ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מעשי השליחים – פרק א'

תֵּיאוֹפִילוֹס, בַּחִבּוּר הָרִאשׁוֹן כָּתַבְתִּי עַל כָּל מַה שֶּׁיֵּשׁוּעַ עָשָׂה וְלִמֵּד מִתְּחִלָּה 2 וְעַד יוֹם הִלָּקְחוֹ לַמָּרוֹם לְאַחַר שֶׁמָּסַר הוֹרָאוֹת, לְפִי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, לַשְּׁלִיחִים אֲשֶׁר בָּחַר בָּהֶם; 3 לִפְנֵיהֶם הוּא הוֹפִיעַ חַי בְּהוֹכָחוֹת רַבּוֹת, אַחֲרֵי עֱנוּתוֹ, וּבְמֶשֶׁךְ אַרְבָּעִים יוֹם נִרְאָה אֲלֵיהֶם וְדִבֵּר אִתָּם עַל מַלְכוּת הָאֱלֹהִים. 4 כַּאֲשֶׁר הָיָה בְּחֶבְרָתָם צִוָּה עֲלֵיהֶם: “אַל תַּעַזְבוּ אֶת יְרוּשָׁלַיִם, כִּי אִם חַכּוּ לְקִיּוּם הַבְטָחַת הָאָב אֲשֶׁר שְׁמַעְתֶּם אוֹתָהּ מִפִּי; 5 כִּי יוֹחָנָן הִטְבִּיל בְּמַיִם, אֲבָל אַתֶּם תִּטָּבְלוּ בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ בְּעוֹד יָמִים לֹא רַבִּים.” 6 שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ הַנֶּאֱסָפִים: “אֲדוֹנֵנוּ, הַאִם בַּזְּמַן הַזֶּה תָּשִׁיב אֶת הַמַּלְכוּת לְיִשְׂרָאֵל?”

7 עָנָה לָהֶם: “לֹא לָכֶם לָדַעַת עִתִּים וּזְמַנִּים שֶׁקָּבַע הָאָב בְּסַמְכוּתוֹ שֶׁלּוֹ. 8 אֲבָל בְּבוֹא עֲלֵיכֶם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ תְּקַבְּלוּ כֹּחַ וְתִהְיוּ עֵדַי הֵן בִּירוּשָׁלַיִם וְהֵן בְּכָל יְהוּדָה וְשׁוֹמְרוֹן, עַד קְצֵה הָאָרֶץ.”

9 אַחֲרֵי שֶׁאָמַר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה נִשָֹא מֵעֲלֵיהֶם בְּעוֹדָם מִסְתַּכְּלִים, וְעָנָן נָטַל אוֹתוֹ מִנֶּגֶד עֵינֵיהֶם. 10 עוֹדָם מַבִּיטִים הַשָּׁמַיְמָה בַּעֲלִיָּתוֹ, וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים לְבוּשֵׁי לָבָן נִצְּבוּ לְיָדָם 11 וְאָמְרוּ: “אַנְשֵׁי הַגָּלִיל, לָמָּה אַתֶּם עוֹמְדִים וּמִסְתַּכְּלִים אֶל הַשָּׁמַיִם? יֵשׁוּעַ זֶה אֲשֶׁר נִשָֹא מֵעֲלֵיכֶם הַשָּׁמַיְמָה – בּוֹא יָבוֹא בְּאוֹתוֹ אֹפֶן שֶׁרְאִיתֶם אוֹתוֹ עוֹלֶה לַשָּׁמַיִם.” 12 אַחֲרֵי כֵן שָׁבוּ לִירוּשָׁלַיִם מֵהַר הַזֵּיתִים, הַקָּרוֹב לִירוּשָׁלַיִם כְּדֶרֶךְ תְּחוּם שַׁבָּת. 13 בָּאוּ כֵּיפָא וְיוֹחָנָן וְיַעֲקֹב, אַנְדְּרֵי וּפִילִיפּוֹס וְתֹאמָא, בַּר־תַּלְמַי וּמַתַּי וְיַעֲקֹב בֶּן־חַלְפַי, שִׁמְעוֹן הַקַּנַּאי וִיהוּדָה בֶּן־יַעֲקֹב, וְעָלוּ אֶל הָעֲלִיָּה – הַמָּקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לִשְׁהוֹת בּוֹ. 14 כָּל אֵלֶּה הִתְמִידוּ בְּלֵב אֶחָד בִּתְפִלָּה, הֵם וְהַנָּשִׁים וּמִרְיָם אֵם יֵשׁוּעַ וְאֶחָיו.

15 בְּאוֹתָם יָמִים קָם כֵּיפָא בֵּין הָאַחִים – מִסְפַּר הָאֲנָשִׁים שֶׁנִּקְהֲלוּ יַחַד הָיָה כְּמֵאָה וְעֶשְׂרִים – וְאָמַר: 16 “אֲנָשִׁים אַחִים, צָרִיךְ הָיָה שֶׁיִּתְקַיֵּם הַכָּתוּב אֲשֶׁר רוּחַ הַקֹּדֶשׁ דִּבְּרָה מִקֶּדֶם בְּפִי דָּוִד עַל יְהוּדָה, זֶה שֶׁנִּהְיָה הַמּוֹבִיל שֶׁל תּוֹפְסֵי יֵשׁוּעַ. 17 הוּא נִמְנָה אִתָּנוּ וְקִבֵּל חֵלֶק בַּשֵּׁרוּת הַזֶּה. 18 וְהִנֵּה קָנָה לוֹ שָׂדֶה בִּשְׂכַר הָרֶשַׁע וּבְנָפְלוֹ נִבְקְעָה בִּטְנוֹ וְכָל מֵעָיו נִשְׁפְּכוּ הַחוּצָה 19 ־הַדָּבָר הַזֶּה נוֹדַע לְכָל יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלַיִם וּלְפִיכָךְ נִקְרָא אוֹתוֹ שָׂדֶה בִּלְשׁוֹנָם ‘חֲקַל דְּמָא’, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שְׂדֵה הַדָּם – 20 שֶׁהֲרֵי כָּתוּב בְּסֵפֶר תְּהִלִּים, ‘תְּהִי־טִירָתוֹ נְשַׁמָּה וְאַל־יְהִי בָהּ יוֹשֵׁב’, וְגַם ‘פְּקֻדָּתוֹ יִקַּח אַחֵר’. 21 עַל כֵּן צָרִיךְ שֶׁאֶחָד מִן הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר נִלְווּ אֵלֵינוּ בְּכָל הָעֵת אֲשֶׁר הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ בָּא וְיָצָא בְּתוֹכֵנוּ, 22 הָחֵל מִטְּבִילַת יוֹחָנָן עַד יוֹם הִנָּשְׂאוֹ מֵאִתָּנוּ, יִהְיֶה עֵד אִתָּנוּ עַל תְּחִיָּתוֹ.”

23 הֵם הֶעֱמִידוּ שְׁנַיִם, אֶת יוֹסֵף הַנִּקְרָא בַּר־שַׁבָּא וְהַמְכֻנֶּה גַּם יוּסְטוֹס, וְאֶת מַתִּתְיָה. 24 הִתְפַּלְּלוּ וְאָמְרוּ: “אַתָּה אֲדֹנָי הַיּוֹדֵעַ כָּל הַלְּבָבוֹת, הַרְאֵה נָא מִי הוּא הָאֶחָד מִן הַשְּׁנַיִם שֶׁבָּחַרְתָּ בּוֹ 25 לָקַחַת אֶת מְקוֹם הַשֵּׁרוּת הַזֶּה וְהַשְּׁלִיחוּת אֲשֶׁר סָטָה מִמֶּנָּה יְהוּדָה בְּלֶכְתּוֹ אֶל מְקוֹמוֹ שֶׁלּוֹ.” 26 נָתְנוּ לָהֶם גּוֹרָלוֹת; הַגּוֹרָל נָפַל עַל מַתִּתְיָה וְהוּא נִסְפַּח אֶל אַחַד־עָשָׂר הַשְּׁלִיחִים.

[06/08/2023, 20:02:29] Itamar Ben David: מַעֲשֵׂי הַשְּׁלִיחִים פֶּרֶק א
*1 תֵּיאוֹפִילוֹס, בַּחִבּוּר הָרִאשׁוֹן כָּתַבְתִּי עַל כָּל מַה שֶּׁיֵּשׁוּעַ עָשָׂה וְלִמֵּד מִתְּחִלָּה 2 וְעַד יוֹם הִלָּקְחוֹ לַמָּרוֹם לְאַחַר שֶׁמָּסַר הוֹרָאוֹת, לְפִי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, לַשְּׁלִיחִים אֲשֶׁר בָּחַר בָּהֶם; 3 לִפְנֵיהֶם הוּא הוֹפִיעַ חַי בְּהוֹכָחוֹת רַבּוֹת, אַחֲרֵי עֱנוּתוֹ, וּבְמֶשֶׁךְ אַרְבָּעִים יוֹם נִרְאָה אֲלֵיהֶם וְדִבֵּר אִתָּם עַל מַלְכוּת הָאֱלֹהִים. 4 כַּאֲשֶׁר הָיָה בְּחֶבְרָתָם צִוָּה עֲלֵיהֶם: “אַל תַּעַזְבוּ אֶת יְרוּשָׁלַיִם, כִּי אִם חַכּוּ לְקִיּוּם הַבְטָחַת הָאָב אֲשֶׁר שְׁמַעְתֶּם אוֹתָהּ מִפִּי; 5 כִּי יוֹחָנָן הִטְבִּיל בְּמַיִם, אֲבָל אַתֶּם תִּטָּבְלוּ בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ בְּעוֹד יָמִים לֹא רַבִּים.” 6 שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ הַנֶּאֱסָפִים: “אֲדוֹנֵנוּ, הַאִם בַּזְּמַן הַזֶּה תָּשִׁיב אֶת הַמַּלְכוּת לְיִשְׂרָאֵל?” 7 עָנָה לָהֶם: “לֹא לָכֶם לָדַעַת עִתִּים וּזְמַנִּים שֶׁקָּבַע הָאָב בְּסַמְכוּתוֹ שֶׁלּוֹ. 8 אֲבָל בְּבוֹא עֲלֵיכֶם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ תְּקַבְּלוּ כֹּחַ וְתִהְיוּ עֵדַי הֵן בִּירוּשָׁלַיִם וְהֵן בְּכָל יְהוּדָה וְשׁוֹמְרוֹן, עַד קְצֵה הָאָרֶץ.”*
[06/08/2023, 20:02:30] Itamar Ben David: 9 *אַחֲרֵי שֶׁאָמַר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה נִשָֹא מֵעֲלֵיהֶם בְּעוֹדָם מִסְתַּכְּלִים, וְעָנָן נָטַל אוֹתוֹ מִנֶּגֶד עֵינֵיהֶם. 10 עוֹדָם מַבִּיטִים הַשָּׁמַיְמָה בַּעֲלִיָּתוֹ, וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים לְבוּשֵׁי לָבָן נִצְּבוּ לְיָדָם 11 וְאָמְרוּ: “אַנְשֵׁי הַגָּלִיל, לָמָּה אַתֶּם עוֹמְדִים וּמִסְתַּכְּלִים אֶל הַשָּׁמַיִם? יֵשׁוּעַ זֶה אֲשֶׁר נִשָֹא מֵעֲלֵיכֶם הַשָּׁמַיְמָה – בּוֹא יָבוֹא בְּאוֹתוֹ אֹפֶן שֶׁרְאִיתֶם אוֹתוֹ עוֹלֶה לַשָּׁמַיִם.” 12 אַחֲרֵי כֵן שָׁבוּ לִירוּשָׁלַיִם מֵהַר הַזֵּיתִים, הַקָּרוֹב לִירוּשָׁלַיִם כְּדֶרֶךְ תְּחוּם שַׁבָּת. 13 בָּאוּ כֵּיפָא וְיוֹחָנָן וְיַעֲקֹב, אַנְדְּרֵי וּפִילִיפּוֹס וְתֹאמָא, בַּר־תַּלְמַי וּמַתַּי וְיַעֲקֹב בֶּן־חַלְפַי, שִׁמְעוֹן הַקַּנַּאי וִיהוּדָה בֶּן־יַעֲקֹב, וְעָלוּ אֶל הָעֲלִיָּה – הַמָּקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לִשְׁהוֹת בּוֹ. 14 כָּל אֵלֶּה הִתְמִידוּ בְּלֵב אֶחָד בִּתְפִלָּה, הֵם וְהַנָּשִׁים וּמִרְיָם אֵם יֵשׁוּעַ וְאֶחָיו.*
[06/08/2023, 20:02:31] Itamar Ben David: 15 *בְּאוֹתָם יָמִים קָם כֵּיפָא בֵּין הָאַחִים – מִסְפַּר הָאֲנָשִׁים שֶׁנִּקְהֲלוּ יַחַד הָיָה כְּמֵאָה וְעֶשְׂרִים – וְאָמַר: 16 “אֲנָשִׁים אַחִים, צָרִיךְ הָיָה שֶׁיִּתְקַיֵּם הַכָּתוּב אֲשֶׁר רוּחַ הַקֹּדֶשׁ דִּבְּרָה מִקֶּדֶם בְּפִי דָּוִד עַל יְהוּדָה, זֶה שֶׁנִּהְיָה הַמּוֹבִיל שֶׁל תּוֹפְסֵי יֵשׁוּעַ. 17 הוּא נִמְנָה אִתָּנוּ וְקִבֵּל חֵלֶק בַּשֵּׁרוּת הַזֶּה. 18 וְהִנֵּה קָנָה לוֹ שָׂדֶה בִּשְׂכַר הָרֶשַׁע וּבְנָפְלוֹ נִבְקְעָה בִּטְנוֹ וְכָל מֵעָיו נִשְׁפְּכוּ הַחוּצָה 19 ־הַדָּבָר הַזֶּה נוֹדַע לְכָל יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלַיִם וּלְפִיכָךְ נִקְרָא אוֹתוֹ שָׂדֶה בִּלְשׁוֹנָם ‘חֲקַל דְּמָא’, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שְׂדֵה הַדָּם – 20 שֶׁהֲרֵי כָּתוּב בְּסֵפֶר תְּהִלִּים, ‘תְּהִי־טִירָתוֹ נְשַׁמָּה וְאַל־יְהִי בָהּ יוֹשֵׁב’, וְגַם ‘פְּקֻדָּתוֹ יִקַּח אַחֵר’. 21 עַל כֵּן צָרִיךְ שֶׁאֶחָד מִן הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר נִלְווּ אֵלֵינוּ בְּכָל הָעֵת אֲשֶׁר הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ בָּא וְיָצָא בְּתוֹכֵנוּ, 22 הָחֵל מִטְּבִילַת יוֹחָנָן עַד יוֹם הִנָּשְׂאוֹ מֵאִתָּנוּ, יִהְיֶה עֵד אִתָּנוּ עַל תְּחִיָּתוֹ.”*
[06/08/2023, 20:02:32] Itamar Ben David: 23 *הֵם הֶעֱמִידוּ שְׁנַיִם, אֶת יוֹסֵף הַנִּקְרָא בַּר־שַׁבָּא וְהַמְכֻנֶּה גַּם יוּסְטוֹס, וְאֶת מַתִּתְיָה. 24 הִתְפַּלְּלוּ וְאָמְרוּ: “אַתָּה אֲדֹנָי הַיּוֹדֵעַ כָּל הַלְּבָבוֹת, הַרְאֵה נָא מִי הוּא הָאֶחָד מִן הַשְּׁנַיִם שֶׁבָּחַרְתָּ בּוֹ 25 לָקַחַת אֶת מְקוֹם הַשֵּׁרוּת הַזֶּה וְהַשְּׁלִיחוּת אֲשֶׁר סָטָה מִמֶּנָּה יְהוּדָה בְּלֶכְתּוֹ אֶל מְקוֹמוֹ שֶׁלּוֹ.” 26 נָתְנוּ לָהֶם גּוֹרָלוֹת; הַגּוֹרָל נָפַל עַל מַתִּתְיָה וְהוּא נִסְפַּח אֶל אַחַד־עָשָׂר הַשְּׁלִיחִים.*
[06/08/2023, 20:02:33] Itamar Ben David: https://open.spotify.com/episode/0g8S1pH6s69KDUw2J6xHNL?si=MaSyfsSxRsSLr6afBmOawQ&context=spotify%3Ashow%3A2rXEL9fo2QVdCWzDlAhZCh
[06/08/2023, 20:02:35] Itamar Ben David: מתחילים!
[06/08/2023, 20:02:46] Itamar Ben David: תחילת דיונים מחר בבוקר
[07/08/2023, 8:02:14] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[07/08/2023, 8:02:10] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! אנחנו מתחילים עם מעשי השליחים פרק א! מצטרפים חדשים הפורמט פשוט ביותר. קיראו את הפרק או האזינו לי בפודקאסט (קישור פה למעלה). קראתם? מצוין- שיהיה לכם יום טוב. אם תרצו לשאול שאלות ולהעלות תהיות על הפרק – אפשר לעשות זאת כל היום – ובמיוחד רצוי לעשות זאת בין 8-10 כדי לקבל את מירב ההתייחסויות. אחרי השעה עשר הדיון פתוח לגמרי לשאלות לתשובות ולפרשנויות. לאורך כל היום אנחנו מעודדים אתכם להסביר איך והיכן בארץ אתם משתמשים בפרק להדרכה. יום מוצלח וקריאה מועילה!
[07/08/2023, 8:02:38] Itamar Ben David: נזכיר שלמי שלא רוצה לעקוב אחר הדיונים- יש קבוצת קריאה שקטה ללא דיונים. קישור בתיאור הקבוצה
[07/08/2023, 8:29:22] ~ מאיר: ‎~ מאיר joined using this group’s invite link
[07/08/2023, 8:26:47] Doron Jamchi: פסוק 12 – האם ניתן לדעת באיזה אזור היו התלמידים על פי המרחק של תחום שבת?
ואם מישהו יכול לפרט על תחום שבת
[07/08/2023, 8:30:24] Shira Harpaz Pomeranz: מעניין האופן הזה של בחירת שליח חליפי ליהודה. לא זכור לי שזה נוהל רגיל ואולי אפילו יש התנגדות בכתובים להטלת גורל. מישהו מכיר עוד משהו כזה?
[07/08/2023, 8:32:29] ~ yaron yuval: יסכה אמרה באחת ההשתלמויות שוירי גלילאי נמצא על הגבול ממש.
את ענין תחום השבת אני מכיר מקארו, אז זה מקור מאחור מכדי להיות רלוונטי.
[07/08/2023, 8:38:08] Shira Harpaz Pomeranz: האם יש לנו מקור מוקדם למעשי השליחים על תחום שבת?
[07/08/2023, 8:45:35] Itamar Ben David: רְאוּ, כִּי ה’ נָתַן לָכֶם הַשַּׁבָּת, עַל-כֵּן הוּא נֹתֵן לָכֶם בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי, לֶחֶם יוֹמָיִם, שְׁבוּ אִישׁ תַּחְתָּיו, אַל-יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ, בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי ספר שמות ט”ז בגדול. אבל כל הדיונים על המרחק (2000-4000 אמה) למיטב ידיעתי זה תורה שבעל פה
[07/08/2023, 8:50:28] Shira Harpaz Pomeranz: המושג מופיע קודם?
[07/08/2023, 8:56:01] ~ Yoyo: פירוט על תחום שבת –
במקרה זה, בויקיפדיה מוסבר יפה מאוד.
רשום “תחום שבת” וקרא. ‎<This message was edited>
[07/08/2023, 8:59:39] ~ חוה העוגן: בספר הנורבגי שלי מפרשים שהטלת גורל זה לקבוע את רצון האלוהים. ראו שמואל א, 10,21 28,6 גם ביונה 1,7 וגם לוקס 1,9
[07/08/2023, 9:04:19] ~ Sheera: תחום שבת הוא השטח שבו מותר ליהודי להלך ברגליו בשבת, ביום הכיפורים וביום טוב1. על פי ההלכה, יציאה מהתחום בשבת אסורה. איסור זה נקרא גם ‘איסור תחומין’. עירוב תחומין הוא תקנת חכמים המאפשרת לשנות את מיקומו של תחום שבת, וכתוצאה מכך את מרחק ההליכה האפשרי לפי ההלכה מחוץ ליישוב2 3.

2: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91_%D7%AA%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%9F 3: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91_%D7%AA%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%9F 1: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%97%D7%95%D7%9D_%D7%A9%D7%91%D7%AA
[07/08/2023, 9:15:09] Shira Harpaz Pomeranz: אם כך הנושא של תחום שבת, מופיע מחוץ לברית החדשה לראשונה בתלמוד.
למעשה הברית החדשה היא על כן המקור הקדום ביותר המתאר לנו את ההתנהלות היומיומית של יהודי בית שני, גם בנושא הזה.
[07/08/2023, 9:19:05] ~ Alex Gutman: לא נשכח שיש מקורות קדומים לזה, כולל על הנוהג ביום השבת, למשל ספר מקבים.
[07/08/2023, 9:29:39] Itamar Ben David: תביא את עיקרי הדברים הלו
[07/08/2023, 9:30:35] Itamar Ben David: כנל בפייסות במקדש הטיחו גורל הרבה מאוד כנל בעיזים/שעירים של יום הכיפורים יש הטלת גורל. דווקא בהטלות האלו יש גילוי נוסף של ההשגחה
[07/08/2023, 9:40:23] Shira Harpaz Pomeranz: הו את זה אני מחפשת. יש לך מקום בו מוזכר תחום שבת במקבים? או בספר קדום אחר?
[07/08/2023, 9:56:59] ~ Gabriel Fridman: https://schechter.ac.il/article/%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%9B%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%9F-%D7%96%D7%94%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%94-%D7%94%D7%94/
[07/08/2023, 10:05:24] ~ Alex Gutman: תחום שבת אני לא זוכר, אבל אולי יש. מצוין שנמנעו מלהילחם בשבת, בניגוד לדין המקובל אחר כך בתלמוד.
יש עוד מקורות ועדויות, ספרות בית שני זה שדה מחקר פורה.
‎[07/08/2023, 10:06:09] ~ Gabriel Fridman: ‎image omitted
[07/08/2023, 10:15:40] ~ Sheera: אולי המחקר הזה יעזור הרב משה נריה כתגובה למאמרו של הרב גורן לחימה בשבת לאור המקורות https://www.daat.ac.il/daat/tsava/maamar/al-heter-2.htm
[07/08/2023, 11:55:36] ~ חדוה הדר: מיהו השליח ה12 במקום יהודה המסגיר? מתתיה? מה שמו הלטיני?
[07/08/2023, 11:59:46] ~ yaron yuval: מתי השני.
[07/08/2023, 12:21:23] Doron Jamchi: אין בחירה של עוד שליח עם הגרלה. זו כן שיטה שמופיעה במקרא, למשל בחירת שאול למלך בשמואל א, פרק י’.

יש פירוש על הקטע הזה, שזה היה מהלך עצמאי של השליחים כי אלוהים לא ענה להם על התפילה בפסוקים 24-25.
בעצם לא שומעים על מתתיה הזה בהמשך. לעומת זאת מודגשת הבחירה האלוהית של שאול-פאולוס (אפרופו שאול שנבחר בהגרלה מול שאול שנבחר בהתגלות). לפי הפירוש הזה, פאולוס הוא הנבחר במקום יהודה איש קריות.
[07/08/2023, 12:21:51] ~ yaron yuval: ‎This message was deleted.
[07/08/2023, 12:23:20] ~ Albert: שיטת הבחירה הזו הונהגה מכיוון שעדיין לא צלחה עליהם רוח הקודש… אחרי יום השבועות, רוח הקודש מנחה אותם מה לעשות ומה לא
[07/08/2023, 12:27:15] Shira Harpaz Pomeranz: כן מכירה
[07/08/2023, 12:37:44] ~ Allen Gill: היכן הגרלה בתיאור שאול? שמואל מנחה אותו במדוייק לכל הקורות אותו. מה נעלם ממני?
[07/08/2023, 13:30:04] Doron Jamchi: “20 וַיַּקְרֵב שְׁמוּאֵל אֵת כָּל־שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּלָּכֵד שֵׁבֶט בִּנְיָמִן׃ 21 וַיַּקְרֵב אֶת־שֵׁבֶט בִּנְיָמִן (למשפחתו) לְמִשְׁפְּחֹתָיו וַתִּלָּכֵד מִשְׁפַּחַת הַמַּטְרִי וַיִּלָּכֵד שָׁאוּל בֶּן־קִישׁ וַיְבַקְשֻׁהוּ וְלֹא נִמְצָא׃” (שמואל א י)

התיאור של הפעלים ויקרב, וילכד, אומר שהיה שם הפלת גורל
[07/08/2023, 16:07:38] ~ aki: כתובות תחום גזר אולי קשורות לנושא תחום השבת, ומתוארכות לתקופה ההליניסטית. בכל מקרה, נראה שכאן “תחום שבת” הוא פשוט ציון מרחק המדגיש קרבה עבור נמען (תיאופילוס?) שאולי אינו בקיא בגיאוגרפיה של ירושלים אך כן בעולם המושגים היהודי-הלכתי
[07/08/2023, 16:20:46] Shira Harpaz Pomeranz: נכון. היופי זה האגביות שבה הנושא מסופר המעידה על כך שהן מבחינת התלמידים, הן מבחינת לוקס והן מבחינת תאופילוס (אם הוא אדם אמיתי), זה היה דבר ידוע ומובן. משפט קטן המעיד על חיי היהודים באותה תקופה. חלון שנדמה שהברית החדשה היא הראשונה שפותחת לנו אותו.
[07/08/2023, 16:22:47] Shira Harpaz Pomeranz: יש גישה האומרת שתאופילוס לא היה אדם אמיתי. לוקס כותב את מעשי השליחים לאוהבי האלהים באשר הם = תאופילוס
[07/08/2023, 18:27:26] Itamar Ben David: מסכים. תורה שבעל פה/ מסורת זקנים היה דבר מובן מאליו ביהדות בית שני. לא היה מישהו שפקפק בכלל בקיומה של תורה כזו אצל היהודים לצד התורה שבכתב
[07/08/2023, 19:12:07] Shira Harpaz Pomeranz: לא יודעת אם מובן מאליו, הרי על כל דבר מתווכחים. בכל זאת לא מדובר בשווייצרים או נורווגים, מדובר ביהודים.
[07/08/2023, 19:34:14] ~ Steven A.B: עד הרגע האחרון התלמידים היו בטוחים שהעידן המשיחי בו ישב המשיח על כיסא דויד למלוך על העולם יתחיל ממש עוד רגע, שהרי ישוע קם מהמתים, מה עוד חסר?!
הפרשנות של תשובתו של ישוע היא כי הבשורה על המלכות צריכה להגיע עד קצה הארץ לפני השבת המלכות.

ברית חדשה יומי - מורי דרך לומדים יחד

פרוטוקול קבוצת לימוד של הברית החדשה
מטעם אגודת מורי הדרך ובחסות אתר בדרך למורה דרך.

מעשי השליחים – פרק א

תֵּיאוֹפִילוֹס, בַּחִבּוּר הָרִאשׁוֹן כָּתַבְתִּי עַל כָּל מַה שֶּׁיֵּשׁוּעַ עָשָׂה וְלִמֵּד מִתְּחִלָּה 2 וְעַד יוֹם הִלָּקְחוֹ לַמָּרוֹם לְאַחַר שֶׁמָּסַר הוֹרָאוֹת, לְפִי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, לַשְּׁלִיחִים אֲשֶׁר בָּחַר בָּהֶם; 3 לִפְנֵיהֶם הוּא הוֹפִיעַ חַי בְּהוֹכָחוֹת רַבּוֹת, אַחֲרֵי עֱנוּתוֹ, וּבְמֶשֶׁךְ אַרְבָּעִים יוֹם נִרְאָה אֲלֵיהֶם וְדִבֵּר אִתָּם עַל מַלְכוּת הָאֱלֹהִים. 4 כַּאֲשֶׁר הָיָה בְּחֶבְרָתָם צִוָּה עֲלֵיהֶם: “אַל תַּעַזְבוּ אֶת יְרוּשָׁלַיִם, כִּי אִם חַכּוּ לְקִיּוּם הַבְטָחַת הָאָב אֲשֶׁר שְׁמַעְתֶּם אוֹתָהּ מִפִּי; 5 כִּי יוֹחָנָן הִטְבִּיל בְּמַיִם, אֲבָל אַתֶּם תִּטָּבְלוּ בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ בְּעוֹד יָמִים לֹא רַבִּים.” 6 שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ הַנֶּאֱסָפִים: “אֲדוֹנֵנוּ, הַאִם בַּזְּמַן הַזֶּה תָּשִׁיב אֶת הַמַּלְכוּת לְיִשְׂרָאֵל?”

7 עָנָה לָהֶם: “לֹא לָכֶם לָדַעַת עִתִּים וּזְמַנִּים שֶׁקָּבַע הָאָב בְּסַמְכוּתוֹ שֶׁלּוֹ. 8 אֲבָל בְּבוֹא עֲלֵיכֶם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ תְּקַבְּלוּ כֹּחַ וְתִהְיוּ עֵדַי הֵן בִּירוּשָׁלַיִם וְהֵן בְּכָל יְהוּדָה וְשׁוֹמְרוֹן, עַד קְצֵה הָאָרֶץ.”

9 אַחֲרֵי שֶׁאָמַר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה נִשָֹא מֵעֲלֵיהֶם בְּעוֹדָם מִסְתַּכְּלִים, וְעָנָן נָטַל אוֹתוֹ מִנֶּגֶד עֵינֵיהֶם. 10 עוֹדָם מַבִּיטִים הַשָּׁמַיְמָה בַּעֲלִיָּתוֹ, וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים לְבוּשֵׁי לָבָן נִצְּבוּ לְיָדָם 11 וְאָמְרוּ: “אַנְשֵׁי הַגָּלִיל, לָמָּה אַתֶּם עוֹמְדִים וּמִסְתַּכְּלִים אֶל הַשָּׁמַיִם? יֵשׁוּעַ זֶה אֲשֶׁר נִשָֹא מֵעֲלֵיכֶם הַשָּׁמַיְמָה – בּוֹא יָבוֹא בְּאוֹתוֹ אֹפֶן שֶׁרְאִיתֶם אוֹתוֹ עוֹלֶה לַשָּׁמַיִם.” 12 אַחֲרֵי כֵן שָׁבוּ לִירוּשָׁלַיִם מֵהַר הַזֵּיתִים, הַקָּרוֹב לִירוּשָׁלַיִם כְּדֶרֶךְ תְּחוּם שַׁבָּת. 13 בָּאוּ כֵּיפָא וְיוֹחָנָן וְיַעֲקֹב, אַנְדְּרֵי וּפִילִיפּוֹס וְתֹאמָא, בַּר־תַּלְמַי וּמַתַּי וְיַעֲקֹב בֶּן־חַלְפַי, שִׁמְעוֹן הַקַּנַּאי וִיהוּדָה בֶּן־יַעֲקֹב, וְעָלוּ אֶל הָעֲלִיָּה – הַמָּקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לִשְׁהוֹת בּוֹ. 14 כָּל אֵלֶּה הִתְמִידוּ בְּלֵב אֶחָד בִּתְפִלָּה, הֵם וְהַנָּשִׁים וּמִרְיָם אֵם יֵשׁוּעַ וְאֶחָיו.

15 בְּאוֹתָם יָמִים קָם כֵּיפָא בֵּין הָאַחִים – מִסְפַּר הָאֲנָשִׁים שֶׁנִּקְהֲלוּ יַחַד הָיָה כְּמֵאָה וְעֶשְׂרִים – וְאָמַר: 16 “אֲנָשִׁים אַחִים, צָרִיךְ הָיָה שֶׁיִּתְקַיֵּם הַכָּתוּב אֲשֶׁר רוּחַ הַקֹּדֶשׁ דִּבְּרָה מִקֶּדֶם בְּפִי דָּוִד עַל יְהוּדָה, זֶה שֶׁנִּהְיָה הַמּוֹבִיל שֶׁל תּוֹפְסֵי יֵשׁוּעַ. 17 הוּא נִמְנָה אִתָּנוּ וְקִבֵּל חֵלֶק בַּשֵּׁרוּת הַזֶּה. 18 וְהִנֵּה קָנָה לוֹ שָׂדֶה בִּשְׂכַר הָרֶשַׁע וּבְנָפְלוֹ נִבְקְעָה בִּטְנוֹ וְכָל מֵעָיו נִשְׁפְּכוּ הַחוּצָה 19 ־הַדָּבָר הַזֶּה נוֹדַע לְכָל יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלַיִם וּלְפִיכָךְ נִקְרָא אוֹתוֹ שָׂדֶה בִּלְשׁוֹנָם ‘חֲקַל דְּמָא’, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שְׂדֵה הַדָּם – 20 שֶׁהֲרֵי כָּתוּב בְּסֵפֶר תְּהִלִּים, ‘תְּהִי־טִירָתוֹ נְשַׁמָּה וְאַל־יְהִי בָהּ יוֹשֵׁב’, וְגַם ‘פְּקֻדָּתוֹ יִקַּח אַחֵר’. 21 עַל כֵּן צָרִיךְ שֶׁאֶחָד מִן הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר נִלְווּ אֵלֵינוּ בְּכָל הָעֵת אֲשֶׁר הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ בָּא וְיָצָא בְּתוֹכֵנוּ, 22 הָחֵל מִטְּבִילַת יוֹחָנָן עַד יוֹם הִנָּשְׂאוֹ מֵאִתָּנוּ, יִהְיֶה עֵד אִתָּנוּ עַל תְּחִיָּתוֹ.”

23 הֵם הֶעֱמִידוּ שְׁנַיִם, אֶת יוֹסֵף הַנִּקְרָא בַּר־שַׁבָּא וְהַמְכֻנֶּה גַּם יוּסְטוֹס, וְאֶת מַתִּתְיָה. 24 הִתְפַּלְּלוּ וְאָמְרוּ: “אַתָּה אֲדֹנָי הַיּוֹדֵעַ כָּל הַלְּבָבוֹת, הַרְאֵה נָא מִי הוּא הָאֶחָד מִן הַשְּׁנַיִם שֶׁבָּחַרְתָּ בּוֹ 25 לָקַחַת אֶת מְקוֹם הַשֵּׁרוּת הַזֶּה וְהַשְּׁלִיחוּת אֲשֶׁר סָטָה מִמֶּנָּה יְהוּדָה בְּלֶכְתּוֹ אֶל מְקוֹמוֹ שֶׁלּוֹ.” 26 נָתְנוּ לָהֶם גּוֹרָלוֹת; הַגּוֹרָל נָפַל עַל מַתִּתְיָה וְהוּא נִסְפַּח אֶל אַחַד־עָשָׂר הַשְּׁלִיחִים.

[06/08/2023, 20:02:29] Itamar Ben David: מַעֲשֵׂי הַשְּׁלִיחִים פֶּרֶק א
*1 תֵּיאוֹפִילוֹס, בַּחִבּוּר הָרִאשׁוֹן כָּתַבְתִּי עַל כָּל מַה שֶּׁיֵּשׁוּעַ עָשָׂה וְלִמֵּד מִתְּחִלָּה 2 וְעַד יוֹם הִלָּקְחוֹ לַמָּרוֹם לְאַחַר שֶׁמָּסַר הוֹרָאוֹת, לְפִי רוּחַ הַקֹּדֶשׁ, לַשְּׁלִיחִים אֲשֶׁר בָּחַר בָּהֶם; 3 לִפְנֵיהֶם הוּא הוֹפִיעַ חַי בְּהוֹכָחוֹת רַבּוֹת, אַחֲרֵי עֱנוּתוֹ, וּבְמֶשֶׁךְ אַרְבָּעִים יוֹם נִרְאָה אֲלֵיהֶם וְדִבֵּר אִתָּם עַל מַלְכוּת הָאֱלֹהִים. 4 כַּאֲשֶׁר הָיָה בְּחֶבְרָתָם צִוָּה עֲלֵיהֶם: “אַל תַּעַזְבוּ אֶת יְרוּשָׁלַיִם, כִּי אִם חַכּוּ לְקִיּוּם הַבְטָחַת הָאָב אֲשֶׁר שְׁמַעְתֶּם אוֹתָהּ מִפִּי; 5 כִּי יוֹחָנָן הִטְבִּיל בְּמַיִם, אֲבָל אַתֶּם תִּטָּבְלוּ בְּרוּחַ הַקֹּדֶשׁ בְּעוֹד יָמִים לֹא רַבִּים.” 6 שָׁאֲלוּ אוֹתוֹ הַנֶּאֱסָפִים: “אֲדוֹנֵנוּ, הַאִם בַּזְּמַן הַזֶּה תָּשִׁיב אֶת הַמַּלְכוּת לְיִשְׂרָאֵל?” 7 עָנָה לָהֶם: “לֹא לָכֶם לָדַעַת עִתִּים וּזְמַנִּים שֶׁקָּבַע הָאָב בְּסַמְכוּתוֹ שֶׁלּוֹ. 8 אֲבָל בְּבוֹא עֲלֵיכֶם רוּחַ הַקֹּדֶשׁ תְּקַבְּלוּ כֹּחַ וְתִהְיוּ עֵדַי הֵן בִּירוּשָׁלַיִם וְהֵן בְּכָל יְהוּדָה וְשׁוֹמְרוֹן, עַד קְצֵה הָאָרֶץ.”*
[06/08/2023, 20:02:30] Itamar Ben David: 9 *אַחֲרֵי שֶׁאָמַר אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה נִשָֹא מֵעֲלֵיהֶם בְּעוֹדָם מִסְתַּכְּלִים, וְעָנָן נָטַל אוֹתוֹ מִנֶּגֶד עֵינֵיהֶם. 10 עוֹדָם מַבִּיטִים הַשָּׁמַיְמָה בַּעֲלִיָּתוֹ, וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים לְבוּשֵׁי לָבָן נִצְּבוּ לְיָדָם 11 וְאָמְרוּ: “אַנְשֵׁי הַגָּלִיל, לָמָּה אַתֶּם עוֹמְדִים וּמִסְתַּכְּלִים אֶל הַשָּׁמַיִם? יֵשׁוּעַ זֶה אֲשֶׁר נִשָֹא מֵעֲלֵיכֶם הַשָּׁמַיְמָה – בּוֹא יָבוֹא בְּאוֹתוֹ אֹפֶן שֶׁרְאִיתֶם אוֹתוֹ עוֹלֶה לַשָּׁמַיִם.” 12 אַחֲרֵי כֵן שָׁבוּ לִירוּשָׁלַיִם מֵהַר הַזֵּיתִים, הַקָּרוֹב לִירוּשָׁלַיִם כְּדֶרֶךְ תְּחוּם שַׁבָּת. 13 בָּאוּ כֵּיפָא וְיוֹחָנָן וְיַעֲקֹב, אַנְדְּרֵי וּפִילִיפּוֹס וְתֹאמָא, בַּר־תַּלְמַי וּמַתַּי וְיַעֲקֹב בֶּן־חַלְפַי, שִׁמְעוֹן הַקַּנַּאי וִיהוּדָה בֶּן־יַעֲקֹב, וְעָלוּ אֶל הָעֲלִיָּה – הַמָּקוֹם שֶׁנָּהֲגוּ לִשְׁהוֹת בּוֹ. 14 כָּל אֵלֶּה הִתְמִידוּ בְּלֵב אֶחָד בִּתְפִלָּה, הֵם וְהַנָּשִׁים וּמִרְיָם אֵם יֵשׁוּעַ וְאֶחָיו.*
[06/08/2023, 20:02:31] Itamar Ben David: 15 *בְּאוֹתָם יָמִים קָם כֵּיפָא בֵּין הָאַחִים – מִסְפַּר הָאֲנָשִׁים שֶׁנִּקְהֲלוּ יַחַד הָיָה כְּמֵאָה וְעֶשְׂרִים – וְאָמַר: 16 “אֲנָשִׁים אַחִים, צָרִיךְ הָיָה שֶׁיִּתְקַיֵּם הַכָּתוּב אֲשֶׁר רוּחַ הַקֹּדֶשׁ דִּבְּרָה מִקֶּדֶם בְּפִי דָּוִד עַל יְהוּדָה, זֶה שֶׁנִּהְיָה הַמּוֹבִיל שֶׁל תּוֹפְסֵי יֵשׁוּעַ. 17 הוּא נִמְנָה אִתָּנוּ וְקִבֵּל חֵלֶק בַּשֵּׁרוּת הַזֶּה. 18 וְהִנֵּה קָנָה לוֹ שָׂדֶה בִּשְׂכַר הָרֶשַׁע וּבְנָפְלוֹ נִבְקְעָה בִּטְנוֹ וְכָל מֵעָיו נִשְׁפְּכוּ הַחוּצָה 19 ־הַדָּבָר הַזֶּה נוֹדַע לְכָל יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלַיִם וּלְפִיכָךְ נִקְרָא אוֹתוֹ שָׂדֶה בִּלְשׁוֹנָם ‘חֲקַל דְּמָא’, שֶׁפֵּרוּשׁוֹ שְׂדֵה הַדָּם – 20 שֶׁהֲרֵי כָּתוּב בְּסֵפֶר תְּהִלִּים, ‘תְּהִי־טִירָתוֹ נְשַׁמָּה וְאַל־יְהִי בָהּ יוֹשֵׁב’, וְגַם ‘פְּקֻדָּתוֹ יִקַּח אַחֵר’. 21 עַל כֵּן צָרִיךְ שֶׁאֶחָד מִן הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר נִלְווּ אֵלֵינוּ בְּכָל הָעֵת אֲשֶׁר הָאָדוֹן יֵשׁוּעַ בָּא וְיָצָא בְּתוֹכֵנוּ, 22 הָחֵל מִטְּבִילַת יוֹחָנָן עַד יוֹם הִנָּשְׂאוֹ מֵאִתָּנוּ, יִהְיֶה עֵד אִתָּנוּ עַל תְּחִיָּתוֹ.”*
[06/08/2023, 20:02:32] Itamar Ben David: 23 *הֵם הֶעֱמִידוּ שְׁנַיִם, אֶת יוֹסֵף הַנִּקְרָא בַּר־שַׁבָּא וְהַמְכֻנֶּה גַּם יוּסְטוֹס, וְאֶת מַתִּתְיָה. 24 הִתְפַּלְּלוּ וְאָמְרוּ: “אַתָּה אֲדֹנָי הַיּוֹדֵעַ כָּל הַלְּבָבוֹת, הַרְאֵה נָא מִי הוּא הָאֶחָד מִן הַשְּׁנַיִם שֶׁבָּחַרְתָּ בּוֹ 25 לָקַחַת אֶת מְקוֹם הַשֵּׁרוּת הַזֶּה וְהַשְּׁלִיחוּת אֲשֶׁר סָטָה מִמֶּנָּה יְהוּדָה בְּלֶכְתּוֹ אֶל מְקוֹמוֹ שֶׁלּוֹ.” 26 נָתְנוּ לָהֶם גּוֹרָלוֹת; הַגּוֹרָל נָפַל עַל מַתִּתְיָה וְהוּא נִסְפַּח אֶל אַחַד־עָשָׂר הַשְּׁלִיחִים.*
[06/08/2023, 20:02:33] Itamar Ben David: https://open.spotify.com/episode/0g8S1pH6s69KDUw2J6xHNL?si=MaSyfsSxRsSLr6afBmOawQ&context=spotify%3Ashow%3A2rXEL9fo2QVdCWzDlAhZCh
[06/08/2023, 20:02:35] Itamar Ben David: מתחילים!
[06/08/2023, 20:02:46] Itamar Ben David: תחילת דיונים מחר בבוקר
[07/08/2023, 8:02:14] Itamar Ben David: ‎Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[07/08/2023, 8:02:10] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה! אנחנו מתחילים עם מעשי השליחים פרק א! מצטרפים חדשים הפורמט פשוט ביותר. קיראו את הפרק או האזינו לי בפודקאסט (קישור פה למעלה). קראתם? מצוין- שיהיה לכם יום טוב. אם תרצו לשאול שאלות ולהעלות תהיות על הפרק – אפשר לעשות זאת כל היום – ובמיוחד רצוי לעשות זאת בין 8-10 כדי לקבל את מירב ההתייחסויות. אחרי השעה עשר הדיון פתוח לגמרי לשאלות לתשובות ולפרשנויות. לאורך כל היום אנחנו מעודדים אתכם להסביר איך והיכן בארץ אתם משתמשים בפרק להדרכה. יום מוצלח וקריאה מועילה!
[07/08/2023, 8:02:38] Itamar Ben David: נזכיר שלמי שלא רוצה לעקוב אחר הדיונים- יש קבוצת קריאה שקטה ללא דיונים. קישור בתיאור הקבוצה
[07/08/2023, 8:29:22] ~ מאיר: ‎~ מאיר joined using this group’s invite link
[07/08/2023, 8:26:47] Doron Jamchi: פסוק 12 – האם ניתן לדעת באיזה אזור היו התלמידים על פי המרחק של תחום שבת?
ואם מישהו יכול לפרט על תחום שבת
[07/08/2023, 8:30:24] Shira Harpaz Pomeranz: מעניין האופן הזה של בחירת שליח חליפי ליהודה. לא זכור לי שזה נוהל רגיל ואולי אפילו יש התנגדות בכתובים להטלת גורל. מישהו מכיר עוד משהו כזה?
[07/08/2023, 8:32:29] ~ yaron yuval: יסכה אמרה באחת ההשתלמויות שוירי גלילאי נמצא על הגבול ממש.
את ענין תחום השבת אני מכיר מקארו, אז זה מקור מאחור מכדי להיות רלוונטי.
[07/08/2023, 8:38:08] Shira Harpaz Pomeranz: האם יש לנו מקור מוקדם למעשי השליחים על תחום שבת?
[07/08/2023, 8:45:35] Itamar Ben David: רְאוּ, כִּי ה’ נָתַן לָכֶם הַשַּׁבָּת, עַל-כֵּן הוּא נֹתֵן לָכֶם בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי, לֶחֶם יוֹמָיִם, שְׁבוּ אִישׁ תַּחְתָּיו, אַל-יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ, בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי ספר שמות ט”ז בגדול. אבל כל הדיונים על המרחק (2000-4000 אמה) למיטב ידיעתי זה תורה שבעל פה
[07/08/2023, 8:50:28] Shira Harpaz Pomeranz: המושג מופיע קודם?
[07/08/2023, 8:56:01] ~ Yoyo: פירוט על תחום שבת –
במקרה זה, בויקיפדיה מוסבר יפה מאוד.
רשום “תחום שבת” וקרא. ‎<This message was edited>
[07/08/2023, 8:59:39] ~ חוה העוגן: בספר הנורבגי שלי מפרשים שהטלת גורל זה לקבוע את רצון האלוהים. ראו שמואל א, 10,21 28,6 גם ביונה 1,7 וגם לוקס 1,9
[07/08/2023, 9:04:19] ~ Sheera: תחום שבת הוא השטח שבו מותר ליהודי להלך ברגליו בשבת, ביום הכיפורים וביום טוב1. על פי ההלכה, יציאה מהתחום בשבת אסורה. איסור זה נקרא גם ‘איסור תחומין’. עירוב תחומין הוא תקנת חכמים המאפשרת לשנות את מיקומו של תחום שבת, וכתוצאה מכך את מרחק ההליכה האפשרי לפי ההלכה מחוץ ליישוב2 3.

2: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91_%D7%AA%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%9F 3: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%91_%D7%AA%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%9F 1: https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7%97%D7%95%D7%9D_%D7%A9%D7%91%D7%AA
[07/08/2023, 9:15:09] Shira Harpaz Pomeranz: אם כך הנושא של תחום שבת, מופיע מחוץ לברית החדשה לראשונה בתלמוד.
למעשה הברית החדשה היא על כן המקור הקדום ביותר המתאר לנו את ההתנהלות היומיומית של יהודי בית שני, גם בנושא הזה.
[07/08/2023, 9:19:05] ~ Alex Gutman: לא נשכח שיש מקורות קדומים לזה, כולל על הנוהג ביום השבת, למשל ספר מקבים.
[07/08/2023, 9:29:39] Itamar Ben David: תביא את עיקרי הדברים הלו
[07/08/2023, 9:30:35] Itamar Ben David: כנל בפייסות במקדש הטיחו גורל הרבה מאוד כנל בעיזים/שעירים של יום הכיפורים יש הטלת גורל. דווקא בהטלות האלו יש גילוי נוסף של ההשגחה
[07/08/2023, 9:40:23] Shira Harpaz Pomeranz: הו את זה אני מחפשת. יש לך מקום בו מוזכר תחום שבת במקבים? או בספר קדום אחר?
[07/08/2023, 9:56:59] ~ Gabriel Fridman: https://schechter.ac.il/article/%D7%A9%D7%9E%D7%99%D7%A8%D7%AA-%D7%A9%D7%91%D7%AA-%D7%9B%D7%A1%D7%99%D7%9E%D7%9F-%D7%96%D7%94%D7%95%D7%AA-%D7%9C%D7%99%D7%94%D7%95%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%94-%D7%94%D7%94/
[07/08/2023, 10:05:24] ~ Alex Gutman: תחום שבת אני לא זוכר, אבל אולי יש. מצוין שנמנעו מלהילחם בשבת, בניגוד לדין המקובל אחר כך בתלמוד.
יש עוד מקורות ועדויות, ספרות בית שני זה שדה מחקר פורה.
‎[07/08/2023, 10:06:09] ~ Gabriel Fridman: ‎image omitted
[07/08/2023, 10:15:40] ~ Sheera: אולי המחקר הזה יעזור הרב משה נריה כתגובה למאמרו של הרב גורן לחימה בשבת לאור המקורות https://www.daat.ac.il/daat/tsava/maamar/al-heter-2.htm
[07/08/2023, 11:55:36] ~ חדוה הדר: מיהו השליח ה12 במקום יהודה המסגיר? מתתיה? מה שמו הלטיני?
[07/08/2023, 11:59:46] ~ yaron yuval: מתי השני.
[07/08/2023, 12:21:23] Doron Jamchi: אין בחירה של עוד שליח עם הגרלה. זו כן שיטה שמופיעה במקרא, למשל בחירת שאול למלך בשמואל א, פרק י’.

יש פירוש על הקטע הזה, שזה היה מהלך עצמאי של השליחים כי אלוהים לא ענה להם על התפילה בפסוקים 24-25.
בעצם לא שומעים על מתתיה הזה בהמשך. לעומת זאת מודגשת הבחירה האלוהית של שאול-פאולוס (אפרופו שאול שנבחר בהגרלה מול שאול שנבחר בהתגלות). לפי הפירוש הזה, פאולוס הוא הנבחר במקום יהודה איש קריות.
[07/08/2023, 12:21:51] ~ yaron yuval: ‎This message was deleted.
[07/08/2023, 12:23:20] ~ Albert: שיטת הבחירה הזו הונהגה מכיוון שעדיין לא צלחה עליהם רוח הקודש… אחרי יום השבועות, רוח הקודש מנחה אותם מה לעשות ומה לא
[07/08/2023, 12:27:15] Shira Harpaz Pomeranz: כן מכירה
[07/08/2023, 12:37:44] ~ Allen Gill: היכן הגרלה בתיאור שאול? שמואל מנחה אותו במדוייק לכל הקורות אותו. מה נעלם ממני?
[07/08/2023, 13:30:04] Doron Jamchi: “20 וַיַּקְרֵב שְׁמוּאֵל אֵת כָּל־שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּלָּכֵד שֵׁבֶט בִּנְיָמִן׃ 21 וַיַּקְרֵב אֶת־שֵׁבֶט בִּנְיָמִן (למשפחתו) לְמִשְׁפְּחֹתָיו וַתִּלָּכֵד מִשְׁפַּחַת הַמַּטְרִי וַיִּלָּכֵד שָׁאוּל בֶּן־קִישׁ וַיְבַקְשֻׁהוּ וְלֹא נִמְצָא׃” (שמואל א י)

התיאור של הפעלים ויקרב, וילכד, אומר שהיה שם הפלת גורל
[07/08/2023, 16:07:38] ~ aki: כתובות תחום גזר אולי קשורות לנושא תחום השבת, ומתוארכות לתקופה ההליניסטית. בכל מקרה, נראה שכאן “תחום שבת” הוא פשוט ציון מרחק המדגיש קרבה עבור נמען (תיאופילוס?) שאולי אינו בקיא בגיאוגרפיה של ירושלים אך כן בעולם המושגים היהודי-הלכתי
[07/08/2023, 16:20:46] Shira Harpaz Pomeranz: נכון. היופי זה האגביות שבה הנושא מסופר המעידה על כך שהן מבחינת התלמידים, הן מבחינת לוקס והן מבחינת תאופילוס (אם הוא אדם אמיתי), זה היה דבר ידוע ומובן. משפט קטן המעיד על חיי היהודים באותה תקופה. חלון שנדמה שהברית החדשה היא הראשונה שפותחת לנו אותו.
[07/08/2023, 16:22:47] Shira Harpaz Pomeranz: יש גישה האומרת שתאופילוס לא היה אדם אמיתי. לוקס כותב את מעשי השליחים לאוהבי האלהים באשר הם = תאופילוס
[07/08/2023, 18:27:26] Itamar Ben David: מסכים. תורה שבעל פה/ מסורת זקנים היה דבר מובן מאליו ביהדות בית שני. לא היה מישהו שפקפק בכלל בקיומה של תורה כזו אצל היהודים לצד התורה שבכתב
[07/08/2023, 19:12:07] Shira Harpaz Pomeranz: לא יודעת אם מובן מאליו, הרי על כל דבר מתווכחים. בכל זאת לא מדובר בשווייצרים או נורווגים, מדובר ביהודים.
[07/08/2023, 19:34:14] ~ Steven A.B: עד הרגע האחרון התלמידים היו בטוחים שהעידן המשיחי בו ישב המשיח על כיסא דויד למלוך על העולם יתחיל ממש עוד רגע, שהרי ישוע קם מהמתים, מה עוד חסר?!
הפרשנות של תשובתו של ישוע היא כי הבשורה על המלכות צריכה להגיע עד קצה הארץ לפני השבת המלכות.

תוכן האתר מוגן בזכויות יוצרים.

דיווח תקלה באתר