הוּא הִתְבּוֹנֵן וְרָאָה אֶת הָעֲשִׁירִים שָׂמִים נִדְבוֹתֵיהֶם בְּתֵבַת הָאוֹצָר. 2 כִּרְאוֹתוֹ אַלְמָנָה עֲנִיָּה שָׂמָה בּוֹ שְׁתֵּי פְּרוּטוֹת, 3 אָמַר: “אֱמֶת אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, הָאַלְמָנָה הָעֲנִיָּה הַזֹּאת נָתְנָה יוֹתֵר מִכֻּלָּם. 4 כִּי כָּל אֵלֶּה נָתְנוּ אֶת נִדְבוֹתֵיהֶם מִן הָעֹדֶף שֶׁלָּהֶם, אַךְ הִיא מִמַּחְסוֹרָהּ נָתְנָה אֶת כָּל אֲשֶׁר הָיָה לָהּ לְמִחְיָה.” 5 כֵּיוָן שֶׁכַּמָּה מֵהֶם דִּבְּרוּ עַל הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁהוּא מְהֻדָּר בַּאֲבָנִים יָפוֹת וּבְמַתָּנוֹת, אָמַר: 6 “הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתֶּם רוֹאִים, הִנֵּה יָמִים בָּאִים וְלֹא תִּשָּׁאֵר אֶבֶן עַל אֶבֶן אֲשֶׁר לֹא תֻּפַּל אַרְצָה.”
7 שְׁאָלוּהוּ: “רַבִּי, אִם כֵּן מָתַי יִהְיֶה הַדָּבָר הַזֶּה? וּמַהוּ הָאוֹת לִפְנֵי שֶׁזֶּה יִקְרֶה?”
8 הֵשִׁיב וְאָמַר: “הִזָּהֲרוּ שֶׁלֹּא יַתְעוּ אֶתְכֶם, כִּי רַבִּים יָבוֹאוּ בִּשְׁמִי וְיֹאמְרוּ, ‘אֲנִי הוּא!’ וְ’הָעֵת קְרוֹבָה!’ אַל תֵּלְכוּ אַחֲרֵיהֶם. 9 וּבְשָׁמְעֲכֶם מִלְחָמוֹת וּמְהוּמוֹת אַל תִּבָּהֲלוּ, כִּי אֵלֶּה צְרִיכִים לִהְיוֹת בָּרִאשׁוֹנָה, אַךְ לֹא מִיָּד יָבוֹא הַקֵּץ.”
10 הוֹסִיף וְאָמַר לָהֶם: “גּוֹי יָקוּם עַל גּוֹי וּמַמְלָכָה עַל מַמְלָכָה, 11 וְתִהְיֶינָה רְעִידוֹת אֲדָמָה גְּדוֹלוֹת וּבִמְקוֹמוֹת רַבִּים רָעָב וְדֶבֶר וְגַם מוֹרָאִים וְאוֹתוֹת גְּדוֹלִים מִן הַשָּׁמַיִם. 12 אַךְ לִפְנֵי כָּל אֵלֶּה יִשְׁלְחוּ בָּכֶם אֶת יְדֵיהֶם וְיִרְדְּפוּ וְיִמְסְרוּ אֶתְכֶם לְבָתֵּי כְּנֶסֶת וּלְבָתֵּי כֶּלֶא, וְתוּבְאוּ לִפְנֵי מְלָכִים וּמוֹשְׁלִים לְמַעַן שְׁמִי. 13 זֶה יְבִיאֲכֶם לְמַתַּן עֵדוּת. 14 וְעַתָּה שִׂימוּ לִבְּכֶם שֶׁלֹּא לְהָכִין מֵרֹאשׁ דְּבָרִים לַהֲגַנַּתְכֶם, 15 כִּי אֲנִי אֶתֵּן לָכֶם פֶּה וְחָכְמָה אֲשֶׁר כָּל מִתְנַגְּדֵיכֶם לֹא יוּכְלוּ לַעֲמֹד נֶגְדָּהּ אוֹ לְסָתְרָהּ. 16 וְגַם תֻּסְגְּרוּ עַל־יְדֵי הוֹרִים וְאַחִים, קְרוֹבִים וַחֲבֵרִים, וְיָמִיתוּ מִכֶּם; 17 וְתִהְיוּ שְׂנוּאִים עַל הַכֹּל בִּגְלַל שְׁמִי, 18 אַךְ שַׂעֲרָה מִשְֹעַר רֹאשְׁכֶם לֹא תֹּאבַד. 19 עִמְדוּ בְּתוֹחַלְתְּכֶם וְתִקְנוּ אֶת נַפְשׁוֹתֵיכֶם.
20 וְכַאֲשֶׁר תִּרְאוּ אֶת יְרוּשָׁלַיִם מֻקֶּפֶת מַחֲנוֹת, דְּעוּ כִּי קָרֵב חֻרְבָּנָהּ. 21 אֲזַי הַנִּמְצָאִים בִּיהוּדָה – שֶׁיָּנוּסוּ אֶל הֶהָרִים; הַנִּמְצָאִים בָּעִיר, שֶׁיֵּצְאוּ מִמֶּנָּה, וְאֵלֶּה אֲשֶׁר בַּשָֹדוֹת אַל יִכָּנְסוּ אֵלֶיהָ; 22 כִּי יְמֵי נָקָם הֵם לְמַלֵּא כָּל הַכָּתוּב. 23 אוֹי לֶהָרוֹת וְלַמֵּינִיקוֹת בַּיָּמִים הָהֵם, כִּי צָרָה גְּדוֹלָה תִּהְיֶה עַל הָאָרֶץ וְקֶצֶף עַל הָעָם הַזֶּה. 24 בְּחֶרֶב יִפְּלוּ וְיֻגְלוּ אֶל כָּל הַגּוֹיִם, וִירוּשָׁלַיִם תִּהְיֶה מִרְמָס לְגוֹיִם עַד אֲשֶׁר יִמָּלְאוּ עִתּוֹת הַגּוֹיִם.” 25 “וְיִהְיוּ אוֹתוֹת בַּשֶּׁמֶשׁ וּבַיָּרֵחַ וּבַכּוֹכָבִים, וְעַל הָאָרֶץ מְצוּקָה לַגּוֹיִם וּמְבוּכָה מִגַּעַשׁ הַיָּם וְגַלָּיו. 26 בְּנֵי אָדָם יִתְעַלְּפוּ מֵאֵימָה וּמִצִּפִּיָּה לַבָּאוֹת עַל הָעוֹלָם, כִּי כֹּחוֹת הַשָּׁמַיִם יִזְדַּעְזְעוּ. 27 אָז יִרְאוּ אֶת בֶּן־הָאָדָם בָּא בֶּעָנָן בִּגְבוּרָה וּבְכָבוֹד רַב. 28 כַּאֲשֶׁר יַתְחִילוּ לִקְרוֹת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הִתְעוֹדְדוּ וְהָרִימוּ רָאשֵׁיכֶם, כִּי קְרֵבָה גְּאֻלַּתְכֶם.” 29 הוּא סִפֵּר לָהֶם מָשָׁל: “רְאוּ אֶת הַתְּאֵנָה וְאֶת כָּל הָעֵצִים. 30 כְּשֶׁאַתֶּם רוֹאִים אוֹתָם מְלַבְלְבִים, יוֹדְעִים אַתֶּם בְּעַצְמְכֶם כִּי קָרוֹב הַקַּיִץ. 31 כֵּן גַּם כְּשֶׁתִּרְאוּ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה מִתְקַיְּמִים, דְּעוּ כִּי קְרוֹבָה מַלְכוּת הָאֱלֹהִים. 32 אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, לֹא יַעֲבֹר הַדּוֹר הַזֶּה עַד אֲשֶׁר יִהְיוּ כָּל אֵלֶּה. 33 הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ יַעַבְרוּ וּדְבָרַי לֹא יַעַבְרוּ.
34 הִשָּׁמְרוּ לָכֶם שֶׁלֹּא יִכְבַּד לְבַבְכֶם בִּשְׁתִיָּה וּבְשִׁכָּרוֹן וּבְדַאֲגוֹת הַחַיִּים וְהַיּוֹם הַהוּא יָבוֹא עֲלֵיכֶם פִּתְאוֹם; 35 כִּי כְּמוֹ פַּח יָבוֹא עַל כָּל הַיּוֹשְׁבִים עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ. 36 לָכֵן עִמְדוּ עַל הַמִּשְׁמָר בְּכָל עֵת וְהִתְפַּלְּלוּ שֶׁיִּהְיֶה בְּכֹחֲכֶם לְהִמָּלֵט מִכָּל הָעֲתִידוֹת הָאֵלֶּה וּלְהִתְיַצֵּב לִפְנֵי בֶּן־הָאָדָם.” 37 בִּשְׁעוֹת הַיּוֹם הָיָה מְלַמֵּד בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ וּבַלֵּילוֹת הָיָה יוֹצֵא לָלוּן בָּהָר הַנִּקְרָא הַר הַזֵּיתִים. 38 וְכָל הָעָם הִשְׁכִּימוּ לָבוֹא אֵלָיו לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ לִשְׁמֹעַ אוֹתוֹ.
[18/06/2023, 20:04:00] ~ Dorit Epstein Tour Guide: הבשורה על-פי לוקס פרק כא
1 *הוא התבונן וראה את העשירים שמים נדבותיהם בתבת האוצר. 2 כראותו אלמנה עניה שמה בו שתי פרוטות, 3 אמר: “אמת אומר אני לכם, האלמנה העניה הזאת נתנה יותר מכלם. 4 כי כל אלה נתנו את נדבותיהם מן העדף שלהם, אך היא ממחסורה נתנה את כל אשר היה לה למחיה.”*
[18/06/2023, 20:04:01] ~ Dorit Epstein Tour Guide: 5 *כיון שכמה מהם דברו על המקדש, שהוא מהדר באבנים יפות ובמתנות, אמר: 6 “הדברים האלה אשר אתם רואים, הנה ימים באים ולא תשאר אבן על אבן אשר לא תפל ארצה.” 7 שאלוהו: “רבי, אם כן מתי יהיה הדבר הזה? ומהו האות לפני שזה יקרה?” 8 השיב ואמר: “הזהרו שלא יתעו אתכם, כי רבים יבואו בשמי ויאמרו, ‘אני הוא!’ ו’העת קרובה!’ אל תלכו אחריהם. 9 ובשמעכם מלחמות ומהומות אל תבהלו, כי אלה צריכים להיות בראשונה, אך לא מיד יבוא הקץ.” 10 הוסיף ואמר להם: “גוי יקום על גוי וממלכה על ממלכה, 11 ותהיינה רעידות אדמה גדולות ובמקומות רבים רעב ודבר וגם מוראים ואותות גדולים מן השמים. 12 אך לפני כל אלה ישלחו בכם את ידיהם וירדפו וימסרו אתכם לבתי כנסת ולבתי כלא, ותובאו לפני מלכים ומושלים למען שמי. 13 זה יביאכם למתן עדות. 14 ועתה שימו לבכם שלא להכין מראש דברים להגנתכם, 15 כי אני אתן לכם פה וחכמה אשר כל מתנגדיכם לא יוכלו לעמד נגדה או לסתרה. 16 וגם תסגרו על-ידי הורים ואחים, קרובים וחברים, וימיתו מכם; 17 ותהיו שנואים על הכל בגלל שמי, 18 אך שערה משער ראשכם לא תאבד. 19 עמדו בתוחלתכם ותקנו את נפשותיכם.*
[18/06/2023, 20:04:02] ~ Dorit Epstein Tour Guide: 20 *וכאשר תראו את ירושלים מקפת מחנות, דעו כי קרב חרבנה. 21 אזי הנמצאים ביהודה – שינוסו אל ההרים; הנמצאים בעיר, שיצאו ממנה, ואלה אשר בשדות אל יכנסו אליה; 22 כי ימי נקם הם למלא כל הכתוב. 23 אוי להרות ולמיניקות בימים ההם, כי צרה גדולה תהיה על הארץ וקצף על העם הזה. 24 בחרב יפלו ויגלו אל כל הגוים, וירושלים תהיה מרמס לגוים עד אשר ימלאו עתות הגוים.” 25 “ויהיו אותות בשמש ובירח ובכוכבים, ועל הארץ מצוקה לגוים ומבוכה מגעש הים וגליו. 26 בני אדם יתעלפו מאימה ומצפיה לבאות על העולם, כי כחות השמים יזדעזעו. 27 אז יראו את בן-האדם בא בענן בגבורה ובכבוד רב. 28 כאשר יתחילו לקרות הדברים האלה התעודדו והרימו ראשיכם, כי קרבה גאלתכם.”*
[18/06/2023, 20:04:03] ~ Dorit Epstein Tour Guide: 29 *הוא ספר להם משל: “ראו את התאנה ואת כל העצים. 30 כשאתם רואים אותם מלבלבים, יודעים אתם בעצמכם כי קרוב הקיץ. 31 כן גם כשתראו את הדברים האלה מתקימים, דעו כי קרובה מלכות האלהים. 32 אמן. אומר אני לכם, לא יעבר הדור הזה עד אשר יהיו כל אלה. 33 השמים והארץ יעברו ודברי לא יעברו.*
[18/06/2023, 20:04:04] ~ Dorit Epstein Tour Guide: 34 *השמרו לכם שלא יכבד לבבכם בשתיה ובשכרון ובדאגות החיים והיום ההוא יבוא עליכם פתאום; 35 כי כמו פח יבוא על כל היושבים על פני כל הארץ. 36 לכן עמדו על המשמר בכל עת והתפללו שיהיה בכחכם להמלט מכל העתידות האלה ולהתיצב לפני בן-האדם.” 37 בשעות היום היה מלמד בבית המקדש ובלילות היה יוצא ללון בהר הנקרא הר הזיתים. 38 וכל העם השכימו לבוא אליו לבית המקדש לשמע אותו.*
[18/06/2023, 20:04:04] ~ Dorit Epstein Tour Guide: https://open.spotify.com/episode/5qjbzftl46AcfKPdGSuCtk?si=uLo-RnANTCCUYnhPPSqX4Q&context=spotify%3Ashow%3A2rXEL9fo2QVdCWzDlAhZCh
[19/06/2023, 7:39:17] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[19/06/2023, 9:11:41] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה לוקאס פרק כ״א!
[19/06/2023, 10:36:41] ~ Uri Goldflam: מה דעתכם על קריאה של פסוקים 20-24 במצדה כדי להצביע על המצב הנפשי בו נמצאים הפליטים מירושלים? חורבן, מוות, שכול מצד אחד, גאולה קריבה מצד שני?
[19/06/2023, 10:53:38] Shira Harpaz Pomeranz: לא לגמרי הבנתי איך אתה עושה את הקישור וזה נשמע לי מעניין.
אני מקשרת בין הפסוקים האלו לבין החלטת המאמינים הראשונים לעבור לפלה (פחל) בירדן.
[19/06/2023, 12:06:36] ~ Uri Goldflam: אני תמיד מנסה להסביר לתיירים מה המצב הנפשי של הפליטים במצדה, מה עבר עליהם, מה מצפה להם ולילדיהם עם כניסה הרומאים להר, גם המצב האמוני (חשיבות טהרה וטומאה). והפסוקים האלה גם מה מצפה להם בעתיד הקרוב, לשיטתם, גם לאחר המוות (גאולה). ישוע לא היחיד שדיבר על חורבן וגורלה שתבוא אחריו.
[19/06/2023, 12:39:42] ~ Steven A.B: פסוק 24 זה הפסוק שאני קורא בשער האריות, כי אני מסביר שירושלים הייתה מרמס לגויים עד מלחמת ששת הימים, ומאז ירושלים חזרה לידי העם היהודי ולכן זה הסימן שעיתות הגויים קרובות להסתיים.
[19/06/2023, 13:03:07] ~ Reli Saraf: ~ Reli Saraf left
[19/06/2023, 13:06:15] ~ Shimon Zemer: מצבם הנפשי ?? מדובר בחבורה קיצונית שרגשות והרגשות רחוקים מהם כמערב ממזרח.
חוץ מלהרוג יהודים אין משהו שמייחד אותם.
לדעתי הם האחרונים שניתן לייחס להם “רגשות”.
ע”פ יוסף בן מתתיהו הם לא בחלו בלהרוג יהודים שבנו את הסוללה ומנעו זאת מהם.
הם לא נחמדים… כמו שאמרה גולדה מאיר
[19/06/2023, 13:32:25] Shira Harpaz Pomeranz: פעם ראשונה שאני שמה לב לפסוקים 14-15
אל תכינו מראש את הדברים שאתם הולכים להגיד. אלהים ישים את דבריו בפיכם.
ממש מוזר ונוגד את התחושה שלי שצריך להתכונן.
[19/06/2023, 13:59:35] ~ DO RO: במקום להכין מראש מעין “נאום הגנה” – המונח ביוונית כאן הוא promeletan apologethenai , מתייחס לנאום מוכן אחד שנלמד מראש , ישוע מבטיח לממשיכיו חוכמה Sophia – (מכאן בא גם המונח sophisticated – מתוחכם ) ויכולת רטורית, יכולת שכנוע שתשרת אותם בכל מצב, מול כל מתנגד ונגד כל נימוק וכך יצליחו לשכנע באמצעות יכולת מופלאה זאת הרבה יותר .
[19/06/2023, 13:59:56] ~ Sheera: נכון, אבל האמונה היא שלא מחשבים את הקץ.
[19/06/2023, 14:02:11] Itamar Ben David: דולי קיבלת את תג יקירת הקבוצה חחחחח
[19/06/2023, 14:03:06] Itamar Ben David: יש בחנויות ה״עתיקות״ בעיר העתיקה מטבעות פרוטה מה שנקרא widow’s mite במקומות רבים זה מעוצב כחלק מתכשיט.
[19/06/2023, 14:04:30] Itamar Ben David: פסוק 12 מה יש למסור לבית כנסת איזו סמכות יש לבית כנסת?
[19/06/2023, 14:04:38] ~ Erez Cohen: אני תמיד מסביר עליה.
עליהם.
מחוץ לחנות של עלי מתחת למייק.
הסבר על משמעותו של כסף אז והיום זה מדהים.
וגם בהקשר הארכאולוגי
[19/06/2023, 14:05:04] Itamar Ben David: פסוקים 14-18 לא מסתדרים לי עם סטפנוס הקדוש ועוד מרטירים
[19/06/2023, 14:05:41] Itamar Ben David: פסוק 20 לא נשמע כמו הפתעה גמורה.
[19/06/2023, 14:12:14] Shira Harpaz Pomeranz: אולי להחרים אנשים להוציא אנשים מחוץ לקהילה.
[19/06/2023, 14:15:17] ~ DO RO: הכוונה שהם יהיו נתונים לרדיפה הן מצד הממסד הדתי (בתי כנסת) , הן השלטוני (בתי כלא)
[19/06/2023, 14:15:27] ~ Sheera: זה מתחבר לכל רעידות האדמה החזקות שהיו באזור והיתה גם רעידה מאוד חזקה בצרפת לאחרונה
[19/06/2023, 15:10:35] Itamar Ben David: אם מדברים על הממסד הדתי של בית שני הגיוני יותר שזה הממסד הכהני ולא הפרושי. גם רבן גמליאל לפי הברית החדשה לא עודד אף אחד לרדוף אחר המאמינים בישוע.
[19/06/2023, 15:10:36] Itamar Ben David: פסוק 24 לגבי מרמז לגויים, זה לא ממש מתחבר לי עם הכרם שדיברנו עליה אתמול. אם הכרם זה ירושלים- ישוע מדבר על זה שאלוהים ימסור אותה לידי כורמים אחרים שאינם היהודים. ישוע לא דיבר על זה שהכרם תושמד (בניגוד לישעיהו ה).
[19/06/2023, 15:10:37] Itamar Ben David: פסוקים 27 ו 32-33 ישוע אומר שעוד בדור הזה הוא יחזור, ובמקום אחר הוא משבר על זה שהדור הזה לא יטעם טעם מוות וכן הלאה. אז הייתי מצפה שסביב חורבן הבית ישוע דווקא יחזור. נראה לי
[19/06/2023, 15:10:37] Itamar Ben David: ישוע מלמד במקדש ממש אחלה להדרכות בהר הבית כמו שכבר דיברנו בעבר.
[19/06/2023, 15:10:38] Itamar Ben David: פסוק 25 מה הכוונה מצוקה לגויים?
[19/06/2023, 16:07:01] ~ Albert: This message was deleted.
[19/06/2023, 16:07:26] ~ Albert: זוהי התקופה של השבוע השבעים, לפי נבואת דניאל, שבעים שבועות דניאל י”ד, השבוע השבעים לפי ספר ההתגלות נקרא גם צרת יעקב… עד כה חלפו 69 שבועים ונותר שבוע אחד.
חייב לציין שמדובר שבעים פעם שבע שנים, לכן המונח “שבועים” (7 שנים) לעומת “שבועות” (7 ימים)
[19/06/2023, 16:09:51] ~ גדעון: This message was deleted.
[19/06/2023, 16:22:41] ~ DO RO: מצוקה גדולה של כל עמי הארץ נוכח פורענויות , אסונות הטבע וכו’
[19/06/2023, 16:31:35] Itamar Ben David: אז יש גויים שירמסו את ירושלים ויש שיסבלו ויהיו במצוקה כן?
[19/06/2023, 16:31:41] Itamar Ben David: איך יודעים מי יסבול ומי ירמוס?
[19/06/2023, 16:42:06] ~ Steven A.B: מאחר שעיתות הגויים יסתיימו, אלוהים ישפוט את הגויים
[19/06/2023, 16:45:00] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:01] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:01] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:02] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:03] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:04] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:04] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:05] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:14] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:18] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:18] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:19] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:19] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:20] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:21] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:21] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:22] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:23] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:23] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:24] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:24] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:25] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:26] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:26] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:48:00] ~ DO RO: דברים פרק 28: 16-68
[19/06/2023, 16:59:13] ~ Steven A.B: בוא נעשה סדר:
הגויים שרומסים את ירושלים אינם מאמינים בישוע.
כל עוד ירושלים קיימת כעיר יהודית אלו הם ‘עיתות היהודים’, ירושלים היא כמו לב פועם, ברגע שהיא נחרבה אז העם היהודי מת כפי שמתאר יחזקאל בחזון העצמות היבשות. כל עוד העם היהודי מת, אלו הן ‘עיתות הגויים’ זמן של חסד לגויים. ברגע שירושלים חוזרץ ליהודים, זאת תחייה של העם היהודי מהמתים, שוב, לפי חזון העצמות היבשות. ולכן, כשהיהודים חוזרים, ‘עיתות הגויים’ נגמרות, ואז אלוהים ישפוט את הגויים, גם את אותם גויים רשעים שרמסו את ירושלים.
[19/06/2023, 17:25:26] Itamar Ben David: לפי החשבון שהצעת יש 490 שנה מדניאל ועד לחורבן המקדש. אם המקדש נחרב בשנת שבעים הרי שדניאל מתנבא בשנת 420. רק הבעיה היא שהוא מתנבא תחת מלך בבל לא תחת מלך פרס.
[19/06/2023, 17:27:59] Itamar Ben David: דניאל ט אתה מתכוון
[19/06/2023, 17:29:09] Itamar Ben David: מפסוק י״ז שם די ברור שכדניאל מתפלל ומתפלל המקדש עדיין חרב: יז וְעַתָּה שְׁמַע אֱלֹהֵינוּ, אֶל-תְּפִלַּת עַבְדְּךָ וְאֶל-תַּחֲנוּנָיו, וְהָאֵר פָּנֶיךָ, עַל-*מִקְדָּשְׁךָ הַשָּׁמֵם*–לְמַעַן, אֲדֹנָי.
[19/06/2023, 17:31:04] Itamar Ben David: דברי גבריאל לדניאל: שָׁבֻעִים שִׁבְעִים נֶחְתַּךְ עַל-עַמְּךָ וְעַל-עִיר קָדְשֶׁךָ, לְכַלֵּא הַפֶּשַׁע ולחתם (וּלְהָתֵם) חטאות (חַטָּאת) וּלְכַפֵּר עָוֺן, וּלְהָבִיא, צֶדֶק עֹלָמִים; וְלַחְתֹּם חָזוֹן וְנָבִיא, וְלִמְשֹׁחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים.
[19/06/2023, 17:35:51] Itamar Ben David: יש שם כמה יחידות זמן שאף פעם לא הסתדרו לי, והאמת שאני לא בטוח אם זה אפילו קשור לפרק המדובר. ישוע מדבר על עיתות הגויים בפסוק 24, שזה בטוח לא קשור לדניאל, כי דניאל מדבר על 62-70 שבועות של שנים (כלומר 434-490 שנה, ממתי? אף פעם לא הבנתי מתי הוא מתחיל את הספירה). ועיתות הגויים זה אלפיים שנה. מאיפה החשבון? דיברנו על זה בעבר. ועם זאת בכל זאת חברים פה מצאו דרך לקשר לדניאל. אז אשמח להבין את החיבור הזה, במידה וזה אכן קשור לפרק
[19/06/2023, 18:31:46] ~ Steven A.B: הספירה מתחילה מעת בניית ירושלים על ידי נחמיה באישור מלך פרס בשנת 444 לפני הספירה. 69 שבועים יוצא שהמשיח נכרת בערך בשנת 29 לספירה.
השבוע האחרון מנותק מה-69 השבועות שהיו לפניו. על השבוע הזה מדובר בספר התגלות יוחנן שחצי מהשבוע יהיה ברית שלום וחצי מהשבוע תהיה מלחמה נוראית שבסופה תתחיל הגאולה האוניברסלית עם שובי של ישוע להר הזיתים.
[19/06/2023, 18:42:14] Itamar Ben David: חצי מהשבוע כלומר שלוש וחצי שנים?
[19/06/2023, 18:42:34] Itamar Ben David: רק להבין אם הבנתי את הקשר לפרק- אנחנו מנסים לחשב לפי דניאל ט מתי מתחילות עיתות הגויים?
[19/06/2023, 18:57:08] ~ Shimon Zemer: 444 לפנה”ס? לפי איזה חשבון ? הבניה היתה עד 432.. כ-12 שנים.
[19/06/2023, 18:59:52] Itamar Ben David: זה תיאור הזמן בפרק: בִּשְׁנַת אַחַת, לְדָרְיָוֶשׁ בֶּן-אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ–מִזֶּרַע מָדָי: אֲשֶׁר הָמְלַךְ, עַל מַלְכוּת כַּשְׂדִּים. ב בִּשְׁנַת אַחַת, לְמָלְכוֹ, אֲנִי דָּנִיֵּאל, בִּינֹתִי בַּסְּפָרִים: מִסְפַּר הַשָּׁנִים, אֲשֶׁר הָיָה דְבַר-יְהוָה אֶל-יִרְמְיָה הַנָּבִיא, לְמַלֹּאות לְחָרְבוֹת יְרוּשָׁלִַם, שִׁבְעִים שָׁנָה.
[19/06/2023, 19:00:41] Itamar Ben David: דריוש המדי- מתי זה? ואני קורא כאן על שבעים שנה לחורבות (לחורבן?) ירושלים, כלומר סביב 516 לפנה״ס, לא?
[19/06/2023, 19:01:05] ~ Shimon Zemer: זה לא עונה על למה 444 לפנה”ס
[19/06/2023, 19:23:48] ~ Steven A.B: תיראה, הנבואה של גבריאל בדניאל ט’ לא הכי ברורה, יש שיטות שונות לספירה ואף אחת מהן היא לא מושלמת. הפרשנות היהודית המקובלת היא שה’משיח נגיד’ המוזכר ראשון הוא כורש, ואילו המשיח שנכרת הוא אגריפס השני.
אבל יש כאן העתסקות עם גאולה עולמית שכוללה כפרה על חטאים:
“שָׁבֻעִים שִׁבְעִים נֶחְתַּךְ עַל־עַמְּךָ וְעַל־עִיר קָדְשֶׁךָ לְכַלֵּא הַפֶּשַׁע (ולחתם) וּלְהָתֵם (חטאות) חַטָּאת וּלְכַפֵּר עָוֹן וּלְהָבִיא צֶדֶק עֹלָמִים וְלַחְתֹּם חָזֹון וְנָבִיא וְלִמְשֹׁחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים׃” (דניאל ט 24)
לכן זה מתאים יותר למשיח בן דוד ולא לאיזה מלך כלשהו בהיסטוריה.
למה 444 לפני הספירה?
בגלל שכתוב:
“וְתֵדַע וְתַשְׂכֵּל מִן־מֹצָא דָבָר לְהָשִׁיב וְלִבְנֹות יְרוּשָׁלַ͏ִם עַד־מָשִׁיחַ נָגִיד שָׁבֻעִים שִׁבְעָה וְשָׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם תָּשׁוּב וְנִבְנְתָה רְחֹוב וְחָרוּץ וּבְצֹוק הָעִתִּים׃” (דניאל ט 25)
צריך להתחיל לספור עם בניית ירושלים, אבל לא סתם בנייה, אלא בנייה עם רחוב וחרוץ (חרוץ זה חפיר) וזה היה בימי נחמיה.
המילה ‘יכרת’ מעידה על הוצאה להורג אבל גם מרמזת על כריתת ברית.
[19/06/2023, 19:31:39] Itamar Ben David: ואחרי זה אתה אומר לי שהנביאים לא מדייקים חחחחחחחחח הביאו פה חישובי קיצין חבל על הזמן.
[19/06/2023, 19:32:06] Itamar Ben David: לא מכיר שיש נבואות על אגריפס השני אבל סבבה אתעמק בזה. מניח שעוד נחזור לזה
[19/06/2023, 19:32:53] Itamar Ben David: כן די ברור שיש קשר בין נבואת דניאל כאן לנבואות ירמיהו, אז צריך להבין מה הולך שם
[19/06/2023, 19:40:37] ~ Shimon Zemer: לפני שנכנסים לנבואת ירמיהוצריך לעשות סנכרון בין נחמיה לדניאל. לחשב את 490 השנים ממתי.
בל נשכח שהיו 4 שליטים פרסיים שציוו לחזור.
צו ראשון כורש, השני דרוויש ושני הצווים האחרונים ע”י ארתחשסתא…
לפי מי סופרים את 490 השנים ?
[19/06/2023, 20:14:56] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[19/06/2023, 20:14:51] Itamar Ben David: המשך יבוא. תודה חברים על היום! נא להמשיך לחשוב על חיבור בין הפרקים היומיים לשטח- זה חלק ממטרות הקבוצה.
הוּא הִתְבּוֹנֵן וְרָאָה אֶת הָעֲשִׁירִים שָׂמִים נִדְבוֹתֵיהֶם בְּתֵבַת הָאוֹצָר. 2 כִּרְאוֹתוֹ אַלְמָנָה עֲנִיָּה שָׂמָה בּוֹ שְׁתֵּי פְּרוּטוֹת, 3 אָמַר: “אֱמֶת אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, הָאַלְמָנָה הָעֲנִיָּה הַזֹּאת נָתְנָה יוֹתֵר מִכֻּלָּם. 4 כִּי כָּל אֵלֶּה נָתְנוּ אֶת נִדְבוֹתֵיהֶם מִן הָעֹדֶף שֶׁלָּהֶם, אַךְ הִיא מִמַּחְסוֹרָהּ נָתְנָה אֶת כָּל אֲשֶׁר הָיָה לָהּ לְמִחְיָה.” 5 כֵּיוָן שֶׁכַּמָּה מֵהֶם דִּבְּרוּ עַל הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁהוּא מְהֻדָּר בַּאֲבָנִים יָפוֹת וּבְמַתָּנוֹת, אָמַר: 6 “הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתֶּם רוֹאִים, הִנֵּה יָמִים בָּאִים וְלֹא תִּשָּׁאֵר אֶבֶן עַל אֶבֶן אֲשֶׁר לֹא תֻּפַּל אַרְצָה.”
7 שְׁאָלוּהוּ: “רַבִּי, אִם כֵּן מָתַי יִהְיֶה הַדָּבָר הַזֶּה? וּמַהוּ הָאוֹת לִפְנֵי שֶׁזֶּה יִקְרֶה?”
8 הֵשִׁיב וְאָמַר: “הִזָּהֲרוּ שֶׁלֹּא יַתְעוּ אֶתְכֶם, כִּי רַבִּים יָבוֹאוּ בִּשְׁמִי וְיֹאמְרוּ, ‘אֲנִי הוּא!’ וְ’הָעֵת קְרוֹבָה!’ אַל תֵּלְכוּ אַחֲרֵיהֶם. 9 וּבְשָׁמְעֲכֶם מִלְחָמוֹת וּמְהוּמוֹת אַל תִּבָּהֲלוּ, כִּי אֵלֶּה צְרִיכִים לִהְיוֹת בָּרִאשׁוֹנָה, אַךְ לֹא מִיָּד יָבוֹא הַקֵּץ.”
10 הוֹסִיף וְאָמַר לָהֶם: “גּוֹי יָקוּם עַל גּוֹי וּמַמְלָכָה עַל מַמְלָכָה, 11 וְתִהְיֶינָה רְעִידוֹת אֲדָמָה גְּדוֹלוֹת וּבִמְקוֹמוֹת רַבִּים רָעָב וְדֶבֶר וְגַם מוֹרָאִים וְאוֹתוֹת גְּדוֹלִים מִן הַשָּׁמַיִם. 12 אַךְ לִפְנֵי כָּל אֵלֶּה יִשְׁלְחוּ בָּכֶם אֶת יְדֵיהֶם וְיִרְדְּפוּ וְיִמְסְרוּ אֶתְכֶם לְבָתֵּי כְּנֶסֶת וּלְבָתֵּי כֶּלֶא, וְתוּבְאוּ לִפְנֵי מְלָכִים וּמוֹשְׁלִים לְמַעַן שְׁמִי. 13 זֶה יְבִיאֲכֶם לְמַתַּן עֵדוּת. 14 וְעַתָּה שִׂימוּ לִבְּכֶם שֶׁלֹּא לְהָכִין מֵרֹאשׁ דְּבָרִים לַהֲגַנַּתְכֶם, 15 כִּי אֲנִי אֶתֵּן לָכֶם פֶּה וְחָכְמָה אֲשֶׁר כָּל מִתְנַגְּדֵיכֶם לֹא יוּכְלוּ לַעֲמֹד נֶגְדָּהּ אוֹ לְסָתְרָהּ. 16 וְגַם תֻּסְגְּרוּ עַל־יְדֵי הוֹרִים וְאַחִים, קְרוֹבִים וַחֲבֵרִים, וְיָמִיתוּ מִכֶּם; 17 וְתִהְיוּ שְׂנוּאִים עַל הַכֹּל בִּגְלַל שְׁמִי, 18 אַךְ שַׂעֲרָה מִשְֹעַר רֹאשְׁכֶם לֹא תֹּאבַד. 19 עִמְדוּ בְּתוֹחַלְתְּכֶם וְתִקְנוּ אֶת נַפְשׁוֹתֵיכֶם.
20 וְכַאֲשֶׁר תִּרְאוּ אֶת יְרוּשָׁלַיִם מֻקֶּפֶת מַחֲנוֹת, דְּעוּ כִּי קָרֵב חֻרְבָּנָהּ. 21 אֲזַי הַנִּמְצָאִים בִּיהוּדָה – שֶׁיָּנוּסוּ אֶל הֶהָרִים; הַנִּמְצָאִים בָּעִיר, שֶׁיֵּצְאוּ מִמֶּנָּה, וְאֵלֶּה אֲשֶׁר בַּשָֹדוֹת אַל יִכָּנְסוּ אֵלֶיהָ; 22 כִּי יְמֵי נָקָם הֵם לְמַלֵּא כָּל הַכָּתוּב. 23 אוֹי לֶהָרוֹת וְלַמֵּינִיקוֹת בַּיָּמִים הָהֵם, כִּי צָרָה גְּדוֹלָה תִּהְיֶה עַל הָאָרֶץ וְקֶצֶף עַל הָעָם הַזֶּה. 24 בְּחֶרֶב יִפְּלוּ וְיֻגְלוּ אֶל כָּל הַגּוֹיִם, וִירוּשָׁלַיִם תִּהְיֶה מִרְמָס לְגוֹיִם עַד אֲשֶׁר יִמָּלְאוּ עִתּוֹת הַגּוֹיִם.” 25 “וְיִהְיוּ אוֹתוֹת בַּשֶּׁמֶשׁ וּבַיָּרֵחַ וּבַכּוֹכָבִים, וְעַל הָאָרֶץ מְצוּקָה לַגּוֹיִם וּמְבוּכָה מִגַּעַשׁ הַיָּם וְגַלָּיו. 26 בְּנֵי אָדָם יִתְעַלְּפוּ מֵאֵימָה וּמִצִּפִּיָּה לַבָּאוֹת עַל הָעוֹלָם, כִּי כֹּחוֹת הַשָּׁמַיִם יִזְדַּעְזְעוּ. 27 אָז יִרְאוּ אֶת בֶּן־הָאָדָם בָּא בֶּעָנָן בִּגְבוּרָה וּבְכָבוֹד רַב. 28 כַּאֲשֶׁר יַתְחִילוּ לִקְרוֹת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה הִתְעוֹדְדוּ וְהָרִימוּ רָאשֵׁיכֶם, כִּי קְרֵבָה גְּאֻלַּתְכֶם.” 29 הוּא סִפֵּר לָהֶם מָשָׁל: “רְאוּ אֶת הַתְּאֵנָה וְאֶת כָּל הָעֵצִים. 30 כְּשֶׁאַתֶּם רוֹאִים אוֹתָם מְלַבְלְבִים, יוֹדְעִים אַתֶּם בְּעַצְמְכֶם כִּי קָרוֹב הַקַּיִץ. 31 כֵּן גַּם כְּשֶׁתִּרְאוּ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה מִתְקַיְּמִים, דְּעוּ כִּי קְרוֹבָה מַלְכוּת הָאֱלֹהִים. 32 אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, לֹא יַעֲבֹר הַדּוֹר הַזֶּה עַד אֲשֶׁר יִהְיוּ כָּל אֵלֶּה. 33 הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ יַעַבְרוּ וּדְבָרַי לֹא יַעַבְרוּ.
34 הִשָּׁמְרוּ לָכֶם שֶׁלֹּא יִכְבַּד לְבַבְכֶם בִּשְׁתִיָּה וּבְשִׁכָּרוֹן וּבְדַאֲגוֹת הַחַיִּים וְהַיּוֹם הַהוּא יָבוֹא עֲלֵיכֶם פִּתְאוֹם; 35 כִּי כְּמוֹ פַּח יָבוֹא עַל כָּל הַיּוֹשְׁבִים עַל פְּנֵי כָּל הָאָרֶץ. 36 לָכֵן עִמְדוּ עַל הַמִּשְׁמָר בְּכָל עֵת וְהִתְפַּלְּלוּ שֶׁיִּהְיֶה בְּכֹחֲכֶם לְהִמָּלֵט מִכָּל הָעֲתִידוֹת הָאֵלֶּה וּלְהִתְיַצֵּב לִפְנֵי בֶּן־הָאָדָם.” 37 בִּשְׁעוֹת הַיּוֹם הָיָה מְלַמֵּד בְּבֵית הַמִּקְדָּשׁ וּבַלֵּילוֹת הָיָה יוֹצֵא לָלוּן בָּהָר הַנִּקְרָא הַר הַזֵּיתִים. 38 וְכָל הָעָם הִשְׁכִּימוּ לָבוֹא אֵלָיו לְבֵית הַמִּקְדָּשׁ לִשְׁמֹעַ אוֹתוֹ.
[18/06/2023, 20:04:00] ~ Dorit Epstein Tour Guide: הבשורה על-פי לוקס פרק כא
1 *הוא התבונן וראה את העשירים שמים נדבותיהם בתבת האוצר. 2 כראותו אלמנה עניה שמה בו שתי פרוטות, 3 אמר: “אמת אומר אני לכם, האלמנה העניה הזאת נתנה יותר מכלם. 4 כי כל אלה נתנו את נדבותיהם מן העדף שלהם, אך היא ממחסורה נתנה את כל אשר היה לה למחיה.”*
[18/06/2023, 20:04:01] ~ Dorit Epstein Tour Guide: 5 *כיון שכמה מהם דברו על המקדש, שהוא מהדר באבנים יפות ובמתנות, אמר: 6 “הדברים האלה אשר אתם רואים, הנה ימים באים ולא תשאר אבן על אבן אשר לא תפל ארצה.” 7 שאלוהו: “רבי, אם כן מתי יהיה הדבר הזה? ומהו האות לפני שזה יקרה?” 8 השיב ואמר: “הזהרו שלא יתעו אתכם, כי רבים יבואו בשמי ויאמרו, ‘אני הוא!’ ו’העת קרובה!’ אל תלכו אחריהם. 9 ובשמעכם מלחמות ומהומות אל תבהלו, כי אלה צריכים להיות בראשונה, אך לא מיד יבוא הקץ.” 10 הוסיף ואמר להם: “גוי יקום על גוי וממלכה על ממלכה, 11 ותהיינה רעידות אדמה גדולות ובמקומות רבים רעב ודבר וגם מוראים ואותות גדולים מן השמים. 12 אך לפני כל אלה ישלחו בכם את ידיהם וירדפו וימסרו אתכם לבתי כנסת ולבתי כלא, ותובאו לפני מלכים ומושלים למען שמי. 13 זה יביאכם למתן עדות. 14 ועתה שימו לבכם שלא להכין מראש דברים להגנתכם, 15 כי אני אתן לכם פה וחכמה אשר כל מתנגדיכם לא יוכלו לעמד נגדה או לסתרה. 16 וגם תסגרו על-ידי הורים ואחים, קרובים וחברים, וימיתו מכם; 17 ותהיו שנואים על הכל בגלל שמי, 18 אך שערה משער ראשכם לא תאבד. 19 עמדו בתוחלתכם ותקנו את נפשותיכם.*
[18/06/2023, 20:04:02] ~ Dorit Epstein Tour Guide: 20 *וכאשר תראו את ירושלים מקפת מחנות, דעו כי קרב חרבנה. 21 אזי הנמצאים ביהודה – שינוסו אל ההרים; הנמצאים בעיר, שיצאו ממנה, ואלה אשר בשדות אל יכנסו אליה; 22 כי ימי נקם הם למלא כל הכתוב. 23 אוי להרות ולמיניקות בימים ההם, כי צרה גדולה תהיה על הארץ וקצף על העם הזה. 24 בחרב יפלו ויגלו אל כל הגוים, וירושלים תהיה מרמס לגוים עד אשר ימלאו עתות הגוים.” 25 “ויהיו אותות בשמש ובירח ובכוכבים, ועל הארץ מצוקה לגוים ומבוכה מגעש הים וגליו. 26 בני אדם יתעלפו מאימה ומצפיה לבאות על העולם, כי כחות השמים יזדעזעו. 27 אז יראו את בן-האדם בא בענן בגבורה ובכבוד רב. 28 כאשר יתחילו לקרות הדברים האלה התעודדו והרימו ראשיכם, כי קרבה גאלתכם.”*
[18/06/2023, 20:04:03] ~ Dorit Epstein Tour Guide: 29 *הוא ספר להם משל: “ראו את התאנה ואת כל העצים. 30 כשאתם רואים אותם מלבלבים, יודעים אתם בעצמכם כי קרוב הקיץ. 31 כן גם כשתראו את הדברים האלה מתקימים, דעו כי קרובה מלכות האלהים. 32 אמן. אומר אני לכם, לא יעבר הדור הזה עד אשר יהיו כל אלה. 33 השמים והארץ יעברו ודברי לא יעברו.*
[18/06/2023, 20:04:04] ~ Dorit Epstein Tour Guide: 34 *השמרו לכם שלא יכבד לבבכם בשתיה ובשכרון ובדאגות החיים והיום ההוא יבוא עליכם פתאום; 35 כי כמו פח יבוא על כל היושבים על פני כל הארץ. 36 לכן עמדו על המשמר בכל עת והתפללו שיהיה בכחכם להמלט מכל העתידות האלה ולהתיצב לפני בן-האדם.” 37 בשעות היום היה מלמד בבית המקדש ובלילות היה יוצא ללון בהר הנקרא הר הזיתים. 38 וכל העם השכימו לבוא אליו לבית המקדש לשמע אותו.*
[18/06/2023, 20:04:04] ~ Dorit Epstein Tour Guide: https://open.spotify.com/episode/5qjbzftl46AcfKPdGSuCtk?si=uLo-RnANTCCUYnhPPSqX4Q&context=spotify%3Ashow%3A2rXEL9fo2QVdCWzDlAhZCh
[19/06/2023, 7:39:17] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow all participants to send messages to this group
[19/06/2023, 9:11:41] Itamar Ben David: בוקר חדש ברית חדשה לוקאס פרק כ״א!
[19/06/2023, 10:36:41] ~ Uri Goldflam: מה דעתכם על קריאה של פסוקים 20-24 במצדה כדי להצביע על המצב הנפשי בו נמצאים הפליטים מירושלים? חורבן, מוות, שכול מצד אחד, גאולה קריבה מצד שני?
[19/06/2023, 10:53:38] Shira Harpaz Pomeranz: לא לגמרי הבנתי איך אתה עושה את הקישור וזה נשמע לי מעניין.
אני מקשרת בין הפסוקים האלו לבין החלטת המאמינים הראשונים לעבור לפלה (פחל) בירדן.
[19/06/2023, 12:06:36] ~ Uri Goldflam: אני תמיד מנסה להסביר לתיירים מה המצב הנפשי של הפליטים במצדה, מה עבר עליהם, מה מצפה להם ולילדיהם עם כניסה הרומאים להר, גם המצב האמוני (חשיבות טהרה וטומאה). והפסוקים האלה גם מה מצפה להם בעתיד הקרוב, לשיטתם, גם לאחר המוות (גאולה). ישוע לא היחיד שדיבר על חורבן וגורלה שתבוא אחריו.
[19/06/2023, 12:39:42] ~ Steven A.B: פסוק 24 זה הפסוק שאני קורא בשער האריות, כי אני מסביר שירושלים הייתה מרמס לגויים עד מלחמת ששת הימים, ומאז ירושלים חזרה לידי העם היהודי ולכן זה הסימן שעיתות הגויים קרובות להסתיים.
[19/06/2023, 13:03:07] ~ Reli Saraf: ~ Reli Saraf left
[19/06/2023, 13:06:15] ~ Shimon Zemer: מצבם הנפשי ?? מדובר בחבורה קיצונית שרגשות והרגשות רחוקים מהם כמערב ממזרח.
חוץ מלהרוג יהודים אין משהו שמייחד אותם.
לדעתי הם האחרונים שניתן לייחס להם “רגשות”.
ע”פ יוסף בן מתתיהו הם לא בחלו בלהרוג יהודים שבנו את הסוללה ומנעו זאת מהם.
הם לא נחמדים… כמו שאמרה גולדה מאיר
[19/06/2023, 13:32:25] Shira Harpaz Pomeranz: פעם ראשונה שאני שמה לב לפסוקים 14-15
אל תכינו מראש את הדברים שאתם הולכים להגיד. אלהים ישים את דבריו בפיכם.
ממש מוזר ונוגד את התחושה שלי שצריך להתכונן.
[19/06/2023, 13:59:35] ~ DO RO: במקום להכין מראש מעין “נאום הגנה” – המונח ביוונית כאן הוא promeletan apologethenai , מתייחס לנאום מוכן אחד שנלמד מראש , ישוע מבטיח לממשיכיו חוכמה Sophia – (מכאן בא גם המונח sophisticated – מתוחכם ) ויכולת רטורית, יכולת שכנוע שתשרת אותם בכל מצב, מול כל מתנגד ונגד כל נימוק וכך יצליחו לשכנע באמצעות יכולת מופלאה זאת הרבה יותר .
[19/06/2023, 13:59:56] ~ Sheera: נכון, אבל האמונה היא שלא מחשבים את הקץ.
[19/06/2023, 14:02:11] Itamar Ben David: דולי קיבלת את תג יקירת הקבוצה חחחחח
[19/06/2023, 14:03:06] Itamar Ben David: יש בחנויות ה״עתיקות״ בעיר העתיקה מטבעות פרוטה מה שנקרא widow’s mite במקומות רבים זה מעוצב כחלק מתכשיט.
[19/06/2023, 14:04:30] Itamar Ben David: פסוק 12 מה יש למסור לבית כנסת איזו סמכות יש לבית כנסת?
[19/06/2023, 14:04:38] ~ Erez Cohen: אני תמיד מסביר עליה.
עליהם.
מחוץ לחנות של עלי מתחת למייק.
הסבר על משמעותו של כסף אז והיום זה מדהים.
וגם בהקשר הארכאולוגי
[19/06/2023, 14:05:04] Itamar Ben David: פסוקים 14-18 לא מסתדרים לי עם סטפנוס הקדוש ועוד מרטירים
[19/06/2023, 14:05:41] Itamar Ben David: פסוק 20 לא נשמע כמו הפתעה גמורה.
[19/06/2023, 14:12:14] Shira Harpaz Pomeranz: אולי להחרים אנשים להוציא אנשים מחוץ לקהילה.
[19/06/2023, 14:15:17] ~ DO RO: הכוונה שהם יהיו נתונים לרדיפה הן מצד הממסד הדתי (בתי כנסת) , הן השלטוני (בתי כלא)
[19/06/2023, 14:15:27] ~ Sheera: זה מתחבר לכל רעידות האדמה החזקות שהיו באזור והיתה גם רעידה מאוד חזקה בצרפת לאחרונה
[19/06/2023, 15:10:35] Itamar Ben David: אם מדברים על הממסד הדתי של בית שני הגיוני יותר שזה הממסד הכהני ולא הפרושי. גם רבן גמליאל לפי הברית החדשה לא עודד אף אחד לרדוף אחר המאמינים בישוע.
[19/06/2023, 15:10:36] Itamar Ben David: פסוק 24 לגבי מרמז לגויים, זה לא ממש מתחבר לי עם הכרם שדיברנו עליה אתמול. אם הכרם זה ירושלים- ישוע מדבר על זה שאלוהים ימסור אותה לידי כורמים אחרים שאינם היהודים. ישוע לא דיבר על זה שהכרם תושמד (בניגוד לישעיהו ה).
[19/06/2023, 15:10:37] Itamar Ben David: פסוקים 27 ו 32-33 ישוע אומר שעוד בדור הזה הוא יחזור, ובמקום אחר הוא משבר על זה שהדור הזה לא יטעם טעם מוות וכן הלאה. אז הייתי מצפה שסביב חורבן הבית ישוע דווקא יחזור. נראה לי
[19/06/2023, 15:10:37] Itamar Ben David: ישוע מלמד במקדש ממש אחלה להדרכות בהר הבית כמו שכבר דיברנו בעבר.
[19/06/2023, 15:10:38] Itamar Ben David: פסוק 25 מה הכוונה מצוקה לגויים?
[19/06/2023, 16:07:01] ~ Albert: This message was deleted.
[19/06/2023, 16:07:26] ~ Albert: זוהי התקופה של השבוע השבעים, לפי נבואת דניאל, שבעים שבועות דניאל י”ד, השבוע השבעים לפי ספר ההתגלות נקרא גם צרת יעקב… עד כה חלפו 69 שבועים ונותר שבוע אחד.
חייב לציין שמדובר שבעים פעם שבע שנים, לכן המונח “שבועים” (7 שנים) לעומת “שבועות” (7 ימים)
[19/06/2023, 16:09:51] ~ גדעון: This message was deleted.
[19/06/2023, 16:22:41] ~ DO RO: מצוקה גדולה של כל עמי הארץ נוכח פורענויות , אסונות הטבע וכו’
[19/06/2023, 16:31:35] Itamar Ben David: אז יש גויים שירמסו את ירושלים ויש שיסבלו ויהיו במצוקה כן?
[19/06/2023, 16:31:41] Itamar Ben David: איך יודעים מי יסבול ומי ירמוס?
[19/06/2023, 16:42:06] ~ Steven A.B: מאחר שעיתות הגויים יסתיימו, אלוהים ישפוט את הגויים
[19/06/2023, 16:45:00] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:01] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:01] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:02] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:03] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:04] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:04] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:05] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:14] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:18] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:18] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:19] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:19] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:20] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:21] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:21] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:22] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:23] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:23] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:24] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:24] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:25] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:26] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:45:26] ~ נורית ברעם: This message was deleted by admin Itamar Ben David.
[19/06/2023, 16:48:00] ~ DO RO: דברים פרק 28: 16-68
[19/06/2023, 16:59:13] ~ Steven A.B: בוא נעשה סדר:
הגויים שרומסים את ירושלים אינם מאמינים בישוע.
כל עוד ירושלים קיימת כעיר יהודית אלו הם ‘עיתות היהודים’, ירושלים היא כמו לב פועם, ברגע שהיא נחרבה אז העם היהודי מת כפי שמתאר יחזקאל בחזון העצמות היבשות. כל עוד העם היהודי מת, אלו הן ‘עיתות הגויים’ זמן של חסד לגויים. ברגע שירושלים חוזרץ ליהודים, זאת תחייה של העם היהודי מהמתים, שוב, לפי חזון העצמות היבשות. ולכן, כשהיהודים חוזרים, ‘עיתות הגויים’ נגמרות, ואז אלוהים ישפוט את הגויים, גם את אותם גויים רשעים שרמסו את ירושלים.
[19/06/2023, 17:25:26] Itamar Ben David: לפי החשבון שהצעת יש 490 שנה מדניאל ועד לחורבן המקדש. אם המקדש נחרב בשנת שבעים הרי שדניאל מתנבא בשנת 420. רק הבעיה היא שהוא מתנבא תחת מלך בבל לא תחת מלך פרס.
[19/06/2023, 17:27:59] Itamar Ben David: דניאל ט אתה מתכוון
[19/06/2023, 17:29:09] Itamar Ben David: מפסוק י״ז שם די ברור שכדניאל מתפלל ומתפלל המקדש עדיין חרב: יז וְעַתָּה שְׁמַע אֱלֹהֵינוּ, אֶל-תְּפִלַּת עַבְדְּךָ וְאֶל-תַּחֲנוּנָיו, וְהָאֵר פָּנֶיךָ, עַל-*מִקְדָּשְׁךָ הַשָּׁמֵם*–לְמַעַן, אֲדֹנָי.
[19/06/2023, 17:31:04] Itamar Ben David: דברי גבריאל לדניאל: שָׁבֻעִים שִׁבְעִים נֶחְתַּךְ עַל-עַמְּךָ וְעַל-עִיר קָדְשֶׁךָ, לְכַלֵּא הַפֶּשַׁע ולחתם (וּלְהָתֵם) חטאות (חַטָּאת) וּלְכַפֵּר עָוֺן, וּלְהָבִיא, צֶדֶק עֹלָמִים; וְלַחְתֹּם חָזוֹן וְנָבִיא, וְלִמְשֹׁחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים.
[19/06/2023, 17:35:51] Itamar Ben David: יש שם כמה יחידות זמן שאף פעם לא הסתדרו לי, והאמת שאני לא בטוח אם זה אפילו קשור לפרק המדובר. ישוע מדבר על עיתות הגויים בפסוק 24, שזה בטוח לא קשור לדניאל, כי דניאל מדבר על 62-70 שבועות של שנים (כלומר 434-490 שנה, ממתי? אף פעם לא הבנתי מתי הוא מתחיל את הספירה). ועיתות הגויים זה אלפיים שנה. מאיפה החשבון? דיברנו על זה בעבר. ועם זאת בכל זאת חברים פה מצאו דרך לקשר לדניאל. אז אשמח להבין את החיבור הזה, במידה וזה אכן קשור לפרק
[19/06/2023, 18:31:46] ~ Steven A.B: הספירה מתחילה מעת בניית ירושלים על ידי נחמיה באישור מלך פרס בשנת 444 לפני הספירה. 69 שבועים יוצא שהמשיח נכרת בערך בשנת 29 לספירה.
השבוע האחרון מנותק מה-69 השבועות שהיו לפניו. על השבוע הזה מדובר בספר התגלות יוחנן שחצי מהשבוע יהיה ברית שלום וחצי מהשבוע תהיה מלחמה נוראית שבסופה תתחיל הגאולה האוניברסלית עם שובי של ישוע להר הזיתים.
[19/06/2023, 18:42:14] Itamar Ben David: חצי מהשבוע כלומר שלוש וחצי שנים?
[19/06/2023, 18:42:34] Itamar Ben David: רק להבין אם הבנתי את הקשר לפרק- אנחנו מנסים לחשב לפי דניאל ט מתי מתחילות עיתות הגויים?
[19/06/2023, 18:57:08] ~ Shimon Zemer: 444 לפנה”ס? לפי איזה חשבון ? הבניה היתה עד 432.. כ-12 שנים.
[19/06/2023, 18:59:52] Itamar Ben David: זה תיאור הזמן בפרק: בִּשְׁנַת אַחַת, לְדָרְיָוֶשׁ בֶּן-אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ–מִזֶּרַע מָדָי: אֲשֶׁר הָמְלַךְ, עַל מַלְכוּת כַּשְׂדִּים. ב בִּשְׁנַת אַחַת, לְמָלְכוֹ, אֲנִי דָּנִיֵּאל, בִּינֹתִי בַּסְּפָרִים: מִסְפַּר הַשָּׁנִים, אֲשֶׁר הָיָה דְבַר-יְהוָה אֶל-יִרְמְיָה הַנָּבִיא, לְמַלֹּאות לְחָרְבוֹת יְרוּשָׁלִַם, שִׁבְעִים שָׁנָה.
[19/06/2023, 19:00:41] Itamar Ben David: דריוש המדי- מתי זה? ואני קורא כאן על שבעים שנה לחורבות (לחורבן?) ירושלים, כלומר סביב 516 לפנה״ס, לא?
[19/06/2023, 19:01:05] ~ Shimon Zemer: זה לא עונה על למה 444 לפנה”ס
[19/06/2023, 19:23:48] ~ Steven A.B: תיראה, הנבואה של גבריאל בדניאל ט’ לא הכי ברורה, יש שיטות שונות לספירה ואף אחת מהן היא לא מושלמת. הפרשנות היהודית המקובלת היא שה’משיח נגיד’ המוזכר ראשון הוא כורש, ואילו המשיח שנכרת הוא אגריפס השני.
אבל יש כאן העתסקות עם גאולה עולמית שכוללה כפרה על חטאים:
“שָׁבֻעִים שִׁבְעִים נֶחְתַּךְ עַל־עַמְּךָ וְעַל־עִיר קָדְשֶׁךָ לְכַלֵּא הַפֶּשַׁע (ולחתם) וּלְהָתֵם (חטאות) חַטָּאת וּלְכַפֵּר עָוֹן וּלְהָבִיא צֶדֶק עֹלָמִים וְלַחְתֹּם חָזֹון וְנָבִיא וְלִמְשֹׁחַ קֹדֶשׁ קָדָשִׁים׃” (דניאל ט 24)
לכן זה מתאים יותר למשיח בן דוד ולא לאיזה מלך כלשהו בהיסטוריה.
למה 444 לפני הספירה?
בגלל שכתוב:
“וְתֵדַע וְתַשְׂכֵּל מִן־מֹצָא דָבָר לְהָשִׁיב וְלִבְנֹות יְרוּשָׁלַ͏ִם עַד־מָשִׁיחַ נָגִיד שָׁבֻעִים שִׁבְעָה וְשָׁבֻעִים שִׁשִּׁים וּשְׁנַיִם תָּשׁוּב וְנִבְנְתָה רְחֹוב וְחָרוּץ וּבְצֹוק הָעִתִּים׃” (דניאל ט 25)
צריך להתחיל לספור עם בניית ירושלים, אבל לא סתם בנייה, אלא בנייה עם רחוב וחרוץ (חרוץ זה חפיר) וזה היה בימי נחמיה.
המילה ‘יכרת’ מעידה על הוצאה להורג אבל גם מרמזת על כריתת ברית.
[19/06/2023, 19:31:39] Itamar Ben David: ואחרי זה אתה אומר לי שהנביאים לא מדייקים חחחחחחחחח הביאו פה חישובי קיצין חבל על הזמן.
[19/06/2023, 19:32:06] Itamar Ben David: לא מכיר שיש נבואות על אגריפס השני אבל סבבה אתעמק בזה. מניח שעוד נחזור לזה
[19/06/2023, 19:32:53] Itamar Ben David: כן די ברור שיש קשר בין נבואת דניאל כאן לנבואות ירמיהו, אז צריך להבין מה הולך שם
[19/06/2023, 19:40:37] ~ Shimon Zemer: לפני שנכנסים לנבואת ירמיהוצריך לעשות סנכרון בין נחמיה לדניאל. לחשב את 490 השנים ממתי.
בל נשכח שהיו 4 שליטים פרסיים שציוו לחזור.
צו ראשון כורש, השני דרוויש ושני הצווים האחרונים ע”י ארתחשסתא…
לפי מי סופרים את 490 השנים ?
[19/06/2023, 20:14:56] Itamar Ben David: Itamar Ben David changed this group’s settings to allow only admins to send messages to this group
[19/06/2023, 20:14:51] Itamar Ben David: המשך יבוא. תודה חברים על היום! נא להמשיך לחשוב על חיבור בין הפרקים היומיים לשטח- זה חלק ממטרות הקבוצה.