּל אֶת הַחוֹטְאִים וְאוֹכֵל בְּחֶבְרָתָם.” 3 הִשְׁמִיעַ לָהֶם אֶת הַמָּשָׁל הַזֶּה: 4 “מִי מִכֶּם הָאִישׁ שֶׁיֵּשׁ לוֹ מֵאָה כְּבָשִׂים וּכְשֶׁאוֹבֵד לוֹ אֶחָד מֵהֶם לֹא יַעֲזֹב אֶת הַתִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה בַּמִּדְבָּר וְיֵלֵךְ אַחֲרֵי הָאוֹבֵד עַד שֶׁיִּמְצָאֵהוּ? 5 וְכַאֲשֶׁר יִמְצָאֵהוּ יָשִׂים אוֹתוֹ עַל כְּתֵפָיו בְּשִׂמְחָה, 6 וּכְשֶׁיָּבוֹא הַבַּיְתָה יִקְרָא לִידִידָיו וְלִשְׁכֵנָיו וְיֹאמַר, ‘שִׂמְחוּ אִתִּי, כִּי מָצָאתִי אֶת הַכֶּבֶשׂ שֶׁלִּי שֶׁאָבַד.’ 7 אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, כָּךְ תִּהְיֶה שִׂמְחָה בַּשָּׁמַיִם עַל חוֹטֵא אֶחָד שֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה, יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר עַל תִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה צַדִּיקִים שֶׁאֵינָם צְרִיכִים לִתְשׁוּבָה.” 8 “אוֹ אֵיזוֹ אִשָּׁה, שֶׁיֵּשׁ לָה עֲשָׂרָה מַטְבְּעוֹת כֶּסֶף וְאָבַד לָהּ מַטְבֵּעַ אֶחָד, לֹא תַּדְלִיק מְנוֹרָה וּתְטַאטֵא אֶת הַבַּיִת וּתְחַפֵּשׂ הֵיטֵב עַד אֲשֶׁר תִּמְצָאֵהוּ? 9 וְכַאֲשֶׁר תִּמְצָא אוֹתוֹ תִּקְרָא לְחַבְרוֹתֶיהָ וּשְׁכֵנוֹתֶיהָ וְתֹאמַר, ‘שִׂמְחוּ אִתִּי, כִּי מָצָאתִי אֶת הַמַּטְבֵּעַ שֶׁאָבַד לִי.’ 10 אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, כָּךְ יֵשׁ שִׂמְחָה לִפְנֵי מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עַל חוֹטֵא אֶחָד שֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה.” 11 וְעוֹד אָמַר: “לְאִישׁ אֶחָד הָיוּ שְׁנֵי בָּנִים. 12 אָמַר הַצָּעִיר אֶל אָבִיו: ‘אַבָּא, תֵּן לִי אֶת חֵלֶק הָרְכוּשׁ הַמַּגִּיעַ לִי.’ וְאָמְנָם חִלֵּק לָהֶם אֲבִיהֶם אֶת הַנְּכָסִים. 13 לְאַחַר יָמִים לֹא רַבִּים אָסַף הַבֵּן הַצָּעִיר אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְיָצָא אֶל אֶרֶץ רְחוֹקָה וְשָׁם בִּזְבֵּז אֶת רְכוּשׁוֹ בְּחַיֵּי הוֹלְלוּת. 14 אַחֲרֵי שֶׁבִּזְבֵּז אֶת הַכֹּל בָּא רָעָב חָזָק עַל אוֹתָהּ אֶרֶץ וְהוּא הֵחֵל לִסְבֹּל מַחְסוֹר. 15 הָלַךְ לְהִסְתַּפֵּחַ אֶל אֶחָד מִתּוֹשָׁבֵי הָאָרֶץ הַהִיא וְהַלָּה שָׁלַח אוֹתוֹ לִרְעוֹת חֲזִירִים בִּשְׂדוֹתָיו. 16 שָׁם הִשְׁתּוֹקֵק לְמַלֵּא אֶת בִּטְנוֹ בַּחֲרוּבִים שֶׁאָכְלוּ הַחֲזִירִים, אֶלָּא שֶׁאִישׁ לֹא נָתַן לוֹ. 17 כְּשֶׁעָשָׂה חֶשְׁבּוֹן נֶפֶשׁ אָמַר, ‘כַּמָּה מְשָׁרְתִים שְׂכִירִים שֶׁל אָבִי יֵשׁ לָהֶם לֶחֶם בְּשֶׁפַע וַאֲנִי גּוֹוֵעַ כָּאן בָּרָעָב! 18 אָקוּם וְאֵלֵךְ אֶל אָבִי וְאֹמַר לוֹ: אַבָּא, חָטָאתִי לַשָּׁמַיִם וּלְךָ. 19 אֵינֶנִּי רָאוּי עוֹד לְהִקָּרֵא בִּנְךָ. שִׂים אוֹתִי כְּאֶחָד מִשְֹכִירֶיךָ.’ 20 הוּא קָם וְהָלַךְ אֶל אָבִיו. בִּהְיוֹתוֹ עוֹד רָחוֹק רָאָהוּ אָבִיו וְנִכְמְרוּ רַחֲמָיו עָלָיו. הוּא רָץ אֵלָיו וְנָפַל עַל צַוָּארָיו וְנָשַׁק לוֹ. 21 אָמַר לוֹ הַבֵּן, ‘אַבָּא, חָטָאתִי לַשָּׁמַיִם וּלְךָ וְאֵינֶנִּי רָאוּי עוֹד לְהִקָּרֵא בִּנְךָ.’ 22 אַךְ הָאָב אָמַר לַעֲבָדָיו, ‘הָבִיאוּ מַהֵר אֶת הַגְּלִימָה הַנָּאָה בְּיוֹתֵר וְהַלְבִּישׁוּהוּ, שִׂימוּ טַבַּעַת עַל יָדוֹ וְנַעֲלַיִם לְרַגְלָיו, 23 הָבִיאוּ אֶת הָעֶגֶל הַמְפֻטָּם וְשַׁחֲטוּ אוֹתוֹ וְנֹאכַל וְנִשְׂמַח, 24 כִּי בְּנִי זֶה הָיָה מֵת וְהִנֵּה חָזַר לַחַיִּים, אָבַד וְהִנֵּה נִמְצָא.’ וְהֵם הֵחֵלּוּ לִשְׂמֹחַ.

25 אוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה בְּנוֹ הַגָּדוֹל בַּשָֹדֶה. כְּשֶׁחָזַר וְהִתְקָרֵב הַבַּיְתָה שָׁמַע קוֹל נְגִינוֹת וְרִקּוּדִים. 26 הוּא קָרָא לְאַחַד הַנְּעָרִים וְשָׁאַל לָדַעַת מָה הַדָּבָר. 27 הֵשִׁיב לוֹ הַנַּעַר, ‘אָחִיךָ בָּא, וְאָבִיךָ שָׁחַט אֶת הָעֵגֶל הַמְפֻטָּם מִפְּנֵי שֶׁחָזַר אֵלָיו בָּרִיא וְשָׁלֵם.’ 28 כָּעַס הַבֵּן הַגָּדוֹל וְלֹא רָצָה לְהִכָּנֵס. אָז יָצָא אָבִיו לְדַבֵּר עַל לִבּוֹ. 29 אָמַר הַבֵּן לְאָבִיו, ‘הִנֵּה זֶה שָׁנִים רַבּוֹת אֲנִי עוֹבֵד אֶצְלְךָ וּמֵעוֹלָם לֹא עָבַרְתִּי עַל מִצְוָתְךָ, וְאַתָּה מֵעוֹלָם לֹא נָתַתָּ לִי גְּדִי כְּדֵי שֶׁאֶשְׂמַח עִם יְדִידַי. 30 אֲבָל כְּשֶׁבָּא בִּנְךָ זֶה אֲשֶׁר בִּזְבֵּז אֶת רְכוּשְׁךָ עִם זוֹנוֹת, שָׁחַטְתָּ בִּשְׁבִילוֹ אֶת הָעֵגֶל הַמְפֻטָּם.’ 31 אָמַר הָאָב, ‘בְּנִי, אַתָּה תָּמִיד אִתִּי, וְכָל אֲשֶׁר לִי שֶׁלְּךָ הוּא. 32 אֲבָל מִן הָרָאוּי לָשׂוֹּשׂ וְלִשְׂמֹחַ, כִּי אָחִיךָ זֶה הָיָה מֵת וְהִנֵּה חָזַר לַחַיִּים, אָבַד וְהִנֵּה נִמְצָא.'”

[10/06/2023, 20:35:13] Itamar Ben David: טו
1
*כֵּיוָן שֶׁכָּל הַמּוֹכְסִים וְהָאֲנָשִׁים הַחַטָּאִים הִתְקָרְבוּ לִשְׁמֹעַ אוֹתוֹ,*
2
*הִתְלוֹנְנוּ הַפְּרוּשִׁים וְהַסּוֹפְרִים לֵאמֹר: “הִנֵּה זֶה מְקַבֵּל אֶת הַחוֹטְאִים וְאוֹכֵל בְּחֶבְרָתָם.”*
3
*הִשְׁמִיעַ לָהֶם אֶת הַמָּשָׁל הַזֶּה:*
4
* “מִי מִכֶּם הָאִישׁ שֶׁיֵּשׁ לוֹ מֵאָה כְּבָשִׂים וּכְשֶׁאוֹבֵד לוֹ אֶחָד מֵהֶם לֹא יַעֲזֹב אֶת הַתִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה בַּמִּדְבָּר וְיֵלֵךְ אַחֲרֵי הָאוֹבֵד עַד שֶׁיִּמְצָאֵהוּ?*
5
*וְכַאֲשֶׁר יִמְצָאֵהוּ יָשִׂים אוֹתוֹ עַל כְּתֵפָיו בְּשִׂמְחָה,*
6
*וּכְשֶׁיָּבוֹא הַבַּיְתָה יִקְרָא לִידִידָיו וְלִשְׁכֵנָיו וְיֹאמַר, ‘שִׂמְחוּ אִתִּי, כִּי מָצָאתִי אֶת הַכֶּבֶשׂ שֶׁלִּי שֶׁאָבַד.’*
7
*אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, כָּךְ תִּהְיֶה שִׂמְחָה בַּשָּׁמַיִם עַל חוֹטֵא אֶחָד שֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה, יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר עַל תִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה צַדִּיקִים שֶׁאֵינָם צְרִיכִים לִתְשׁוּבָה.”*
8
*”אוֹ אֵיזוֹ אִשָּׁה, שֶׁיֵּשׁ לָה עֲשָׂרָה מַטְבְּעוֹת כֶּסֶף וְאָבַד לָהּ מַטְבֵּעַ אֶחָד, לֹא תַּדְלִיק מְנוֹרָה וּתְטַאטֵא אֶת הַבַּיִת וּתְחַפֵּשׂ הֵיטֵב עַד אֲשֶׁר תִּמְצָאֵהוּ?*
9
*וְכַאֲשֶׁר תִּמְצָא אוֹתוֹ תִּקְרָא לְחַבְרוֹתֶיהָ וּשְׁכֵנוֹתֶיהָ וְתֹאמַר, ‘שִׂמְחוּ אִתִּי, כִּי מָצָאתִי אֶת הַמַּטְבֵּעַ שֶׁאָבַד לִי.’*
10
*אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, כָּךְ יֵשׁ שִׂמְחָה לִפְנֵי מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עַל חוֹטֵא אֶחָד שֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה.”*
[10/06/2023, 20:35:14] Itamar Ben David:  11
*וְעוֹד אָמַר: “לְאִישׁ אֶחָד הָיוּ שְׁנֵי בָּנִים.*
12
*אָמַר הַצָּעִיר אֶל אָבִיו: ‘אַבָּא, תֵּן לִי אֶת חֵלֶק הָרְכוּשׁ הַמַּגִּיעַ לִי.’ וְאָמְנָם חִלֵּק לָהֶם אֲבִיהֶם אֶת הַנְּכָסִים.*
13
*לְאַחַר יָמִים לֹא רַבִּים אָסַף הַבֵּן הַצָּעִיר אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְיָצָא אֶל אֶרֶץ רְחוֹקָה וְשָׁם בִּזְבֵּז אֶת רְכוּשׁוֹ בְּחַיֵּי הוֹלְלוּת.*
14
*אַחֲרֵי שֶׁבִּזְבֵּז אֶת הַכֹּל בָּא רָעָב חָזָק עַל אוֹתָהּ אֶרֶץ וְהוּא הֵחֵל לִסְבֹּל מַחְסוֹר.*
15
* הָלַךְ לְהִסְתַּפֵּחַ אֶל אֶחָד מִתּוֹשָׁבֵי הָאָרֶץ הַהִיא וְהַלָּה שָׁלַח אוֹתוֹ לִרְעוֹת חֲזִירִים בִּשְׂדוֹתָיו.*
16
*שָׁם הִשְׁתּוֹקֵק לְמַלֵּא אֶת בִּטְנוֹ בַּחֲרוּבִים שֶׁאָכְלוּ הַחֲזִירִים, אֶלָּא שֶׁאִישׁ לֹא נָתַן לוֹ.*
17
*כְּשֶׁעָשָׂה חֶשְׁבּוֹן נֶפֶשׁ אָמַר, ‘כַּמָּה מְשָׁרְתִים שְׂכִירִים שֶׁל אָבִי יֵשׁ לָהֶם לֶחֶם בְּשֶׁפַע וַאֲנִי גּוֹוֵעַ כָּאן בָּרָעָב!*
18
*אָקוּם וְאֵלֵךְ אֶל אָבִי וְאֹמַר לוֹ: אַבָּא, חָטָאתִי לַשָּׁמַיִם וּלְךָ.*
19
* אֵינֶנִּי רָאוּי עוֹד לְהִקָּרֵא בִּנְךָ. שִׂים אוֹתִי כְּאֶחָד מִשְֹכִירֶיךָ.’*
20
*הוּא קָם וְהָלַךְ אֶל אָבִיו. בִּהְיוֹתוֹ עוֹד רָחוֹק רָאָהוּ אָבִיו וְנִכְמְרוּ רַחֲמָיו עָלָיו. הוּא רָץ אֵלָיו וְנָפַל עַל צַוָּארָיו וְנָשַׁק לוֹ.*
21
*אָמַר לוֹ הַבֵּן, ‘אַבָּא, חָטָאתִי לַשָּׁמַיִם וּלְךָ וְאֵינֶנִּי רָאוּי עוֹד לְהִקָּרֵא בִּנְךָ.’*
22
*אַךְ הָאָב אָמַר לַעֲבָדָיו, ‘הָבִיאוּ מַהֵר אֶת הַגְּלִימָה הַנָּאָה בְּיוֹתֵר וְהַלְבִּישׁוּהוּ, שִׂימוּ טַבַּעַת עַל יָדוֹ וְנַעֲלַיִם לְרַגְלָיו,*
23
*הָבִיאוּ אֶת הָעֶגֶל הַמְפֻטָּם וְשַׁחֲטוּ אוֹתוֹ וְנֹאכַל וְנִשְׂמַח,*
24
* כִּי בְּנִי זֶה הָיָה מֵת וְהִנֵּה חָזַר לַחַיִּים, אָבַד וְהִנֵּה נִמְצָא.’ וְהֵם הֵחֵלּוּ לִשְׂמֹחַ.*
[10/06/2023, 20:35:15] Itamar Ben David: 25
*אוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה בְּנוֹ הַגָּדוֹל בַּשָֹדֶה. כְּשֶׁחָזַר וְהִתְקָרֵב הַבַּיְתָה שָׁמַע קוֹל נְגִינוֹת וְרִקּוּדִים.*
26
*הוּא קָרָא לְאַחַד הַנְּעָרִים וְשָׁאַל לָדַעַת מָה הַדָּבָר.*
27
*הֵשִׁיב לוֹ הַנַּעַר, ‘אָחִיךָ בָּא, וְאָבִיךָ שָׁחַט אֶת הָעֵגֶל הַמְפֻטָּם מִפְּנֵי שֶׁחָזַר אֵלָיו בָּרִיא וְשָׁלֵם.’*
28
*כָּעַס הַבֵּן הַגָּדוֹל וְלֹא רָצָה לְהִכָּנֵס. אָז יָצָא אָבִיו לְדַבֵּר עַל לִבּוֹ.*
29
*אָמַר הַבֵּן לְאָבִיו, ‘הִנֵּה זֶה שָׁנִים רַבּוֹת אֲנִי עוֹבֵד אֶצְלְךָ וּמֵעוֹלָם לֹא עָבַרְתִּי עַל מִצְוָתְךָ, וְאַתָּה מֵעוֹלָם לֹא נָתַתָּ לִי גְּדִי כְּדֵי שֶׁאֶשְׂמַח עִם יְדִידַי.*
30
*אֲבָל כְּשֶׁבָּא בִּנְךָ זֶה אֲשֶׁר בִּזְבֵּז אֶת רְכוּשְׁךָ עִם זוֹנוֹת, שָׁחַטְתָּ בִּשְׁבִילוֹ אֶת הָעֵגֶל הַמְפֻטָּם.’*
31
*אָמַר הָאָב, ‘בְּנִי, אַתָּה תָּמִיד אִתִּי, וְכָל אֲשֶׁר לִי שֶׁלְּךָ הוּא.*
32
*אֲבָל מִן הָרָאוּי לָשׂוֹּשׂ וְלִשְׂמֹחַ, כִּי אָחִיךָ זֶה הָיָה מֵת וְהִנֵּה חָזַר לַחַיִּים, אָבַד וְהִנֵּה נִמְצָא.'”*
[10/06/2023, 20:35:15] Itamar Ben David: https://open.spotify.com/episode/4TXU7OqOcLF4asa2oIAuo8?si=mnY8Zqp-RJeNVv0EC5MzJA
[10/06/2023, 20:49:28] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[10/06/2023, 20:52:12] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[10/06/2023, 20:54:34] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[10/06/2023, 20:57:55] Itamar Ben David: *כללי העיון והלימוד*
מטרת העל של העיון היא לשפר את הבנתנו את הטקסט של הברית החדשה ואת התפיסות של המאמינים בברית החדשה ובישוע. חלק מהתוכן יהיה יותר שימושי וחלקו פחות שימושי עבורנו ברמה המקצועית כמורי דרך. אנחנו מאמינים שמורי דרך צריכים לדעת ולהבין הרבה יותר ממה שנדריך בפועל.

1. הדיון נעשה בימים ראשון עד חמישי 8:00-20:00.

2. בין 8-10 בבוקר אנחנו מעודדים אתכם להעלות את השאלות והתהיות שלכם לגבי הפרק, ולשרשר את שאלותיכם לטקסט היומי.

3. משעה 10 בבוקר מתחיל דיון פתוח באווירה פתוחה וחברית, ללא ציניות, עוקצנות או עיונות. נא לשרשר את תגובתכם לשאלה הרלוונטית.

4. הדיון הוא על הפרק היומי – לכן הישארו תמיד עם קשר עין לתוכן שנובע מהפרק. הימנעו מלהגיב לפרקים קודמים לטובת הסדר בדיון ובאתר.

5. חופש הביטוי בקבוצה רחב מאוד – אנחנו לא מחויבים לאקדמיה, לדוגמה כנסייתית או לפרשנות מסורתית. השאיפה היא לפתוח את הראש לרעיונות חדשים במתכונת של חברותא.

6. אנחנו מעודדים את חברי הקבוצה לחשוב באיזה הקשר גיאוגרפי הייתם משתמשים בטקסט לטובת הדרכה בפועל.

7. הקבוצה מתנהלת בעברית אבל מותר לכתוב באנגלית למי שמתקשה להתבטא בעברית.

8. למען שלוותכם – שימו את הקבוצה על מצב ״שקט״.
[10/06/2023, 22:27:45] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[11/06/2023, 7:48:27] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[11/06/2023, 8:00:51] ~ eliyahu milo Tour Guide: מה הרעיון מלתת דוגמאות שמופיע בה בהמה טמאה
כמו *חזיר* .
פסוק 14 היכן זה *תושבי הארץ ההיא*?
[11/06/2023, 8:00:54] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! לוקאס פרק ט״ו
[11/06/2023, 8:02:24] Itamar Ben David: חברים פותחים כרגיל עם שעתיים של שאלות ותהיות. מה שעוד ננסה להטמיע זה לנסות ולהציע מקומות גיאוגרפיים או אתרים פיסיים בהם יכול להתאים להשתמש בפסוקים. ככה נוכל לשכלל את ההדרכה שלנו שטח. יום מוצלח!
[11/06/2023, 8:03:33] ~ eliyahu milo Tour Guide: פסוק 2 למי התלוננו *הפרושים והסופרים*?
[11/06/2023, 8:42:04] Itamar Ben David: למי התלוננו ובעיקר לא הבנתי על מה התלוננו, מה הבעיה לאכול עם חוטאים? יש איסור כזה? בתור בדיחה אפשר לשקול לקרוא את הפרק לקבוצה בזמן ארוחת צהריים…
[11/06/2023, 9:09:04] ~ נעמי ארליך קופרמן: כאשר עומדים לפני התיאטרון בקיסריה ומתבוננים בפסלים שרובם כרותי ראש
יש פסל קטן למדי, כרות רגליים שמתאר רועה שנושא על כתפיו כבש..
אפשר לעשות שם שימוש בפסוק 5 מפרק זה.
[11/06/2023, 9:34:25] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:35:02] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:35:04] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:35:12] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:35:14] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:35:19] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:40:58] Shira Harpaz Pomeranz: סליחה שאני לא מחכה לעשר. העובדה שהוא קינא בחזירים מדגישה את התוצאה של התרחקות מהאב. מדגיש את ההתדרדרות שלו.
[11/06/2023, 9:44:21] Shira Harpaz Pomeranz: אין איסור כזה, היתה פרקטיקה כזו (עדיין יש כי אנחנו רוצים בעצמנו להתרחק מחוטאים ולהרחיק את היקרים לנו מהם).
[11/06/2023, 9:48:51] Itamar Ben David: פרקטיקה של חכמי ישראל שמתרחקים מחוטאים?
[11/06/2023, 9:50:51] Shira Harpaz Pomeranz: לא הטובים שבהם
[11/06/2023, 10:13:22] Itamar Ben David: יש שמות? לא זוכר סיפורים כאלו, אבל ייתכן
[11/06/2023, 10:14:53] Itamar Ben David: באופן כללי הפרק מאוד מאוד מסתדר עפ התפיסה היהודית של תשובה. כלומר שאלוהים מחפש את האובדים, ומבקש מהרשעים לחזור אליו, ואין אזכור בכלל של קורבן פה.
[11/06/2023, 10:15:56] Itamar Ben David: למיטב הבנתי שני הבנים זה ישראל ואומות העולם. כלומר אומות העולם נוחלים את העולם הזה, מה שאולי מסביר את עניין החזירים.
[11/06/2023, 10:16:08] Itamar Ben David: מי הם המשרתים של האב? מלאכים?
[11/06/2023, 10:16:48] Itamar Ben David: לגבי פסוק 16, עת החרוב החביב עלי נמצא בבית גוברים ליד המערה הצידונית. יש לו את הפירות הכי עסיסיים שנתקלתי בהם.
[11/06/2023, 10:17:36] Itamar Ben David: פסוק 25 – אני מפרש שהבן הבכור זה ישראל
[11/06/2023, 10:25:13] ~ יוסי טל: למה אין? לא תלך בעדת רשעים וכו. תהילים
[11/06/2023, 10:47:32] Itamar Ben David: בעצת רשעים
[11/06/2023, 10:47:43] Itamar Ben David: לא לשבת במושב לצים, אבל לצים זה משהו אחר
[11/06/2023, 10:50:03] Itamar Ben David: יש הבדל בין הפרט הישראלי שנשמר לנפשו, לבין חכמי ישראל. בנוסף אין הרבה דגש על גאולה פרטית ביהדות, אלא גאולה לאומית, כך שישראלי שמתרחק מרשעים אחרים מישראל כדי כביכול להציל את עצמו זה לא נראה לי המסר המרכזי. וכשמדובר בהנהגה רוחנית- זה אפילו פחות הגיוני
[11/06/2023, 12:12:15] ~ Steven A.B: מה הסיבה שחרדים מעדיפים לחיות בתוך השכונות שלהם ולא לבוא האיטרקציה עם חילונים? אז אותו הדבר, מבחינת החרדים, גם יהודי חילוני הוא גוי.
כמובן שלא כולם חושבים כך, אבל כבר הייתי עד לכמה וכמה התבטאויות מהסוג הזה שבאו מחרדים. באופן כללי, אנשים מכובדים מסתובבים עם אנשים מכובדים, מה פיתאום שמי שמכבד את עצמו ישב לאכול עם נרקומנים וזונות?
[11/06/2023, 12:15:20] ~ Doron Hoffman: יש אצל החרדים היום ביטוי “בני תורה” שזה הם וכל השאר
[11/06/2023, 12:15:26] Itamar Ben David: לא הייתי משליך את ההגיון של הגטו החרדי על יהודי הגליל של המאה הראשונה לספירה באופן אוטומאטי.
[11/06/2023, 12:15:52] Itamar Ben David: לא אומר שאין השקה ודמיון בדברים מסוימים אבל לא תמיד.
[11/06/2023, 12:24:28] ~ Tal Bass: להבנתי הם מתלוננים בינם לבין עצמם
[11/06/2023, 12:29:53] ~ דבורה לינדנברג: מי מה שלמדתי בתולדות עם ישראל רבי יהודה הנשיא הכיר היטב את עולם הרומי ולא בגלל זה הפסיק לפסוק הלכות ביהודות אותו דבר הרמב”ם חבל בימינו החרידים של היום ואולי אלה מתקופת ישו לא ראו את העולם כמוהם לפחות מבחינת חברה יהודית היינו נראים יותר טוב הכוונה בלי כפייה ופחות פילוג
[11/06/2023, 13:21:45] Shira Harpaz Pomeranz: אני בבית גוברין בזה הרגע
[11/06/2023, 13:29:07] ~ בנצי: החברה החרדית של היום יש להשוותה רק להיום. אין לה כל מקבילות בתולדות ישראל . זו עדה מנותקת לחלוטין ממה שכתוב בגמרא או. כתבי הרמב”ם. עבודתם היא עבודת אלילים לבאבות ומשיחי שקר כגון הרבי מלובביץ’.
[11/06/2023, 13:41:20] ~ עופר מארצנו לעצמנו: במה שונה מרבי עקיבא שהאמין במשיח שקר ומלחשים שעשו בתלמוד? המשך של הפרושים
[11/06/2023, 14:05:28] Itamar Ben David: תבואי עוד חודש חודשיים תראי איזה טעים.
[11/06/2023, 14:32:11] Itamar Ben David: נשמור את הדיון על התפיסה המשיחית הרבנית להמשך. לגבי לחשים בתלמוד, לא הבנתי מה הבעיה עם קסמים ולחשים ואיך זה קשור לפרק.
[11/06/2023, 15:16:32] ~ Opher: בתורה, כשמשה מגיע לפרעה גם הקוסמים של פרעה מסוגלים להפוך את המטה שלהם ב”קסם” לנחשים
[11/06/2023, 15:31:49] ~ DO RO: בהתייחס להערה על הפסל מקיסריה ורבים אחרים כמוהו , ייצוגים בציור ובפיסול, מדובר בדימוי מרכזי בנצרות של ישוע “כרועה הטוב” או “הרועה הנאמן”

תקדים בתנ”ך – יחזקאל פרק 34 :11-16
בברית בחדשה הדימוי מופיע מקומות שונים –בצורה מובהקת בבשורה ליוחנן
יוחנן פרק 10
11 אני הרועה הטוב. הרועה הטוב נותן את נפשו בעד הצאן.
14 אני הרועה הטוב. אני מכיר את שלי ושלי מכירים אותי, 15 כשם שהאב מכיר אותי ואני מכיר את האב; ואת נפשי נותן אני בעד הצאן.
אך גם משל הכבש האובד בלוקס 15- במשמעות שהאל דואג להחזיר (בתשובה) אפילו שה או כבש אחד בודד מתוך המאה, זה שטעה בדרכו . רועה הצאן הוא כמובן גם הרועה הרוחני שדואג לכל צאנו ולכל אחד ואחד ממנו, מנחה ומגן עליו ונושא אותו על כתפיו כמו בדימוי החזותי של הרועה הטוב באמנות הנוצרית. זהו אחד הדימויים המוקדמים ביותר באמנות הנוצרית המוקדמת , מופיע כבר בקטקומבות ועל גבי סרקופגים של האמות שניה ושלישית , עוד בטרם התגבשותה של האיקונוגרפיה הנוצרית של ישוע והמשיך להיות רווח גם אחרי צו של קונסטנטין מ-313 שהכיר בנצרות כדת מותרת. תחילה הדימוי לא ייצג במישרין את ישוע אלא אלגוריה שלו והתבססות הדימוי המזהה את הרועה הטוב עם ישוע חל בעצם סביב המאה ה-5. המקור לדימוי הפיזי מצוי באמנות הקלאסית – אבל זה כבר לפעם אחרת.
‎[11/06/2023, 15:31:56] ~ DO RO: ‎image omitted
‎[11/06/2023, 15:32:23] ~ DO RO: ‎image omitted
[11/06/2023, 15:33:31] ~ aki: לא הבנתי, את הברית החדשה ונוצרים מכל הזרמים חשוב לכבד כאן אבל את החרדים לא?
בבקשה להמנע משיח פוגעני כלפי כל בעל אמונה
[11/06/2023, 15:41:19] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 15:50:32] ~ Dany Golan: נא בטאו בכנות ובחופש מלא את הבנתכם ודעותיכם.
[11/06/2023, 15:53:04] ~ נעמי ארליך קופרמן: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 15:54:26] ~ Dany Golan: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 15:54:31] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 15:55:15] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 16:09:08] Itamar Ben David: נחזור רגע לפרק. האם יש איסור ביהדות לאכול עם חוטאים למיניהם? קל וחומר חכמים שאמורים להוביל רוחנית. אני לא מכיר איסור כזה.
[11/06/2023, 16:21:09] Sivan Jeret: מה שתפס אותי בפרק זאת הפתיחה שמקבלת את החוטאים ומעניקה להם תקווה לעולם וזה כנראה היה הבסיס להתפשטות של הנצרות בתחילת דרכה כאופציה שמעניקה תקווה לעתיד מסוים ובמיוחד לאלו שנדחו על ידי החברה …
[11/06/2023, 16:21:54] Sivan Jeret: יש איסור לאכול אם מי שאינו יהודי וזאת בשל התפיסה שאוכל מחבר בין אנשים כי הבסיס החברתי ולכן ישנו איסור לגעת ביין שנגע בו לא יהודי או יהודי מחלל שבת
[11/06/2023, 16:33:10] ~ נורית ברעם: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 16:43:23] ~ נורית ברעם: לי שעובדת עם לטינים יש חיבור מיוחד למשל העוסק ברועה הטוב.
יש בלדה ישנה בספרדית על 100 הכבשים שאהובה במיוחד על קתולים.
[11/06/2023, 16:58:10] ~ DO RO: יש איסור להתקרב אליהם (כמובן לא לסעוד לצידם) ואפילו ללמדם תורה : (דברי הימים ב כ:לז): ‘בהתחברך לרשע פרץ ה’ את מעשיך’. מכאן אמרו חכמים: אל יתחבר אדם לרשע אפילו לקרבו לתורה”.
[11/06/2023, 17:00:23] ~ DO RO: https://www.youtube.com/watch?v=39CPY_jj2yI
[11/06/2023, 17:08:55] ~ נורית ברעם: https://youtu.be/Km_Va7PLwUM
[11/06/2023, 17:11:58] ~ בנצי: תודה לך על השיר 100 הכבשים. אוסיף לרשימת השירים שלי להשמעה. עוד הצעות?
[11/06/2023, 17:16:55] Itamar Ben David: כתוב אנשים חוטאים לא יודע אם זה נחשב לרשעים
[11/06/2023, 17:20:56] ~ DO RO: נכון , זה הניסוח בלוקס, אך הכוונה זהה
[11/06/2023, 17:46:15] Itamar Ben David: ריש לקיש היה שודד רשע שהפך לחברותא של רבי יוחנן אז לא ממש מסתדר לי שאסור לשבת עם חוטאים. בכיפור מותר להתפלל עם העבריינים זה אפילו חלק מהסידור.
[11/06/2023, 18:11:59] ~ DO RO: בזמנו של ישוע , הסופרים והפרושים עושים את הנבחנה וההפרדה בין טמאים, חוטאים וכו’ לאלה שלא. מכאן באה ההערה שלהם כלפי ישוע שהוא , למרות החשדנות המתמדת שלהם כלפיו , נחשב בכל זאת אחד משלהם. מכאן התמיהה ותלונתם כנגדו על כך שהוא נוהג שלא כדרכם.
ישוע מצידו , כבר הסביר בעצם במשליו, בעבר שהוא פונה בדיוק למי שזקוק לו , לחוטא שצריך חזרה בתשובה , לחולה שזקוק למרפא.
[11/06/2023, 18:15:21] ~ בנצי: “ובמושב ליצים” אלה לאו דווקא חוטאים או רשעים אלא ריקים ופוחזים
[11/06/2023, 18:23:15] ~ B: ‎This message was deleted.
[11/06/2023, 18:35:38] ~ B: ריש לקיש היה גם גלדיאטור, רבי יוחנן שכנע אותו לחזור בתשובה. איך, שידך בינו לבין אותו אחותו היפיפיה, כך הפכו לגיסים
[11/06/2023, 18:38:09] ~ Sheera: https://www.sefaria.org.il/sheets/96384
[11/06/2023, 18:40:57] ~ בנצי: הסיפור על היות של רי”ש לקיש גלדיאטור הוא אגדה יפה ותו לא. הגרעין ההסטורי בסיפור הוא שהיה בריון קשקשים והפך מבעל גוף לבעל תורה ותלמיד חכם
[11/06/2023, 19:13:31] Sivan Jeret: לא מחייב כי יש מספיק אירועים בתלמוד של חזרה בתשובה של פושעים והם הופכים לבעלי תשובה בעקבות מפגש עם דמויות רבניות
[11/06/2023, 19:33:18] Itamar Ben David: תן עוד דוגמאות אם אתה מצליח
[11/06/2023, 19:33:22] Itamar Ben David: מתכנסים לסיום!
[11/06/2023, 19:46:39] Sivan Jeret: זה בשלוף
תלמוד בבלי ברכות דף י עמוד א
הנהו בריוני דהוו בשבבותיה דרבי מאיר והוו קא מצערו ליה טובא.
הוה קא בעי רבי מאיר רחמי עלויהו כי היכי דלימותו.
אמרה ליה ברוריא דביתהו: מאי דעתך? משום דכתיב: “יתמו חטאים” (תהילים קד, לה), מי כתיב חוטאים? חטאים כתיב!
ועוד, שפיל לסיפיה דקרא: “ורשעים עוד אינם”. כיון דיתמו חטאים – ורשעים עוד אינם?
אלא, בעי רחמי עלויהו דלהדרו בתשובה – ורשעים עוד אינם. בעא רחמי עלויהו והדרו בתשובה.
[11/06/2023, 19:49:38] Sivan Jeret: בבלי ברכות י ע”א

ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

לוקס – פרק טו

כֵּיוָן שֶׁכָּל הַמּוֹכְסִים וְהָאֲנָשִׁים הַחַטָּאִים הִתְקָרְבוּ לִשְׁמֹעַ אוֹתוֹ, 2 הִתְלוֹנְנוּ הַפְּרוּשִׁים וְהַסּוֹפְרִים לֵאמֹר: “הִנֵּה זֶה מְקַבֵּל אֶת הַחוֹטְאִים וְאוֹכֵל בְּחֶבְרָתָם.” 3 הִשְׁמִיעַ לָהֶם אֶת הַמָּשָׁל הַזֶּה: 4 “מִי מִכֶּם הָאִישׁ שֶׁיֵּשׁ לוֹ מֵאָה כְּבָשִׂים וּכְשֶׁאוֹבֵד לוֹ אֶחָד מֵהֶם לֹא יַעֲזֹב אֶת הַתִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה בַּמִּדְבָּר וְיֵלֵךְ אַחֲרֵי הָאוֹבֵד עַד שֶׁיִּמְצָאֵהוּ? 5 וְכַאֲשֶׁר יִמְצָאֵהוּ יָשִׂים אוֹתוֹ עַל כְּתֵפָיו בְּשִׂמְחָה, 6 וּכְשֶׁיָּבוֹא הַבַּיְתָה יִקְרָא לִידִידָיו וְלִשְׁכֵנָיו וְיֹאמַר, ‘שִׂמְחוּ אִתִּי, כִּי מָצָאתִי אֶת הַכֶּבֶשׂ שֶׁלִּי שֶׁאָבַד.’ 7 אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, כָּךְ תִּהְיֶה שִׂמְחָה בַּשָּׁמַיִם עַל חוֹטֵא אֶחָד שֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה, יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר עַל תִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה צַדִּיקִים שֶׁאֵינָם צְרִיכִים לִתְשׁוּבָה.” 8 “אוֹ אֵיזוֹ אִשָּׁה, שֶׁיֵּשׁ לָה עֲשָׂרָה מַטְבְּעוֹת כֶּסֶף וְאָבַד לָהּ מַטְבֵּעַ אֶחָד, לֹא תַּדְלִיק מְנוֹרָה וּתְטַאטֵא אֶת הַבַּיִת וּתְחַפֵּשׂ הֵיטֵב עַד אֲשֶׁר תִּמְצָאֵהוּ? 9 וְכַאֲשֶׁר תִּמְצָא אוֹתוֹ תִּקְרָא לְחַבְרוֹתֶיהָ וּשְׁכֵנוֹתֶיהָ וְתֹאמַר, ‘שִׂמְחוּ אִתִּי, כִּי מָצָאתִי אֶת הַמַּטְבֵּעַ שֶׁאָבַד לִי.’ 10 אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, כָּךְ יֵשׁ שִׂמְחָה לִפְנֵי מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עַל חוֹטֵא אֶחָד שֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה.” 11 וְעוֹד אָמַר: “לְאִישׁ אֶחָד הָיוּ שְׁנֵי בָּנִים. 12 אָמַר הַצָּעִיר אֶל אָבִיו: ‘אַבָּא, תֵּן לִי אֶת חֵלֶק הָרְכוּשׁ הַמַּגִּיעַ לִי.’ וְאָמְנָם חִלֵּק לָהֶם אֲבִיהֶם אֶת הַנְּכָסִים. 13 לְאַחַר יָמִים לֹא רַבִּים אָסַף הַבֵּן הַצָּעִיר אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְיָצָא אֶל אֶרֶץ רְחוֹקָה וְשָׁם בִּזְבֵּז אֶת רְכוּשׁוֹ בְּחַיֵּי הוֹלְלוּת. 14 אַחֲרֵי שֶׁבִּזְבֵּז אֶת הַכֹּל בָּא רָעָב חָזָק עַל אוֹתָהּ אֶרֶץ וְהוּא הֵחֵל לִסְבֹּל מַחְסוֹר. 15 הָלַךְ לְהִסְתַּפֵּחַ אֶל אֶחָד מִתּוֹשָׁבֵי הָאָרֶץ הַהִיא וְהַלָּה שָׁלַח אוֹתוֹ לִרְעוֹת חֲזִירִים בִּשְׂדוֹתָיו. 16 שָׁם הִשְׁתּוֹקֵק לְמַלֵּא אֶת בִּטְנוֹ בַּחֲרוּבִים שֶׁאָכְלוּ הַחֲזִירִים, אֶלָּא שֶׁאִישׁ לֹא נָתַן לוֹ. 17 כְּשֶׁעָשָׂה חֶשְׁבּוֹן נֶפֶשׁ אָמַר, ‘כַּמָּה מְשָׁרְתִים שְׂכִירִים שֶׁל אָבִי יֵשׁ לָהֶם לֶחֶם בְּשֶׁפַע וַאֲנִי גּוֹוֵעַ כָּאן בָּרָעָב! 18 אָקוּם וְאֵלֵךְ אֶל אָבִי וְאֹמַר לוֹ: אַבָּא, חָטָאתִי לַשָּׁמַיִם וּלְךָ. 19 אֵינֶנִּי רָאוּי עוֹד לְהִקָּרֵא בִּנְךָ. שִׂים אוֹתִי כְּאֶחָד מִשְֹכִירֶיךָ.’ 20 הוּא קָם וְהָלַךְ אֶל אָבִיו. בִּהְיוֹתוֹ עוֹד רָחוֹק רָאָהוּ אָבִיו וְנִכְמְרוּ רַחֲמָיו עָלָיו. הוּא רָץ אֵלָיו וְנָפַל עַל צַוָּארָיו וְנָשַׁק לוֹ. 21 אָמַר לוֹ הַבֵּן, ‘אַבָּא, חָטָאתִי לַשָּׁמַיִם וּלְךָ וְאֵינֶנִּי רָאוּי עוֹד לְהִקָּרֵא בִּנְךָ.’ 22 אַךְ הָאָב אָמַר לַעֲבָדָיו, ‘הָבִיאוּ מַהֵר אֶת הַגְּלִימָה הַנָּאָה בְּיוֹתֵר וְהַלְבִּישׁוּהוּ, שִׂימוּ טַבַּעַת עַל יָדוֹ וְנַעֲלַיִם לְרַגְלָיו, 23 הָבִיאוּ אֶת הָעֶגֶל הַמְפֻטָּם וְשַׁחֲטוּ אוֹתוֹ וְנֹאכַל וְנִשְׂמַח, 24 כִּי בְּנִי זֶה הָיָה מֵת וְהִנֵּה חָזַר לַחַיִּים, אָבַד וְהִנֵּה נִמְצָא.’ וְהֵם הֵחֵלּוּ לִשְׂמֹחַ.

25 אוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה בְּנוֹ הַגָּדוֹל בַּשָֹדֶה. כְּשֶׁחָזַר וְהִתְקָרֵב הַבַּיְתָה שָׁמַע קוֹל נְגִינוֹת וְרִקּוּדִים. 26 הוּא קָרָא לְאַחַד הַנְּעָרִים וְשָׁאַל לָדַעַת מָה הַדָּבָר. 27 הֵשִׁיב לוֹ הַנַּעַר, ‘אָחִיךָ בָּא, וְאָבִיךָ שָׁחַט אֶת הָעֵגֶל הַמְפֻטָּם מִפְּנֵי שֶׁחָזַר אֵלָיו בָּרִיא וְשָׁלֵם.’ 28 כָּעַס הַבֵּן הַגָּדוֹל וְלֹא רָצָה לְהִכָּנֵס. אָז יָצָא אָבִיו לְדַבֵּר עַל לִבּוֹ. 29 אָמַר הַבֵּן לְאָבִיו, ‘הִנֵּה זֶה שָׁנִים רַבּוֹת אֲנִי עוֹבֵד אֶצְלְךָ וּמֵעוֹלָם לֹא עָבַרְתִּי עַל מִצְוָתְךָ, וְאַתָּה מֵעוֹלָם לֹא נָתַתָּ לִי גְּדִי כְּדֵי שֶׁאֶשְׂמַח עִם יְדִידַי. 30 אֲבָל כְּשֶׁבָּא בִּנְךָ זֶה אֲשֶׁר בִּזְבֵּז אֶת רְכוּשְׁךָ עִם זוֹנוֹת, שָׁחַטְתָּ בִּשְׁבִילוֹ אֶת הָעֵגֶל הַמְפֻטָּם.’ 31 אָמַר הָאָב, ‘בְּנִי, אַתָּה תָּמִיד אִתִּי, וְכָל אֲשֶׁר לִי שֶׁלְּךָ הוּא. 32 אֲבָל מִן הָרָאוּי לָשׂוֹּשׂ וְלִשְׂמֹחַ, כִּי אָחִיךָ זֶה הָיָה מֵת וְהִנֵּה חָזַר לַחַיִּים, אָבַד וְהִנֵּה נִמְצָא.'”

[10/06/2023, 20:35:13] Itamar Ben David: טו
1
*כֵּיוָן שֶׁכָּל הַמּוֹכְסִים וְהָאֲנָשִׁים הַחַטָּאִים הִתְקָרְבוּ לִשְׁמֹעַ אוֹתוֹ,*
2
*הִתְלוֹנְנוּ הַפְּרוּשִׁים וְהַסּוֹפְרִים לֵאמֹר: “הִנֵּה זֶה מְקַבֵּל אֶת הַחוֹטְאִים וְאוֹכֵל בְּחֶבְרָתָם.”*
3
*הִשְׁמִיעַ לָהֶם אֶת הַמָּשָׁל הַזֶּה:*
4
* “מִי מִכֶּם הָאִישׁ שֶׁיֵּשׁ לוֹ מֵאָה כְּבָשִׂים וּכְשֶׁאוֹבֵד לוֹ אֶחָד מֵהֶם לֹא יַעֲזֹב אֶת הַתִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה בַּמִּדְבָּר וְיֵלֵךְ אַחֲרֵי הָאוֹבֵד עַד שֶׁיִּמְצָאֵהוּ?*
5
*וְכַאֲשֶׁר יִמְצָאֵהוּ יָשִׂים אוֹתוֹ עַל כְּתֵפָיו בְּשִׂמְחָה,*
6
*וּכְשֶׁיָּבוֹא הַבַּיְתָה יִקְרָא לִידִידָיו וְלִשְׁכֵנָיו וְיֹאמַר, ‘שִׂמְחוּ אִתִּי, כִּי מָצָאתִי אֶת הַכֶּבֶשׂ שֶׁלִּי שֶׁאָבַד.’*
7
*אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, כָּךְ תִּהְיֶה שִׂמְחָה בַּשָּׁמַיִם עַל חוֹטֵא אֶחָד שֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה, יוֹתֵר מֵאֲשֶׁר עַל תִּשְׁעִים וְתִשְׁעָה צַדִּיקִים שֶׁאֵינָם צְרִיכִים לִתְשׁוּבָה.”*
8
*”אוֹ אֵיזוֹ אִשָּׁה, שֶׁיֵּשׁ לָה עֲשָׂרָה מַטְבְּעוֹת כֶּסֶף וְאָבַד לָהּ מַטְבֵּעַ אֶחָד, לֹא תַּדְלִיק מְנוֹרָה וּתְטַאטֵא אֶת הַבַּיִת וּתְחַפֵּשׂ הֵיטֵב עַד אֲשֶׁר תִּמְצָאֵהוּ?*
9
*וְכַאֲשֶׁר תִּמְצָא אוֹתוֹ תִּקְרָא לְחַבְרוֹתֶיהָ וּשְׁכֵנוֹתֶיהָ וְתֹאמַר, ‘שִׂמְחוּ אִתִּי, כִּי מָצָאתִי אֶת הַמַּטְבֵּעַ שֶׁאָבַד לִי.’*
10
*אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, כָּךְ יֵשׁ שִׂמְחָה לִפְנֵי מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עַל חוֹטֵא אֶחָד שֶׁחוֹזֵר בִּתְשׁוּבָה.”*
[10/06/2023, 20:35:14] Itamar Ben David:  11
*וְעוֹד אָמַר: “לְאִישׁ אֶחָד הָיוּ שְׁנֵי בָּנִים.*
12
*אָמַר הַצָּעִיר אֶל אָבִיו: ‘אַבָּא, תֵּן לִי אֶת חֵלֶק הָרְכוּשׁ הַמַּגִּיעַ לִי.’ וְאָמְנָם חִלֵּק לָהֶם אֲבִיהֶם אֶת הַנְּכָסִים.*
13
*לְאַחַר יָמִים לֹא רַבִּים אָסַף הַבֵּן הַצָּעִיר אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְיָצָא אֶל אֶרֶץ רְחוֹקָה וְשָׁם בִּזְבֵּז אֶת רְכוּשׁוֹ בְּחַיֵּי הוֹלְלוּת.*
14
*אַחֲרֵי שֶׁבִּזְבֵּז אֶת הַכֹּל בָּא רָעָב חָזָק עַל אוֹתָהּ אֶרֶץ וְהוּא הֵחֵל לִסְבֹּל מַחְסוֹר.*
15
* הָלַךְ לְהִסְתַּפֵּחַ אֶל אֶחָד מִתּוֹשָׁבֵי הָאָרֶץ הַהִיא וְהַלָּה שָׁלַח אוֹתוֹ לִרְעוֹת חֲזִירִים בִּשְׂדוֹתָיו.*
16
*שָׁם הִשְׁתּוֹקֵק לְמַלֵּא אֶת בִּטְנוֹ בַּחֲרוּבִים שֶׁאָכְלוּ הַחֲזִירִים, אֶלָּא שֶׁאִישׁ לֹא נָתַן לוֹ.*
17
*כְּשֶׁעָשָׂה חֶשְׁבּוֹן נֶפֶשׁ אָמַר, ‘כַּמָּה מְשָׁרְתִים שְׂכִירִים שֶׁל אָבִי יֵשׁ לָהֶם לֶחֶם בְּשֶׁפַע וַאֲנִי גּוֹוֵעַ כָּאן בָּרָעָב!*
18
*אָקוּם וְאֵלֵךְ אֶל אָבִי וְאֹמַר לוֹ: אַבָּא, חָטָאתִי לַשָּׁמַיִם וּלְךָ.*
19
* אֵינֶנִּי רָאוּי עוֹד לְהִקָּרֵא בִּנְךָ. שִׂים אוֹתִי כְּאֶחָד מִשְֹכִירֶיךָ.’*
20
*הוּא קָם וְהָלַךְ אֶל אָבִיו. בִּהְיוֹתוֹ עוֹד רָחוֹק רָאָהוּ אָבִיו וְנִכְמְרוּ רַחֲמָיו עָלָיו. הוּא רָץ אֵלָיו וְנָפַל עַל צַוָּארָיו וְנָשַׁק לוֹ.*
21
*אָמַר לוֹ הַבֵּן, ‘אַבָּא, חָטָאתִי לַשָּׁמַיִם וּלְךָ וְאֵינֶנִּי רָאוּי עוֹד לְהִקָּרֵא בִּנְךָ.’*
22
*אַךְ הָאָב אָמַר לַעֲבָדָיו, ‘הָבִיאוּ מַהֵר אֶת הַגְּלִימָה הַנָּאָה בְּיוֹתֵר וְהַלְבִּישׁוּהוּ, שִׂימוּ טַבַּעַת עַל יָדוֹ וְנַעֲלַיִם לְרַגְלָיו,*
23
*הָבִיאוּ אֶת הָעֶגֶל הַמְפֻטָּם וְשַׁחֲטוּ אוֹתוֹ וְנֹאכַל וְנִשְׂמַח,*
24
* כִּי בְּנִי זֶה הָיָה מֵת וְהִנֵּה חָזַר לַחַיִּים, אָבַד וְהִנֵּה נִמְצָא.’ וְהֵם הֵחֵלּוּ לִשְׂמֹחַ.*
[10/06/2023, 20:35:15] Itamar Ben David: 25
*אוֹתָהּ שָׁעָה הָיָה בְּנוֹ הַגָּדוֹל בַּשָֹדֶה. כְּשֶׁחָזַר וְהִתְקָרֵב הַבַּיְתָה שָׁמַע קוֹל נְגִינוֹת וְרִקּוּדִים.*
26
*הוּא קָרָא לְאַחַד הַנְּעָרִים וְשָׁאַל לָדַעַת מָה הַדָּבָר.*
27
*הֵשִׁיב לוֹ הַנַּעַר, ‘אָחִיךָ בָּא, וְאָבִיךָ שָׁחַט אֶת הָעֵגֶל הַמְפֻטָּם מִפְּנֵי שֶׁחָזַר אֵלָיו בָּרִיא וְשָׁלֵם.’*
28
*כָּעַס הַבֵּן הַגָּדוֹל וְלֹא רָצָה לְהִכָּנֵס. אָז יָצָא אָבִיו לְדַבֵּר עַל לִבּוֹ.*
29
*אָמַר הַבֵּן לְאָבִיו, ‘הִנֵּה זֶה שָׁנִים רַבּוֹת אֲנִי עוֹבֵד אֶצְלְךָ וּמֵעוֹלָם לֹא עָבַרְתִּי עַל מִצְוָתְךָ, וְאַתָּה מֵעוֹלָם לֹא נָתַתָּ לִי גְּדִי כְּדֵי שֶׁאֶשְׂמַח עִם יְדִידַי.*
30
*אֲבָל כְּשֶׁבָּא בִּנְךָ זֶה אֲשֶׁר בִּזְבֵּז אֶת רְכוּשְׁךָ עִם זוֹנוֹת, שָׁחַטְתָּ בִּשְׁבִילוֹ אֶת הָעֵגֶל הַמְפֻטָּם.’*
31
*אָמַר הָאָב, ‘בְּנִי, אַתָּה תָּמִיד אִתִּי, וְכָל אֲשֶׁר לִי שֶׁלְּךָ הוּא.*
32
*אֲבָל מִן הָרָאוּי לָשׂוֹּשׂ וְלִשְׂמֹחַ, כִּי אָחִיךָ זֶה הָיָה מֵת וְהִנֵּה חָזַר לַחַיִּים, אָבַד וְהִנֵּה נִמְצָא.'”*
[10/06/2023, 20:35:15] Itamar Ben David: https://open.spotify.com/episode/4TXU7OqOcLF4asa2oIAuo8?si=mnY8Zqp-RJeNVv0EC5MzJA
[10/06/2023, 20:49:28] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[10/06/2023, 20:52:12] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[10/06/2023, 20:54:34] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[10/06/2023, 20:57:55] Itamar Ben David: *כללי העיון והלימוד*
מטרת העל של העיון היא לשפר את הבנתנו את הטקסט של הברית החדשה ואת התפיסות של המאמינים בברית החדשה ובישוע. חלק מהתוכן יהיה יותר שימושי וחלקו פחות שימושי עבורנו ברמה המקצועית כמורי דרך. אנחנו מאמינים שמורי דרך צריכים לדעת ולהבין הרבה יותר ממה שנדריך בפועל.

1. הדיון נעשה בימים ראשון עד חמישי 8:00-20:00.

2. בין 8-10 בבוקר אנחנו מעודדים אתכם להעלות את השאלות והתהיות שלכם לגבי הפרק, ולשרשר את שאלותיכם לטקסט היומי.

3. משעה 10 בבוקר מתחיל דיון פתוח באווירה פתוחה וחברית, ללא ציניות, עוקצנות או עיונות. נא לשרשר את תגובתכם לשאלה הרלוונטית.

4. הדיון הוא על הפרק היומי – לכן הישארו תמיד עם קשר עין לתוכן שנובע מהפרק. הימנעו מלהגיב לפרקים קודמים לטובת הסדר בדיון ובאתר.

5. חופש הביטוי בקבוצה רחב מאוד – אנחנו לא מחויבים לאקדמיה, לדוגמה כנסייתית או לפרשנות מסורתית. השאיפה היא לפתוח את הראש לרעיונות חדשים במתכונת של חברותא.

6. אנחנו מעודדים את חברי הקבוצה לחשוב באיזה הקשר גיאוגרפי הייתם משתמשים בטקסט לטובת הדרכה בפועל.

7. הקבוצה מתנהלת בעברית אבל מותר לכתוב באנגלית למי שמתקשה להתבטא בעברית.

8. למען שלוותכם – שימו את הקבוצה על מצב ״שקט״.
[10/06/2023, 22:27:45] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed the group description
[11/06/2023, 7:48:27] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[11/06/2023, 8:00:51] ~ eliyahu milo Tour Guide: מה הרעיון מלתת דוגמאות שמופיע בה בהמה טמאה
כמו *חזיר* .
פסוק 14 היכן זה *תושבי הארץ ההיא*?
[11/06/2023, 8:00:54] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! לוקאס פרק ט״ו
[11/06/2023, 8:02:24] Itamar Ben David: חברים פותחים כרגיל עם שעתיים של שאלות ותהיות. מה שעוד ננסה להטמיע זה לנסות ולהציע מקומות גיאוגרפיים או אתרים פיסיים בהם יכול להתאים להשתמש בפסוקים. ככה נוכל לשכלל את ההדרכה שלנו שטח. יום מוצלח!
[11/06/2023, 8:03:33] ~ eliyahu milo Tour Guide: פסוק 2 למי התלוננו *הפרושים והסופרים*?
[11/06/2023, 8:42:04] Itamar Ben David: למי התלוננו ובעיקר לא הבנתי על מה התלוננו, מה הבעיה לאכול עם חוטאים? יש איסור כזה? בתור בדיחה אפשר לשקול לקרוא את הפרק לקבוצה בזמן ארוחת צהריים…
[11/06/2023, 9:09:04] ~ נעמי ארליך קופרמן: כאשר עומדים לפני התיאטרון בקיסריה ומתבוננים בפסלים שרובם כרותי ראש
יש פסל קטן למדי, כרות רגליים שמתאר רועה שנושא על כתפיו כבש..
אפשר לעשות שם שימוש בפסוק 5 מפרק זה.
[11/06/2023, 9:34:25] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:35:02] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:35:04] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:35:12] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:35:14] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:35:19] ~ Ziv: ‎This message was deleted by admin Shira Harpaz Pomeranz.
[11/06/2023, 9:40:58] Shira Harpaz Pomeranz: סליחה שאני לא מחכה לעשר. העובדה שהוא קינא בחזירים מדגישה את התוצאה של התרחקות מהאב. מדגיש את ההתדרדרות שלו.
[11/06/2023, 9:44:21] Shira Harpaz Pomeranz: אין איסור כזה, היתה פרקטיקה כזו (עדיין יש כי אנחנו רוצים בעצמנו להתרחק מחוטאים ולהרחיק את היקרים לנו מהם).
[11/06/2023, 9:48:51] Itamar Ben David: פרקטיקה של חכמי ישראל שמתרחקים מחוטאים?
[11/06/2023, 9:50:51] Shira Harpaz Pomeranz: לא הטובים שבהם
[11/06/2023, 10:13:22] Itamar Ben David: יש שמות? לא זוכר סיפורים כאלו, אבל ייתכן
[11/06/2023, 10:14:53] Itamar Ben David: באופן כללי הפרק מאוד מאוד מסתדר עפ התפיסה היהודית של תשובה. כלומר שאלוהים מחפש את האובדים, ומבקש מהרשעים לחזור אליו, ואין אזכור בכלל של קורבן פה.
[11/06/2023, 10:15:56] Itamar Ben David: למיטב הבנתי שני הבנים זה ישראל ואומות העולם. כלומר אומות העולם נוחלים את העולם הזה, מה שאולי מסביר את עניין החזירים.
[11/06/2023, 10:16:08] Itamar Ben David: מי הם המשרתים של האב? מלאכים?
[11/06/2023, 10:16:48] Itamar Ben David: לגבי פסוק 16, עת החרוב החביב עלי נמצא בבית גוברים ליד המערה הצידונית. יש לו את הפירות הכי עסיסיים שנתקלתי בהם.
[11/06/2023, 10:17:36] Itamar Ben David: פסוק 25 – אני מפרש שהבן הבכור זה ישראל
[11/06/2023, 10:25:13] ~ יוסי טל: למה אין? לא תלך בעדת רשעים וכו. תהילים
[11/06/2023, 10:47:32] Itamar Ben David: בעצת רשעים
[11/06/2023, 10:47:43] Itamar Ben David: לא לשבת במושב לצים, אבל לצים זה משהו אחר
[11/06/2023, 10:50:03] Itamar Ben David: יש הבדל בין הפרט הישראלי שנשמר לנפשו, לבין חכמי ישראל. בנוסף אין הרבה דגש על גאולה פרטית ביהדות, אלא גאולה לאומית, כך שישראלי שמתרחק מרשעים אחרים מישראל כדי כביכול להציל את עצמו זה לא נראה לי המסר המרכזי. וכשמדובר בהנהגה רוחנית- זה אפילו פחות הגיוני
[11/06/2023, 12:12:15] ~ Steven A.B: מה הסיבה שחרדים מעדיפים לחיות בתוך השכונות שלהם ולא לבוא האיטרקציה עם חילונים? אז אותו הדבר, מבחינת החרדים, גם יהודי חילוני הוא גוי.
כמובן שלא כולם חושבים כך, אבל כבר הייתי עד לכמה וכמה התבטאויות מהסוג הזה שבאו מחרדים. באופן כללי, אנשים מכובדים מסתובבים עם אנשים מכובדים, מה פיתאום שמי שמכבד את עצמו ישב לאכול עם נרקומנים וזונות?
[11/06/2023, 12:15:20] ~ Doron Hoffman: יש אצל החרדים היום ביטוי “בני תורה” שזה הם וכל השאר
[11/06/2023, 12:15:26] Itamar Ben David: לא הייתי משליך את ההגיון של הגטו החרדי על יהודי הגליל של המאה הראשונה לספירה באופן אוטומאטי.
[11/06/2023, 12:15:52] Itamar Ben David: לא אומר שאין השקה ודמיון בדברים מסוימים אבל לא תמיד.
[11/06/2023, 12:24:28] ~ Tal Bass: להבנתי הם מתלוננים בינם לבין עצמם
[11/06/2023, 12:29:53] ~ דבורה לינדנברג: מי מה שלמדתי בתולדות עם ישראל רבי יהודה הנשיא הכיר היטב את עולם הרומי ולא בגלל זה הפסיק לפסוק הלכות ביהודות אותו דבר הרמב”ם חבל בימינו החרידים של היום ואולי אלה מתקופת ישו לא ראו את העולם כמוהם לפחות מבחינת חברה יהודית היינו נראים יותר טוב הכוונה בלי כפייה ופחות פילוג
[11/06/2023, 13:21:45] Shira Harpaz Pomeranz: אני בבית גוברין בזה הרגע
[11/06/2023, 13:29:07] ~ בנצי: החברה החרדית של היום יש להשוותה רק להיום. אין לה כל מקבילות בתולדות ישראל . זו עדה מנותקת לחלוטין ממה שכתוב בגמרא או. כתבי הרמב”ם. עבודתם היא עבודת אלילים לבאבות ומשיחי שקר כגון הרבי מלובביץ’.
[11/06/2023, 13:41:20] ~ עופר מארצנו לעצמנו: במה שונה מרבי עקיבא שהאמין במשיח שקר ומלחשים שעשו בתלמוד? המשך של הפרושים
[11/06/2023, 14:05:28] Itamar Ben David: תבואי עוד חודש חודשיים תראי איזה טעים.
[11/06/2023, 14:32:11] Itamar Ben David: נשמור את הדיון על התפיסה המשיחית הרבנית להמשך. לגבי לחשים בתלמוד, לא הבנתי מה הבעיה עם קסמים ולחשים ואיך זה קשור לפרק.
[11/06/2023, 15:16:32] ~ Opher: בתורה, כשמשה מגיע לפרעה גם הקוסמים של פרעה מסוגלים להפוך את המטה שלהם ב”קסם” לנחשים
[11/06/2023, 15:31:49] ~ DO RO: בהתייחס להערה על הפסל מקיסריה ורבים אחרים כמוהו , ייצוגים בציור ובפיסול, מדובר בדימוי מרכזי בנצרות של ישוע “כרועה הטוב” או “הרועה הנאמן”

תקדים בתנ”ך – יחזקאל פרק 34 :11-16
בברית בחדשה הדימוי מופיע מקומות שונים –בצורה מובהקת בבשורה ליוחנן
יוחנן פרק 10
11 אני הרועה הטוב. הרועה הטוב נותן את נפשו בעד הצאן.
14 אני הרועה הטוב. אני מכיר את שלי ושלי מכירים אותי, 15 כשם שהאב מכיר אותי ואני מכיר את האב; ואת נפשי נותן אני בעד הצאן.
אך גם משל הכבש האובד בלוקס 15- במשמעות שהאל דואג להחזיר (בתשובה) אפילו שה או כבש אחד בודד מתוך המאה, זה שטעה בדרכו . רועה הצאן הוא כמובן גם הרועה הרוחני שדואג לכל צאנו ולכל אחד ואחד ממנו, מנחה ומגן עליו ונושא אותו על כתפיו כמו בדימוי החזותי של הרועה הטוב באמנות הנוצרית. זהו אחד הדימויים המוקדמים ביותר באמנות הנוצרית המוקדמת , מופיע כבר בקטקומבות ועל גבי סרקופגים של האמות שניה ושלישית , עוד בטרם התגבשותה של האיקונוגרפיה הנוצרית של ישוע והמשיך להיות רווח גם אחרי צו של קונסטנטין מ-313 שהכיר בנצרות כדת מותרת. תחילה הדימוי לא ייצג במישרין את ישוע אלא אלגוריה שלו והתבססות הדימוי המזהה את הרועה הטוב עם ישוע חל בעצם סביב המאה ה-5. המקור לדימוי הפיזי מצוי באמנות הקלאסית – אבל זה כבר לפעם אחרת.
‎[11/06/2023, 15:31:56] ~ DO RO: ‎image omitted
‎[11/06/2023, 15:32:23] ~ DO RO: ‎image omitted
[11/06/2023, 15:33:31] ~ aki: לא הבנתי, את הברית החדשה ונוצרים מכל הזרמים חשוב לכבד כאן אבל את החרדים לא?
בבקשה להמנע משיח פוגעני כלפי כל בעל אמונה
[11/06/2023, 15:41:19] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 15:50:32] ~ Dany Golan: נא בטאו בכנות ובחופש מלא את הבנתכם ודעותיכם.
[11/06/2023, 15:53:04] ~ נעמי ארליך קופרמן: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 15:54:26] ~ Dany Golan: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 15:54:31] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 15:55:15] ~ Shimon Zemer: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 16:09:08] Itamar Ben David: נחזור רגע לפרק. האם יש איסור ביהדות לאכול עם חוטאים למיניהם? קל וחומר חכמים שאמורים להוביל רוחנית. אני לא מכיר איסור כזה.
[11/06/2023, 16:21:09] Sivan Jeret: מה שתפס אותי בפרק זאת הפתיחה שמקבלת את החוטאים ומעניקה להם תקווה לעולם וזה כנראה היה הבסיס להתפשטות של הנצרות בתחילת דרכה כאופציה שמעניקה תקווה לעתיד מסוים ובמיוחד לאלו שנדחו על ידי החברה …
[11/06/2023, 16:21:54] Sivan Jeret: יש איסור לאכול אם מי שאינו יהודי וזאת בשל התפיסה שאוכל מחבר בין אנשים כי הבסיס החברתי ולכן ישנו איסור לגעת ביין שנגע בו לא יהודי או יהודי מחלל שבת
[11/06/2023, 16:33:10] ~ נורית ברעם: ‎This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[11/06/2023, 16:43:23] ~ נורית ברעם: לי שעובדת עם לטינים יש חיבור מיוחד למשל העוסק ברועה הטוב.
יש בלדה ישנה בספרדית על 100 הכבשים שאהובה במיוחד על קתולים.
[11/06/2023, 16:58:10] ~ DO RO: יש איסור להתקרב אליהם (כמובן לא לסעוד לצידם) ואפילו ללמדם תורה : (דברי הימים ב כ:לז): ‘בהתחברך לרשע פרץ ה’ את מעשיך’. מכאן אמרו חכמים: אל יתחבר אדם לרשע אפילו לקרבו לתורה”.
[11/06/2023, 17:00:23] ~ DO RO: https://www.youtube.com/watch?v=39CPY_jj2yI
[11/06/2023, 17:08:55] ~ נורית ברעם: https://youtu.be/Km_Va7PLwUM
[11/06/2023, 17:11:58] ~ בנצי: תודה לך על השיר 100 הכבשים. אוסיף לרשימת השירים שלי להשמעה. עוד הצעות?
[11/06/2023, 17:16:55] Itamar Ben David: כתוב אנשים חוטאים לא יודע אם זה נחשב לרשעים
[11/06/2023, 17:20:56] ~ DO RO: נכון , זה הניסוח בלוקס, אך הכוונה זהה
[11/06/2023, 17:46:15] Itamar Ben David: ריש לקיש היה שודד רשע שהפך לחברותא של רבי יוחנן אז לא ממש מסתדר לי שאסור לשבת עם חוטאים. בכיפור מותר להתפלל עם העבריינים זה אפילו חלק מהסידור.
[11/06/2023, 18:11:59] ~ DO RO: בזמנו של ישוע , הסופרים והפרושים עושים את הנבחנה וההפרדה בין טמאים, חוטאים וכו’ לאלה שלא. מכאן באה ההערה שלהם כלפי ישוע שהוא , למרות החשדנות המתמדת שלהם כלפיו , נחשב בכל זאת אחד משלהם. מכאן התמיהה ותלונתם כנגדו על כך שהוא נוהג שלא כדרכם.
ישוע מצידו , כבר הסביר בעצם במשליו, בעבר שהוא פונה בדיוק למי שזקוק לו , לחוטא שצריך חזרה בתשובה , לחולה שזקוק למרפא.
[11/06/2023, 18:15:21] ~ בנצי: “ובמושב ליצים” אלה לאו דווקא חוטאים או רשעים אלא ריקים ופוחזים
[11/06/2023, 18:23:15] ~ B: ‎This message was deleted.
[11/06/2023, 18:35:38] ~ B: ריש לקיש היה גם גלדיאטור, רבי יוחנן שכנע אותו לחזור בתשובה. איך, שידך בינו לבין אותו אחותו היפיפיה, כך הפכו לגיסים
[11/06/2023, 18:38:09] ~ Sheera: https://www.sefaria.org.il/sheets/96384
[11/06/2023, 18:40:57] ~ בנצי: הסיפור על היות של רי”ש לקיש גלדיאטור הוא אגדה יפה ותו לא. הגרעין ההסטורי בסיפור הוא שהיה בריון קשקשים והפך מבעל גוף לבעל תורה ותלמיד חכם
[11/06/2023, 19:13:31] Sivan Jeret: לא מחייב כי יש מספיק אירועים בתלמוד של חזרה בתשובה של פושעים והם הופכים לבעלי תשובה בעקבות מפגש עם דמויות רבניות
[11/06/2023, 19:33:18] Itamar Ben David: תן עוד דוגמאות אם אתה מצליח
[11/06/2023, 19:33:22] Itamar Ben David: מתכנסים לסיום!
[11/06/2023, 19:46:39] Sivan Jeret: זה בשלוף
תלמוד בבלי ברכות דף י עמוד א
הנהו בריוני דהוו בשבבותיה דרבי מאיר והוו קא מצערו ליה טובא.
הוה קא בעי רבי מאיר רחמי עלויהו כי היכי דלימותו.
אמרה ליה ברוריא דביתהו: מאי דעתך? משום דכתיב: “יתמו חטאים” (תהילים קד, לה), מי כתיב חוטאים? חטאים כתיב!
ועוד, שפיל לסיפיה דקרא: “ורשעים עוד אינם”. כיון דיתמו חטאים – ורשעים עוד אינם?
אלא, בעי רחמי עלויהו דלהדרו בתשובה – ורשעים עוד אינם. בעא רחמי עלויהו והדרו בתשובה.
[11/06/2023, 19:49:38] Sivan Jeret: בבלי ברכות י ע”א

תוכן האתר מוגן בזכויות יוצרים.

דיווח תקלה באתר